(Încă) am MARFĂ (și) caut TRANSPORT

Desfășurată, anul acesta, în condiții inedite, generate de o pandemie care ne-a dat, tuturor, planurile peste cap, într-un fel sau altul, conferința ZIUA CARGO „am MARFĂ, caut TRANSPORT”, aflată la cea de-a noua ediție, și-a propus, ca de fiecare dată, să constituie cel mai atractiv punct de întâlnire al cererii cu oferta, de pe această piață, atât de greu afectată de tot felul de evenimente (cel mai adesea) incontrolabile.

Astfel, pentru prima dată online, tradiționala conferință a dorit să aducă în atenția tuturor aspecte legate de modul în care s-a modificat relația între furnizorii și beneficiarii de transport în contextul actual, precum și cerințele unora dintre cei mai mari clienți de transport din România. Mai avem marfă? În ce mod căutăm transport?

Gino Laios

Gino Laios, senior manager corporate security market & fleet safety-EU Region, Philip Morris International – „Am dorit să nu punem o presiune suplimentară asupra transportatorilor.”

„Nu am identificat un tipar special în ceea ce privește volumele, în perioada pandemiei. Nici tiparul de sezonalitate nu s-a schimbat foarte tare în condițiile actuale. Singura mică schimbare a ținut de cele câteva zile de situații specifice, la anumite granițe, atunci când transporturile au fost întârziate.

În ceea ce privește modalitatea în care lucrăm cu operatorii de transport, organizăm licitații și încercăm să ne concentrăm lucrând cu anumiți furnizori, care au capacitatea de a acoperi diverse geografii. Punem accent din ce în ce mai mult pe parteneriatele cu furnizorii locali, atâta timp cât oferă conformitate cu standardul de securitate înalt pe care îl solicităm. TAPA este un standard util, în acest context, care devine din ce în ce mai solicitat, atunci când vorbim de transporturi cu valoare mare și cu un volum destul de mic. Am văzut, în România, semne interesante, iar furnizorii încep din ce în ce mai mult să înțeleagă necesitatea implementării acestui standard și să capete curaj în această privință. De obicei, îi selectăm, dintr-un număr mare de furnizori, pe aceia care se încadrează în anumite criterii. Flota contează, capacitatea de a acoperi anumite rute, atât rapid, cât și economic, și nu în ultimul rând, așa cum am subliniat, partea de securitate.

Pachetul Mobilitate 1 încă nu ne-a afectat activitatea, dar este un element la care ne uităm cu îngrijorare, mai ales din perspectiva pauzelor în afara cabinei camionului, marfa fiind mult mai expusă, în acest fel.

În plus, o problemă pe care o avem în Europa, de foarte mult timp, este lipsa parcărilor securizate, iar atacurile au crescut, în timpul pandemiei.

În privința ITP și a asigurărilor, acestea se solicită atunci când se contractează serviciul, fiind o obligativitate contractuală. Ținem să ne asigurăm că oamenii care lucrează cu noi și noi, la rândul nostru, nu facem niciun lucru care poate să pună viața cuiva în pericol, în acest proces. Atunci când facem auditul de securitate, avem inclusiv discuții cu șoferii despre aceste aspecte, solicităm rapoarte, pentru a ne da seama dacă se respectă timpii de conducere și odihnă.

Nu au apărut schimbări la nivelul tarifelor și am dorit să nu punem o presiune suplimentară asupra transportatorilor și, în general, a furnizorilor noștri. Pandemia a venit cu niște cheltuieli și de o parte, și de cealaltă și ne-am dat seama că, dacă dorim să rămânem într-o relație comercială sănătoasă și benefică de ambele părți, va trebui să găsim modalități de a rezolva orice presiune exterioară necontrolabilă.”

Crina Țiței, country distribution manager Coca-Cola HBC România – „Continuăm să consolidăm parteneriatele cu furnizorii de transport și să asigurăm disponibilitatea produselor noastre la raft”

„Nevoia de transport a fost în linie cu anii precedenți, din perspectiva noastră; în schimb, a existat un trend puțin diferit al ofertei pe care am primit-o din partea transportatorilor noștri. Am observat un număr mai mare al resurselor de transport FTL din partea lor, în perioada de sezon, în special pe rutele de transport domestic. În primul semestru, am înregistrat o scădere a volumelor, dar, pe perioada verii, volumele s-au apropiat de normal.

