INFRASTRUCTURĂ. Concurență pentru pragul de 1.000 km de autostradă

Lotul Nușfalău-Suplacu de Barcău din A3 se află „la concurență” cu Lotul 2 Corbeanca (DN1)-Afumați (DN2) din A0 București Nord, pentru atingerea pragului de 1.000 km de autostradă și drum expres din România, potrivit ministrului Transporturilor și Infrastructurii.

Astfel, finalizarea lotului Nușfalău-Suplacu de Barcău, de către antreprenorul turc Nurol Insaat ve Ticaret, este pusă în „pericol” acum, deși era dată ca sigură de ministrul Grindeanu, în urmă cu o lună. Pentru „borna” de 1.000 km, se califică și porțiunea de 19 km din Autostrada de Centură (A0) București Nord, realizată de constructorul român UMB.

„Nușfalău-Suplacu de Barcău este în concurență cu lotul 2 de pe A0 București: care va fi primul finalizat; pentru că, odată cu deschiderea circulației pe unul dintre ele, se va atinge acel prag de 1.000 km de drum expres sau autostradă. Încă nu e clar care va fi primul terminat”, a declarat Sorin Grindeanu, aflat la o inspecție a șantierelor de pe Autostrada Transilvania.

„Cea mai grea lucrare din România”: Nădășelu-Poarta Sălajului

„Am mai fost la o lucrare, probabil cea mai grea lucrare din România în acest moment, de la Nădășelu la Poarta Sălajului. Este realizată de o companie românească, UMB, extrem de serioasă, care are o treabă nu simplă, pentru că terenul a plecat la vale; dar există o bună mobilizare și termenul de finalizare ar fi undeva spre sfârșitul anului viitor, la cele două tronsoane, de la Nădășelu la Poarta Sălajului. La ce am văzut la vizita neanunțată, ne face optimiști pentru la anul”, a spus ministrul Transporturilor. El a adăugat că „și pe o bucată din Valea Oltului, de la Pitești la Curtea de Argeș, mobilizarea este foarte bună”, stadiul lucrărilor fiind la „aproape 50%”, iar„ dacă antreprenorul va continua în același ritm, sunt șanse ca tronsonul să fie finalizat anul viitor, chiar înainte de termen”.

Chiribiș-Biharia și Chiribiș-Suplacu de Barcău

Pe de altă parte, licitația pentru Lotul Chiribiș-Biharia (28,55 km) din Autostrada Transilvania (A3) a scăpat de contestații. Astfel, CNAIR va semna contractul cu câștigătorul licitației, pe care l-a desemnat încă din 8 iunie: o asociere de companii românești, Precon Transilvania-Citadina 98, a cărei ofertă este în valoare de 785,21 de milioane de lei (fără TVA).

Tot în septembrie, va fi semnat contractul pentru Lotul Chiribiș-Suplacu de Barcău. „Într-un final, s-a încheiat și acea poveste cu Chiribiș-Biharia, informațiile pe care le avem sunt că nu s-au depus contestații la licitație, ceea ce înseamnă că vom solicita documentele și vom semna contractul, astfel încât să poată intra în execuție. Chiribiș-Biharia a dat multe bătăi de cap; ne-am străduit cu toții să găsim o soluție care să o salveze, într-o perioadă de timp care, din păcate, a durat prea mult. Pe Chiribiș-Suplacu de Barcău, licitația este în fază de finalizare, eu cred că în septembrie, iar dacă nu vor fi contestații, vom semna contractul și acolo”, a spus ministrul Transporturilor.

„Șanse reale” și pentru circulația pe drumul expres Oradea-A3 (Biharia)

În opinia ministrului Grindeanu, sunt „șanse reale” să se deschidă circulația, anul acesta, și pe drumul expres ce face legătura între Centura Oradea și A3 (Biharia). Strabag este „o companie serioasă, care are toate șansele să termine această lucrare înainte de termen”, fiind „bine mobilizată, încă din luna martie 2022, când a primit ordinul de începere, iar după un an și 5 luni, a ajuns la un stadiu fizic de 73%” al lucrărilor. Cristian Pistol, directorul general al CNAIR,  și-a exprimat și el optimismul: „Deși termenul de finalizare este luna martie 2024, situația din teren ne îndreptățește să credem că cei aproximativ 19 km vor fi deschiși circulației până la sfârșitul acestui an. Este un proiect complex, care prevede și construirea a 3 noduri rutiere, 9 pasaje, 3 poduri și 31 de podețe”. Valoarea contractului este de 545,9 milioane de lei, fără TVA, cu finanțare prin Programul Transport 2021-2027.

