H.ESSERS: Specializarea continuă…

Cum arată cifrele aferente perioadei de pandemie? Unde se plasează transportul internațional? Cum se așază depozitele în grafice? În ce direcție o ia trenul? Am discutat (online) cu Jeroen Fabry, director general al H.Essers România.

Jeroen Fabri

ZIUA CARGO: Reprezentați o companie care mizează pe nișele de piață. Ați continuat, în această perioadă, în aceeași direcție?

Jeroen Fabry: H.Essers a preluat relativ recent compania franco-norvegiană Tank Management, specializată în transportul de produse chimice în sistem vrac, achiziție care crește capacitatea grupului pe acest segment. Reamintesc, ne-am lansat, în urmă cu 3 ani, în domeniu, prin achiziția Huktra, companie specializată, de asemenea, în transportul vrac de produse chimice. H.Essers România are, în acest moment, 4 clienți ficși pentru care asigură transport vrac de produse chimice, utilizând trenul, între Belgia și Curtici, de unde marfa este preluată de camioane până la destinație.

Este vorba despre produse chimice, care presupun inclusiv respectarea unui regim de temperatură controlată, pe care noi îl putem oferi pe tren.

Pe scurt, fiecare tren beneficiază de un vagon care funcționează în sistem de generator (pentru care există inclusiv backup) și la care se leagă toate vagoanele care au nevoie de electricitate, pentru a asigura regimul corect de temperatură necesar produselor chimice sau farmaceutice.

Acestei facilități i se adaugă și posibilitatea de a păstra vagoanele într-un regim de securitate strict, necesar bunurilor de mare valoare, transportate în sistem TAPA.

Ați lansat, în acest an, un tren Curtici-Istanbul. De ce acum?

După mai bine de 10 ani în care a fost așteptat momentul potrivit, am lansat, în acest an, un tren Curtici-Istanbul. Am reușit să punem la punct o soluție competitivă din punctul de vedere al termenelor de livrare, care asigură un lead-time de 48 de ore între cele două orașe. Trenul devine, astfel, mai rapid decât camionul, pe această relație, în condițiile în care timpii de așteptare în frontiere pot fi semnificativi. Din punctul meu de vedere, câștigăm o jumătate de zi în fiecare zi, în comparație cu camionul, în funcție de aglomerația din graniță.

Soluția răspunde inclusiv obiectivelor de dezvoltare sustenabilă pe care și le-a impus grupul. Concret, H.Essers a preluat 5 dintre cele 17 obiective (SDGs – Sustainable Development Goals) pe care ONU le-a adoptat în 2015, pentru a construi o societate mai bună până în 2030.

Una dintre aceste ținte are în prim plan protecția mediului și răspunde, în același timp, strategiilor clienților. Avem beneficiari care își propun ca până în 2030-2040 să se plaseze într-un regim de neutralitate din punctul de vedere al emisiilor de CO2.

Sunt clienții dispuși să plătească în plus pentru o soluție care protejează mediul?

Bineînțeles, prețul este important, dar ideea este că trebuie să ai în spate o strategie, prin care să arăți că deții modalități pentru a reduce emisiile dăunătoare mediului. Este un motiv pentru care, în prezent, avem trenuri care merg din Europa de Vest către Polonia, Italia, România și Turcia. În plus, în Belgia, folosim inclusiv canalele, foarte utile din cauza traficului extrem de congestionat. Unul dintre site-urile noastre din Genk a devenit chiar port.

Suntem o companie de familie cu alură de multinațională și, pentru că și clienții noștri sunt multinaționale, gândim împreună astfel de programe.

Ne dorim să lăsăm clientul să aleagă varianta potrivită de transport pentru strategia sa, optând pentru camion, tren, sau transport pe canale.

În acest context, am elaborat un tabel în care sunt trecute toate elementele necesare pentru luarea unei decizii. Strategia noastră a fost să ne ascultăm clienții și să dezvoltăm împreună proiecte. Iar, în acest context, am beneficiat de multe idei. Suntem un furnizor de servicii. Avem propriile camioane sau depozite, dar nu le vindem ca atare, ci livrăm soluții adaptate la cerințele clientului.

Pe partea de transport rutier facem în această perioadă, în Belgia, primele teste cu panouri solare amplasate pe camion.

