ÎNCEPEM UN CAPITOL NOU PRIVIND SECURITATEA ÎN SUPPLY CHAIN, ÎN ROMÂNIA: Schimbare de paradigmă, în dialog

România contează! În zona de securitate… în transport… în întregul supply chain! Industria românească de logistică este competitivă și este timpul să schimbăm paradigma. Este momentul pentru dezvoltarea unui program TAPA EMEA, în România.

Gino Laios, global senior manager security programs, supply chain & manufacturing security Philip Morris International a fost ales, la începutul acestui an, membru în Consiliul de Administrație al TAPA EMEA, fiind, în prezent, vicepreședinte al prestigioasei organizații. Așezarea unui român într-o astfel de poziție, în cadrul TAPA EMEA, reprezintă o premieră. „Cred că, înainte de toate, sunt un reprezentant al României, al industriei de securitate din România și, astfel, putem să discutăm și de lucruri pozitive, atunci când vine vorba despre țara noastră. Nu doar de cele negative”, a declarat Gino Laios, cu ocazia Conferinței ZIUA CARGO de la Poiana Brașov, din luna martie.

„Este un moment bun să schimbăm, cumva, paradigma dialogului, unde suntem obișnuiți să stăm tot timpul în defensivă și să ne apărăm”, a subliniat el, precizând că, în calitate de membru al Consiliului de Administrație al TAPA EMEA și reprezentant al Philip Morris International, venind din România, misiunea sa are mai multe direcții, cuprinzând responsabilitățile de a reprezenta atât Philip Morris International, cât și TAPA, precum și de a servi ca ambasador pentru România.

„În calitate de membru al Consiliului de Administrație al TAPA EMEA, îmi propun să promovez misiunea organizației, de a spori securitatea și reziliența lanțului de aprovizionare, în întreaga regiune. Iar acest lucru înseamnă o implicare activă în relație cu părțile interesate, inclusiv cu partenerii din industrie, agențiile guvernamentale și forțele de ordine, pentru a crește gradul de conștientizare cu privire la inițiativele TAPA și pentru a încuraja adoptarea standardelor de certificare ale TAPA.”

Pe de altă parte, în noua postură, Gino Laios va putea facilita schimbul de cunoștințe și colaborarea între membrii TAPA și părțile interesate din România (și nu numai), prin organizarea de ateliere, seminarii și programe de formare. Iar, în tot acest context, inovația rămâne esențială. Tehnologiile avansate, precum cele care țin de IoT, blockchain și AI, joacă un rol important în creșterea securității lanțului de distribuție.

Gino Laios, vicepreședinte și membru în Bordul Director TAPA EMEA și global senior manager security programs, supply chain & manufacturing security Philip Morris International: „Industria are nevoie să rămână unită și să găsim acel numitor comun ca să o dezvoltăm împreună. Lansez, cu ocazia Conferinței ZIUA CARGO, o provocare: un program TAPA EMEA în România.”

Gino Laios: „În calitate de reprezentant al României în Consiliul de Administrație al TAPA EMEA, voi prezenta punctele forte și capacitățile țării, în securitatea lanțului de aprovizionare și logistică…”

„Evident, voi evidenția locația strategică a României, infrastructura și forța de muncă calificată ca active-cheie care contribuie la semnificația sa ca hub regional pentru operațiunile lanțului de aprovizionare. Voi căuta oportunități de a promova parteneriate și colaborări între Philip Morris International, TAPA și părțile interesate din România, inclusiv agenții guvernamentale, asociații din industrie și instituții academice. Lucrând împreună, putem aborda provocările comune și putem impulsiona acțiuni colective pentru a consolida securitatea lanțului de aprovizionare în regiune”, a subliniat Gino Laios

Securizarea întregului proces de lanț de aprovizionare end-to-end este absolut esențială în peisajul global de afaceri de astăzi, din mai multe motive. Lanțurile de aprovizionare au devenit din ce în ce mai complexe și interconectate, implicând mai multe părți interesate și acoperind diverse regiuni geografice. „Această complexitate introduce numeroase vulnerabilități și riscuri, cum ar fi furtul, contrabanda, atacurile cibernetice, dezastrele naturale cât și instabilitatea geopolitică, care pot perturba operațiunile și pot cauza pierderi financiare semnificative”, a subliniat vicepreședintele TAPA EMEA, menționând că, odată cu creșterea globalizării și modelului de outsourcing, lanțurile de aprovizionare au devenit mai susceptibile la întreruperi în locații îndepărtate, ceea ce face esențial să existe vizibilitate și control asupra fiecărei etape a procesului. „O breșă sau o defecțiune în orice punct din lanțul de aprovizionare poate avea efecte în cascadă, afectând programele de producție, nivelurile de stoc, satisfacția clienților și, în cele din urmă, rezultatul final.”

În industriile în care securitatea și siguranța, integritatea și conformitatea produselor sunt primordiale (precum produse alimentare, farmaceutice, auto), securizarea lanțului de aprovizionare nu reprezintă doar o cerință de continuitate a afacerii, ci și o obligație legală și etică.

Organismele de reglementare impun, astăzi, din ce în ce mai multe cerințe stricte companiilor, pentru a consolida siguranța și a asigura autenticitatea produselor de-a lungul lanțului de aprovizionare, necesitând măsuri de securitate robuste și sisteme de monitorizare.

„Pe scurt, securizarea lanțului de aprovizionare end-to-end nu este doar un avantaj competitiv, ci o necesitate fundamentală, pentru ca întreprinderile să își protejeze activele, reputația și relațiile cu clienții și părțile interesate, pe o piață globală, dinamică și interconectată, cum este cea de astăzi”, a apreciat Gino Laios.

