În perioada 8-10 mai, la Milano, s-a desfășurat cea de-a doua ediție a târgului internațional Next Mobility Expo (NME). Anul acesta, inovația pentru mobilitatea sustenabilă a pasagerilor a ocupat centrul atenției: de la autobuze, la sisteme de încărcare, de la componente, la soluții digitale și servicii.
Evenimentul a reprezentat o oportunitate de a face bilanțul modului în care sectorul – industrie, operatori, asociații și lumea academică – se confruntă cu provocările tranziției energetice și digitale, care a adus, inevitabil, modificări pozitive transportului de pasageri.
În ceea ce privește expozanții, au fost prezenți o gamă largă de producători din industria de autobuze și autocare, precum și carosieri, producători de piese și furnizori de sisteme și software.
Pe partea de software, datorită prezenței membrilor Club Italia, oferta a răspuns și cerințelor legate de dezvoltarea biletelor electronice, noilor aplicații de inteligență artificială și MaaS (Mobility as a Service). Au fost, de asemenea, prezentate idei pentru infrastructura de încărcare, cu accent pe serviciile operatorilor de transport pasageri pe distanțe lungi și ale companiilor de transport public.
Vehicule, soluții și tehnologii pentru mobilitate colectivă „verde”
Vehiculele „verzi” au fost vedetele NME. Doisprezece producători globali de autobuze au ales să-și prezinte soluțiile pentru un transport public mai eficient și mai curat. Au fost expuse vehicule electrice, biodiesel, HVO și hidrogen.
Principalele inovații includ vehicule urbane și interurbane alimentate electric, precum și autocare cu tehnologii de siguranță activă de nouă generație, în vederea intrării în vigoare, din iulie 2024, a noilor reglementări europene (Regulamentul General de Siguranță 2 – GSR2).
Industria componentelor, susținută de aplicații cu AI, răspunde cu oglinzi digitale care promit să rezolve problema unghiurilor moarte, detectoare de oboseală și de reacție a șoferului bazate pe recunoaștere facială, sisteme inteligente de asistență la viteză, senzori de detectare a pietonilor și bicicliștilor și multe alte funcții, care vor trebui să fie prezente în mod obligatoriu pe autobuze, din iulie.
La NME, a fost oferit un spațiu amplu tehnologiilor, soluțiilor și platformelor digitale fundamentale pentru gestionarea serviciilor din ce în ce mai digitale și integrate de astăzi. Modularitatea și designul personalizat sunt caracteristicile-cheie ale ofertei, cu produse scalabile pentru fiecare nevoie și dimensiune de sistem în care vor fi utilizate, proiectarea de soluții ad-hoc, permițând controlul integrat al serviciilor de transport multimodal și gestionarea noilor paradigme de mobilitate.
Soluții care permit controlul flotei, dar oferă și informații prompte și actualizate pasagerilor, pentru o experiență de călătorie din ce în ce mai completă și personalizată. Întreaga lume a biletelor electronice este un domeniu special care asigură o eficiență din ce în ce mai mare și un serviciu construit în jurul nevoilor pasagerului, prin dezvoltarea de soluții complexe și integrate, construite pentru a oferi un serviciu care se învârte în jurul nevoilor călătorilor.
Nu a lipsit nici infrastructura de încărcare, esențială pentru flota în creștere de autobuze electrice, dar și pentru mașinile alimentate cu baterii, domeniu care se extinde încet, dar constant. Unul dintre avantajele oferite de expozanții acestui tip de soluție este instalarea din ce în ce mai ușoară a infrastructurii, care permite aplicarea acesteia în orice mediu și pentru orice tip de vehicul.
Dintre noutăți…
NME 2024 a reprezentat o oportunitate de a descoperi noile vehicule – autobuze, dar și microbuze și midibuze – ce vor deschide calea în transportul în comun și călătoriile pe distanțe lungi în „revoluția verde”.
Firul comun ce a unit expozanții din acest sector: tranziția energetică și digitală. O provocare pe care lumea industrială o abordează de ceva vreme, aducând pe piață produse sustenabile.
Iveco Bus a prezentat un autobuz electric E-Way de 12 m, un e-Daily, un autobuz interurban mild hybrid Crossway, cu podea normală, disponibil în 3 lungimi: 10,7, 12, 13 m, și două versiuni: POP și LINE.