În prezent, avem trei fabrici în România, în Ploiești, Timișoara și Poiana Negrii, 14 depozite locale în toată țara și numeroase platforme de cross docking, de unde efectuăm servicii de transport și distribuție în toată România. Fiind o țară parte din grupul Coca-Cola HBC, există anumite produse finite pe care le importăm, într-o proporție relativ scăzută, pe rute dinspre Bulgaria, Grecia și Ungaria.

Pe partea de transport și distribuție, avem colaborări cu aproximativ 100 de parteneri, dintre care 60 în zona de FTL și 35-40 în zona de distribuție door-to-door. Efectuăm atât transport cu camioane de 40 de tone, dar și distribuție cu resurse de la 3,5, până la 14 t.

În general, căutăm parteneri care să asigure o flotă proprie de minimum 10 vehicule.

Pe partea de FTL, avem o bază contractuală stabilită pe rute fixe și tarife fixe, nu per kilometru, cu transport cu prelată. Colaborăm cu parteneri care au flotă proprie, dar avem parteneriate de succes și cu case de expediții. Pentru door-to-door, avem contractori la nivel de zonă, unde discutăm de o flotă dedicată cu tarife stabilite bulk sau non-bulk, în funcție de specificul clienților noștri.

Includem în contracte KPI pe care îi urmărim lunar, împreună cu colaboratorii noștri. Printre acești KPI, se numără asigurarea capacității de transport conform contractelor în vigoare, prezența la slot, atât la încărcare, cât și la descărcare, închiderea actelor la timp, retragerea paleților de lemn din piață etc.

Ne-am aliniat tarifele la variațiile prețului de referință al motorinei, conform clauzelor pe care le avem în contractele de transport. Urmărim acest preț de referință în fiecare trimestru și aplicăm schimbări, în plus sau în minus, în funcție de această variație. Dar în paralel am venit și cu anumite beneficii pentru transportatori, cum ar fi un sistem de bonusare și, în special pentru transportatorii noștri strategici, prelungirea perioadei contractuale de la 3 până la 5 ani, pentru a le garanta continuitatea business-ului alături de Coca-Cola HBC România.

Sustenabilitatea este o parte foarte importantă a business-ului nostru. Ne implicăm în proiecte care aduc un impact pozitiv mediului înconjurător, iar parteneriatele cu colaboratori pe această zonă sunt în topul priorităților noastre. Un astfel de exemplu este proiectul de transport CNG, pe care l-am dezvoltat, începând de anul trecut, împreună cu furnizorul soluției, Scania, și cu Blue River. Am început discuții și cu alți colaboratori, în aria de LNG și chiar, înainte de pandemie, în zona de electric.

Parteneriatele stau la baza business-ului nostru. Când vine vorba de extinderea bazei de furnizori cu care colaborăm, ne dorim, în principal, o acoperire națională, dar nu refuzăm nicio oportunitate și suntem deschiși oricărui dialog. Procedura generală este de a selecta un anumit număr de potențiali colaboratori în domeniul transporturilor și de a organiza licitații pe o platformă electronică.”

Lia Matanie, manager transport ID Logistics – „Un an tip roller-coaster.”

„Anul 2020 este un an special, din toate punctele de vedere. Dacă ar fi să-l definim într-un cuvânt acesta ar fi «roller-coaster», cu secțiunea cea mai înaltă la începutul pandemiei, urmat de un traseu lin, cu momente de volum minim și secțiuni scurte, care ne-au dat speranțe către un trend pozitiv. Observăm o ușoară creștere a volumelor acum, la început de toamnă, și ne dorim să păstrăm acest trend. În această perioadă, a fost necesară o flexibilitate mult mai mare decât de obicei – atât din partea noastră, cât și a clienților, dar și a transportatorilor noștri. Am comunicat mai mult, am găsit soluții împreună. Oferim și cerem transportatorilor noștri transparență, încă de la început, astfel încât să putem să prevenim, împreună, eventualele evenimente.

Numărul de camioane din flotă, dar și poziționarea acestora, sunt foarte importante, mai ales pentru momentele neprevăzute (fie se strică o mașină, fie apar alte evenimente care necesită replanificarea mărfii), astfel încât toate livrările să fie efectuate în timpul prevăzut.

