MASTERING THE SUPPLY CHAIN BUSINESS. ARILOG – 20 de ANI

2002-2022. O perioadă în care Asociația Română de Logistică (ARILOG) a strâns la un loc profesioniști, oameni care au oferit exemple pieței, companii care au creat tendințe… o perioadă în care totul a evoluat, păstrând o singură constantă… pasiunea pentru logistică. O plăcere de a face lucrurile în mișcare, greu de înțeles pentru oricine din afara domeniului. Ce urmează?

Conferința „Mastering the Supply Chain Business”, desfășurată pe 17 mai, la București, este unul dintre evenimentele, care marchează această aniversare și schimbă abordarea lucrurilor.

„Anul acesta, ARILOG aniversează 20 de ani de activitate, iar conferința este doar unul dintre evenimentele prin care ne dorim să celebrăm această aniversare. Istoria ARILOG a început de la o mână de oameni pasionați de muncă și dornici de a crea un fundament solid pentru dezvoltare personală continuă, pentru educarea pieței, pentru a crea afaceri de succes. Conferința este, ca în fiecare an, evenimentul în care împărtășim bune practici în logistică”, a declarat în deschiderea evenimentului, Paul Niță, președintele ARILOG. „Având în vedere contextul ultimilor doi ani, în care avem foarte multe provocări atât la nivel personal, cât și la nivel de business, anul acesta facem oficial, pentru prima dată, pasul către abordarea subiectelor din perspectiva supply chain, nu doar din perspectivă logistică. O abordare care include mai multe tipuri de operațiuni și procese din mai multe industrii și domenii de activitate”, a precizat el.

De altfel, speakerii invitați să își prezinte experiența, nume cunoscute pe plan național și internațional, au respectat acest tipar oferind informații concrete din domenii diverse.

Paul Niță

Supply chain ≠ lanț de distribuție

„Acest supply chain nu reprezintă o traducere a lanțului de aprovizionare. Este vorba despre parteneriat. Despre o relație în care toate părțile câștigă. Este vorba despre supply network, iar astăzi trăim fiecare dintre noi efectele unor lanțuri mai bune sau mai puțin bune, în care activăm”, a explicat Adriana Pălășan vicepreședinte ARILOG și managing partner Supply Chain Management Center.

Mai există termene de livrare?

Iar în acest context în care toate sunt interconectate, termenele de livrare ajung să nu mai respecte nicio regulă. „Nu mai există termene clare de livrare a serviciilor, a produselor, lead time-urile de livrare pot varia între două și șase luni, dar nu avem siguranța că produsul va ajunge nici măcar în intervalul respectiv”, a apreciat vicepreședintele ARILOG, precizând că putem impune oricâte penalități, pentru că ele nu vor putea fi aplicate. Întreg lanțul este în întârziere, generând acumulări de timp de la o verigă la alta, fără ca acest lucru să poată fi controlat de zona logistică. „Toate acestea se reflectă în fața consumatorilor finali. Cred că fiecare dintre noi, fie că achiziționăm acasă mobilă, sau un electrocasnic, sau avem nevoie, în firmă, de materie primă, ne confruntăm cu întârzieri.” Toate în contextul în care costurile cresc.

Alternative

Este momentul să găsim alternative. Iar industria logistică românească o face.

„Trăim într-o nouă realitate, ceea ce ne face mai buni, pentru că trebuie să găsim alternative. Am așezat activitatea de investiții imobiliare pe creștere și chiar dacă pare că evoluția încetinește, cererea și nevoia de spații sunt din ce în ce mai mari”, a mai spus Adriana Pălășan, adăugând că inclusiv clienții din această industrie au devenit mai educați. „Încep să știe să ceară lucruri, ceea ce înseamnă că și produsele lor sunt mai bune. Dezvoltatorii de sisteme informatice nu au suficiente resurse pentru a face față cererii unei ramuri care, ani la rând, a amânat dezvoltarea. Furnizorii de echipamente sunt, de asemenea, căutați, în mijlocul acestui val de nevoi în domeniu. Există interes pentru automatizări. Iar în tot acest context, cu toții și-ar dori să aibă suficienți profesioniști pregătiți în instituțiile noastre de învățământ, pentru ca să li se alăture echipelor și a putea face față la proiectele care există, în piață.”

