Noile dimensiuni ale crizei

Deși transportul de marfă pare să traverseze o perioadă bună, provocările sunt, astăzi, deosebite. Reușesc măcar unele companii să le transforme în oportunități?

Pandemia a creat un alt fel de criză. Cererea de transport este ridicată, însă cu un grad foarte mare de impredictibilitate. Este, practic, imposibil să previzionezi când va avea un anumit client o întrerupere temporară a activității, sau când un alt client va avea nevoie de o suplimentare importantă a capacității de transport. Tarifele de transport urmăresc, la rândul lor, acest roller-coaster surprinzător al pieței. Sunt momente, industrii și zone geografice unde pare că afacerea de transport va exploda și, apoi, urmează stagnări ce stârnesc îngrijorări profunde…

La prima vedere, răspunsul corect ar fi o flexibilizare și mai mare a modelelor de afaceri. Însă mai este posibil acest lucru, în condițiile în care firmele de transport au pus accent întotdeauna pe acest capitol?

Tendințe contradictorii

În ultimele luni, numeroase firme și-au pus problema dezvoltării, însă puține au transformat ideea în realitate. Nu au fost descurajate nici de instabilitatea pieței, nici de resursele financiare care ar fi trebuit mobilizate, și nici măcar de legislația defavorabilă la nivel european și de controalele ANAF pe tema diurnelor. Motivul principal este mereu același – lipsa șoferilor. O problemă care urmărește, de mulți ani, industria de transport din Europa și, cel mai probabil, va continua să se agraveze. În plus, chiar dacă ai putea ignora această problemă… termenele de livrare pentru camioane noi au crescut la câteva luni de zile și sunt mai degrabă promisiuni și estimări, decât date precise la care să fii sigur că îți vei putea ridica vehiculul.

În aceste condiții, deși afacerea merge aparent bine și marja de profit are momente în care crește spectaculos, provocările pe care administratorii firmelor de transport le întâmpină sunt atât de mari, încât mulți au decis să limiteze dezvoltarea și, chiar, să caute să investească în alte zone, pentru accesarea unor noi afaceri.

Mai funcționează vechile rețete?

Veniturile șoferilor au crescut constant, aceasta fiind principala metodă utilizată de firmele de transport pentru a rezolva o problemă care a crescut an de an. Având în vedere că discutăm de venituri similare, pe care șoferii le pot obține atât la firme românești, cât și la cele străine, poate a venit momentul să căutăm metode noi de motivare. Rețetele nu s-au schimbat și cei care le-au aplicat, în trecut, știu că acestea nu rezolvă problema, însă o ameliorează, creând un avantaj important în fața firmelor care se bazează exclusiv pe metodele „clasice”.

Cunoaște omul, înțelege-i activitatea, comunică în mod corect, protejează-l în fața potențialelor riscuri… apreciază-l ca membru real al echipei. Nu este doar o chestiune de a spune cuvintele corecte și cu tonul optim, ci, mai degrabă, discutăm de definirea unei culturi organizaționale în care toți angajații sunt importanți și merită respectul patronilor și managerilor, dar, mai ales, merită să se respecte unii pe alții, ca niște profesioniști în acest domeniu. Iar, la capitolul „profesioniști”, rămâne în picioare recomandarea de a menține, în permanență, un program de perfecționare profesională a tuturor angajaților.

Și ar mai fi un comentariu care merită făcut: am învățat, în ultimii 30 de ani, să ne plângem atunci când ceva nu este în regulă. Feedback-ul negativ reprezintă un aspect important, care a ajutat la evoluția mediului de afaceri și a societății românești, în general. Cu siguranță, a venit momentul feedback-urilor pozitive. Este un pas mult mai greu decât pare la prima vedere, dar esențial pentru evoluția viitoare.

A 12-a ediție a concursului Romanian Transport Company of the Year (RTCY) este, totodată, cea de-a doua desfășurată în format online. Puteți vota finaliștii acestei ediții pe ziuacargo.ro

Gala de premiere va avea loc la începutul lunii decembrie, în cadrul Virtual Show, expoziție online dedicată pieței de transport și logistică. Evenimentul va fi difuzat pe platforma virtualzc.ro

Efort investit în comunicare

Fluctuațiile vin din toate părțile și ecuația profitabilității afacerii de transport se modifică de la o zi la alta. Prețurile sunt pe un trend crescător și nu este vorba doar de motorină. Astfel, comunicarea cu clienții este indispensabilă pentru a menține tarifele în zona corectă/sigură. În general, clienții par receptivi, însă efortul de comunicare este unul important și firmele de transport ar trebui să se întărească la acest capitol. Argumentele folosite sunt, de asemenea, esențiale și, poate mai mult ca niciodată, toate firmele de transport, indiferent de dimensiuni, ar trebui să se asigure că nu rămân în urmă la capitolul tehnologic. Investițiile în zona IT&C trebuie consolidate, pentru a putea menține un control precis al afacerii, în toate aspectele acesteia.

Totodată, pentru firmele care își propun să activeze în piață și peste 5-10 ani, este momentul să înceapă să cerceteze cu atenție segmentul carburanților alternativi.

Știu că pare mult, însă afacerea de transport va fi tot mai dificilă pentru cei care se mulțumesc cu puțin.

Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro

Votați finaliștii RTCY 2021 aici

Dalocris

Dunca Expediții

International Alexander

Marvicon

MC Trans

Ost Transport

TN Logistika

Transcom

 Câștigătorii RTCY

2010 – Com Divers Auto Ro

2011 – edy International Spedition

2012 – International Lazăr Company

2013 – Dianthus

2014 – Com Divers Auto Ro

2015 – Vio Trans Grup

2016 – International Lazăr Company

2017 – International Alexander

2018 – H.Essers

2019 – Agexim Spedition

2020 – International Lazăr Company

Câștigătorii RTCY, categoria Flote Mici

2015 – Marvi Logistic

2016 – Onci Eurotrans ’96

2017 – Denis Spedition

2018 – Asexpress

2019 – Tuțu Trans

2020 – AC Mobile

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.