MAN TRUCK & BUS: Strategia pentru viitor

Având motto-ului „Simplificarea afacerii clienților!”, constructorul german conturează viitorul transportului de pasageri prin noi produse și servicii.

Accentul pe viitor va fi pus pe tehnologiile cu emisii zero, în special mobilitatea electrică, vehicule autonome și soluții digitale. În cadrul unui eveniment ce a avut loc în Germania, MAN Truck & Bus și-a prezentat oferta actuală de autovehicule, precum și planurile pentru viitor.

Nu a lipsit MAN Electric City Lion E autobuz complet electric, care deja înregistrează un succes notabil în toată Europa. De asemenea, am putut asista la lansarea în premieră mondială a noului MAN Lion’s Intercity LE, un punct de referință în clasa Low Entry. Un alt punct de interes al evenimentului a fost și aniversarea a 50 de ani pentru modelul Neoplan Cityliner.

Restructurarea NewMAN

Pandemia a afectat puternic piața de profil, în special în ceea ce privește autocarele, însă constructorul german a continuat să performeze, mai ales datorită autobuzelor urbane.

De altfel, reprezentanții MAN au precizat că atât pentru Neoplan, cât și pentru MAN, cotele de piață au crescut în ultimii ani, datorită portofoliului larg și orientat spre viitor de autobuze urbane, autobuze interurbane, autocare și microbuze.

„Suntem pe deplin conștienți de faptul că trebuie să punem viitorul pe primul plan în ceea ce facem, în orice moment, pentru a rămâne relevanți. La urma urmei, mega tendințele mobilității cu emisii zero, digitalizarea și automatizarea schimbă fața lumii pe care o cunoaștem, într-un ritm rapid. Strategia noastră NewMAN oferă baza pentru o reorientare cuprinzătoare a brandului MAN”, a arătat Andreas Tostmann, CEO MAN Truck & Bus.

Strategia se concentrează pe crearea unor structuri competitive și adaptabile. pentru a face MAN Truck & Bus cât mai rezistent posibil. Celălalt obiectiv al procesului de restructurare este o îmbunătățire considerabilă a rezultatelor operaționale, care va permite grupului să folosească propriile resurse pentru orice cheltuieli de capital viitoare.

MAN se concentrează pe tehnologiile cu emisii zero în rolul său de „inovator inteligent”, cu o atenție specială pe e-mobilitate și hidrogen, ca alternativă. Vehiculele autonome și un portofoliu de produse digitale, care vor facilita noi modele de afaceri joacă de asemenea un rol decisiv în îmbunătățirea experienței clienților.

Transport urban 100% electric

Deja de câteva luni, MAN Lion’s City E demonstrează cât de bine face față traficului urban, într-un număr tot mai mare de orașe europene, și cât de ușor poate fi integrat în procesele existente. Pentru a-i ajuta pe operatorii de transport public să integreze autobuzul electric în activitatea obișnuită de transport, MAN oferă, acum, două strategii diferite de utilizare a bateriei pentru Lion’s City E: alături de testata strategie „Reliable Range”, există acum și „Maximum Range”, strategie care oferă o autonomie zilnică și mai mare.

Tendința este clară și se manifestă tot mai puternic în piață. Astfel, tot mai mulți operatori de transport local trec la înlocuirea completă a flotei de autobuze cu modele complet electrice, sau au planuri precise privind asigurarea acestei transformări în următorii ani.

Clienții MAN beneficiază deja de un concept cuprinzător privind mobilitatea electrică, care reunește consultanța și soluțiile de mobilitate personalizate. De exemplu, MAN și-a restructurat recent serviciile MAN eManager, astfel încât operatorii de flote să își poată gestiona vehiculele electrice într-un mod optim. Cu ajutorul instrumentului digital de pe platforma RIO, bateria, temperatura camerei și mulți alți parametri ai vehiculului pot fi controlați comod, de la birou.

Noul MAN Lion’s Intercity LE

Spiritul inovator al constructorului german se regăsește din plin în noul MAN Lion’s Intercity LE. Acest autovehicul combină cele mai bune caracteristici din cele două tipuri de transport pe care le îmbină – transportul urban și cel interurban. Modern și atractiv, autobuzul oferă o bună accesibilitate pasagerilor și confort ridicat, precum și o capacitate mare de transport.

MAN Lion’s Intercity LE poate fi utilizat într-o manieră versatilă, atât pentru serviciile de transport urban, cât și pentru cele interurbane. Începând din 2023, noua serie va fi, de asemenea, echipată cu unitatea MAN EfficientHybrid, prezentă pe noua generație Lion’s City.

Producția va începe la începutul anului 2022, inițial fiind disponibile două versiuni – Lion’s Intercity LE 12 și Lion’s Intercity LE 13.

Inginerii companiei au combinat designul din spate al Lion’s Intercity, cu podea înaltă, cu partea din față a actualului Lion’s City. Acest lucru permite instalarea mai multor scaune orientate în față în secțiunea din spate a autobuzului și înseamnă un design mai simplu și, implicit, mai puțin costisitor. Astfel, prețul de achiziție pentru acest model este semnificativ sub cel al unui autobuz urban cu podea complet coborâtă. Este un aspect esențial pe acest segment de piață, unde prețul joacă un rol esențial în decizia de achiziție.

