Leadership în vremuri dificile

Trăim vremuri interesante. Criza produsă de COVID-19 a afectat multe afaceri și a schimbat semnificativ modul nostru de viață. De parcă aceste schimbări nu erau de ajuns, acum avem aici, în Europa, un război brutal care, pe lângă catastrofele umanitare asociate, aduce o presiune suplimentară asupra economiei mondiale.

Marius Dumitrenco Keller

Liderii se văd nevoiți, în mijlocul acestor turbulențe, să navigheze printre decizii grele și, în același timp, să se asigure că echipele lor nu își pierd moralul și nu părăsesc corabia, sub povara incertitudinilor.

Timpurile tulburi sunt perioadele în care este necesar să facem trecerea de la management, la leadership.

Acum, accentul cade pe supraviețuire și colaborare.

În acest articol vom explora câteva recomandări utile pentru momentele de furtună din viața noastră.

  1. Comunicarea

Acum este momentul să comunicăm cât putem de mult și de transparent. În timpul unei crize, factorul disruptiv este dat de lipsa de predictibilitate. Nu este momentul să ne protejam excesiv oamenii din echipă și nici să purtăm singuri povara. Până la urmă, trebuie să acordăm încredere echipei noastre, așa cum o facem și în timpuri bune.

În timpuri tulburi, nu vom opri fluxul de comunicare și nici nu vor transmite informații trunchiate.

Oamenii sunt mai alerți în timpuri de restriște, vor detecta imediat inadvertențele din comunicare și vor reacționa la asta. Oamenii încarcă cu imaginație ceea ce nu știu și, în timpuri de criză, ultimul lucru pe care îl dorim este să hrănim și să amplificăm zvonurile.

În momentul când vom elabora comunicările către echipe, vom colabora cu HR-ul și cu Departamentul Juridic, pentru a ne asigura că acoperim toate aspectele. Comunicările vor trebui să acopere următoarele domenii:

  • Ce s-a întâmplat și ce se întâmplă?
  • Ce decizii se vor lua și de ce au fost alese aceste decizii?
  • Predicții legate de evoluția afacerii.

În interacțiunea cu membrii echipei, trebuie să afișăm siguranță și încredere. Oamenii vor observa ce facem, nu ceea ce zicem. Până la urmă, comunicarea este preponderent non-verbală.

Un alt aspect important este să prezentăm deciziile ca pe niște soluții de continuare și dezvoltare a afacerii, nu ca pe niște acțiuni reactive generate de frică și/sau panică.

  1. Învață ceea ce este de învățat

Crizele sunt perioade de supraviețuire, dar și perioade excelente de învățare. Acum este momentul să evaluăm toate deciziile și acțiunile implementate. Nu mizați pe faptul că vă veți aminti ceea ce a mers și ceea ce nu a mers. Creați un sistem de analiză și corecție în timp real.

Evitați să acuzați membrii echipei sau să pierdeți timp în a găsi vinovați pentru deciziile greșite.

Este firesc ca, în perioade de criză, să facem greșeli și să luăm decizii pripite. Informațiile se succed rapid și evenimentele se mișcă într-o o viteză amețitoare. De aceea, trebuie să avem un sistem de învățare și corectare și să nu descurajăm inițiativa prin aplicarea de pedepse.

  1. Împărtășește viziunea ta despre viitor

Lipsa de predictibilitate reprezintă factorul major al disconfortului resimțit în timp de criză. Pentru a atenua efectul lipsei de predictibilitate, este indicat ca liderii să își prezinte viziunea asupra viitorului.

Este momentul să folosim abilitățile de storytelling și să desenăm o imagine clară a viitorului…

…a locului în care vrem sa ajungem. Mesajul se va transmite ori de câte ori este nevoie, pentru a reuși să calmăm anxietatea membrilor echipei.

O viziunea clară, simplă și realistă va ajuta echipa să se educe și să se coaguleze în jurul liderului.

  1. Sărbătorește orice succes, indiferent cât de mic

În timp de criză, este ușor să te lași copleșit de veștile rele. De aceea, este extrem de important să găsim lucruri de sărbătorit. Fiecare succes, oricât de mic, trebuie recunoscut și sărbătorit.

Într-o mare de incertitudine, un succes poate să devină un colac de salvare.

Pe drumul către viziunea viitorului, succesul reprezintă o reasigurare că suntem pe drumul cel bun și oferă acele scurte clipe de predictibilitate și de răgaz.

  1. Cere feedback onest

Sub presiunea urgenței, a lipsei de predictibilitate, anxietății etc., este extrem de ușor să ne repliem în noi înșine și să ne pierdem încrederea în cei din jur. Când totul pare ostil, este tentant să vedem un inamic în oricine are o părere diferită de a noastră. Ei bine, tocmai acum este momentul să cerem feedback onest, să ascultăm părerile diferite de ale noastre și să permitem oamenilor să își exprime opiniile, gândurile sau, chiar, fricile.

În concluzie…

…nu există o rețetă clara de acțiune în timp de criză, dar principiile de mai sus ne pot ghida să navigăm cât se poate de sigur, în condițiile date.

Marius DUMITRENCO KELLER

trainer și psihoterapeut

marius.dumitrenco@gmail.com

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.