DSV ROAD. Digitalizare în grupaje

Accentele se schimbă în zonele de transport și logistică și, dacă, în urmă cu doi ani, măsurile concrete de reducere a amprentei de carbon și digitalizarea dusă aproape de 100% nu reprezentau decât recomandări, ceea ce se discuta ieri se întâmplă astăzi pe piață. Sunt marii expeditori gata să schimbe macazul și să se așeze confortabil în noua realitate?

Mihai Teodorescu

DSV Road, divizia de transport a DSV, transformată, în România, într-o entitate juridică distinctă, în toamna anului trecut, își regândește deja coordonatele. De altfel, noua formă de organizare îi permite mai multă flexibilitate, într-o piață cu mult potențial. Principalele obiective până în 2024 țin de atingerea unei cifre de afaceri de 100 de milioane de euro. Totul în condițiile implementării standardelor de mediu, sociale și de guvernanță sustenabilă, în toate aspectele afacerii.

Care sunt atuurile pe care DSV Road se pregătește să le așeze pe masă?

60% din businessul companiei…

Grupajele reprezintă un punct cheie, în condițiile în care, în 2022, acest segment a reprezentat 60% din businessul companiei, cererea pentru transport în regim de grupaj majorându-se cu 40% la nivelul anului trecut. Concret, în regim de grupaj poate fi transportată orice încărcătură între 10 și 2.500 kg, compania reușind să optimizeze costurile și să își întărească poziția pe anumite relații.

„Am decis, inclusiv la nivel de grup, să trecem la un model de rețea de distribuție (diamant), care presupune existența mai multor hub-uri importante, de unde se realizează transferul către beneficiari”, ne-a explicat Mihai Teodorescu, country director DSV Road. În România, compania operează un depozit cross-docking la km 23 pe A1, la care s-a adăugat, de la începutul acestui an, unul la Timișoara, pentru ca, până la finalul anului, să urmeze Clujul și, ulterior, să fie abordată și zona Moldovei. „Am plecat de la hub-uri având 2.000 mp, dar dimensiunile lor vor urma tendințele volumelor operate de noi. Nu avem nicio limită, din acest punct de vedere. De altfel, la nivelul grupului, există depozite destinate exclusiv operațiunilor cross-docking, care au 18.000 mp-20.000 mp”, a menționat Cătălin Papuc, country manager DSV Road, precizând că DSV Road gestionează atât activitatea de transport, cât și hub-urile cross-dock. „Ținta noastră este să facem o formă de grupare digitalizată, iar, în prezent, ne aflăm în plin proces de pregătire”, a subliniat el.

Soluții precum cele de urmărire a mărfurilor în timp real de către clienți, sau precum aplicația ETA, care permite preavizarea unei încărcături cu o fereastră de 2 ore, sunt deja utilizate de DSV Road.

Iar acestora li se adaugă transmiterea electronică a POD și a CMR-ului scanat. „Suntem la câțiva pași distanță de digitalizarea integrală, care îi va permite clientului să își încarce marfa pe platformă, direct din fotoliul aflat în sufrageria sa, pentru a putea ulterior să urmărească online întreg parcursul de la încărcare (din curtea sa) și până la descărcare, în condițiile în care toate documentele care atestă finalizarea serviciului de transport vor fi încărcate pe mail”, a mai arătat country manager-ul DSV Road, apreciind că principala provocare va fi generată de faptul că, pe piața românească, există obiceiul să fie solicitate documentele în original.

În paralel, clienții își vor putea printa singuri etichetele și le vor putea lipi pe colete (sau palet), înainte de preluarea mărfii, etichetele urmând să fie generate odată cu înregistrarea comenzii.

„Cel mai mult ne dorim să reușim să punem în practică rețeta de grupaj digital și să scădem, în paralel, amprenta de carbon”, a subliniat Cătălin Papuc, apreciind că, dacă, în urmă cu doi ani, măsurile de sustenabilitate nu reprezentau decât o condiție orientativă în cadrul tenderelor, astăzi reprezintă o solicitare obligatorie pentru a participa la marile licitații.

Alinierea la standardele UE și la directivele europene a dus la o creștere a interesului companiilor pentru reducerea cantității de CO2 și, astfel, și pentru implementarea soluțiilor Green Transport (transport „verde”).

Deși încă la început, în România, partea de sustenabilitate câștigă tot mai mult teren, mai ales în contextul în care strategia de ESG a devenit o parte esențială în strategia de business a companiilor.

