Dacia Duster, SUV de Romania

1

Dupa o indelunga asteptare, Dacia propune un nou SUV autohton, Duster. Desi se vorbea deja de ceva vreme de acest proiect, mai ales dupa ce la Geneva a fost dezvelit Duster Concept, cei de la Dacia au lasat un pic publicul „sa fiarba“.

Dupa ce in perioada comunista, dar si in cea post-decembrista, am avut in rol de SUV modelul ARO, fie el din seria IMS, 24 sau 10, acum Dacia da o alta nuanta ideii de SUV autohton, mult mai aproape de vremurile noastre.

Primele impresii

In luna martie, a fost lansat pe piata modelul Duster, iar prezenta sa pe strazi deja s-a facut simtita. Am putut testa unul dintre modelele disponibile pentru drive-test, o masina echipata cu un propulsor pe benzina de 1.6 16v, de 105 CP, cu tractiune integrala si cu dotari generoase. De indata ce am iesit pe sosea, am observat cum participantii la trafic intorceau capul dupa masina noastra. Din punct de vedere estetic, este, fara indoiala, ceva nou pentru Dacia. Latimea impresioneaza, emanand robustete, botul este agresiv, marginile rotunjite, iar spatele care se termina brusc da un iz sportiv masinii. Ca si completare, garda mare la sol vine ca o garantie a calitatilor off-road ale masinii.

Interior de pionierat

Pentru prima data, am regasit in echiparea unei masini autohtone scaunele imbracate in piele, precum si volanul, dotari care emana lux. Oglinzile sunt reglabile electric si incalzite, toate cele 4 geamuri sunt electrice, dar, din pacate, soferul nu poate controla geamurile din spate decat daca isi baga mana printre scaune, catre bancheta din spate, ceea ce nu este foarte ergonomic, dar, pe undeva, de inteles.

Pozitia comenzii de actionare a geamurilor fata se regaseste, ca si la Logan si Sandero, pe consola centrala. Ceasurile de bord arata bine, fiind incadrate de o banda argintie pe margine, ceea ce denota iarasi sportivitate. Nu pot sa nu iti sara in ochi ornamentele de pe plansa de bord, usi si consola dintre scaune, de un maro oarecum perlat si lucios. Parca nu este chiar cea mai buna alegere daca ne gandim ca aceste zone sunt mereu atinse de catre pasageri, iar urmele de degete si de praf se vad imediat. In acelasi registru, se incadreaza si capacele ce mascheaza suruburile manerelelor de pe usi, care ies un pic din peisajul de lux dat de scaunele imbracate in piele. Portbagajul este generos, spatiul de depozitare putand fi marit prin rabatarea banchetelor sau prin renuntarea la ruloul (care, de fapt, nu se ruleaza) ce acopera compartimentul. Sub mocheta portbagajului, se regaseste roata de rezerva, iar in jurul ei sunt diferite compartimente pentru depozitare, o idee foarte buna a inginerilor de la Dacia de a utiliza acel spatiu.

Motorizare

Din acest punct de vedere, modelul testat sta relativ bine… pe hartie. Cei 105 CP disponibili la 5.750 rpm si cuplul de 148 Nm la 3.750 rpm ar trebui sa se descurce onorabil la cele 1.280 kg pe care le are masina, dar lucrurile nu stau chiar asa. Desi este cel mai puternic motor pe benzina oferit de Dacia, acesta pare a fi usor depasit de situatie. Demarajul este slab, dar reprizele motorului sunt decente pentru oras. Ceea ce trage mult in jos aceasta motorizare este consumul, in regim urban osciland intre 12 si 15 l/100 km, dar trebuie sa tinem totusi cont de faptul ca masina inca se afla in rodaj. Cutia de viteze manuala in 6 trepte pare a nu se potrivi perfect cu motorul acesta, cel putin in regim urban. Transmisia integrala in schimb este de apreciat, fiind deja testata pe modelele Nissan, unde a fost implementata cu succes.

Comportament pe sosea

Desi, la prima impresie, poate parea o masina relativ greoi de manevrat, lucrurile nu stau deloc asa. Pozitia de condus este una inalta iar raspunsul servodirectiei este prompt, fara emotii. Comenzile de lumini, stergatoare si geamuri sunt amplasate ca si la Logan si Sandero, deci pentru un conducator de Dacia nu va fi deloc greu sa se acomodeze cu interiorul Duster-ului. Pedalele sunt moi si usor de manevrat, schimbatorul este si el imbracat intr-un material placut la atingere, dar care nu pare a fi foarte rezistent in timp, fiind predispus la curatare. Volanul, in schimb, este un deliciu, extrem de fin si cu o aderenta ideala. Scaunele, pe langa faptul ca sunt imbracate in piele, sunt si foarte confortabile, cel de la sofer avand si reglaj de inaltime, dar printr-un sistem usor incomod, fiind nevoie ca soferul sa se ridice de pe sezut in momentul reglarii. Ca si noutate, integrat in consola dintre scaunele din fata, in spatele franei de mana, se regaseste un suport de pahare sau chiar de sticla de 0,5 l. Dupa ce ne-am acomodat cu interiorul, am pornit la drum. Demarajul nu este impresionant, cuplul maxim regasindu-se la o turatie destul de ridicata. Vizibilitatea este unul dintre avantajele majore ale masinii, iar directia este si ea de laudat. Suspensiile sunt foarte bune, mai ales pe teren accidentat, unde si modul 4×4 face fata cu demnitate. Franele au discuri ventilate pe fata, iar pe spate tamburi, lucru cam greu de gasit la o masina de peste 100 CP lansata in 2010, insa, in ciuda acestui fapt, au fost mereu „prezente la datorie“, conferind siguranta. Desi comportamentul in regim de teren accidentat a fost unul bun, se putea sesiza mirosul de ambreiaj, semn ca nu e bine sa abuzezi. Pretul unui Duster porneste de la 10.942 euro cu TVA pentru un model 1.6 16v pe benzina, 4×2, si ajunge la 16.255 euro cu TVA pentru modelul Laureate, cel mai dotat, echipat cu un motor dCi de 110 CP 4×4. in concluzie, Duster este un mare pas realizat de Dacia, care reuseste sa-si faca loc si pe alt segment de piata, dar recomandarea noastra este sa alegeti un motor dCi, care, cu siguranta, este mai potrivit pentru activitatile pentru care a fost conceput Duster-ul, chiar si cel de 85 CP.

Fisa tehnica Dacia Duster

– Motor: K4M 606, benzina

– Capacitate cilindrica: 1.598 cmc

– Putere: 105 CP/5.750 rpm

– Cuplu maxim: 148/3.750 rpm

– Acceleratie (0-100 km/h): 12,8 s

– Emisii CO2: 185g/km

– Consum oficial (urban/extraurban/mixt): 10,4/7/8

– Masa proprie: 1.280 kg

– Cutie de viteze: manuala, 6+1

– Transmisie: integrala

Alexandru STOIAN

alexandru.stoian@ziuacargo.ro

1 COMENTARIU

  1. Shop online Mudster – Modificari Dacia Duster

    De la 1 Septembrie va invitam sa comandati produsele comercializate de Mudster Romania prin intermediul magazinului online Mudster Shop:
    http : // shop . mudster. ro / ro
    Acceptam plata la livrare sau prin Paypal si majoritatea cardurilor bancare, livrarea se face prin curier DPD sau Posta Romana

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.