Ekol a pornit revoluția

Investiții impresionante, desenarea de noi trasee logistice, soluții de transport intermodal, Grupul turcesc Ekol își întărește poziția în Europa și totodată creează legături puternice Asia-Europa. Am discutat despre valul de energie inovatoare ce a cuprins Ekol, precum și despre procesul de rebranding, cu Alecsandru Mucenic, Country Manager Ekol România.

Ziua Cargo: Cum arată, astăzi, Ekol?

Alecsandru Mucenic: În 1990, am plecat la drum ca un grup turcesc, însă, pe parcursul anilor și, în special, în ultima perioadă, am devenit un grup orientat către soluții internaționale de transport și logistică. Suntem prezenți în 14 țări din Europa, fiind în top 10 jucători pe acest segment pe continent. Recent, am deschis sucursala din Slovenia. Astăzi, suntem activi în 15 țări și ne dorim să ne extindem în 38 de țări, până în 2019. Luăm în calcul China, SUA, Rusia…

În Iran, s-a pus deja piatra de temelie. Am intrat, astfel, într-o piață nouă, fiind printre primele companii care au investit acolo. Vom construi un depozit de 40.000 mp, ultra modern, iar România are un rol foarte important pentru această subsidiară, pentru că avem aici foarte multe companii care exportă în Iran.

Prima parte a depozitului va fi finalizată în trimestrul al treilea al acestui an.

Platforma logistică va fi compusa din trei pârți, printre care și un depozit complet automatizat cu o înălțime de 40 m, un număr de 40 de rampe, construim inclusiv drumul pentru acces camioane, panouri solare… All green!

Ce înseamnă pentru Ekol conceptul de logistică 4.0?

Toate investițiile Ekol se concentrează pe cele mai moderne tehnologii disponibile, indiferent dacă vorbim despre camioane, clădiri, vapoare, sisteme de automatizare… De fapt, aceasta este esența logisticii 4.0.

Iar, astăzi, schimbăm identitatea companiei, avem o siglă nouă, care ilustrează evoluția – are elemente ce amintesc de sigla precedentă, dar, totodată, întruchipează modernul. Suntem în plin proces de rebranding. Avem 2.000 de camioane și 6.000 de remorci în flotă, 6 nave RO-RO, depozite… va fi un proces de durată.

Ceea ce, însă, a fost deja implementat este Logistics 4.0.

Avem propriul departament de R&D (peste 120 de oameni) și investim mult în dezvoltarea de soluții noi și pregătirea oamenilor. Ekol realizează in-house tot ceea ce înseamnă tehnologie. Dezvoltăm propriile soluții de software și hardware, plecând de la ERP-uri, TMS-uri, WMS-uri și ajungând, chiar, la dispozitive GPS, pe care le montăm pe mașini, și OBU (on board unit), dezvoltate în regie proprie.

Dorim să revoluționăm modelul tradițional de business, să oferim soluții integrate, interconectate și inovatoare. Am promovat și promovăm industria hi-tech, inovația, spiritul antreprenorial, sustenabilitatea. Îmbinăm tehnologia avansată cu green logistics și, prin soluțiile noastre de transport și, în special prin cele intermodale, salvăm lunar păduri de mărimea a 850 de terenuri de fotbal, precum și combustibil suficient pentru 365 de călătorii în jurul lumii. De altfel, reducerile privind emisiile de CO2 sunt afișate în timp real pe site-ul nostru.

Ce alte lucruri marchează trecerea la noua imagine a companiei?

Avem un nou website, mai ușor de utilizat. Totodată, am dezvoltat un instrument de comunicare internă, PortEkol. Este un portal de comunicare libera, newslettere și, chiar, socializare, pentru angajații companiei. Noul design al acestui instrument asigură o utilizare mai simplă, asemănătoare unui site de socializare. Promovăm valorile și spiritul de familie în cadrul companiei și toți angajații Ekol pot utiliza acest portal pentru a-și expune realizările, proiectele – vor fi interconectați, depășind bariele culturale.

Viziunea Ekol și a președintelui grupului este una revoluționară. Am participat la marele eveniment care a marcat schimbarea de brand a grupului și m-am simțit ca la celebra lansare de produs în Cupertino, atunci când celebrul Steve Jobs a prezetat iPhone. Am fost martorii unei revoluții industriale și tehnologice. În acest context, oamenii sunt foarte importanți, iar președintele Ekol, Ahmet Musul, a subliniat că nu este compania lui, ci o moștenire pe care o vom duce împreună peste ani și ani. Există mult entuziasm și pasiune în interiorul companiei. Evenimentul intern de anunțare a rebrandingului s-a adresat în primul rând celor 6.500 de angajați Ekol și cu toții au putut să o urmărească în direct pe calculator, telefon sau tabletă, cu ajutorul unei soluții IT dezvoltate de Ekol.

Veți continua dezvoltarea către țări din Asia?

