Industria auto repornește motoarele

Este bine-cunoscut deja impactul pe care pandemia de COVID-19 a avut-o asupra întregii industrii auto, la nivel global. Producția a fost întreruptă temporar, în majoritatea fabricilor auto din Europa, în luna martie, afectând puternic și o parte importantă a transportatorilor și logisticienilor care se bazau, aproape în exclusivitate, pe aprovizionarea acestor fabrici. Dar iată că apar, deja, vești bune în industrie.

Vă prezentăm, în cele ce urmează, detalii despre câțiva dintre producătorii care au decis să își repornească, gradual, activitatea, la sfârșitul lunii aprilie-începutul lunii mai.

Dacia

Dacia și-a repornit, parțial, activitatea, în 21 aprilie, cu 450 de angajați la uzina Mecanică, iar, pe 4 mai, au revent la lucru și cei aproximativ 13.500 de salariați de la uzina de Vehicule din Mioveni.

Toți angajații Dacia au fost trimiși în șomaj tehnic, în martie, și au primit 85% din salariul de încadrare. Producția a fost sistată în 19 martie, inițial până pe 5 aprilie, după decretarea stării de urgență în România, pe fondul pandemiei de coronavirus (COVID-19), apoi sistarea a fost prelungită până pe 4 mai.

În 9 aprilie, conducerea companiei a făcut următoarele precizări: „În acord cu partenerii sociali și din respect pentru protejarea și siguranța angajaților, toate măsurile sanitare de protecție în vigoare, în România, au fost implementate pentru a relua progresiv activitatea de fabricație derulată pe platforma industrială Dacia de la Mioveni. Astfel, începând cu data de 21 aprilie, activitățile de producție ale celor două uzine vor fi reluate pe bază de voluntariat. Uzina Mecanică și Șasiuri este pregătită să redemareze activitatea în echipă redusă de lucru. Uzina Vehicule va relua producția în departamentul Presaj, în 2 schimburi. Din data de 4 mai, vor redemara activitățile ambelor uzine.”

DAF

Fabricile DAF din Eindhoven (Țările de Jos), Westerlo (Belgia) și Leyland (Marea Britanie) au repornit producția, la sfârșitul lunii aprilie. Timp de patru săptămâni înainte de restart, fabricile au introdus noi măsuri de igienă și distanțare socială.

Sute de posturi de lucru au fost evaluate și ajustate, sarcinile de lucru au fost separate, traseele de deplasare schimbate și programul de lucru modificat. Au fost implementate măsuri pentru a permite menținerea unei distanțe de cel puțin 1,5 m între angajați, cărora li s-a pus la dispoziție produse de curățenie și dezinfectare. Ca precauție, muncitorii trebuie să poarte măști de protecție.

Daimler

Grupul Daimler a anunțat, la rândul său, în cadrul unei declarații remise presei germane, la sfârșitul lunii aprilie, că implementează o repornire coordonată a producției, în cadrul fabricilor de autoturisme Mercedes-Benz de la Sindelfingen și Bremen, în prima fază într-un singur schimb, și în cadrul fabricilor de producție vanuri, camioane și autobuze. Dar a menținut, totuși, programul de lucru mai scurt pentru angajații săi din Germania (Kurzarbeit) până pe data de 30 aprilie.

Ford

Ford a anunțat că producția a fost reluată, treptat, începând cu data de 4 mai la fabricile de producție vehicule și motoare din Craiova (România) și Köln (Germania), precum și la uzinele de producție vehicule din Saarlouis (Germania) și Valencia (Spania). Producția de la Fabrica de Motoare din Valencia, Spania, se reia pe 18 mai, în timp ce data de reluare a producției în Fabricile de Motoare Ford din Dagenham și Bridgend, Marea Britanie, va fi confirmată ulterior.

