Fără AST pentru mărfuri divizibile?

Mulți știu că la începutul acestui an s-a publicat un proiect de ordonanță pentru modificarea Ordonanței Guvernului 43/1997. Dar sunt puțini cei care au identificat, în textul proiectului, prevederea prin care se eliminau autorizațiile speciale de transport pentru mărfurile care nu sunt indivizibile. O măsură extrem de benefică infrastructurii rutiere… totuși…

Cosmin Popescu

Calitatea unui drum este dată, pe de o parte, de nivelul de degradare și, pe de altă parte, de modul de întreținere. „Pentru a menține un drum în stare bună, este necesar ca ritmul de întreținere să fie superior celui de degradare”, a explicat Cosmin Popescu, șef Serviciu în cadrul CNAIR, cu ocazia conferinței organizate de ZIUA CARGO. „Cunoaștem că niciuna dintre cele două componente nu este îndeplinită, deoarece administratorul drumului nu ține pasul cu necesitatea, în creștere, de a se transporta cantități tot mai mari, în unitatea de transport și timp, rezultatul fiind un nivelul de degradare într-un ritm de creștere mai mare decât posibilitatea de întreținere”, a continuat el, subliniind că, în cazul în care posibilitatea de întreținere este limitată din cauza resurselor financiare, este firesc ca și nivelul de degradare să fie limitat, iar, în acest context, circulația cu mase care depășesc limitele maxime admise devine principala cauză a degradărilor.

O soluție prea bruscă și restrictivă

Cea mai simplă metodă de protecție a drumului este, astfel, interzicerea circulației cu depășiri de mase maxime admise. Aceasta nu elimină, însă, riscul producerii accidentale a unor depășiri. „Pe de altă parte, trecerea de la «libertatea» circulației și autorizării până la masa totală de 60 de tone, pentru mărfurile divizibile, la constrângerea de a circula doar în limitele maxime admise, ar fi prea bruscă și restrictivă. În plus, această soluție ar crea și inconveniente la circulația pe diferite categorii de drumuri”, a mai arătat Cosmin Popescu, menționând că, în încercarea de a găsi o cale de mijloc, în care drumul să beneficieze de protecție, dar să existe și posibilitatea de a circula cu unele depășiri de mase maxime admise, s-a propus soluția ca depășirile să nu fie mai mari de 25% față de masa totală maximă admisă.

Cosmin Popescu, șef serviciu CNAIR: „Nu voi comenta cum a apărut propunerea inițială, consecințe și beneficii, dar vă spun că rezultatul de astăzi este altul, iar propunerea care a plecat de la CNAIR prevede posibilitatea de autorizare a transporturilor de mărfuri care nu sunt indivizibile, într-o marjă de până la 25% peste masa totală maximă admisă.”

foto: Jean-Mihai Pîlșu

În opinia sa, aceste amendamente ar trebui incluse într-un proiect de lege pentru modificarea OG 43/1997, aflat în dezbatere la Comisia Transporturi din Parlamentul României. În acest context, reprezentanții CNAIR așteaptă rezultatul dezbaterilor și adoptarea proiectului, după care vor propune modificarea ordinelor de ministru care reglementează tarifele și eliberarea AST, astfel încât operatorii de transport să fie atrași către solicitarea de AST, în detrimentul riscului de a fi amendați.

Registru național al cântarelor și al cântăririlor

„Dacă ne dorim un sistem deschis, transparent și corect, putem gândi necesitatea înființării unui registru național al cântarelor și al cântăririlor, care ar fi practic o digitalizare a tuturor informațiilor despre cântare și cântăriri și care poate fi benefic mediului privat, autorității de control și administratorului de drum, prin eliminarea de controale inutile și suplimentare, cunoașterea reala a încărcărilor, a traseelor pe care se circulă cu supraîncărcare sau a sectoarelor de drumuri care necesită mai multe lucrări de întreținere sau reparații”, a concluzionat Cosmin Popescu.

Meda IORDAN

meda.iordan@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.