Mai multe centre de pregătire, dar mai puțini cursanți

Problemele semnalate în ultima vreme, legate de pregătirea profesională, se vor acutiza în 2015, cu consecințe importante la nivelul calității pregătirii.

IFPTR a realizat o analiză a provocărilor pregătirii profesionale a personalului din transporturi cu ocazia unui eveniment organizat la finalul anului trecut, ce a reunit reprezentanții centelor IFPTR din toată țară.

Creșterea fără precedent a concurenței reprezintă principalul motiv de îngrijorare pentru centrele de pregătire profesională. Din păcate, ca și în multe alte sectoare din țara noastră, această concurență nu este una normală, regulile fiind „adaptate“ de unii jucători pentru o profitabilitate crescută. Practic, discutăm de centre „specializate“ pentru obținerea (în orice condiții) a certificatelor.

„Și cantitativ, şi calitativ, situația s-a degradat, existând o creştere fără precedent a presiunii concurenţiale. În 2014, s-au consacrat și s-au desăvârşit cu puterea exerciţiului «centrele de examinare»“, a arătat Sandor Gabor, președinte IFPTR.

Sandor Gabor, președinte IFPTR

Astfel, în 2014, numărul centrelor de pregătire profesională autorizate la nivel național a crescut cu 30, ajungând la 259.

Cluj, Tulcea sau Mehedinți sunt județe în care presiunea a atins cote maxime. În Cluj, de exemplu, funcționează la ora actuală 17 centre.

Noul cadru legislativ ce ar trebui să intre în vigoare în acest an ar putea ameliora situația.

„Problema este că nimeni nu vrea şcoală, vrea numai certificat. Şcoala devine apreciată numai de cei care înregistrează cel puțin un eșec, adică numai după ce primesc o palmă de la viaţă”, a apreciat președintele IFPTR.

Miza IFPTR – calitatea

În ciuda mediului dificil, IFPTR a continuat să se dezvolte, având astăzi 50 de centre la nivel național.

IFPTR continuă să mizeze pe calitatea actului de pregătire și astfel țintește de la an la an o îmbunătățire a gradului de fidelizare a clienților și, implicit, o creștere a procentului de reîntoarcere a acestora la expirarea certificatelor. Conform datelor statistice, acest procent a depășit 60% pentru IFPTR în 2014, fiind înregistrate aproximativ 35.000 de școlarizări (aproximativ aceeași cifră ca și în 2013).

„Centrele IFPTR își respectă profesia și acest lucru este dovedit prin gradul ridicat de fidelizare, mai ales pe segmente precum atestarea persoanei desemnate, ADR și chiar atestare instructori. Problemele cele mai mari sunt la şoferi, iar în 2015 situația va fi și mai grea“, a comentat Sandor Gabor.

Chiar dacă este de așteptat ca numărul cursanților să scadă în următoarea perioadă, IFPTR se concentrează pe oferirea de cursuri personalizate către firmele de transport, rezultatele fiind foarte bune la acest capitol.

„Operatorii de transport au înțeles că nu reprezintă mare lucru certificatele obligatorii. Mulți au primit amenzi pentru nerespectarea timpilor de conducere și odihnă, pentru arimare… IFPTR realizează cursuri personalizate, iar transportatorii care au beneficiat de ele au fost foarte mulțumiți, pentru că le-am oferit servicii pragmatice, potrivite nevoilor lor. Cu aceste ocazii, ne-am asumat inclusiv riscul ineditului, prin faptul că am convenit ca la instruirea practică efectuată în cadrul trainingurilor de arimare, transportatorii să aibă libertatea să vină cu încărcăturile pe care le doresc ei, adică cele mai problematice – din punct de vedere al îndeplinirii conforme a sarcinilor de arimare. Riscul asumat a generat punctul forte și remarcabilitatea acestor traininguri: în cadrul instruirilor practice desfășurate, am putut face inclusiv exerciții autentice de identificare și de optimizare de soluții de sisteme de arimare adecvate încărcăturilor respective. Iar faptul că aceste soluții de arimare le-am și putut aplica efectiv, cu concursul șoferilor care au participant la aceste traininguri, avem convingerea că a întărit consistența, pragmatismul și eficacitatea instruirii efectuate“, a completat Sandor Gabor.

Cu ocazia evenimentului, au fost premiate centrele cu cele mai bune rezultate obținute anul trecut și, totodată, s-au trasat direcțiile ce trebuie urmate în viitor.

Din punct de vedere al promovării, începând cu 2015, clienții fideli vor primi cardul IFPTR. Acesta va fi transmisibil și va asigura reduceri la tarifele de pregătire.

Sandor Gabor, președinte IFPTR:

„Trainingurile pentru timpii de conducere sau arimare reprezintă unul dintre atuurile IFPTR şi au un impact pozitiv notabil pentru activitatea transportatorilor.“

Colaborare Scania

Mihai Pașol, director marketing Scania:

„Povestea noastră cu IFPTR a început în 2012, când am început organizarea unui concurs pentru şoferii profesionişti. Era un domeniu pe care îl credeam simplu. IFPTR a fost partenerul potrivit, într-un moment în care lucrurile păreau să se blocheze, iar colaborarea s-a dezvoltat continuu. În 2012, nu am folosit decât poligonul IFPTR de la Târgu Mureș, în 2013 am contribuit la realizarea unui festival, iar în 2014 pur şi simplu am predat frâiele concursului pentru șoferi către IFPTR, care s-a ocupat de tot: arbitraj, exerciţii, probe şi, mai ales, a asigurat interfaţa între Scania şi şoferi. Iar IFPTR a făcut o treabă fantastică și inclusiv colegii din Suedia au fost impresionați și au decis să preia o parte dintre exerciţii pentru concursul organizat acolo.“

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziucargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.