A fost implementată o listă cuprinzătoare de standarde globale Ford privind distanțarea socială, inclusiv acțiuni de asigurare a securității și sănătății angajaților din toată Europa, printre care:

  • orice persoană care intră într-un sediu Ford va fi nevoită să poarte o mască de față furnizată de companie, precum și o vizieră, pentru anumite posturi de lucru din producție, acolo unde nu se poate respecta distanțarea socială
  • tuturor persoanelor care intră într-o unitate de producție Ford le va fi verificată temperatura corporală cu dispozitive de scanare ce respectă reglementările și restricțiile locale sau naționale
  • completarea zilnică a unui formular online de autoevaluare a sănătății, care confirmă starea de sănătate și faptul că angajatul este apt de muncă înainte de a intra într-o unitate Ford
  • reorganizarea zonelor de lucru pentru a asigura respectarea instrucțiunilor privind distanțarea socială și revenirea treptată la lucru pentru a reduce fluxul de angajați din sedii.

Angajații care nu lucrează în zonele de producție vor începe, de asemenea, să se întoarcă la serviciu treptat, începând cu data de 4 mai, având prioritate cei implicați în planificarea de repornire a producției și în activități critice ale business-ului, sau a căror muncă implică utilizarea unor echipamente specializate, disponibile doar în incinta unității Ford, cum ar fi dispozitivele de testare a vehiculului. Ceilalți angajați, care pot lucra de la distanță, vor continua să lucreze în acest fel, inclusiv acei angajați care lucrează în program „part-time”.

IVECO

Uzina de producție IVECO din Suzzara (Italia) a repornit producția pe 4 mai, în timp ce Brescia (Italia), Madrid și Valladolid (Spania) – pe 11 mai. Compania s-a coordonat cu furnizorii săi, pentru a asigura necesarul pieselor pentru o creștere treptată a producției, astfel încât cerințele clienților să fie satisfăcute.

Sănătatea și siguranța angajaților și clienților sunt prioritățile cele mai importante pentru IVECO, care a luat măsuri extinse pentru a garanta protecția acestora. Acțiunile includ igienizarea instalațiilor, a stațiilor de lucru și sculelor și furnizarea de echipamente de protecție personală, cum ar fi măști și viziere, mănuși și gel dezinfectant pentru mâini. Configurarea fabricii și fluxurile de lucru au fost reorganizate pentru a se asigura că toți angajații pot menține distanțarea socială sigură în timpul lucrului.

Odată cu reluarea producției, lansarea noului IVECO S-WAY va continua și livrările către numeroșii clienți aflați în așteptare vor începe.

MAN

MAN Truck&Bus a oprit producția la jumătatea lunii martie, pentru a-și proteja angajații, dar și din cauza întreruperii lanțurilor de aprovizionare și scăderii severe a cererii pentru vehicule comerciale. După aproximativ 6 săptămâni, fabricile au început din 27 aprilie să își reia, gradual, activitatea, la capacitate redusă. Și în cazul MAN, protecția angajaților reprezintă o prioritate absolută, fiind adoptate măsuri de siguranță, în conformitate cu un plan detaliat. Acestea includ, printre altele, asigurarea unei distanțe mai mari între angajați, schimbarea traseelor de deplasare, furnizarea de echipamente de protecție și instruirea atentă a angajaților.

Unii angajați atât din producție, cât și din administrație, vor continua să lucreze cu program redus sau flexibil, pe cât posibil. Și activitatea din birouri se va relua în conformitate cu conceptele de siguranță.

SCANIA

Și SCANIA a reluat, gradual și cu precauțiuni, producția, în cadrul fabricilor sale din Zwolle (linie de producție) și Meppel (vopsitorie cabine), din Țările de Jos.

La fabrica SCANIA din Zwolle, linia de producție a fost repornită pe 20 aprilie, iar în Meppel, liniile și cabinele de vopsitorie au redevenit operaționale din 28 aprilie. În prima fază, volumele vor fi, încă, reduse, producătorul concentrându-se, în primul rând, pe crearea unui mediu de lucru sigur pentru angajați și pe verificarea capacității furnizorilor. În mod normal, la fabrica din Zwolle lucrează 2000 de angajați, iar, la Meppel, 500.

