CONDUCEREA DEFENSIVĂ. CUNOAȘTE-TE PE TINE ÎNSUȚI! Să nu forțăm norocul!

„Prudența este arta de a controla riscul” – Alexandru Paleologu

Suntem obișnuiți să ne argumentăm, de multe ori, opiniile privind siguranța rutieră, bazându-ne pe cifrele statistice prezentate de autoritățile naționale sau europene.

Cristian Sandu

Cifrele privind cauzele producerii accidentelor rutiere prezintă statistic, de fapt, abaterile de la Codul rutier care au provocat aceste accidente. Depășirea vitezei, consumul de alcool (mai nou consumul de droguri), neacordarea priorității, depășirea neregulamentară etc. sunt, evident, cauze ale producerii accidentelor, dar ele nu reflectă și comportamentele greșite care au dus la încălcarea Codului rutier. Tot statisticile arată că peste 90% din accidente sunt urmarea unor erori umane, erori printre care se regăsește, bineînțeles, și nerespectarea legislației rutiere.

Printre principalii factorii generatori ai producerii erorilor umane, factorul care favorizează în cel mai înalt grad producerea unui accident rutier este asumarea inadecvată a riscului.

Capacitatea șoferului de a aprecia și răspunde corect sau nu, raportat la o situație de trafic, este esențială pentru evitarea accidentelor sau a situațiilor riscante, care pot fi generatoare de accidente.

Despre risc și rolul său în conducerea defensivă

Încercând o definiție simplă a riscului, putem spune că acesta este un concept care exprimă probabilitatea unor acțiuni inadecvate la situații concrete și impactul negativ al acestora. În conducerea auto (activitatea caracterizată, datorită specificului, ca fiind una cu risc crescut), managementul individual al riscului se reduce la capacitatea individuală a șoferului de asumare a riscurilor, pe bază de decizii. Succesul sau insuccesul acțiunilor pe care le întreprindem în timpul conducerii auto depind de situația reală de trafic și de gradul de risc pe care ni-l asumăm. Cu toate că suntem supuși riscurilor în fiecare moment al conducerii auto, deținerea permanentă a controlului în asumarea riscurilor este modalitatea esențială pentru a lua deciziile corecte în unități de timp rezonabile, cu scopul evitării consecințelor negative.

Pentru șofer, conducerea unui autovehicul presupune asumarea unor riscuri legate de acționarea mecanică a acestuia (de exemplu, schimbarea inadecvată a vitezelor, frânările bruște, demarajele excesive etc.), de deplasarea autovehiculului în trafic, de atitudini și comportamente raportate la propria persoană și, nu în ultimul rând, de riscurile asumate de ceilalți participanți la trafic (conducători auto, pietoni etc.).

Referitor la acționarea mecanică a autovehiculului, în situația unor asumări inadecvate a riscului, efectele sunt în special legate de creșterea costurilor de exploatare și mentenanță (consum crescut de combustibil, uzură prematură a anvelopelor și a unor piese ale motorului, reparații frecvente etc.).

Formarea corectă a automatismelor și conștientizarea consecințelor unor comportamente inadecvate în conducerea mecanică a autovehiculului sunt principalele modalități de diminuare a unor astfel de riscuri.

Asumarea riscului privind deplasarea autovehiculului în trafic nu poate fi apreciată decât în raport cu asumarea unor atitudini și comportamente raportate la situațiile de trafic. Deplasarea autovehiculului în trafic comportă permanent asumare de riscuri, asumarea inadecvată a acestora (în special subestimarea riscului) ducând la decizii riscante sau tardive, cu probabilitate crescută de producere a accidentelor. Asumarea riscului privind deplasarea autovehiculului se referă la oportunitatea efectuării de către șofer a unor manevre (de exemplu, depășirea), în condițiile reale a unei situații de trafic. Asumarea adecvată a riscului presupune aprecierea corectă a situației de trafic și luarea unei decizii în consecință.

Cu cât conducătorul auto manifestă comportamente cu asumare crescută de riscuri (de exemplu, consum de alcool, agresivitate, supraevaluare etc.), cu atât va crește și asumarea riscului în gestionarea unei situații de trafic.