A0 București Sud: Lotul 2 gata în octombrie, Lotul 1 – în decembrie

Cei 16,3 km ai șantierului Lotului 2 (Vidra-Bragadiru) al Autostrăzii de Centură (A0) București Sud vor fi deschiși circulației în luna octombrie, conform termenului contractual, au dat asigurări reprezentanții constructorului turc Alsim Alarko. Potrivit secretarului de stat în Ministerul Transporturilor Irinel Ionel Scrioșteanu antreprenorul „este bine mobilizat și lucrează intens la suprastructura drumului, la parcări și la pasajele care supratraversează autostrada”, iar podul peste DN5 este aproape gata. Pe pasajul peste CF1 Decembrie a fost așternut deja asfalt. Stadiul fizic în șantier a ajuns la 90%.

Totodată, porțiuni din Lotul 1 Glina-Vidra al A0 București Sud au intrat la asfaltare, încă din iulie, începând de la zona nodului rutier cu DN4. Mobilizarea în șantier este bună iar constructorul turc (Alsim Alarko) lucrează inclusiv la rampele celor 4 pasaje, la finalizarea terasamentelor, care au ajuns la un stadiu de 90%, și la suprastructura drumului. Stadiul fizic al lucrărilor din șantier a depășit 70%, iar constructorul și-a asumat deschiderea circulației, până la finalul acestui an. „Am solicitat creșterea ritmului de lucru, inclusiv în schimburi de noapte, astfel încât termenul asumat să fie respectat”, a declarat Irinel Ionel Scrioșteanu.

Peste 1,15 mld. lei pentru DN71 Târgoviște-Sinaia

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a semnat contractul, în valoare de aproape 1,16 miliarde de lei, pentru modernizarea DN71 Târgoviște-Sinaia. Antreprenorul turc, Asocierea Esta Insaat Sanayi Lojistik Ve Dis Ticaret Anonim Sirketi-Esta Construction Group-Gun Al Madencilik Insaat Nakliye Sanayi Ve Ticaret Anonim Sirketi, are la dispoziție 12 luni pentru proiectare și 36 de luni pentru execuția lucrărilor. Vor fi reabilitați cei 58,8 km ai sectorului DN71 dintre Târgoviște și Sinaia, la două benzi de circulație (câte una pe sens).

Traseul începe de la ieșirea de nord a municipiului Târgoviște, traversează orașele Pucioasa, Fieni, Sinaia și comunele Aninoasa, Doicești, Moțăieni, Pietroșița și Moroieni, alternând cu zone de extravilan, și se termină la intersecția cu DN1 în Sinaia, la km 120+400 al DN1.

Prezent la semnarea contractului de către directorul general al CNAIR, Cristian Pistol, și antreprenor, ministrul Transporturilor și Infrastructurii, Sorin Grindeanu, a declarat: „Proiectul este important pentru descongestionarea traficului în zonă, prin crearea unei variante alternative la DN1 și DN1A, oferind conducătorilor auto o altă conexiune între București, Târgoviște și Sinaia”.

La rândul său, Cristian Pistol, șeful Companiei Naționale de Drumuri, a spus: „Modernizarea acestui sector al DN71 va asigura o infrastructură rutieră de calitate în zona de nord a județului Dâmbovița, accesul facil dinspre Târgoviște către Peștera Padina și către alte obiective turistice din Parcul Natural Bucegi”.

Contract reziliat pentru drumul de legătură dintre A1-DN69

CNAIR a reziliat contractul încheiat, în urmă cu mai bine de 2 ani, cu antreprenorul italian Todini Construzioni Generali, pentru drumul de legătură dintre Autostrada A1 și DN69 (zona Sânandrei). „Am constatat că mobilizarea pe șantier este foarte slabă: progresul fizic realizat în anul 2023 este de doar 4%. Aș vrea ca această reziliere să fie considerată un exemplu de «Așa nu!» în relația dintre antreprenori și statul român!”, a declarat ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu. El a precizat că va dura aproximativ șase luni până la desemnarea un nou constructor.

Cristian Pistol, directorul general al CNAIR, a spus: „Constructorul italian a dat dovadă de neseriozitate și nu a găsit resurse pentru a finaliza construirea celor 9,9 km la profil de drum național, cu 4 benzi de circulație. Acest contract trebuia finalizat în luna martie anul acesta, însă, după mai bine de doi ani de la începerea lucrărilor, avem un stadiu fizic de doar 24%” al lucrărilor.

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.