DRIVE-TEST DAIMLER BUSES: Noi sisteme de siguranță

Lângă Madrid, pe Circuito del Jarama, DaimlerBuses a prezentat noile sale sisteme de siguranță și asistență, oferind demonstrații live și sesiuni de drive-test.

Active Brake Assist 6, Active Drive Assist 2, Sideguard Assist 2, Frontguard Assist, MirrorCam și sistemul de camere 360° au fost vedetele evenimentului, demonstrând, dacă mai era nevoie, că, la ora actuală, sistemele de asistență joacă un rol tot mai important în transport, contribuind semnificativ la reducerea riscului de accidente și la creșterea eficienței.

Începi să te întrebi ce întâmpini cu emoții mai mari: un nou model de autocar sau autobuz, sau o nouă generație a unui sistem de asistență?

Balanța se înclină tot mai mult către sisteme!

Iar sistemele de siguranță și asistență au fost dezvoltate și ca un răspuns la noua legislație europeană. Din iulie 2024, „Regulamentul General privind Siguranța” (GSR) actualizat al UE va necesita o gamă completă de sisteme de asistență pentru șofer pe autobuzele nou-înmatriculate, pentru a îmbunătăți și mai mult siguranța rutieră. Aceasta include: Blind Spot Assist pe partea pasagerului față și în fața vehiculului, recunoașterea semnelor de trafic pentru controlul vitezei, asistență pentru atenție, sistem de monitorizare a presiunii în anvelope, monitorizare marșarier, lumină de avertizare intermitentă în caz de frânare de urgență și o interfață pentru un etilotest opțional.

Cu noile sisteme de asistență dezvoltate, Daimler Buses îndeplinește mai mult decât aceste cerințe și, în unele cazuri, chiar extinde funcțiile de siguranță mult peste nivelul cerut de GSR. Sistemele reprezintă noul standard, în toate variantele de vehicule. În plus, cu sistemul opțional de camere 360° (autobuze articulate: sistem de camere 270°) și noul, de asemenea, opțional, MirrorCam pentru toate autobuzele, Daimler Buses aduce un plus de siguranță și încredere pentru conducătorul auto.

Active Brake Assist 6 (ABA 6)

Demonstrațiile realizate în cadrul evenimentului au fost împărțite pe patru module, pentru a scoate în evidență cât mai bine modul de funcționare și avantajele noilor sisteme.

În modulul dedicat ABA 6, noile performanțe ale asistenței active la frânare din a șasea generație, precum și Sideguard Assist 2 și noul Frontguard Assist, a fost utilizată o porțiune de pistă închisă. Astfel, am putut experimenta în mod direct reacțiile sistemului automat în situații periculoase.

Elementul central al demonstrației a fost răspunsul ABA 6 la alți utilizatori ai drumului, cum ar fi mașini, pietoni și bicicliști, care fie se deplasează, fie se află pe aceeași bandă.

Senzorii radar și camera sistemului Active Brake Assist 6 detectează obiectele staționare sau în mișcare, iar sistemul poate frâna autobuzul, până la oprire. Sistemul detectează chiar și persoanele și obiectele staționare sau în mișcare în curbele obișnuite de autostradă și reacționează în consecință.

Totodată, au fost simulate situații de viraj, la dreapta sau la stânga, având un biciclist în lateralul autovehiculului. O altă situație simulată a fost punerea în mișcare a autocarului în timp ce un pieton se deplasează în zona din față a vehiculului. În ambele cazuri, Sideguard Assist 2 sau Frontguard Assist avertizează șoferul, atât vizual, cât și acustic, cu privire la riscul coliziunii, astfel încât șoferul să poată frâna în timp util și să prevină accidentul.

Active Drive Assist 2 (ADA 2)

Modulul de conducere Active Drive Assist 2 (ADA 2) a inclus conducerea pe drumuri publice, pe o porțiune de autostradă. Am putut experimenta atât intervenția punctuală asupra direcției, în situația în care vehiculul riscă să părăsească banda accidental, precum și funcția de menținere permanentă a benzii, atunci când controlul adaptiv al vitezei de croazieră (ART) este pornit.

Au fost utilizate autocare Setra Comfort Class, echipate cu ADA 2 (disponibil opțional).

Cea mai recentă generație de ADA 2 permite conducerea semi-automatizată într-un autobuz, pentru prima dată. Acest sistem de asistență pentru șofer menține autobuzul pe banda sa, atunci când marcajele benzii sunt detectate, prin intervenția activă asupra direcției. În plus, servodirecția electrică instalată cu ADA 2 facilitează virarea la viteze mici, de exemplu la manevre.

