Management în pandemie

Cum a trecut sectorul transporturi prin blocajul provocat de pandemie și care sunt perspectivele astăzi?

Mircea Vlah, CEO Dumagas: „Tot ce ține de logistica de food a mers la capacitate normală. Avem peste 100 de dube cu dublă temperatură, care au mers la capacitate aproape maximă, în toată această perioadă. De asemenea, partea de prelate utilizate în țară și regiunile învecinate (Ungaria, Serbia, Bulgaria) a mers bine. Transportul specializat de gaze industriale a funcționat, la rândul lui, în parametri normali… Practic, doar departamentul auto (camioane mega) a fost cel mai lovit și, într-un fel, pe nedrept, în condițiile în care acesta s-a dezvoltat cel mai frumos în ultima perioadă.”

Aceasta a fost tema principală a „mesei rotunde” organizate de ZIUA CARGO, bineînțeles, în mediul on-line.

Pandemia a lovit, în mod surprinzător, pe toată lumea, însă nu toate sectoarele economice au fost afectate în aceeași măsură.

„În prima etapă, colegii din Italia nu au considerat pandemia ca pe un mare pericol și nu au fost foarte bine pregătiți, din punct de vedere logistic, al materialelor de protecție, dar și psihologic. Atunci când situația s-a agravat, ne-am confruntat cu multe probleme, legate de închiderea unor fabrici și restricții privind accesul în altele. Grupul și-a luat măsuri de precauție, chiar dacă activitatea per total grup nu a scăzut foarte tare. Este adevărat, însă, că luna aprilie a fost cea mai grea lună din istoria transporturilor, cu foarte multe țări închise, probleme în frontiere, probleme în fabricile unde se putea încărca/descărca…”, a arătat Eduard Florea, director general TN Logistika Sk-Ro, parte a Grupului Torello.

Într-o situație volatilă, nu au întârziat să apară cei care țintesc câștigurile speculative. Totuși, cel puțin în luna martie, jucătorii din piață au încercat să mențină activitatea pe linia de plutire.

„În luna martie, atunci când a debutat pandemia, am avut foarte multe solicitări de transport și noi am făcut tot posibilul să le onorăm. Ne-am lovit de problema caselor de expediții care ofereau tarife foarte mici și, totodată, a transportatorilor care cereau tarife exorbitante pe anumite relații, însă nu am dat satisfacție acestor încercări de speculă. Am încercat să rezolvăm cu camioanele noastre toate solicitările primite. Și, pentru că nu am vrut să acceptăm tarife nefiresc de mici, am avut multe dislocări (kilometri pe gol), doar pentru a păstra un tarif cât de cât corect. Interesant este faptul că luna martie a fost una foarte bună, chiar peste martie 2019. Aprilie, însă, a scăzut semnificativ și luna mai păstrează același nivel scăzut”, a explicat Ilie Ilea, director general Marvicon.

Nu este nici un secret, industria auto a fost una dintre cele mai afectate de către pandemie. Iar transportatorii specializați pe această zonă s-au trezit, aproape peste noapte, într-o nouă realitate, în care calculele precedente nu mai puteau funcționa.

„Evoluția situației a fost surprinzător de rapidă și am început să ne repliem, la finalul lunii martie. Încă de la început, ne-am pus problema protejării șoferilor și asigurarea materialelor sanitare necesare și cea mai mare parte a șoferilor a fost de acord cu continuarea lucrului. Însă au urmat două săptămâni în care lucrurile s-au degradat atât de tare, încât am decis să venim cu toate camioanele în țară – granițele închise, mulți clienți care au oprit activitatea… Sigur, compania noastră are mai multe linii de business și partea afectată a fost doar transportul internațional la prelată, adică o flotă de aproximativ 150 de ansambluri mega, care deservea, în principal, clienți din industria auto. Transportul specializat, cel domestic cu dube frigorifice sau depozitarea au fost puțin afectate. Astfel, la începutul lunii aprilie, flota de internațional era acasă și discutam de suspendarea ratelor la leasing”, a explicat Mircea Vlah, CEO Dumagas.

Piața s-a degradat mult, în zona transportului cu prelată, în condițiile în care marii producători au oprit activitatea și tarifele au scăzut abrupt.

