Cum gestionaţi consumul de carburant?

3

Este întrebarea la care am rugat să răspundă, în detaliu, mai mulţi jucători de pe piaţa transporturilor.

Consumul de carburant reprezintă probabil cel mai important indicator de cost la care se uită un manager de transport. Am încercat să aflăm cum poate fi influenţat acest indicator, direct de la cei care răspund pentru el, propunând câteva întrebări, la care vă invităm să urmăriţi în cele ce urmează răspunsurile.

– Cum gestionaţi consumul de carburant?

– Aveţi stabilită o normă de consum? Cum se calculează ea?

– Aveţi un sistem de urmărire în timp real a consumului? Dacă da, vă rugăm să ne explicaţi cum funcţionează?

– Ce măsuri aţi luat în ultimii doi ani pentru a reduce consumul de carburant şi ce aveţi în vedere?

– Cum motivaţi şoferii să conducă economic?

– Credeţi că aţi eliminat în totalitate furtul de motorină?

– La ce nivel estimaţi că se situează consumul (pierderile) nejustificate de motorină în raport cu consumul total de motorină?

– Dacă puteţi, vă rugăm să ne daţi câteva exemple privind metode inedite de furt de motorină?

– Camioanele de nouă generaţie oferă, din punctul dumneavoastră de vedere, un consum semnificativ mai redus de carburant?

Decebal Popescu, Managing Partner Cartrans

„Nu avem o normă de consum, pentru că plafonează“

„Gestionăm eficient consumul de motorină. Dar de unde vine eficienţa asta? Dintr-o serie de măsuri combinate, de la pregătirea teoretică şi practică a şoferilor, continuată cu stimularea lor şi până la utilizarea la maxim a soluţiilor informatice de care dispunem. Bineînţeles toate coordonate, analizate, verificate continuu de nişte tineri pregătiţi în acest sens. Nu avem o normă de consum, pentru că norma (în general) plafonează oamenii, fie în sus, fie în jos. Pe noi nu ne interesează să stabilim un plafon, ci să optimizăm continuu costurile în general, iar cele cu carburantul (cele mai mari ca procent) în special. Ca dovadă, de la momentul desfiinţării «grilei de consum» (bineînţeles, coroborată cu alte măsuri), s-a înregistrat, în medie, o scădere a consumului cu peste 1,5 litri la 100 km (ceea ce la valorile noastre curente, înseamnă o reducere de 5% a consumului de carburant). Pentru monitorizarea în timp real a consumului folosim sistemele Dynafleet (Volvo) şi Fleetboard (Mercedes), implicit datele oferite de ele. Bineînţeles, pe baza acestor date, am dezvoltat intern nişte modalităţi de calcul care să înlăture posibilitatea de a avea abateri de calcul semnificative. Pentru a reduce consumul de carburant, pregătirea şoferilor a căpătat noi dimensiuni. Avem trainer instruit la rândul lui de producători, avem soft specializat de training şoferi (obţinut cu ajutorul UNTRR) şi avem o programă de instruire. Investind în oameni (şoferi), investim în afacerea noastră. Pe lângă acestea, a contribuit foarte mult şi introducerea de la 1 ianuarie 2012 a sistemului de bonificaţii acordat şoferilor pe baza criteriilor OBIECTIVE de conducere economică (obţinute din coeficienţii acordaţi de Dynafleet şi Fleetboard), de respectare a instrucţiunilor din fiecare comandă de transport, de cuantumul daunelor şi, bineînţeles, de aspectul maşinii. Bonusurile vin ca o suplimentare a diurnei zilnice. Am fi ipocriţi dacă am spune că am eliminat în totalitate furtul de motorină. Dar e foarte clar că am redus enorm acest flagel, până la pragul obiectivităţii, adică până acolo unde uneltele pe care le avem ne pot confirma. Din păcate, sunt foarte multe firme mici de transport în România care încurajează astfel de practici, obţinând în acest fel reduceri semnificative de costuri. Dau bani cash la şoferi cu indicaţia fermă «te descurci tu». Plătesc în acest fel undeva în jur de 4 – 4,5 lei pe litru (probabil), după care, pe baza unui «blat» cu staţii de carburant «no name» de pe parcurs, «produc» bonuri fiscale şi deduc astfel şi TVA + taxe…. Litrul de motorină ajunge astfel ca şi cost pentru el, sub 3 lei/litru. Aceasta reprezintă marea problemă în România, evaziunea şi economia subterană. Sunt câteva locaţii celebre pe Cheia, spre Buzău, pe drumul vechi de Piteşti, unde se stă cu celebra «canistră» în drum, tranzacţionându-se aşa numita «economie». E suficient să mergi cu maşina dotată cu staţie pe orice drum european ca să auzi de «n» ori întrebarea «colegii, are careva economie?». E greu de estimat consumul nejustificat de motorină în raport cu consumul total… cel puţin în cazul nostru. Cu mijloacele de control pe care le avem la îndemână în acest moment, ne este imposibil să determinăm în continuare cuantumurile în care se fură carburant. Pentru că dacă am descoperi, e clar că nu ar rămâne pierdere, ci ar fi imputată şoferului respectiv. Însă şoferii au ajuns de la furtul a sute de litri lunar în vremurile «de glorie», la sustrageri de 2-5 litri pe care le adună şi le folosesc, bănuiesc, în interes personal (maşina proprie), pentru că e greu de crezut că poate vinde motorină cu cana pe marginea drumului. Putem să vorbim însă de consum nejustificat de motorină rezultat în urma exploatării defectuoase a vehiculului, adică o conducere ne-economică. Aici, din ce studiem noi pe baza datelor obţinute de la şoferi şi comparând performanţele lor, în medie credem că putem considera un consum nejustificat undeva în jurul valorii (procentuale) de 2 – 2,5%, lucru pe care intenţionăm să-l corectăm în perioada următoare. Bineînţeles, ca şi în cazul măsurilor amintite anterior, vorbim de un interval de timp necesar implementării cu succes la nivelul unui semestru, poate chiar un an. Sincer, nu prea avem exemple ingenioase de furt de motorină în flota proprie. Camioanele de nouă generaţie oferă indiscutabil consum semnificativ mai redus de carburant, atâta vreme cât le configurezi corespunzător aplicaţiei unde intenţionezi să le foloseşti. În principal, tehnicile noi (în afara unor dezavantaje oferite de costurile up-front) reduc din ce în ce mai mult influenţa (negativă) a şoferului asupra modului de funcţionare a motorului. Cu siguranţă, merită investiţia în ultimele generaţii de cutii automate şi semiautomate, investiţia în sisteme de monitorizare prin GPS şi, nu în ultimul rând, investiţia în pregătirea oamenilor.“