Dar cum o putem face? Care sunt provocările și vulnerabilitățile în securizarea proceselor lanțului de aprovizionare?

Provocări pe mai multe direcții

În opinia lui Florin Hoffman, transport security manager Aquila Grup, principalele vulnerabilități și provocări ar putea fi generate, pe de o parte de procesele implicate în asigurarea bunului mers al oricărui business, pentru că orice întrerupere a acestora poate deveni critică pentru afacere. „Diferența poate fi făcută, însă, de existența unui business continuity plan (disaster recovery plan), unde nu facem referire numai la dezastre naturale, explozii etc., ci și la o posibilă grevă pe termen lung a personalului, sau la indisponibilitatea furnizării de servicii de bază, precum electricitate, gaze, apă”, a explicat el.

Vulnerabilități pot crea, pe de altă parte, și informațiile scrise, electronice sau orale, care pot provoca întreruperi ale proceselor, mai ales în cazul în care este vorba despre atacuri cibernetice asupra infrastructurii IT sau de comunicații. „În cazul informațiilor scrise, sunt multe companii care au implementat o politică a biroului curat, iar în cazul informațiilor electronice este necesară protejarea infrastructurii (servere, desktop-uri, laptop-uri), prin implementarea de antiviruși și soluții de firewall”, a explicat specialistul în securitate.

Florin Hoffman

Ce înseamnă indisponibilitatea sau întârzierea în livrare a produselor și materialelor necesare fluxului proceselor poate fi observat în tendințele generate, în această perioadă, de situația din canalul Suez, unde atacurile piraterești ale rebelilor Houthi au dus la modificarea rutelor de transport în special din Orientul Îndepărtat către UE.

Florin Hoffman, transport security manager Aquila Grup: „Există companii specializate în oferirea de soluții de minimizare a riscurilor și acestea pot fi un real suport în determinarea vulnerabilității fiecărei verigi din supply chain.”

Personalul trebuie, de asemenea, abordat cu atenție. Totul începând de la aprovizionarea cu materii prime, producția bunurilor, depozitare și transport, până la clientul final. În opinia sa, este din ce în ce mai vizibilă lipsa personalului de specialitate, nu doar în zona de șoferi, ci și în depozit, la livrare, sau chiar în zona de management experimentat.

Și să nu uităm de costuri, care urmează o tendință puternic ascendentă, atât pentru materiale, cât și pentru personal sau transport… iar costul final al produsului poate reprezenta, la un moment dat, o piedică peste care nu se mai poate trece, în relația cu clienții și beneficiarii finali.

De aceea, este cu atât mai important să fii competitiv. Care sunt beneficiile tangibile ale investițiilor în măsuri de securizare a lanțului de aprovizionare?

Deschiderea unor perspective noi de securitate în România, cu ocazia Conferinței ZIUA CARGO de la Poiana Brașov, a fost reflectată și în numărul din aprilie al Vigilant, buletinul informativ oficial al TAPA EMEA.

Căutat pentru că ești mai sigur

Potrivit Claudiei Țântoacă, director comercial Laguna Technology, principalele beneficii țin de minimizarea riscurilor, creșterea eficienței operaționale, dar și de îmbunătățirea reputației și a relațiilor cu clienții.

În plus, investițiile în securitatea lanțului logistic contribuie la reducerea riscurilor asociate cu furtul, pierderile de mărfuri sau alte incidente, care pot afecta livrarea mărfurilor.

Prin implementarea unor măsuri adecvate de securitate, precum monitorizarea GPS, setarea alarmelor cu elemente de declanșare predefinite, integrarea cu un dispecerat extern, companiile pot minimiza riscurile și pot asigura integritatea și securitatea mărfurilor pe tot parcursul transportului.

Claudia Țântoacă

„Tehnologiile și soluțiile avansate de securitate îmbunătățesc eficiența operațională și duc la maximizarea utilizării resurselor, având de asemenea impact în reduceri de costuri și îmbunătățirea semnificativă a performanței salariaților.” În opinia Claudiei Țântoacă, clienții valorizează siguranța și integritatea mărfurilor lor și sunt mai predispuși să lucreze cu furnizori care demonstrează un angajament ferm față de securitate. Iar prin investiții în masuri de securitate și obținerea certificărilor relevante, companiile pot să-și diferențieze oferta și să-și consolideze relațiile cu clienții, ceea ce poate duce la creșterea veniturilor și la consolidarea poziției lor pe piață. „Aceste beneficii contribuie la îmbunătățirea competitivității și la succesul pe termen lung al companiei, într-o piață din ce în ce mai competitivă și complexă”, a subliniat ea.

Dar securitatea lanțului logistic nu trebuie privită ca un avantaj competitiv, ci mai degrabă ca pe o condiție obligatorie în procesul logistic.

Claudia Țântoacă, director comercial Laguna Technology: „Mi-aș dori ca toate companiile de transport din România să înțeleagă faptul că avantajul competitiv apare în momentul în care din implementarea soluțiilor de securitate derivă și eficiența operațională, tradusă prin dorința de a face lucrurile mai bine, mai transparent și mai sigur.”

„Utilizarea tehnologiei de monitorizare a încărcăturii în timp real, investiții în infrastructura securizată și personalul bine instruit fac parte dintr-un ecosistem care susține angajamentul puternic față de securitatea lanțului logistic.”

Iar acest angajament, demonstrat prin consecvență, contribuie direct la creșterea încrederii și loialității clienților finali, mai ales în industriile în care integritatea produselor este crucială.

Dar mai multe despre ce vor clienții, ce înseamnă o certificare TAPA, dar și despre tehnologie vom afla în numărul viitor al revistei ZIUA CARGO.

Meda IORDAN
meda.iordan@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.