Urmărim indicatori de performanță, printre care se numără gradul de prezentare la orele menționate pentru încărcare, gradul de livrare a mărfurilor la timp, gradul de acceptare/refuz al comenzilor, gradul de flexibilitate oferit (mașini suplimentare, schimb curse etc.). Conform contractului de transport, putem să efectuăm verificarea oricărui document – licență, copie conformă, asigurare – direct la mașină, sau prin solicitare scrisă către transportator. În ceea ce privește timpii de condus, aceștia sunt în responsabilitatea transportatorului, însă noi facem tot posibilul să alocăm cursele, astfel încât să ne asigurăm că s-au respectat timpii de odihnă. O alta măsură pe care o aplicăm este aceea de a folosi în proporție de peste 90% camioane Euro 5 și Euro 6.

Ne-ar plăcea ca, pe viitor, să avem alături de noi cât mai mulți transportatori care să înceapă să lucreze într-un mod mai transparent.

Ne-am dori să înțeleagă că reprezentăm partenerul de care nu trebuie să ascundă diverse informații, să fie mai deschiși și să găsească soluții împreună cu noi.

Am încercat, pe cât posibil, să nu operăm scăderi de tarife. Ținând cont că volumele au fost oscilante și nu pe un trend pozitiv, pentru o perioadă destul de lungă, am încercat să nu cerem reducere de tarif, astfel încât să ne susținem transportatorii. A existat, totuși, o reducere provenită din scăderea prețului la motorină, însă nu a fost de un impact major.”

Nicolae Cișmașu

Nicolae Cișmașu, supply market manager FrieslandCampina – „Calitatea rămâne pe primul plan.”

„FrieslandCampina este o companie olandeză care deține, în România, două fabrici, în Cluj și în Târgu Mureș, și produce mai multe branduri, principalul fiind Napolact. Dispunem de două centre de distribuție, în Târgu Mureș și București, și de 14 puncte de cross-docking. Pe zona de distribuție, folosim doar temperatură controlată. Standardele înalte pe care le avem, de la colectarea laptelui, a materiei prime de la fermierii și fermele din Transilvania și până la livrarea către client, presupun ca, și în zona de distribuție și de transport, să asigurăm același înalt nivel calitativ.

În prima parte a anului, au fost pe un trend crescător și volumele de vânzări, și solicitarea de capacități de transport, după care a venit o perioadă puțin mai agitată, înainte de starea de urgență, însă lucrurile au intrat relativ repede în parametrii pe care îi aveam bugetați.

În prezent, transportăm și livrăm către clienți între 7.000 și 10.000 de tone de produse lactate pe lună.

Pentru distribuția directă, lucrăm cu transportatori și livrăm pe toate canalele de distribuție, până la ușa magazinului. Pe această zonă, lucrăm cu aceleași mașini și aceiași șoferi, pentru că trebuie să cunoască foarte bine produsele și procedurile noastre interne. Pentru transferurile între depozite, dar și pentru livrările către centrele de distribuție ale retailerilor, lucrăm cu mașini închiriate, în baza contractelor cu firme de transport, fiind vorba despre camioane de 40 t. Pentru distribuția directă, lucrăm cu aproximativ 30 de vehicule de diferite capacități. În zona de distribuție secundară, am vrea să transformăm simplii transportatori în furnizori de servicii logistice, care să se ocupe de toată distribuția, respectiv aprovizionarea punctului de cross dock, gestionarea operațiunilor din acest punct și apoi livrarea către magazin.

Pe lângă indicatorii clasici, cum ar fi OTIF, extrem de importanți sunt și cei referitori la calitate: mașinile să tragă la rampă, înainte de încărcare, cu temperatura conform specificațiilor mărfii pe care trebuie să o preia, utilajele să funcționeze, termodiagrama să nu arate fluctuații la descărcare, vehiculele să fie igienizate etc. Toți acești indicatori îi monitorizăm, zilnic, pe fiecare mașină.

Am operat și scăderi de tarife, conform prevederilor contractuale cu transportatorii; în baza acestora, la sfârșitul anului trecut și începutul acestui an, am mărit tarifele, după care le-am ajustat în urma scăderii prețului carburanților, dar am păstrat limitele de sustenabilitate, astfel încât să putem colabora în continuare pe termen lung.

Introducem destul de des noi transportatori în lista noastră de colaboratori. Anual, prospectăm piața, studiem perspectivele de dezvoltare, ne uităm ce potențiali colaboratori au apărut între timp pe piață. Pe de altă parte, sunt situații în care contractăm servicii spot, prin intermediul caselor de expediții, punct de la care putem începe chiar colaborări pe termen lung. În multe cazuri, numai cine nu vrea nu lucrează cu noi.”

Raluca MIHĂILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.