Inteligența artificială crește PIB-ul global…

… și schimbă economia, logistica și transportul fiind și ele, într-un fel sau altul, implicate în această evoluție. Un studiu PwC concluzionează că PIB-ul va crește, la nivel global, cu 15,7 trilioane de dolari, până în 2030, datorită acestor tehnologii. Se așteaptă ca progresele la nivelul productivității să reprezinte jumătate din rata totală de creștere, până în 2030.

Florin Deaconescu

PIB-ul, la nivel global, va înregistra o creștere de 14%, până în 2030, datorită tehnologiilor de inteligență artificială (IA) – echivalentul a 15,7 trilioane de dolari. Potrivit unui nou studiu PwC, aceasta reprezintă cea mai mare oportunitate de piață, în contextul economic de astăzi.

Pornind de la o analiză detaliată a impactului tehnologiilor IA asupra mediului de afaceri, studiul „Sizing the prize” evidențiază economiile cu cel mai mare potențial de câștig de pe urma IA. Inteligența artificială va contribui cu 15,7 trilioane de dolari la economia globală, în 2030, mai mult decât producția curentă cumulată a Chinei și a Indiei.

China și America de Nord, în top

Creșterea productivității muncii este de așteptat să contribuie cu mai mult de jumătate din toate câștigurile economice obținute de pe urma IA, în perioada 2016-2030. Majorarea consumului, care derivă din îmbunătățirea produselor prin intermediul tehnologiilor IA, va suplini diferența. Cele mai mari beneficii economice obținute de pe urma IA vor fi înregistrate în China (cu o creștere cu 26% a PIB-ului, până în 2030) și America de Nord (cu o creștere de 14,5%), echivalentul a 10,7 trilioane de dolari, reprezentând aproximativ 70% din impactul economic global.

Europa și economiile dezvoltate din Asia vor beneficia, de asemenea, de câștiguri economice semnificative de pe urma IA (o creștere între 9-12% a PIB-ului până în 2030). Țările în curs de dezvoltare vor înregistra creșteri mai modeste (mai puțin de 6% din PIB) datorită ritmului mult mai scăzut de adoptare a noilor tehnologii (inclusiv America Latină și Africa).

Mai multe avantaje decât din automatizare

„Analiza evidențiază valoarea adăugată semnificativă pe care IA o poate aduce unei companii, care poate fi chiar mai mare decât cea adusă de automatizare”, a declarat Florin Deaconescu, Partener, Servicii de Audit, membru al echipei integrate de servicii pentru sectorul tehnologiei informației, media şi telecomunicațiilor, PwC România.

Per total, cele mai mari câștiguri le vor comerțul cu amănuntul, serviciile financiare și asistența medicală, datorită creșterii productivității, calității produselor și cererii, în urma implementării tehnologiilor IA. Până în 2030, se va înregistra un câștig suplimentar de 9 trilioane de dolari, la nivelul PIB-ului, datorită îmbunătățirii calității produselor și schimbărilor la nivelul cererii şi comportamentului consumatorilor, pe măsură ce câștigurile, la nivel de consum, generate de IA le vor depăși pe cele ale productivității.

„Niciun sector sau organizație nu va rămâne imună în fața impactului IA. Efectul pe care îl va avea asupra productivității poate transforma radical o organizație şi, mai mult decât atât, poate avea un impact disruptiv. Organizațiile care nu vor reuși să implementeze tehnologiile IA vor rămâne în urmă față de concurență, înregistrând costuri mai mari, și pot pierde o parte semnificativă din cota lor de piață”, a adăugat Ionuț Sas, Partener, Servicii de Consultanță Fiscală, membru al echipei integrate de servicii pentru sectorul tehnologiei informației, media şi telecomunicațiilor, PwC România.

Raportul a fost elaborat pe baza contribuției experților și partenerilor de la Fraunhofer, lider mondial în domeniul cercetării și dezvoltării tehnologiilor emergente.

Transportul și logistica, între sectoarele cu un impact major

În cadrul PwC AI Impact Index, au fost identificate trei domenii, în opt sectoare economice, în care IA va avea cel mai mare impact potențial:

  1. Asistență medicală: diagnosticare bazată pe date, identificarea pandemiilor, diagnosticare bazată pe imagini (radiologie, patologie).
  2. Industria auto: flote autonome pentru „ride sharing”, mașini inteligente/pilot automat, servicii de predicție și mentenanță autonomă.
  3. Servicii financiare: planificare financiară personalizată, anti-frauda și spălare de bani, tranzacții automatizate.
  4. Retail: proiectare personalizată și producție, generare informații despre clienți, inventariere și gestionarea livrărilor.
  5. Tehnologie, comunicații și divertisment: arhivarea media și căutare, generare de conținut (marketing, film, muzică etc.), marketing personalizat și publicitate.
  6. Producție: monitorizare îmbunătățită și auto-corecție, optimizarea lanțului de aprovizionare și a producției, producția la cerere.
  7. Energie: contorizare inteligentă, eficientizarea operațiunilor în rețele şi de stocare, mentenanță inteligentă a infrastructurii.
  8. Transport și logistică: livrare autonomă, controlul şi descongestionarea traficului, securitate îmbunătățită.

Meda IORDAN

meda.iordan@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.