Derby-ul TRANSPORTURILOR

Transportator sau expeditor de marfă? Tu în ce echipă joci? Ce aștepți de la acest meci, în 2023? Ai pus la punct tactica de joc? I-ai analizat regulile?

Cristina Radu

Ce este un expeditor de marfă?

Termenul de expeditor provine din italianul „spedizione”, care în română înseamnă expediere sau livrare. Un expeditor de marfă se separă de companiile care dețin activele reale de transport (camioane, nave, trenuri, avioane și spații de depozitare). De fapt, un expeditor de marfă nu deține niciunul dintre aceste active. Un expeditor cumpără spațiul necesar pe diferitele vehicule de transport, le combină într-o singură soluție, adaugă manipularea documentelor și vinde o soluție totală de transport clienților săi.

În teorie, un expeditor de marfă poate consta, pur și simplu, dintr-un „tip cu un telefon mobil și o adresă de e-mail”. Cu toate acestea, în viața reală, adesea, necesită ceva mai mult. Majoritatea expeditorilor de marfă aleg, în mod normal, să dețină și să opereze o parte din lanțul de transport, care este, cel mai adesea, depozitul de pe piața lor principală, distribuția națională sau rețeaua internațională de transport.

De obicei, expeditorul se ocupă de toate comunicările cu clientul, iar dacă expeditorul face o treabă grozavă, clientul nu va ști niciodată câți pași sunt, cu adevărat, în aducerea mărfurilor de la punctul A, la punctul B.

Diferite tipuri de expeditori de marfă

Expeditorii de marfă vin într-o mulțime de forme și dimensiuni diferite. Toate, de la corporația multinațională globală, cu câteva sute de birouri în întreaga lume și câteva sute de mii de angajați, până la mica afacere cu un singur expeditor, telefonul său mobil și (poate) o dubiță.

Ce este un transportator de marfă?

Transportul este „afacerea de a muta lucruri pe drum sau pe calea ferată”; etimologia transportului derivă din verbul „haul” o variantă a englezei care se traduce – „a trage, trage.” Cuvântul exact transport a fost înregistrat pentru prima dată la începutul secolului al XIX-lea, pentru a descrie „acțiunea de a transporta”.

Transportul însă caracterizează acțiunea de a trage, astăzi – dar se referă la tragerea sau transportul de mărfuri și prin intermediul vehiculelor mai mari și mai puternice – și este deplasarea mărfurilor comerciale dintr-o locație în alta, pe calea ferată sau rutieră. Clienții folosesc servicii de transport pentru a transporta mărfurile din centrul de producție fie către un consumator, fie către un distribuitor.

Meciul…

Dacă, după parcurgerea descrierilor, în care fiecare echipă pleacă dintr-o poziție bună, definită ca având scopul unic „obținerea profitului și derularea activităților în cele mai bune practici”, echipele joacă în aceeași ligă (marea ligă a prestatorilor de servicii), încă lipsește răspunsul la întrebarea: CARE MECI?

Răspundem evident cu „Meciul Transportatori vs. Intermediari (Expeditori)”.

Veșnicii „nemulțumiți” de prezența altor echipe vor fi transportatorii, iar dintre toate echipele de prestări servicii au ales un singur „dușman de moarte”. Și s-au prezentat înaintea fiecărui meci cu argumente, care, de fiecare dată, scot în evidență faptul că expeditorii fac bani, fără să îi merite, pe spatele cărăușilor (după cum puteți citi în mesajele alăturate).

Există echipe mult mai puternice în clasamente oficiale (piramida serviciilor logistice) și, totuși, cea mai nepopulară echipă este cea a expeditorilor, care, deși poziționată sub transportatori, iese întotdeauna în evidență.

Uităm, însă, că toate campionatele (anuale, regionale sau globale) se joacă pentru Locul 1 – CLIENTUL; acesta decide tipul de prestator, decide tipul de serviciu și cine urcă în piramida oficială, indiferent de grupă, țară sau investiție, bazându-și decizia finală doar pe capabilitatea și capacitatea de a acoperi cererea de transport la prețul corect.


… și obiectivul

De ce alegem să purtăm meciuri pentru alte locuri în piramida serviciilor și, astfel, să obosim, alergând după performanță, locul 2 sau 3, când scopul comun este primul loc?

Poate vom înțelege obiectivul comun în 2023 sau, poate, vom înțelege până în 2026, la următoarea Cupă Mondială… Deși expeditorii au apărut ca răspuns al unei nevoi de a acoperi mai mult decât aducerea mărfurilor de la punctul A la punctul B.

Cristina RADU

director transport KLG Europe

c.radu@ro.klgeurope.com

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.