Mai exact, este vorba despre amplasarea panourilor pe plafonul trailerului, pentru a furniza energia necesară pentru funcționarea agregatului frigorific. Ținând cont de faptul că testele arată bine, vom extinde soluția la mai multe semiremorci, în ideea de a reduce consumul de motorină și de a proteja mediul. Soluția aparține departamentului nostru de inovare.

Panourile solare sunt utilizate și în cazul depozitelor, fiind dublate, în Belgia, de eoliene.

Anul viitor, vom monta panouri solare în centrul logistic de lângă București.

Investiția îi succede celei făcute în cursul acestui an, când am extins depozitul cu 10.000 mp destinați, în exclusivitate, produselor chimice. Investiția a fost făcută în plină pandemie, dar 85% din noul depozit sunt deja ocupate, iar, până la finalul anului, vom demara alte 2 proiecte noi, care vor acoperi capacitatea rămasă.

În acest moment, centrul H.Essers de la km 23 de pe A1 dispune de 60.000 mp de depozit, destinați produselor chimice, industriei farmaceutice sau mărfurilor generale.

Ce s-a întâmplat, din punctul de vedere al cererii și al volumului de activitate, pentru H.Essers România?

Părerea mea este că au fost amânate multe decizii. Ca orice transportator, am fost afectați pe segmentul de transport rutier internațional, care a generat venituri reduse cu 10%. Pandemia a generat dificultăți, dar sperăm ca, în prima jumătate a anului viitor, să ne revenim și să atingem volumele pe care le aveam înainte de pandemie. Am ajuns, deja, la un nivel constant al cifrei de afaceri și sperăm ca, de acum încolo, să creștem.

Pe segmentul de logistică, lucrurile sunt puțin diferite, pentru că aici vorbim despre contracte semnate în urmă cu jumătate de an sau cu un an. Întrebarea este dacă pornim acum sau în 3-4 luni. Dar și aici este vorba despre clienți, unii dintre ei fiind confruntați cu scăderi de volume. Cifra de afaceri a consemnat o diminuare de 5-6%. Este vorba despre reduceri sustenabile și cred că am fost feriți, datorită faptului că nu suntem focusați pe industria auto.

În privința trenului, pot spune că am ajuns deja la nivelul înregistrat înainte de pandemie.

V-ați confruntat cu îmbolnăviri cu COVID-19?

Încercăm să menținem reguli stricte privind protecția sănătății, dar ne-am confruntat cu îmbolnăviri și am fost controlați de DSP, care a confirmat că am abordat o conduită corectă, în acest sens. Din păcate, chiar dacă la serviciu respectăm distanțarea socială, nu avem niciun control cu privire la ceea ce fac oamenii acasă. A fost și perioada de vacanță, de care avem cu toții nevoie, am avut angajați care s-au întors bolnavi și ne-am confruntat inclusiv cu cazuri asimptomatice.

În prezent, nu mai facem ședințe (nici la nivel intern și nici la nivel extern), unde să participe mai mult de 4 persoane.

Avem măști și nimeni nu are acces în companie fără a fi verificată temperatura. De altfel, am dezactivat badge-urile, ca să nu se mai poată intra decât cu ajutorul celor de la pază, care realizează controlul temperaturii. În plus, o dată pe săptămână dezinfectăm tot spațiul comun.

Cei care sunt din afara companiei (șoferi, personal de mentenanță etc.) beneficiază de spații sanitare externe, pentru a nu intra în contact cu angajații din depozit.

Dar dacă, la început, în luna martie, lumea era speriată, acum ne-am obișnuit și oamenii s-au relaxat. Avem o procedură bine pusă la punct și o urmăm de fiecare dată când un angajat este bolnav. Nu mai este nimic ieșit din comun.

Ați vorbit despre preluarea unor obiective ONU. Ne mai puteți da un exemplu?

Un alt obiectiv preluat de la ONU vizează sănătatea, iar în acest context am demarat, în urmă cu 4 ani, un program destinat angajaților, care sunt antrenați în activități sportive și motivați să mănânce sănătos și să renunțe la fumat.

De exemplu, în acest an am făcut un „Tour de France”, unde competiția s-a dat între 13 echipe reprezentând tot grupul. Echipa din Oradea a câștigat concursul.

De asemenea, anul trecut am direcționat 60.000 de euro, din cei 2% din impozitul pe profit, pentru construcția unui spital, în București, pentru copiii bolnavi de cancer.

Încercăm ca, prin aceste acțiuni, să îmbunătățim calitatea vieții.

Meda IORDAN

meda.iordan@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.