Florin Popescu, Managing Director KLG Trucking

„Şoferii primesc un bonus lunar pentru «Job well done»“

„Pentru gestiunea consumului de carburant avem 3 sisteme de calcul: real, calculatorul maşinii şi aparatura GPS. Cele 3 consumuri se compară lunar şi în cazul în care consumul real este mult mai mare decât cele 2, se investighează cauzele. De bază în această comparaţie este consumul dat de calculatorul maşinii. Avem o normă de consum mediu valabilă pentru fiecare tip de camion. În ceea ce priveşte urmărirea în timp real, depinde ce se înţelege prin timp real. Dacă înţelegem să vedem instant consumul maşinii – nu, dar a doua zi se pot vedea toate datele referitoare la maşina selecţionată pentru verificare. Parametrii maşinii pot fi urmăriţi pe internet, inclusiv consumul şi alimentările şoferului, prin sistemul GPS. Şoferii primesc un bonus lunar pentru «Job well done». În cazul în care consumul nu este cel normal, într-o primă etapă se pierde bonusul, iar în funcţie de cantitate se stabileşte numărul de luni în care şoferul nu mai ia acest bonus. Dacă este foarte mare cantitatea, se poate ajunge până la despărţirea de acel şofer. În ceea ce priveşte eliminarea furtului de motorină, pot spune că atâta timp cât va exista cerere va exista şi ofertă. Camioanele de generaţie nouă oferă acel consum redus (nu la nivelul dat de către producător), dar numai dacă şoferul face acel curs de conducere economică oferit de către producător.“

Mircea Mănescu, Director General Ahead Logistics

„Printre metodele inedite de furt se numără adăugarea de ulei de transformator în motorină“

