DRIVE-TEST SETRA MULTICLASS 500 L: Accent pe flexibilitate

Autobuz și autocar, Setra MultiClass 500 L interpretează, într-un mod modern și economic, nevoile complexe ale transportului interurban. Și totul îmbrăcat într-un design îndrăzneț, ce reflectă misiunea autovehiculului.

Postul de conducere se apropie foarte mult de cel specific autocarelor turistice, partea din mijloc a autovehiculului este concepută ca a unui autobuz urban cu podea coborâtă, iar, în spate, este asigurat confortul și liniștea necesare distanțelor medii. Interesant este modul în care designul exterior reflectă aceste caracteristici, reușind, totodată, să asigure un caracter original.

Lansarea MultiClass 500 L reprezintă pasul firesc de întregire a gamei Setra Seria 500, după ce am asistat la lansările autocarelor Setra ComfortClass 500 și TopClass 500.

Gamă extinsă

Setra MultiClass acoperă, în mod tradițional, întregul segment al transportului interurban. Noul MultiClass 500 LE depășește granița și, acum, poate acoperi și transportul urban și periurban. Autovehiculul este disponibil într-o gamă largă de variante – patru modele, în loc de cele trei anterioare. Făcând parte din gama low-entry, vehiculul combină funcționalitatea asigurată de podeaua coborâtă cu călătoria confortabilă, specifică autocarelor. Podeaua joasă se extinde până la puntea spate, iar pasagerii pot urca și coborî, rapid și ușor, în secțiunea din față. Trei trepte de mică înălțime duc la compartimentul spate. Este o combinație care poate asigura un confort ridicat pasagerilor, chiar și în cazul călătoriilor mai lungi.

Setra MultiClass 500 LE oferă o gamă largă de versiuni, cu lungimi cuprinse între 10,51 și 14,52 metri. Acestea sunt concepute pentru a se potrivi unei game largi de operațiuni, de la transportul urban, la călătoriile interurbane, pe distanțe lungi. Autovehiculele pot fi înmatriculate atât ca autobuz urban de clasă 1, cât și ca autobuz interurban de clasă 2.

Constructorul german oferă numeroase opțiuni de echipare, diferite configurații ale ușilor, platformelor, scaunelor, cabinelor, motoarelor și transmisiilor. Această nouă generație de autobuze își dovedește utilitatea în aplicațiile clasice de autobuze de linie și școlare, însă poate fi utilizată și pentru transporturile de convenție.

Pentru această gamă, a fost gândit un sistem modular. Toate vehiculele au o consolă frontală identică, de 2.710 milimetri, iar consola spate este de 3.300 mm. Portierele sunt, de asemenea, poziționate identic, în fața punții motoare și la 1.540 mm de centrul punții. Doar ampatamentul și numărul de punți variază.

Gama de modele acoperă toate cerințele de transport interurban:

MultiClass S 510 LE: noul autobuz interurban compact. Acest nou model are un ampatament de numai 4.500 mm și o lungime de 10,51 m. Are o rază de întoarcere remarcabil de strânsă, de numai 17,3 m, și poate găzdui până la 39 de locuri, atunci când este complet echipat. Acest autobuz compact, excepțional de manevrabil, este ideal pentru a parcurge traseele montane și drumurile înguste din orașele vechi, precum și rutele cu un număr redus de pasageri.

MultiClass S 515 LE este autobuzul clasic cu intrare joasă și o lungime de 12,21 metri, două punți și o capacitate de până la 51 de locuri. Este un autobuz polivalent și versatil, potrivit pentru aproape orice aplicație urbană sau interurbană, pe distanțe scurte sau lungi.

MultiClass S 516 LE are o lungime de 12,92 m și două axe, care îi permit să fie echipat cu până la 55 de locuri. Acest aspect asigură un caracter economic, fiind gândit ca autobuz interurban, pentru transport angajați sau autobuz școlar.

MultiClass S 518 LE asigură spațiu pentru până la 63 de locuri. Este cel mai lung Setra din noua serie, având o lungime de 14,52 m și trei punți. Este dedicat serviciilor regulate, cu volum mare de pasageri.