După Iran, ne dorim Azerbaijan, Kazahstan, Rusia și China. China o vizăm chiar pentru acest an, legătură prin vas și tren. Ekol a lansat, deja, primul tren China – Ungaria (Budapesta). Primul transport a ajuns la jumătatea lunii trecute – 42 de vagoane. Avem, în Ungaria, un depozit cu acces la calea ferată și promovăm acest tren inclusiv în România.

Timpul de tranzit este de 20 de zile, iar prețul, deși mai mare față de un container adus pe vapor, este mult mai mic decât în cazul transportului aerian.

Clienții cer soluții intermodale și reducerea amprentei de carbon, iar Ekol este top 3 în Europa în materie de astfel de soluții. Avem 48 de trenuri săptămânale, în Europa. Cea mai recent creată relația este Sète-Paris (33 de vagoane pe săptămână). De asemenea, am deschis noua linie între Trieste și Kiel, pentru a putea deservi și țările nordice pe tren. De la Kiel, oferim transport pe feribot către Finlanda și, chiar, la Sankt Petersburg.

Cum arată România pe harta Ekol?

România arată tot mai bine. În luna decembrie a anului trecut, am deschis depozitul de la Timișoara, 2.000 mp, clasa A. Acest spațiu are rolul de a asigura interconectarea diferitelor linii de grupaj pe care le avem. De exemplu, avem o linie de grupaj care pleacă din Istanbul și ajunge în Polonia în 52 de ore.

O altă linie pleacă din Turcia și ajunge în Germania, la Mannheim. Pe lângă transportul intermodal pe care îl realizăm între Turcia și Europa, încercăm să venim cu soluții mai rapide din punct de vedere al timpului de tranzit. În loc să mergem doar pe vas, între Istanbul și Europa, avem, în momentul acesta, 10 camioane de grupaj pe săptămână, care leagă Turcia cu Germania, Polonia și Ungaria. Hub-ul din Timișoara oferă clienților posibilități interesante. Nu sunt multe oferte de grupaj pe relația Timișoara – Polonia sau Timișoara – Ungaria. În plus, oferim și serviciile de depozitare.

Ekol România se integrează tot mai bine în grup și reprezentă doar o soluție de a asigura camioane pentru Europa Centrală și de Vest și doar servicii de depozitare în România. Ekol România va juca un rol tot mai important și va deveni țara care va uni cercul, care este pe cale de a se întregi. Avem în proiect și deja oferim cotații pentru soluția de RO-RO pe ruta Constanța – Istanbul. Încă din 2012, am reușit, pentru o scurtă perioada de timp, introducerea acestui serviciu, iar, în 2015 am efectuat încă un test. Speram ca, în 2017-2018, să avem o soluție regulată și de lunga durata. În Turcia, vom utiliza noul port din Yalova, o altă investiție Ekol, care va fi cel mai modern și sigur terminal din Turcia.

Transportul intermodal câștigă teren, având o componentă de transport feroviar tot mai consistentă. Clienții solicită trenul, iar deschiderea liniei de transport feroviar în România reprezintă următoarea etapă.

La București, în iunie, ne mutăm în noul depozit de 6.000 mp – va fi la cele mai înalte standarde din punct de vedere IT, infrastructură, securitate, utilaje. Vom extinde, în continuare, Bucureștiul și, până la finalul anului, vom avea 14.500 mp de depozit. Constanța urmează să fie deschisă – birou operațional și depozit de cross-docking.

Vom promova tot mai mult relațiile mai puțin populare, precum Iran, Rusia, Kazahstan, Azerbaidjan… Și Scandinavia poate fi o oportunitate.

Dorim să ofertăm destinații mai greu accesibile, dar pe care Grupul Ekol le-a dezvoltat. Există cerere în România pentru aceste destinații, sunt clienți și sunt puțini cei care oferă soluții.

În plus, până în 2018, vom avea o prezență regională îmbunătățită în România, cu centre în București, Timișoara, Cluj, Constanța, Bacău, fiecare oferind servicii complete de transport și logistică. Dorim să fim aproape de clienții noștri și dezvoltăm inclusiv rețeaua de distribuție – vom extinde flotă pentru distribuția capilară.

Din punct de vedere al profitabilității, Ekol România este pe locul trei în grup și pe locul 8 din punct de vedere al cifrei de afaceri. Am avut 13,5 milioane de euro cifră de afaceri anul trecut, iar, pentru 2017, am bugetat 18 milioane de euro. În primul trimestru, am depășit veniturile prognozate.

„Creăm o infrastructură puternică, stabilă, continuă, care acoperă eficient Europa, iar clienții pot alege segmentele care sunt interesante pentru ei.”

„Logistics 4.0 se adresează, în primul rând, clienților – integrat, inovator, interconectat. Softul pe care îl va avea la dispoziție clientul va fi mult mai dezvoltat și mai ușor de utilizat. Dacă va dori să urmărească marfa, să printeze actele acelui camion, să acceseze toate informațiile legate de marfă și transport – aplicația Ekol pentru clienți va oferi toate aceste lucruri.”

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.