Două modele de 14,46 metri lungime cu trei axe Lion’s Intercity LE 14 vor urma, în a treia fază de producție, în 2024.

Modelul Intercity poate transporta maximum 102 pasageri și până la 107 pasageri în versiunea City. Capacitățile de transport ale celor două modele cu trei axe sunt de 115 pasageri (Intercity) și 121 de pasageri (City).

Inginerii MAN au acordat o atenție deosebită reducerii greutății, care influențează în mod direct consumul de combustibil. Masele țintă ale variantelor Intercity care intră în producție în 2022 sunt de 11,7 tone și 12 tone.

Datorită propulsorului D1556 LOH, Lion’s Intercity LE se bucură de o motorizare puternică și confortabilă, care este la fel de potrivită pentru traficul urban, precum și pentru călătorii ocazionale, mai solicitante. Motorul extrem de eficient de 9 litri cu 6 cilindri este disponibil în clasele de putere de 280, 330 și 360 CP, cu un cuplu maxim de la 1.200 la 1.600 Nm.

Intervalele de schimbare a uleiului și de curățare a filtrului de particule sunt foarte lungi, la 80.000 km și respectiv 470.000 km.

Toate motoarele MAN pentru Lion’s Intercity LE pot fi echipate fie cu cutia de viteze automată Voith DIWA.6 (cu patru trepte), fie cu noul ZF Ecolife 2 (cu șase trepte).

NEOPLAN Cityliner – o legendă ajunsă la 50 de ani

De ce este nevoie pentru a deveni legendă? Trebuie doar să privești prima versiune a Cityliner. Cum arătau casele în 1971? Cum arătau mașinile? Apariția NEOPLAN Cityliner a făcut furori, acum cinci decenii, fiind o adevărată revelație în materie de design și tehnologie, pentru acele vremuri.

Merită să spunem câteva cuvinte și despre istoria numelui acestui autocar. Inițial, Neoplan a denumit modelul Intercityliner, însă acest lucru a nemulțumit operatorul de transport feroviar care utiliza deja această denumite (intercity) și privea noul autocar ca pe un potențial concurent. Astfel, producătorul de autocare a scurtat numele.

Cu podeaua sa înaltă, Cityliner a fost utilizat încă de la început pentru transport turistic, oferind cele mai înalte standarde de confort pasagerilor. Interesant este faptul că această podea înălțată a creat și oportunitatea de a înlocui în anumite cazuri modele supraetajate. De exemplu, operatori din Berlin ofereau curse de vizitare a orașului, zidul Berlinului fiind una dintre principalele atracții. Era nevoie de autocare înalte, pentru a permite călătorilor să vadă dincolo de zid… Astfel, erau utilizate autocarele supraetajate, chiar dacă toți călătorii ocupau partea de sus. Cityliner a putut acoperi nevoia de podea destul de înaltă, evitând „risipa” unui double-decker ocupat pe jumătate.

Astăzi, Cityliner este, în continuare, unul dintre cele mai spectaculoase autocare existente pe piață.

Pentru a marca cea de-a 50-a aniversare a modelului de succes, există, acum, o versiune „platinum”, modelată după legendarul „Platinum Edition” din 1996.

MAN ComfortSteering – un sistem de direcție asistat electronic – va fi disponibil pentru autobuze / autocare MAN și NEOPLAN din 2022.

Sistemul Lane Return Assist (LRA) va fi disponibil de anul viitor. LRA îi ajută pe șoferi să rămână pe bandă, direcționând activ vehiculul înapoi pe banda actuală. Șoferii din traficul urban primesc, de asemenea, asistență specială la viraje, cu un sistem de avertizare activă și detectare a pietonilor. Camerele frontale și laterale monitorizează automat împrejurimile vehiculului, iar șoferul este alertat vizual și acustic cu privire la situațiile periculoase și potențiale coliziuni.

Soluțiile MAN Truck & Bus pentru transportul urban includ o gamă extinsă de autobuze electrice – modelul de 12 m MAN Lion’s City 12 E și cel articulat, de 18 m, de asemenea complet electric. Producția de serie pentru MAN Lion’s City 18 E a început în luna aprilie a acestui an. Modelul de 12 m a intrat în producția de serie anul trecut.

Potrivit ACEA (Asociația Europeană a Producătorilor Auto), existau peste 690.000 de autobuze în 2019, cu o vârstă medie de 11,7 ani. 94,5% dintre acestea aveau motorizare diesel și doar 0,6% erau pur electrice.

Vânzările de autobuze electrice au crescut cu 18,4% în 2020, față de 2019. În același timp, înmatriculările de autobuze diesel au scăzut cu aproape 10%. În total, piața europeană de autobuze electrice a depășit 2.000 de unități, anul trecut.

În timpul testelor din München din luna mai a acestui an, MAN Lion’s City E a depășit borna de 550 km, parcurși în condiții reale de utilizare, cu o singură încărcare a bateriilor.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.