CO2 Reporting Tool

DSV Road a dezvoltat soluția CO2 Reporting Tool, un sistem de monitorizare a impactului amprentei de carbon asupra mediului, ca urmare a folosirii combustibilului în transportul rutier de mărfuri, care are ca efect reducerea în timp real a cantității de emisii de carbon per lot de marfă transportată și, implicit, per camion.

„Atunci când clienții vor să plătească pentru un transport sustenabil, pe bază de biodiesel, le putem garanta, chiar dacă nu este posibil să folosim această soluție pe cursa lor, că o cursă similară unde utilizarea carburanților alternativi este posibilă (dar pentru care clientul nu vrea să plătească), va fi operată de flota noastră, beneficiarul obținând reducerea emisiilor dorită și fiind certificat în acest sens. Grăbim, astfel, lucrurile, generând efecte pozitive mai mari în zona de sustenabilitate, susținând protecția mediului”, a explicat Mihai Teodorescu.

De menționat că, în cadrul DSV Road, transportul intermodal se află pe locul doi în topul celor mai solicitate servicii, estimându-se o creștere a cererii acestui tip de transport de cel puțin 20%, în 2023.

1 miliard de coroane daneze pentru sustenabilitate

Grupul DSV, din care face parte DSV Road, a lansat, recent, cel mai ambițios program de sustenabilitate, pentru reducerea amprentei de carbon, prin care vor fi alocate fonduri de aproximativ 1 miliard DKK (peste 134 milioane de euro) pentru proiecte „verzi”, inițiative durabile și proiecte de inovare în următorii cinci ani.

Prin acest program special, DSV Road din România intră în cursa inițiativelor pentru protejarea mediului înconjurător, accelerând creșterea diviziei Green Transport cu noi proiecte de reducere a cantității emisiilor de carbon.

România, punct-cheie pe harta transportului internațional

În opinia reprezentanților companiei, România devine tot mai importantă pe harta transportului internațional și va continua să crească, în acest an, însă într-un ritm mai redus decât în 2022, pe fondul unui consum mai scăzut și al inflației crescute. DSV Road se așteaptă ca tendințele acestui an, din industrie, să ducă la o dinamică pozitivă și să consolideze poziția pieței românești, una dintre cele mai importante din regiune.

De altfel, industria de transport din România este una dintre cele mai stabile ramuri ale economiei, cu creșteri continue, chiar și în perioade de crize.

Activitatea de export, în creștere

O altă tendință importantă o reprezintă creșterea activității pe zona de exporturi, odată cu avansul înregistrat atât pe categorii tradiționale de export, cât și pe unele noi. Diversificarea economiei locale a crescut tot mai mult, iar România a urcat în topurile internaționale care analizează nivelul de complexitate al economiilor lumii, fiind a 19-a cea mai complexă și sofisticată țară din 133 de țări din lume, după un avans de 20 de locuri în doar câțiva ani, conform unei analize realizate de Universitatea Harvard.

Cătălin Papuc, country director, Domestic Road, DSV Road: „Se vorbește despre uberizarea transporturilor. Au apărut case de expediție digitale, care activează în zona FTL și care și-au pus deja amprenta, câștigând cotă de piață și atrăgând volume importante. Este clar că sistemul funcționează și este agreat de clienți. Am decis să mergem mai departe, către grupaje. Digitalizarea devine, în acest context, mult mai complexă, dar noi putem face asta.”

Evoluție accelerată

„Din punctul de vedere al transportului de mărfuri, România a câștigat importanță la nivel internațional din mai multe motive, printre care războiul din Ucraina, care a mutat o parte de trafic în țara noastră, proiectele de infrastructură pentru dezvoltarea de autostrăzi și căi ferate și proiectele realizate cu bani europeni, care au ajutat la dezvoltarea business-urilor din România”, se arată într-un comunicat al companiei, estimându-se o creștere de 10% a business-ului local al DSV Road, ceea ce va duce la o consolidare a avansului accelerat din 2022, când a înregistrat o cifră de afaceri de 70 de milioane de euro, mai mare cu 40% decât în anul anterior.

DSV Road este una dintre cele mai mari case de expediție din România și Europa, oferind servicii complete de transport – regim grupaj, încărcare parțială (Less than Truckload) și încărcare completă (Full Truck Load), dar și servicii de transport pe bază de combustibil bio, ca parte din misiunea companiei de a reduce poluarea. DSV Road este, alături de DSV Solutions și DSV Air&Sea, una din entitățile juridice ale grupului DSV, prezent în România din 1994.

Meda IORDAN

meda.iordan@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.