Noul MultiClass 500 LE este un autobuz interurban puternic personalizabil.

Sunt disponibile numeroase variante de uși, posturi diferite de condus, diverse configurări interioare, mai multe opțiuni pentru scaune, rampe și lifturi pentru pasagerii cu mobilitate redusă.

Diferența de înălțime dintre secțiunea cu podea joasă din față și zona cu podea înaltă din spate reprezintă o piatră de încercare pentru autobuzele low-entry. Designerii noului Setra MultiClass 500 LE au transformat această problemă într-un avantaj: exteriorul noului autobuz cu intrare joasă este, în mod deliberat, împărțit în două secțiuni distincte. Divizarea clară a compartimentului pentru pasageri în „cabine” (secțiunea de la etajul inferior) și „cutii” (secțiunea de la etajul superior) face ca exteriorul noilor autobuze interurbane să capete o eleganță aparte. Cele două segmente sunt legate între ele printr-o bandă verticală largă. Partea frontală a modelului MultiClass 500 LE are noua față a familiei Setra, introdusă odată cu gama actuală de autocare.

Încă de la îmbarcare…

Setra oferă, pe noua gamă, numeroase opțiuni pentru uși.

Pentru intrarea unu, este disponibilă o ușă dintr-un singur element, în două lățimi posibile, de 900 și 1.150 mm. Există, de asemenea, o nouă opțiune pentru o ușă mai lată, dublă, care oferă o lățime de 1.380 mm. Intrarea doi poate fi aleasă ca ușă simplă sau dublă (1.150/1.380 mm). La cerere, toate modelele pot fi echipate și cu o a treia ușă, situată în spatele punții spate (900 mm lățime). Toate ușile sunt complet vitrate, până la podea.

În funcție de varianta de ușă și de dimensiunea anvelopelor, intrarea doi oferă o gamă de opțiuni de rampă, de la cea mecanică pliabilă, la modele electrice. De asemenea, în premieră, este disponibilă o rampă mecanică pliabilă pentru ușa unu.

Înălțimea de urcare a autobuzelor urbane în secțiunea frontală, la intrarea unu, (excluzând funcția de îngenunchere) este de 311-314 mm, atunci când sunt echipate cu anvelope 275/70 R 22.5. Cu anvelope pentru autobuze interurbane de dimensiunea 295/80 R 22.5, înălțimea de urcare crește la 355-358 milimetri.

Interiorul a fost conceput pentru a fi funcțional și primitor, putând fi amenajat în foarte multe variante. Accesul la zona cu podea înaltă din spatele autobuzului este asigurat de trei trepte cu o înălțime cuprinsă între 159 și 170 mm.

Opțiunile de scaune sunt la fel de diverse, variind de la configurații specifice pentru oraș, la configurații pentru excursii. MultiClass 500 LE este dotat standard cu scaunele interurbane Setra Transit și, opțional, cu scaunele mai confortabile Setra Route, pentru autocare. La cerere, ambele opțiuni pot fi echipate cu centuri de siguranță. Ca alternativă, sunt disponibile scaunele Setra Passage. Toate scaunele sunt fabricate în cadrul companiei.

La cerere, se pot monta suporturi pentru bagajele de mână ale pasagerilor.

Interiorul este spațios, cu o înălțime interioară de 2.600 mm.

Suprafețele vitrate laterale pot fi cu geam simplu sau dublu.

Toate sistemele de aer condiționat disponibile pentru MultiClass 500 LE sunt dotate standard cu filtre antivirale.

Trei posturi de lucru pentru șoferi

Sunt disponibile trei variante: Cockpit City (urban), Cockpit Basic City (urban/interurban), sau Cockpit Basic (interurban). Toate modelele sunt dotate standard cu un panou spate închis, disponibil fie din plastic opac, fie din plexiglas, și cu o ușă pentru cabina șoferului.

Sunt posibile două tipuri diferite de scaune pentru șofer. Acestea pot fi montate în patru poziții diferite și sunt reglabile în mai multe moduri.