Adriana Pălășan

Cu alte cuvinte, totul este cerere, cerere de oameni, cerere de echipamente, cerere de investiții. Cerere oriunde te uiți!

Dar, în tot acest amalgam, trebuie găsită ordinea, chiar dacă, la prima vedere, lucrurile nu arată așa cum ne-am dori. „Ceea ce trebuie să facem noi este să încercăm să dăm termene mai precise, chiar dacă sunt întârziate, chiar dacă nu sunt la nivelul așteptărilor clienților. Dar să fie o promisiune!”, a subliniat vicepreședintele ARILOG, menționând că, în logistică, este practicată livrarea la două ore, în aceeași zi, săptămâna aceasta, luna aceasta… „Este important să dăm măcar luna în care o să se livreze și să ne ținem de ea.”

Cresc chiriile. Cu cât?

Într-o cursă cu termenele și costurile, în mijlocul aceleiași cereri se află și dezvoltatorii de spații industriale. „Facem parte din acest sistem de supply chain și suntem strâns legați de zonele de logistică, retail sau industrie, de toți cei care derulează activități de depozitare și producție. Cuvântul zilei pentru noi (și nu numai) este PROVOCARE, iar următorul este REZILIENȚĂ”, a afirmat Andrei Jerca, managing director, Element Industrial, menționând că ultimii 3 ani nu au fost ușori și nu va fi nici acest an, în condițiile impredictibilității accentuate, majorării costurilor și lipsei de resurse umane.

Andrei Jerca

„Încercăm să preluăm o parte din aceste provocări fără să le mai transmitem mai departe în întregul supply chain, fie către logisticieni, fie către producători”, a mai arătat Andrei Jerca, adăugând că se previzionează că, în 2022, piața va atinge bariera de 6 milioane mp la nivelul întregului stoc, dintre care peste 4 milioane vor fi spații de clasa A. Altfel spus, pentru anul acesta, se estimează că va fi livrată cea mai mare suprafață de metri pătrați, după 2018.

Pe de altă parte, în acest moment, gradul de spații vacante este foarte mic, ceea ce se reflectă în chirii. „Dacă, în ultimii ani, în piață, chiriașii dictau și aveau o poziție extrem de puternică în negocierile cu dezvoltatorii, ne așteptăm la o presiune foarte mare asupra chiriilor, în următoarele 12 luni, ca urmare a reducerii ratei de neocupare și creșterii costurilor. Deja vedem în piață creșteri de chirii, mai ales în anumite zone, acolo unde nu există livrări noi sau spații vacante.”

Astăzi, piața consemnează majorări de 25-30% ale costurilor pentru dezvoltarea de spații. Cât din aceste creșteri va fi transmis în chirii ține de strategia fiecărei companii. „Nu poți crește chiriile în același procent. Strategia noastră are la bază un pariu pe anii viitori, cu privire la creșterea apetitului investitorilor pentru România. Văd o majorare a chiriilor, dar mă aștept ca ea să fie atenuată de sistemul financiar și de către investitori, nu transpusă direct către chiriași, logisticieni”, a concluzionat Andrei Jerca.

Informația care contează

ARILOG – 20 de ani în care a oferit acces la ce înseamnă să fii profesionist în logistică, la ce înseamnă să pierzi cu o soluție sau să câștigi cu alta. 20 de ani în care s-au creat legături, s-au împărtășit experiențe… 20 de ani care nu sunt decât începutul!

În urmă cu 20 de ani, abia descopeream telefonul mobil, în România. Acum are oricine smartphone și discutăm despre soluții de automatizare. Cum vom aborda zona de supply chain peste 20 de ani? Cred că nici măcar nu ne putem închipui. Drumul contează!

„Dacă cineva a făcut ceva înaintea noastră și a greșit, este bine să știm. Dacă cineva a făcut ceva înaintea noastră și nu a greșit, trebuie să știm de asemenea. Informația ne va ajuta să ne adaptăm”, afirma, în deschiderea conferinței „Mastering the Supply Chain Business”, Paul Niță, președintele ARILOG.

Pot să pun pariu că acest lucru nu se va schimba nici peste 20 de ani.

Meda IORDAN

meda.iordan@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.