gândim DIFERIT. evoluăm ÎMPREUNĂ. Mai puțini operatori, flotă în creștere

47.402 operatori de marfă erau licențiați de ARR la finalul lunii martie, în ușoară scădere față de luna mai a anului trecut. Informații la zi despre piață… Legislație… Control… tendințe și… neapărat, bune practici. Sunt teme pe care le-am abordat cu ocazia ediției 2024, a Conferinței „am MARFĂ. caut TRANSPORT”, desfășurată în perioada 28-29 martie, la Poiana Brașov.

Evenimentul, care a reunit peste 300 de participanți, a fost inspirat de cunoscutul citat al lui Benjamin Franklin: „Dacă toată lumea gândește la fel, înseamnă că nimeni nu gândește”.

Dar cum arată piața de transport, în acest moment?

Cifrele prezentate de Mihai Cuciureanu, șef serviciu ARR, relevă o coagulare în jurul companiilor mari, în condițiile în care numărul operatorilor, puțin redus, este dublat de o ușoară creștere a flotei licențiate. Este evident că ne aflăm într-o perioadă în care, pentru firmele mici, este din ce în ce mai greu să găsească un echilibru, care să le permită să rămână pe piață.

Concret, ARR consemna, pe 25 martie, un număr de 47.402 de operatori de transport marfă licențiați, față de 47.652, la începutul lunii mai a anului trecut.

Tendința poate avea în spate, inclusiv, reducerea de la 15.463 la 14.817 a companiilor licențiate care au în flotă autovehicule cu masa maximă autorizată mai mică sau egală cu 3,5 t. Cifrele indică o reorientare a operatorilor aflați pe acest segment spre achiziția de vehicule mai mari, sau în direcția renunțării la activitatea de transport (ori părăsesc, pur si simplu, zona licențiată). Parcul de van-uri de până la 3,5 t (inclusiv) cu copie conformă a scăzut, și el, de la 50.341, la 48.912. Flota totală continuă să fie de câteva ori mai mică decât cea consemnată de RAR, pe aceeași categorie.

Numărul caselor de expediție a crescut, licențele pentru activități conexe/intermediere ajungând la 3.525 în martie 2024, față de 3.275 în mai 2023.

Așa cum spuneam, parcul total licențiat a crescut, însă, de la 218.704 (în mai 2023), la 219.455 (în martie 2024), numărul vehiculelor de peste 3,5 t înregistrând o majorare de peste 2.100 de unități, după ce, cu un an înainte, consemnase o contracție semnificativă, în contextul întârzierilor privind livrările de vehicule noi. 2024 nu se anunță, însă, ca fiind unul favorabil achiziției de vehicule noi, în condițiile în care cele 993 de unități fabricate în acest an și licențiate de ARR în primul trimestru reprezintă mult sub media anului trecut. Rămâne de văzut ce se va întâmpla în perioada următoare.

În zona de transport de mărfuri periculoase, lucrurile rămân relativ stabile, ARR consemnând, la 25 martie, 1.259 de operatori licențiați pentru transport de mărfuri periculoase, față de 1.256 în mai 2023, în condițiile în care parcul declarat destinat acestui segment a ajuns la 7.762 de unități, față de 7.454.

Ceva mai mulți șoferi români și mai puțini străini

Conform datelor ARR, în prezent, sunt atestați 348.629 de șoferi profesioniști pentru transport marfă (față de 346.879 în mai 2023), dintre care 21.492 (față de 23.530) pentru transport agabaritic.

256.820 dintre aceștia sunt înregistrați la ARR ca fiind angajați în companii românești. Cifra este semnificativ mai mică decât cea din mai 2023 (290.796), diferența majoră putând fi justificată și prin omiterea realizării acestei operațiuni la nivelul operatorilor. Numărul cartelelor tahograf destinat conducătorilor auto (inclusiv de persoane) se ridică la 352.493 (față de 346.885).

Cele mai mari 24 companii de transport mărfuri totalizează 10.035 autovehicule.

De menționat că numărul șoferilor atestați ADR a crescut puțin, de la 73.586, la începutul lunii mai 2023, la 74.852, în condițiile în care numărul consilierilor de siguranță este de 3.038 (față de 2.944).

Numărul caselor de expediție a crescut, licențele pentru activități conexe/intermediere ajungând la 3.525 în martie 2024, față de 3.275 în mai 2023.

Între timp, lucrurile s-au schimbat, la capitolul șoferi străini angajați pe teritoriul României. Numărul bărbaților este în scădere, de la 2.717 în mai 2023, la 2.206 în martie 2024, în timp ce femeile au ajuns 116, de la 99.


Cele mai vechi autovehicule cu copie conformă:

  • 2 – an de fabricație 1966
  • 1 – an de fabricație 1971
  • 2 – an de fabricație 1972
  • 1 – an de fabricație 1974
  • 6 – an de fabricație 1975
  • 1 – an de fabricație 1976
  • 9 – an de fabricație 1977

Meda IORDAN
meda.iordan@ziuacargo.ro

 

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.