„Pentru o bună gestiune a consumului de carburant am decis să alocăm pe fiecare cursă o cantitate de combustibil calculată după consumul normat. Norma de consum este de 24 litri/gol, la care se adaugă 0,5 litri/tonă marfă. Urmărim consumul în timp real prin intermediul unui sistem GPS, care redă informaţiile preluate din calculatorul maşinii (de pe can-bus) şi pentru o cursă putem şti ce consum real a avut camionul. Până la începutul anului 2012 se mergea din plin în plin de combustibil, lucru care permitea şoferilor să fure cantităţi mari de motorină întrucât aveau de unde fura. Când li se alocă carburantul fix pe o cursă, şoferul trebuie să fure cu măsură pentru că altfel rămâne pe şosea şi este demis pentru că se evidenţiază că fură motorină. Motivăm şoferii să conducă economic prin alocarea unui consum pe care încercăm să îl reducem de la an la an. Astfel, pentru a continua să fure, şoferii trebuie să meargă economic. Şefii de garaj le dau instrucţiuni despre cum să conducă economic, iar şoferii mai neexperimentaţi merg în echipaj cu titulari cu experienţă (din păcate, cu experienţă şi în lucrurile negative…) Nu cred că am eliminat în totalitate furtul de motorină. Cine spune că a reuşit acest lucru este un visător. Realitatea este că peste 80% din şoferi îşi completează veniturile din furtul de motorină – pe principiul salariul merge la familie iar motorina, paleţii şi marfa sunt pentru bugetul şoferului. Estimez pierderile din consumul nejustificat de motorină în raport cu consumul total de carburant la 5-7%. Metode inedite de furt ar fi: adăugarea de ulei de transformator în motorină (pentru diminuarea consumului de combustibil); adăugarea de substanţe chimice care generează o creştere a volumului motorinei (adăugare de naftalină în motorină); devierea returului de la motor în canistre în cabina camionului (ca să fie înregistrat consumul şi de calculator); modificarea turaţiei de la motorul agregatului de frig pentru a consuma mai puţin per oră (cu consecinţe grave de uzură avansată a ambreiajului şi a motorului agregatului); blocarea indicatorului rezervorului de la agregat cu magnetul (ca să nu mai ai controlul nivelului de combustibil în rezervorul agregatului); sabotarea GPS-ului cu modulator de frecvenţă care bruiază semnalul GPS şi implicit informaţiile despre consum; simularea unui furt de motorină de către persoane necunoscute etc… Camioanele de nouă generaţie oferă, din punctul nostru de vedere, un consum semnificativ mai redus de carburant. Am trecut de anul acesta pe Mercedes Actros, care are un consum de combustibil mai redus decât unele mărci concurente. Am cumpărat în aprilie trei Actros 3 şi luna aceasta mai luăm încă 5 capete tractor noi Mercedes Actros 3. La anul vom fi nevoiţi să luăm Actros 4 cu normă EURO 6.“

Gabriela Trifan, Şef Departament Analiză Consumuri Practicom

„În această companie, toleranţa la furt este 0”

„Consumul de carburant al flotei Practicom, care este formată în acest moment din peste 65 de vehicule active, este gestionat de colegii noştri din Departamentul Analiză Consumuri. Achiziţiile se fac pe bază de carduri nominale, care permit alimentarea de carburanţi doar în rezervorul mijlocului auto al cărui număr de înmatriculare figurează pe card. Pentru o gestiune optimă, aceste carduri trebuie să fie monitorizate foarte atent şi permanent. În acelaşi timp, achiziţiile efectuate sunt urmărite în timp real utilizând aplicaţia online a furnizorului. Fiecare vehicul din flota Practicom are norma medie de consum stabilită de o comisie internă formată din colegii de la Departamentul Tehnic, Control audit, Transporturi, Analiză Consum. Aceste norme s-au stabilit luând în calcul toţi factorii ce pot influenţa fluctuaţiile de consum (anotimp, stare tehnică, agregate frig utilizate, dificultate traseu etc). Nu deţinem în acest moment un sistem de determinare în timp real a consumului. Dar pentru eliminarea fluctuaţiilor nejustificate de consum, există reguli clare care trebuie respectate de toţi conducătorii auto. Astfel, nici o cursă a nici unui vehicul nu se efectuează fără a fi întocmită foaie de parcurs, indiferent de natura cursei. Foile de parcurs însoţite de bonurile de alimentare se trimit la un interval de trei zile la Departamentul Consumuri, care le verifică şi le validează. Înregistrarea acestora se face într-un sistem informatic care permite urmărirea atentă a parcursului fiecărui vehicul. Faptul că aceste informaţii sunt gestionate, verificate şi monitorizate atent şi la interval relativ scurt de timp de la efectuarea cursei, permite ca orice abatere de la norma de consum să fie depistată la timp şi rezolvată. Încadrarea în consum şi economia de combustibil reprezintă un KPI care influenţează în primul rând venitul salarial. O altă metodă de recunoaştere a acestor merite este alcătuirea unui top al consumului economic, al celui mai bun şofer sau echipaj, topuri ce se fac cunoscute în rândul colegilor prin paginile revistei interne. Deviza Practicom este: «În această companie, toleranţa la furt este 0». Practicom a ajuns la momentul în care putem spune că nu înregistrează consumuri nejustificate de motorină. Din punctul nostru de vedere camioanele de nouă generaţie oferă un consum semnificativ mai redus de carburant.“