„Am decis să restructurăm activitatea și să renunțăm la capetele tractor, pentru a ne readapta la un nou model de lucru. Astfel, am păstrat semiremorcile și vom trece, și în cazul transportului internațional, la colaborarea cu tracționiști, model utilizat, deja, în transportul domestic. Tarifele scăzuseră cu 30% și, în aceste condiții, nu aveam nicio șansă să continuăm activitatea cu propriile camioane și șoferi”, a completat Mircea Vlah, CEO Dumagas.

Efecte diferite, răspunsuri pe măsură

Sunt firme care au înregistrat pierderi, dar sunt și firme care au rămas, în această perioadă, în zona profitabilă. Totuși, există un capitol care a suferit, la nivelul întregii piețe – investițiile.

„Am avut o scădere a ratei profitului cu 30%, în luna martie, iar firma din România a avut o scădere a ratei profitului cu 27%. Entitatea din România are obiective diferite, în cadrul grupului, operând pe segmentul comerțului on-line, unde volumele nu s-au diminuat foarte tare. Practic, scăderile înregistrate au venit din colaborarea cu clienții secundari. Totuși, chiar dacă nu vorbim de pierderi financiare, avem planuri care au fost amânate, printre care se numără o programată achiziție importantă de camioane. În cel mai bun caz, se va debloca această achiziție în lunile septembrie-octombrie. Grupul, pentru a-și securiza situația financiară, a decis ca toate achizițiile propuse pentru 2020 să fie suspendate, până la o dată decisă ulterior”, a explicat Eduard Florea, director general TN Logistika Sk-Ro.

Chiar și cei care activează pe zonele mai puțin afectate de pandemie s-au lovit de probleme – mai puțini kilometri, timpi de așteptare crescuți, curse de legătură mai puține și… tarifele!

Ilie Ilea, director general Marvicon: „Transportul de containere a cunoscut, inițial, o scădere, în legătură cu blocajul din China. Însă, pe măsură ce vapoarele au putut să plece către Europa, situația și-a revenit la normal. De altfel, transportul de containere reprezintă baza activității noastre. Tarifele sunt ok, se plătește tur-retur și se fac mulți kilometri.”

„Principalele probleme au fost tarifele și lipsa mărfurilor spre România și de aici către vest. Am început să operăm rute pe care, până acum, le realizam foarte rar, cum ar fi Grecia și Bulgaria, și, datorită acestui aspect, am găsit clienți noi. Astfel, nu am avut camioane care au stat, însă am redus mult colaborarea cu subcontractorii, în această perioadă. Au fost săptămâni în care am lucrat exclusiv cu camioanele noastre. Volumele au început să crească, însă foarte puțin, mai ales pe zona tarifelor țintite de noi, adică niște tarife corecte”, a declarat Ilie Ilea.

Dacă firmele active pe anumite sectoare au putut lucra la ajustări care să permită desfășurarea activității în continuare, nu același lucru se poate spune despre industria auto.

„Cel mai grav aspect este reprezentat de situația dramatică a fabricilor de autoturisme. Zona industriei auto este la pământ și nu își va reveni prea ușor. Mai devreme de un an nu întrevăd o revenire a activității la normal. Ne pare rău pentru echipa de șoferi pe care am creat-o în ultimii ani, însă nu am vrut să ajungem la situația în care să fim nevoiți să le diminuăm veniturile. Lucrurile riscau să se deterioreze rapid, în condițiile în care tarifele au scăzut cu 30%. Un alt risc pe care a trebuit să îl avem în vedere este cel legat de schimburile de șoferi realizate cu microbuzul. Este foarte greu să protejezi șoferii, în timpul acestor schimburi, și să menții distanțarea fizică recomandată. Un singur șofer bolnav riscă să dea peste cap activitatea întregii firme. Practic, în timp ce făceam calcule și analize, harta riscurilor s-a înroșit, deodată”, a spus Mircea Vlah, CEO Dumagas.

Există și zone care nu numai că au depășit lunile de blocaj fără mari probleme, dar își continuă inclusiv planurile de dezvoltare de dinaintea pandemiei.