De asemenea, a fost reluată producția, la sfârșitul lunii aprilie, la turație redusă, în fabricile din Suedia, urmând ca, la începutul lunii mai, să redemareze și activitatea la cele din Franța și Brazilia.

Volvo Trucks

Martin Lundstedt, președinte și CEO Volvo Group, a precizat, în cadrul Raportului Grupului pe primul trimestru 2020, publicat pe 23 aprilie, că s-a stabilit o repornire a activității de producție în Europa, America de Nord și Brazilia, la nivel scăzut, pentru sfârșitul lui aprilie – începutul lui mai. Apoi, volumul de producție va crește gradual, pentru a se adapta noului nivel al cererii de pe piață, lucrând în strânsă colaborare cu furnizorii, pentru a minimiza disturbanțele.

În trimestrul 1, vânzările nete ale grupului au scăzut cu 16% comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, iar livrările de camioane cu 23,6%.

La rândul său, Renault Trucks, parte a Grupului Volvo, a anunțat reluarea activității în cadrul fabricilor sale din Franța, lucru despre care puteți citi mai pe larg în cadrul unul material separat.

Până la închiderea ediției, și alți producători de autoturisme au anunțat reluarea graduală a producției, în mai multe fabrici din Europa. Printre aceștia, se numără: Volvo Cars (fabricile Olofström, Skövde, Torslanda – Suedia, Ghent – Belgia), Volkswagen (Brunswick, Kassel, Salzgitter, Chemnitz și Hanovra), Audi (Győr – Ungaria), Hyundai (Nošovice – Rep. Cehă), Renault (cutii de viteză și transmisii, Cacia – Portugalia) și linia de producție Mercedes G-Class Magna Steyr (Graz – Austria).

ACEA: linii directoare pentru relansarea industriei auto

Într-o perioadă în care Uniunea Europeană (și nu numai) se confruntă cu grave probleme sanitare, sociale și economice, cauzate de către criza COVID-19, Asociația Europeană a Producătorilor de Automobile a stabilit patru principii călăuzitoare pentru o relansare cu succes a industriei auto:

  1. Definirea unei strategii coordonate pentru relansarea în siguranță a producției de vehicule, cât mai curând posibil

Atunci când criza imediată va înceta, este vital ca atât producătorii de vehicule, cât și furnizorii lor să repornească fabricile, rapid și simultan, de-a lungul întregului lanț de aprovizionare din toate țările. Altfel nu va fi posibilă reîntoarcerea la capacitatea maximă de producție. ACEA solicită suportul UE pentru o repornire coordonată a activității și investițiilor.

  1. Stimularea cererii pe piață, pentru toate categoriile de vehicule

Pe măsură ce Europa își va relansa economia, este crucial ca transportul rutier ecologic să fie accesibil din punct de vedere al costurilor, pe întregul continent. Dar, din cauza situației economice fragile, mulți consumatori și operatori de transport nu au capacitatea de a cumpăra vehicule noi. Astfel, sunt necesare scheme de reînnoire a flotelor pentru toate categoriile de vehicule în UE.

  1. Deblocarea omologării de tip și a înmatriculării vehiculelor cu cele mai moderne tehnologii

Opririle de activitate la nivelul industriei, serviciilor tehnice și aprobărilor de stat au întrerupt procesele de omologare a noilor vehicule, ceea ce înseamnă că acestea nu pot fi comercializate. La fel, dacă autoritățile de înmatriculare din anumite țări nu funcționează, utilizatorii nu își pot folosi vehiculele.

  1. Accelerarea investițiilor în infrastructura de reîncărcare și realimentare

O rețea europeană de stații de reîncărcare și realimentare pentru vehicule cu propulsie alternativă este un factor cheie pentru asigurarea unei reînnoiri a parcurilor într-o manieră ecologică.

Raluca MIHĂILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.