Cu cât crește riscul producerii unui accident grav, atunci când o decizie în trafic este efectuată de un șofer care a consumat alcool, apreciați dumneavoastră.

Conducătorii auto, atunci când evaluează gradul de risc al unei situații de trafic, trebuie să țină cont și de riscul pe care și-l asumă, la un moment dat, și ceilalți participanți la trafic. Probabilitatea implicării într-un accident rutier va scădea semnificativ, dacă vom lua în calcul și riscul pe care și-l asumă un pieton care traversează pe culoarea roșie a semaforului, sau, atunci când din față se apropie o coloană de mașini, vom gândi că un șofer, riscând nepermis, va încerca o depășire aproape imposibilă.

O modalitate de a învăța să gestionăm corect riscul este și participarea la cursurile de conducere defensivă.

Însușirea atitudinilor și comportamentelor specifice conducerii defensive este benefică, deoarece dă posibilitatea șoferilor să cunoască, prin simulare, efectele unor asumări inadecvate a riscului, să conștientizeze și să identifice riscurile existente în trafic și, astfel, să poată preveni diverse situații neprevăzute.

Asumarea riscului este o deprindere pe care o putem învăța.

Contează să apelăm la experiența acumulată, să apreciem obiectiv și responsabil propriile aptitudini și comportamente, în raport cu aptitudinile reale și, nu în ultimul rând, să nu forțăm norocul!

Test pentru cei care vor să afle cât riscă

Pentru cei interesați să afle cât de riscant conduc în trafic, un test la care trebuie să răspundă cu DA sau NU, unde DA înseamnă risc maxim și NU înseamnă risc minim:

Cele mai importante riscuri în conducerea auto sunt:

  1. abaterile frecvente de la regulile de circulație
  2. depășirile pe linia continuă
  3. convorbirile handsfree la mobil
  4. abaterile grave în trafic ale celorlalți șoferi
  5. depășirea limitei de viteză chiar dacă, pe moment, nu sunt pericole evidente.

Riscul în producerea unui accident este asociat cu:

  1. o eroare nedorită
  2. o neînțelegere între șoferi
  3. o incertitudine privind semnificația unui semn de circulație
  4. oboseala
  5. dorința de competiție.

Pentru dumneavoastră, următoarele situații ipotetice sunt riscante:

  1. După o noapte nedormită, puteți să conduceți a doua zi normal?
  2. Ați fi de acord să urcați într-o mașină condusă de cineva care, de curând, a comis un grav accident rutier?
  3. Ați călători cu cauciucurile din față uzate, de la București la Iași?
  4. Ați transporta cu mașina personală la spital un necunoscut bolnav de o boală molipsitoare?
  5. Ați paria pe faptul că puteți trece legat la ochi pe o trecere de pietoni într-o intersecție aglomerată?

Dacă aveți peste 10 răspunsuri de NU, sunteți un șofer cu apetit pentru risc, cu o posibilă autocenzură scăzută, și nu de puține ori sunteți imprudent. Este cazul să încercați să vă analizați comportamentul în trafic și să căutați cu responsabilitate și mai ales cu sinceritate să vă temperați „dorința de adrenalină”.

Dacă aveți mai puțin de 4 răspunsuri de NU posibil sunteți prudent în exces, nu vă asumați nici un fel de risc, evitați orice responsabilitate în trafic. Nu uitați, însă, că șofatul implică și asumarea unor riscuri, care trebuie, însă, să fie bine evaluate.

Dacă nu vă încadrați în cele două situații de mai sus (peste 10 răspunsuri de NU sau mai puțin de 4 răspunsuri de NU) înseamnă că sunteți un șofer cu o asumare controlată a riscului. Echilibrat în atitudinea pe care o aveți față de risc. Nu căutați riscul în sine, dar nici nu îl evitați atunci când este necesar.

CONDUCEȚI DEFENSIV ȘI FIȚI PRUDENȚI !

psiholog pr. Cristian SANDU

consultant siguranță rutieră

psih.cristian.sandu@gmail.com

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.