Versiunea standard este Cockpit Basic pentru utilizare interurbană. Aceasta este concepută practic, pentru a facilita inclusiv montarea sistemelor de bilete. Zona șoferului este concepută ergonomic, având la bază studii extinse cu subiecți de test de diferite înălțimi, efectuate cu ajutorul realității virtuale.

Am apreciat calitatea materialelor și comenzile bine plasate și ușor de înțeles.

Frâna de parcare electronică asigură, de asemenea, un plus de confort și siguranță. Se activează fie trăgând maneta, fie apăsând butonul P. Frâna de parcare poate fi eliberată fie prin apăsarea pedalei de accelerație, fie prin apăsarea din nou a butonului P. Funcția integrată Hold este activată atunci când autovehiculul se află în staționare, prin aplicarea unei presiuni suplimentare asupra pedalei de frână. Frâna de serviciu este eliberată numai atunci când șoferul apasă din nou pedala de accelerație. De asemenea, sistemul ajută șoferul în timpul pornirilor în pantă, cu ajutorul funcției integrate de asistență. Frâna de parcare este activată automat, atunci când MultiClass 500 LE este în staționare, șoferul își eliberează centura de siguranță și părăsește scaunul.

Merită să amintim și sistemul opțional de camere de 360°, care oferă o vizibilitate perfectă, în toate direcțiile.

Noul Setra MultiClass 500 LE oferă posibilități aproape nelimitate, atunci când vine vorba de configurarea compartimentului pentru pasageri.

Sigur și economic

O noutate pentru transportul interurban o reprezintă sistemul PPC (Predictive Powertrain Control). Împreună cu transmisia automatizată GO 250-8 PowerShift, șoferul este asistat de cea mai recentă versiune a sistemului inteligent de control al vitezei de croazieră pentru economisirea combustibilului, PPC. Acesta integrează în sistemul de transmisie automată un stil de conducere adaptat la topografie. Datele cartografice extinse ale PPC acoperă aproape toate drumurile din Europa și nu doar autostrăzile și drumurile naționale. PPC ia în considerare intersecțiile și sensurile giratorii și este conectat la sistemul de control adaptiv al vitezei de croazieră. Pe baza datelor stocate, PPC reduce automat viteza autovehiculului, la intrarea în zonele aglomerate, înainte de curbele strânse, sau la obstacole, precum sensurile giratorii și intersecțiile cu „stop” sau „cedează trecerea”.

Autovehiculul poate fi echipat și cu sistemul Preventive Brake Assist 2, ce utilizează o combinație de senzori radar cu rază scurtă și lungă de acțiune, precum și o cameră de luat vederi. Acest lucru îi permite să reacționeze la obiectele staționare și în mișcare, inclusiv la pietoni și bicicliști. Obiectele aflate în afara carosabilului, cum ar fi semnele de circulație, vehiculele parcate sau traficul de pe benzile adiacente, sunt, de asemenea, detectate cu mai multă precizie, ceea ce reduce la minimum avertismentele false.

Setra MultiClass 500 LE se bazează pe un motor compact, cu șase cilindri în linie, OM 936, cu o cilindree de 7,7 litri, amplasat în partea din spate.

Sunt disponibile două variante de putere: 220 kW (299 CP) cu un cuplu de 1.200 Nm și 260 kW (354 CP) cu un cuplu de 1.400 Nm. Modelul cu trei punți, MultiClass S 518 LE, este întotdeauna echipat cu motorul OM 470 cu șase cilindri în linie și o cilindree de 10,7 l. Acesta are o putere de 290 kW (394 CP) și un cuplu de 1.900 Nm.

Pentru un plus de eficiență, MultiClass 500 LE poate fi echipat, opțional, cu un modul hibrid. De asemenea, noua serie de modele este, deja, pregătită pentru o viitoare electrificare completă a propulsiei.

La fel ca și seria precedentă, noul Setra MultiClass 500 LE va fi fabricat la fabrica Daimler Buses Hosdere, de lângă Istanbul.

Radu BORCESCU
Stuttgart, GERMANIA

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.