Ion Lixandru,
administrator Itia Sped

„Bonusăm economia“

„Gestionăm consumul de carburant pe baza fişei pe maşină dublată de urmărirea GPS şi de analiza datelor de pe calculatorul maşinii. Avem stabilită o normă de consum diferenţiată pe ţări şi perioadă vară/iarnă. Se adaugă 0,35 l/t peste un prag de consum gol pentru fiecare tip auto, diferenţele între ele la bază fiind de +/-5%. În afara monitorizării GPS, realizăm confruntări privind nivelul rezervorului, privind alimentările conform facturii şi în funcţie de locaţie. Pentru a motiva şoferii să conducă economic se bonusează economia cu 50% din valoarea acesteia faţă de consumul dat. Cred că am eliminat furtul de carburant în proporţie de 80%, dar, din păcate, mulţi nu ştiu să conducă. Estimez nivelul consumului nejustificat de motorină la 3-5% din nivelul consumului total. Nu cred că merită investiţia în vehicule de nouă generaţie pentru economii privind consumul de motorină, dar se justifică prin diferenţele de taxe pentru clasa ECO.“

Lucian Paraschiva,
Şef parc auto şi Administrativ Whiteland Logistics

„Estimăm consumul nejustificat de motorină la maximum 5% din consumul total“

„Pentru gestiunea consumului de carburant, la sfârşitul fiecărei săptămâni de lucru, se predă foaia de parcurs şi autovehiculele se parchează la sediul societăţii cu rezervorul plin. Pentru fiecare tip de autovehicul avem norme de consum furnizate de constructor, la care aplicăm coeficienţii de corecţie ai parcursului şi consumului aferenţi activităţii desfăşurate. Putem monitoriza în timp real alimentările prin rapoartele pe care le primim de la furnizorul de carburant, dar consumul nu îl putem monitoriza în timp real, deoarece kilometrii parcurşi sunt cei declaraţi de şofer la alimentare. În ultimii ani am decis să realizăm o mai atentă monitorizare a rutelor şi kilometrilor parcurşi de către fiecare autovehicul. Pentru a motiva şoferii să conducă economic, avem un sistem propriu de evidenţiere şi bonusare a celor care conduc economic. Nu ne-am confruntat cu proporţii mari a problemei furtului de motorină, dar acolo unde aceasta a existat am efectuat verificări mai atente a consumurilor şi kilometrilor parcurşi. Estimăm consumul nejustificat de motorină la maximum 5% din consumul total. La camioanele de nouă generaţie am obţinut un consum mai mic de carburant, dar acest avantaj a fost pierdut prin consumul de AdBlue, care a dus la acelaşi cost pe km.“

Meda BORCESCU

meda.borcescu@ziuacargo.ro

3 COMENTARII

  1. Buna ziua!
    Sunt angajat la Directia de Sanatate Publica Bihor, va rog sa-mi comunicati daca aveti informatii legiferate privind consumul de carburanti pentru categoria de drum, coeficienti aplicati atat pentru perioada de iarna cat si de vara.
    Va multumesc.
    Cu deosebita stima, ing. Petru Lezeu

    • Buna ziua,
      Va rog imi puteti trimite si mie informatiile pe care le-ati obtinut? Sunt angajat in compartimentul de control financiar de gestiune de putina vreme si incerc un control la departamentul transporturi.
      Multumesc frumos,
      Cu stima,
      Tania Istrate

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.