Este un pas important înainte, iar, în cazul circuitelor lungi, cu mulți kilometri parcurși pe autostradă, șoferii vor putea avea un condus mai relaxat, cu riscuri aproape zero de a părăsi banda de circulație neintenționat. Ca experiență personală, sistemul pare sigur în deciziile pe care le ia și reacționează repede și destul de incisiv. Astfel, poate apărea în anumite situații (până te obișnuiești) senzația că se luptă cu tine. În plus, intervențiile asupra direcției par ușor secvențiale, ca și cum sistemul reanalizează situația și recalibrează poziția autocarului în bandă secundă de secundă. Așa cum se întâmplă cu majoritatea sistemelor noi care intervin activ în modul de condus, îmi pot imagina că vor exista, și de această dată, mulți șoferi care vor privi cu neîncredere și disconfort intervențiile automate asupra direcției. Însă discutăm despre un nou pas important către ambițiosul deziderat de zero accidente pe drumurile europene. Noul sistem poate preveni accidente grave și salva vieți, iar legat de șoferii nemulțumiți… De curând, am aflat despre o firmă de transport care obligă, la angajare, conducătorii auto să semneze angajamentul că vor utiliza toate sistemele de siguranță/asistență disponibile pe autovehicul. Este cazul unei firme de transport marfă, însă cred că managementul firmelor de transport pasageri va trebui, de asemenea, să se asigure că aceste sisteme sunt înțelese și utilizate corect de conducătorii auto.

Este o evoluție importantă… Să ne amintim faptul că precedentul sistem Lane Assistant avertiza șoferul doar prin intermediul unui afișaj vizual și prin vibrații în scaun. ADA 2 deja direcționează autobuzul înapoi pe banda sa, printr-o intervenție activă asupra direcției. Iar această funcție este activată automat la punerea contactului, atâta vreme cât carosabilul este suficient de lat și benzile sunt clar trasate.

Dacă Lane Assist a fost dezactivat manual, acesta se reactivează automat atunci când contactul este cuplat din nou, sau când viteza depășește 85 km/h timp de mai mult de 5 minute.

Cealaltă funcție a ADA 2 – menținerea permanentă a direcției – ușurează munca șoferul în călătoriile lungi pe autostradă. Dacă drumul este suficient de lat și carosabilul este vizibil, Cruise Control adaptiv activează asistența permanentă la direcție. Șoferul poate alege dacă vehiculul trebuie menținut în centrul benzii, ușor la dreapta sau ușor la stânga față de centrul benzii.

Sistem de camere 360° și MirrorCam

Sistemul MirrorCam bazat pe cameră cu afișaje de înaltă rezoluție oferă numeroase avantaje față de oglinzile exterioare convenționale: un câmp vizual mai larg pentru șofer, vizibilitate semnificativ mai bună în întuneric, rezistență superioară la murdărire, manevrare mai ușoară… În cadrul evenimentului, am putut experimenta avantajele MirrorCam în diferite situații de conducere, pe un parcurs special pregătit.

Pe lângă MirrorCam, vehiculele au fost dotate sistemul de camere 360°, care ajută foarte mult șoferul la virare și manevrare în spații înguste și la mersul cu spatele.

Electric și hibrid

Cu topografia sa provocatoare, circuitul de curse Circuito del Jarama de 3,4 km a oferit condiții ideale pentru a experimenta avantajele noului motor hibrid de la Daimler Buses, care este disponibil atât pentru autobuzele interurbane Setra MultiClass LE, cât și pentru Mercedes-Benz Intouro. Tehnologia hibrid permite ca energia generată de recuperare să fie stocată în condensatoare (supercaps). Motorul electric care îl susține pe cel diesel este situat între motorul termic și transmisia automată. Are o putere de 14 kW și un cuplu de 220 Nm. Motorul electric îl susține pe cel termic atunci când se solicită o putere mare și poate reduce, astfel, considerabil consumul de combustibil. Motorul electric de 14 kW generează energie în timpul deplasării și frânării și ajută motorul diesel la pornire și la ralanti. Sistemul are un sistem de management al energiei și asigură un comportament de condus neschimbat și o funcționare familiară pentru șofer.

De asemenea, am putut testa în premieră un autobuz eCitaro G cu celule de combustibil. Hidrogenul își face loc, încet dar sigur, în transport, iar la volanul unui asemenea autovehicul este… banal. Nu se simte, practic, nicio diferență notabilă. Sigur, aceste autovehicule sunt foarte scumpe, și nici hidrogenul „verde” nu este o sursă de energie ieftină… încă. Însă mulți specialiști consideră că, în doar câțiva ani, hidrogenul își va face loc, acoperind procente importante din transportul rutier la nivel mondial.

Radu BORCESCU
Madrid, SPANIA
radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.