„Nu am redus numărul de șoferi și nici veniturile acestora și mergem înainte cu planurile stabilite înainte de pandemie, inclusiv pe zona înnoirii flotei. Chiar în această lună, așteptăm livrarea a 15 camioane noi. Și din punct de vedere al cifrei de afaceri suntem la nivelul anului trecut. Transportul de containere a mers bine, în această perioadă, avem foarte mult de lucru și, chiar, am angajat destul de mulți șoferi noi. Problema pe care o întâmpinăm acum este legată de perioada lungă în care mulți șoferi au lucrat și își doresc să intre în concediu. Astfel, încercăm să ne organizăm pentru a nu avea camioane fără șoferi și a le permite, totodată, să ajungă acasă”, a arătat Ilie Ilea, director general Marvicon.

Moment bun pentru angajări

Faptul că unele firme de transport au fost nevoite să renunțe la o parte dintre șoferi a oferit oportunitatea celorlalte firme să angajeze șoferi foarte buni, în această perioadă.

Eduard Florea, director general TN Logistika Sk-Ro, parte a Grupului Torello: „Am gestionat bine relația cu clientul nostru principal, ce activează în comerțul on-line, iar această colaborare s-a menținut și a continuat să genereze profit. Diferențele au fost foarte mari: pierderea medie pe camion care a operat food a fost de 286 euro, iar profitul mediu pe camion pe clientul principal a fost de 1.940 de euro.”

„A fost pentru noi o bulă de aer, în condițiile în care aveam nevoie de foarte mulți șoferi. Deja, înainte de pandemie, ne reorientasem către Serbia și Ucraina pentru șoferi și nu era o soluție pe care să o agreez. Nu am modificat diurnele, în această perioadă, ci chiar le-am mărit – avem o scară prin care diurnele sunt majorate în funcție de vechimea în firmă. În plus, am făcut și puțină «curățenie» printre cei care nu prea aveau chef de muncă”, a declarat Eduard Florea, director general TN Logistika Sk-Ro.

Telemunca – de la necesitate, la oportunitate

Pandemia a schimbat regulile și în ceea ce privește munca la birou. Este nevoie de mai mult spațiu, trebuie minimizate riscurile de transmitere a virusului, în cazul în care un angajat ar fi bolnav, sunt necesare materiale sanitare și, uneori, a fost nevoie de lucrul de acasă.

„Am separat echipele și, practic, până la 1 septembrie, vom lucra în birouri separate. Departamentele de transport lucrează în birouri separate, departamentele suport au rămas în sediul principal, iar cel legat de depozitare și distribuție temperatură controlată a fost mutat într-o altă locație. Astfel, lucrăm în 4 locuri diferite și lucrurile merg foarte bine. Am utilizat cu succes inclusiv telemunca”, a arătat Mircea Vlah, CEO Dumagas.

Oare munca de la distanță va câștiga teren, în viitor?

„Am realizat că multe lucruri se pot face mai ușor, mai bine și mai plăcut, prin telemuncă. Astfel, toate doamnele care lucrează la noi merg pe acest sistem, dacă optează pentru acest lucru. În acest mod, au putut să gestioneze mai ușor și situația familială, mai ales că au avut copiii acasă și școala a funcționat, de asemenea, on-line. Cel mai important aspect este faptul că am descoperit că telemunca poate reprezenta viitorul. Ne gândim serios la diminuarea spațiului dedicat birourilor și trecerea la noul sistem”, a declarat Eduard Florea, director general TN Logistika Sk-Ro.

„Cea mai mare parte din pierdere a venit din faptul că a trebuit să mergem foarte mulți kilometri pe gol, în ideea de a nu accepta tarife de dumping. Am învățat că trebuie să ne creștem clienții principali, să îi respectăm și să avem contracte care să cuprindă și clauze de genul crizei cum a fost aceasta.” (Eduard Florea)

„Sunt optimist în ceea ce privește viitorul. Urmărim planurile de stimulare a diferitelor sectoare economice, în special cele conturate la nivelul UE. Este foarte important să supraviețuiască firmele mari pentru că ele generează boom-ul economic și mișcarea sănătoasă în economie. Suntem direct conectați la marile economii din Europa, precum Franța și Germania, și, dacă acestea vor merge bine, lucrurile vor evolua bine și la noi.” (Mircea Vlah)

„Controlăm în fiecare dimineață temperatura angajaților și avem măști, mănuși și dezinfectant pentru toată lumea.” (Ilie Ilea)

Discuțiile purtate în cadrul acestei mese rotunde pot fi urmărite și în format video, în cadrul rubricii Dialogurile ZIUA CARGO, pe www.ziuacargo.ro, pe canalul de YouTube, sau pe pagina de Facebook.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.