EVENIMENTE 2021. Gânduri pentru 2022

2021 a fost un an al schimbărilor adevărate, din multe perspective. S-a dovedit cât de vulnerabile sunt supply chainurile, la nivel global, și cât de multe influențe pot să ne dea viața peste cap, chiar dacă nu se află în apropierea noastră. Sursele de schimbare?

Doar câteva dintre cele mai relevante sunt listate mai jos:

  • întârzierile în expedițiile de toate felurile
  • lipsa personalului calificat sau mai puțin calificat, în majoritatea țărilor europene
  • lipsa infrastructurii care să permită operațiuni performante
  • ieșirea totală de sub control a costurilor de transport
  • amenințările cibernetice tot mai frecvente
  • condițiile meteo extreme și deviațiile de la sezonalitatea cu care noi eram obișnuiți.

Astfel, capacitățile de transport și operare a mărfurilor au ajuns din reduse, și mai reduse. Nu există o singură cauză pentru aceste deficite, ci mai degrabă este vorba despre un șir de probleme interconectate, care au creat „explozii în lanț”. Practic, odată ce se rezolva o problemă, era înlocuită imediat de o alta.

De doi ani, vorbim doar de aceste constrângeri, care nu se vor diminua prea curând.

Câteva evenimente care au pus capac constrângerilor deja existente

  • În martie, port-containerul Ever Given a blocat canalul Suez pentru șase zile.
  • În august, un terminal din Ningbo a fost închis două săptămâni, pe motiv de COVID.
  • În luna octombrie, numărul vaselor care așteptau să intre în porturile coastei californiene depășea 200.

Strategiile de reducere a stocurilor, aplicate de-a lungul atâtor ani și generații de manageri, astăzi nu mai sunt valabile, având în vedere dificultatea de procurare și întârzierile în transport.

Ce tendințe s-ar putea continua și in viitor?

Prioritățile schimbate în lanțul de aprovizionare

În timp ce controlul costurilor este o constantă de business, prioritatea principală este asigurarea unei aprovizionări neîntrerupte. Acum doi ani, companiile aveau ca obiectiv raționalizarea furnizorilor, pentru a administra eficient baza de furnizori. Trendul era de a centraliza cât mai mult achizițiile pentru companiile multinaționale, chiar la nivel global, diminuând, astfel, numărul de furnizori și, prin politici de certificare a furnizorilor, se ajungea la utilizarea unora unici pentru anumite categorii de produse sau servicii, reducând variația produselor, accelerând procesul de contractare și reducând costurile.

Care sunt trendurile? Companiile doresc, pe viitor, o flexibilitate cat mai mare a aprovizionării, pentru a avea capacitatea de a trece rapid de la un furnizor la altul.

Eforturile de sustenabilitate ale companiilor mici și mijlocii

Așa cum menționam în articole anterioare, companiile mici și mijlocii sunt mult mai flexibile și rapide în luarea deciziilor și au urmat un trend puternic de digitalizare și automatizare, pentru a face față noii realități economice. Se reinventează și investesc în crearea de supply chain-uri sustenabile și controlabile, chiar și în perioade tulburi. Investițiile în noi capacități de producție, depozitare și transport vor continua și în anul ce tocmai a început.

Volumele de colete vor crește, în continuare, la nivel global

O știre de la finalul anului trecut spunea că, în fiecare secundă, se expediază în lume 4.000 de colete. Cifra reprezintă o dovadă că livrarea la domiciliu și comerțul electronic vor testa, în continuare, limitele lanțurilor de aprovizionare globale. Doar imaginați-vă prin câte depozite trece și ce tehnologii sunt utilizate pentru un colet pe care o companie chineză, care este prezentă în market-place-ul lui Alibaba, îl livrează la ușa unui cumpărător român, în condițiile în care trasabilitatea și vizibilitatea coletului sunt asigurate în timp real…

Odată cu acest trend crescător, au apărut, în logistică, doi noi indicatori de performanță, și anume cheltuiala per colet și venitul per colet, care arată măsura în care transportatorii au capacitatea de a răspunde profitabil la condițiile actuale ale pieței.

Ar trebui să identificam oportunitățile ce apar din toate amenințările și realitățile cu care trăim, în ultimul an.

La ce ar trebui să acordăm atenție și să reacționăm rapid?

Cele mai multe discuții se fac pe tema inflației și a incertitudinilor economice.