La standul MAN, am putut admira un Lion’s City E de 10,5 m și un autocar Neoplan Tourliner, de 12 m lungime.
Solaris a adus la Milano un Urbino de 12 m, alimentat cu hidrogen, dar și un Urbino 12 electric, cu transmisie modulară și baterii de 600 kWh.
La Otokar, pe lângă Kent cu motor diesel, au fost găzduite trei modele electrice: la clasa I, E-Kent de 12 m și eCentro C scurt, la clasa a II-a, E-Territo, prezentat în premieră.
BYD a adus la Milano noul B12 de 12 m, cu așa-numitele baterii „blade”, poziționate în interiorul șasiului, și modelul e-bus pe o caroserie Nelec – tot în dimensiune standard de 12 m, fabricat în Spania de partenerul său iberic, Castrosua.
Anadolu Isuzu a expus NovoCiti Volt de 8 m, CitiVolt cu baterii, de 12 m, și NovoCiti Life, în clasa a II-a, și un nou Novo Volt scurt, de 7,3 m, electric.
Karsan, care a anunțat lansarea KMobility, unicul său dealer italian, și a expus e-Atak de 8 m, e-Jest Ata Hydrogen de 12 m și e-Jest-ul 6 m.
Chinezii de la Yutong au atras atenția cu patru autobuze, toate electrice: E7, U12 și U18, la care s-a adăugat și interurbanul Ice12.
Ayats a expus două modele: Horizon în versiunea cu două axe (11,6 m) și versiunea cu trei axe (13,35 m).
A fost prezent și Indcar, companie care a încheiat un acord cu Bluebus pentru comercializarea în Italia (și Spania) a vehiculului electric de 6 m al producătorului francez. La stand a putut fi descoperit și un Mobi cu metan.
Tecnobus lucrează la relansarea produsului său emblematic: un Gulliver electric incredibil de scurt, un microbuz istoric și lung de doar 5,32 m.
Am putut vedea și modelul Tourline, un autocar turistic interesant, creat de D’Auria Group împreună cu producătorul lituanian Altas Auto pe un șasiu Mercedes Sprinter. A fost expus și Novus City V7, un vehicul complet electric de 7,5 m, co-proiectat de compania chineză Zhongtong.
King Long a avut exclusiv autobuze electronice la stand: PEV6, PEV9 și PEV12 (lungime 6, 9 și respectiv 12 metri). Urmează să apară și un model de 8 m lungime.
Producătorul chinez Zonson a fost și el prezent la NME 2024, prin retailerul Pagliani Service, și a expus Pure Electric City Bus de 6 m, Euro Lights de 8,5 m și City Joy de 12 m.
Criza șoferilor
Despre provocările actuale ale pieței de transport pasageri am discutat cu Andrea Incondi, senior managing director FlixBus Italia, România și Bulgaria. Una dintre problemele cele mai spinoase este criza șoferilor profesioniști.
„Piața se confruntă cu o mare lipsă de șoferi de autocar și autobuz, 100.000. Problema este că acest job nu mai este așa atractiv cum era în trecut. Tinerii trebuie să știe că există această alternativă, că pot urma această carieră. Apoi, avem și impedimentul vârstei. În unele țări din Europa, este nevoie să ai 24 de ani pentru a putea lua permisul de conducere pentru transport de persoane. Cerem ca permisul să poată fi obținut la 18 ani, ca tinerii, după liceu, să poată opta pentru această carieră. Mai este vorba și de accesul la acest permis de conducere. În Italia, costă aproximativ 5.000 de euro și pentru un tânăr de 18 ani este o piedică mare în a urma această carieră, de șofer profesionist. Am cerut guvernului din Italia să ofere aceste cursuri gratuit, pentru acești tineri. În prezent, au fost oferite asemenea finanțări de cursuri pentru un număr limitat de tineri, 2.000. Pentru a sprijini combaterea acestei probleme, Flixbus, alături de alți parteneri, a înființat Flix Academy. Tinerii aplică, fac cursurile de conducere, apoi le oferim și alte training-uri, precum stress management sau de limbă engleză, iar, la final, după aproximativ 6 luni, ei sunt ofertați de partenerii noștri.”
Alexandru STOIAN
Milano, ITALIA
alexandru.stoian@ziuacargo.ro