GERMANIA: Realități și tendințe în supply chain

Schimbare… acesta este cuvântul de ordine pentru zona de supply chain. Iar Germania generează tendințe în domeniu. Ediția 2022 a Congresului German de Logistică a reunit aproximativ 2.000 de specialiști și manageri din domeniu, Asociația Română de Logistică fiind reprezentată prin vicepreședintele ei, Adriana Pălășan.

Cum vor arăta lucrurile? Am încercat să aflăm în cadrul unui interviu acordat ZIUA CARGO de către prof. dr. ing. Thomas Wimmer, președintele Asociației Germane pentru Supply Chain (Bundesvereinigung Logistik – BVL).

Thomas Wimmer

ZIUA CARGO: Care sunt provocările cu care se confruntă, în prezent, lanțurile de distribuție din Germania și Europa?

Thomas Wimmer: Vedem un număr fără precedent de provocări, printre care întreruperi și întârzieri în lanțurile de aprovizionare, efectele războiului și sancțiunilor, inflație, recesiune și conștientizarea faptului că dependența de puțini furnizori este periculoasă.

Credeți că este nevoie de o reorganizare a lanțurilor logistice? În ce direcție?

Au existat multe discuții dacă intrăm într-o nouă eră a de-globalizării. Până acum, majoritatea experților era încrezătoare că acest lucru nu se va întâmpla. Ceea ce vedem este re-globalizarea pentru a răspândi riscurile și a avea mai puține dependențe. Iar acesteia i se adaugă conștientizarea că o anumită capacitate de stocare pe plan local este importantă, deoarece just-in-time nu mai funcționează suficient.

Crește deficitul de forță de muncă în domeniul depozitării și transporturilor, în Germania?  

Deficitul de forță de muncă în transporturi reprezintă o problemă cu care ne confruntăm de zeci de ani. Dar, în prezent, consemnează o adâncire dramatică, din cauza războiului și factorilor care țin de demografie. După invazia Ucrainei, piața s-a schimbat total, deoarece mii de șoferi ucraineni s-au întors acasă și au lăsat un gol și mai mare, în sectorul deja afectat de lipsa conducătorilor auto.

Mii de șoferi germani s-au pensionat, în ultimii doi ani, și mulți alții o vor face, în următorii ani.

De asemenea, o sursă importantă de șoferi profesioniști (serviciul militar) este afectată, în condițiile în care lipsesc de pe piață mulți dintre recruții care au folosit stagiul militar pentru a obține gratuit permisul de șofer de camion.

Ne confruntăm cu deficite atât în depozit, cât și în transport.

Imaginea logisticii nu este cea mai bună. Mulți potențiali lucrători nu au nici cea mai mică idee privind atractivitatea acestor locuri de muncă.

Problema constă în faptul că, în condițiile în care Germania se confruntă cu o piață generală a muncii foarte dificilă, salariile și condițiile de muncă din aceste sectoare nu sunt, în multe cazuri, suficient de competitive, în comparație cu alte industrii.

Ce rol va juca automatizarea, în depozite?

Automatizarea este un subiect important pentru depozite. Tehnologia a făcut salturi, în ultimii doi ani, și multe companii investesc în automatizare, pentru a deveni mai rentabile și mai competitive. De asemenea, problema penuriei de forță de muncă poate fi rezolvată, măcar într-o mică măsură, cu mai multă automatizare. Vom vedea mult mai multe start-upuri și idei noi, în acest domeniu, în următorii ani.

Dar camioanele electrice? Când credeți că vor fi o soluție reală pentru înlocuirea vehiculelor comerciale clasice? În ce măsură au fost deja introduse camioanele electrice în Germania?

Din păcate, vor dura mulți ani până când camioanele electrice vor fi o alternativă reală la camioanele diesel. Nici măcar nu există un plan fezabil cu privire la momentul în care va exista suficientă infrastructură de încărcare în Europa.

În momentul de față, oferta nu este nici măcar aproape de a corespunde cererii de camioane electrice.

Majoritatea companiilor reușesc doar să obțină niște scheme pilot, pentru a câștiga experiență, dar, în acest moment, nu este posibil să cumpere un număr mai mare de astfel de vehicule, deoarece producătorii nu reușesc să furnizeze un număr suficient, adesea din cauza problemelor lanțului de aprovizionare cu semiconductori și alte piese importante.

Ce credeți că se va întâmpla cu soluțiile de transport alimentate cu gaz?

În prezent, gazul pare a fi cel mai puțin probabil combustibil pentru camioane, din cauza penuriei și a prețurilor majorate dramatic. Dar majoritatea companiilor care lucrează deja cu camioane pe gaz sunt destul de încrezătoare că situația va deveni, din nou, normală și își vor păstra flotele în funcțiune. Având în vedere că, în prezent, nu mai există programe de sprijin public pentru soluțiile de transport pe gaz, credem că, în timp, cota de piață a acestora va scădea. Aflat între combustibilii fosili, pur și simplu nu reprezintă una dintre soluțiile viitorului.

Cum a evoluat industria germană de logistică în 2022? Cum vă așteptați să evolueze lucrurile în 2023?

Vedem imagini foarte diversificate, în diferite sectoare ale industriei. Până în al treilea trimestru, proprietarii de nave s-au bucurat de încasări istorice, dar, acum, tarifele scad dramatic, pe măsură ce capacitatea crește și cererea scade din nou. Din fericire, întârzierile devin tot mai rare. Pe de altă parte, furnizorii de transport rutier nu pot transmite integral către clienți creșterea costurilor, generată de tarifele majorate la combustibili și de inflația generală, ceea ce duce la dificultăți în cazul multor companii. Piața se consolidează, deoarece companiile mai mici sunt înghițite de cele mai mari, care au putere în zonele de inovație, achiziții și digitalizare. Capacitatea de a atrage noi angajați va reprezenta un factor cheie, pentru succesul unei afaceri.

Germania este generator de trenduri în logistica europeană. Care sunt aceste tendințe?

Deși expeditorii de marfă sunt, încă, reticenți să plătească pentru acest lucru, tendința este, cu siguranță, de reducere a amprentei de carbon a industriei și atingerea emisiilor „net zero” în viitor.

Multe modele de afaceri și start-upuri sunt create pentru măsurarea amprentei de carbon, sau pentru utilizarea inteligenței artificiale, pentru a optimiza transportul.

Per total, digitalizarea se dezvoltă masiv, în direcția creșterii transparenței (necesară și pentru respectarea noii directive UE privind sustenabilitatea corporativă – Due Diligence), urmărirea mărfurilor sau platformele de colaborare. În plus, în ciuda provocărilor existente, multe companii își vor reînnoi flotele cu camioane electrice sau cu hidrogen, pentru a-și atinge obiectivele de durabilitate. Fără să acorde atenție acestor tendințe, va fi greu să țină pasul, pentru orice jucător de logistică din Europa.

Meda IORDAN

meda.iordan@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.