Oamenii din supply chain nu au fost expuși la subiecte legate de condițiile economice, deoarece nu intrau în aria lor de interes. Dar, astăzi, prețul energiei sub toate formele ei, schimbarea polilor de putere în relația cerere-ofertă, politicile de protecție a mediului au impact semnificativ asupra lanțurilor de aprovizionare din toate domeniile de activitate și asupra calității vieții. Specialiștii spun că își vor face simțită prezența, pe termen scurt și mediu, și, odată cu creșterea ofertei, se vor diminua, dar viitorul ne va arăta dacă aceștia se înșală sau nu.

Inflația, deja simțită pe piață încă din 2021, se datorează creșterii cererii de produse și servicii, cauzată de luni de politici de izolare, care au împiedicat consumatorii să facă achiziții. Oamenii au economisit, în pandemie, din cauza restricțiilor, ceea ce înseamnă că există, în piață, bani de cheltuit, iar ratele dobânzilor sunt foarte mici.

Dezechilibrul cerere-ofertă deja provoacă o creștere a prețurilor, cel puțin până când mai multe produse vor intra pe piață.

Cererea ridicată va determina majorarea, în continuare, a prețurilor petrolului, la nivel mondial, ceea ce va avea un impact imediat asupra costurilor și tarifelor logistice. În sectoarele în care capacitatea se află, deja, sub o presiune puternică (aerian și maritim, de exemplu), aceste costuri vor fi transferate direct clienților (și, în cele din urmă, consumatorilor). În sectorul transportului rutier de marfă, mai fragmentat, transportatorii se vor lupta să pună în aplicare creșteri ale tarifelor, pentru a-și acoperi costurile și a obține, totuși, marje de profit care să le permită dezvoltarea.

În al doilea rând, odată ce creșterea economică reînnoită a absorbit forța de muncă a șomerilor, ar putea exista condiții pentru inflația salarială. Industria depozitării și a transporturilor este pe val, iar concurența pentru lucrători ar duce la creșterea salariilor. Pentru unele sectoare, cum ar fi distribuția capilară, majorarea salariilor ar putea fie să perturbe modelele de afaceri ale platformelor logistice, dependente de disponibilitatea forței de muncă ieftine, fie chiar să suprime cererea, pe măsură ce consumatorii migrează înapoi la magazinele fizice, mai degrabă decât să plătească suplimentar pentru livrarea la domiciliu. Creșterea costurilor în depozit va fi fie transferată, în cele din urmă, consumatorilor, fie va stimula impulsul de a implementa automatizări.

Deja se vorbește de majorarea ratelor dobânzilor, în încercarea de a reduce cererea, într-o economie supraîncălzită.

Ratele dobânzilor au fost la niveluri foarte scăzute, de mai mulți ani (să ne amintim anii ’90, în care dobânzile erau și de 130-150%) și vor fi afectați toți cei cu credite la bănci. Acest lucru ar putea diminua cheltuielile consumatorilor, cheltuieli ce ar putea avea un impact mare asupra volumelor de transport maritim, tocmai când se fac eforturi deosebite să revină la normal cu onorarea comenzilor de transport.

Stocuri mai scumpe. În consecință…

În ceea ce privește lanțul de aprovizionare, creșterea ratelor dobânzilor ar crește costul financiar al deținerii stocurilor și se va schimba trendul actual, de a majora stocurile, pentru securizarea business-ului. Strategia de stocuri mici duce la un impact pozitiv pentru transportul aerian de marfă și serviciile expres.

Unul dintre puținele efecte ale inflației luate în considerare va fi asupra echilibrului dintre lumea digitală și cea fizică. COVID-ul a dus la un boom al serviciilor digitale; cum ar fi de exemplu, conferințele video. Reducerea deplasărilor are un impact major asupra ocupării capacitaților de transport de persoane și a cererii de bunuri și servicii aferente birourilor și spatiilor de lucru.

2022 va fi, fără îndoială, un an interesant, iar câștigători vor fi, așa cum afirmam mai sus, cei care vor ști să identifice oportunitățile ce apar din toate amenințările și realitățile cu care trăim din ultimul an.

Iar, pentru a reacționa rapid și corect, trebuie să fii conectat la piață. Așa că, și în 2022, informația de calitate rămâne pe podium.

Adriana PĂLĂȘAN

managing partner Supply Chain Management Center

vicepreședinte ARILOG

adriana@loginet.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.