La mijlocul lunii octombrie, producătorul german a lansat oficial, pe piețele europene, utilitara Citan, aflată la cea de a doua generație. Evenimentul a cuprins și o sesiune de teste.
Vehiculul este destinat cu precădere operațiunilor de distribuție urbană, datorită dimensiunilor exterioare compacte, care oferă un spațiu generos în compartimentul cargo, cu un volum mare de încărcare.
În tiparele mărcii
Dezvoltatorii lui Citan au pus un mare accent pe atingerea unui nivel de confort tipic brandului german, inclusiv niveluri de zgomot și confort exemplar în scaune, la care se adaugă o gamă de articole practice de echipare. Acest lucru nu ajută doar la confortul conducătorilor auto, ci este, de asemenea, benefic pentru siguranță. Șoferii sunt, implicit, mai relaxați și se pot concentra mai bine asupra situațiilor ce se ivesc în trafic. Autovehiculul este echipat și cu sisteme de confort specifice autoturismelor, inclusiv sistem de climatizare automată THERMOTRONIC, funcția de pornire KEYLESS-GO și, începând cu 2022, frâna de parcare urmează să fie electrică.
Dirk Hipp, inginer șef Mercedes-Benz Small Vans: „Atunci când am coordonat sistemele de asistență la conducere, scopul nostru a fost să implementăm filosofia Mercedes-Benz Cars în ceea ce privește intervențiile confortabile și armonioase și în cazul autovehiculului comercial”.
Caracteristici generale
Capacitatea de încărcare a noului Citan este de până la 2,9 mc, iar capacitatea de remorcare este de 1,5 tone. Mașina este echipată cu până la șapte airbaguri la bord, ca dotare standard, siguranța fiind unul dintre segmentele la care nu se face rabat niciodată. Propulsorul diesel, de 1,5 l, ce dezvoltă 114 CP, al furgonului are funcție de overpower și overtorque, ceea ce înseamnă că se poate oferi un „boost” de putere și de cuplu de până la 119 CP, respectiv 295 Nm, pentru o perioadă scurtă de timp. Printre elementele ce mai echipează utilitara, regăsim asistentul de frânare (în dotarea standard pe Citan Tourer și, opțional, pe Citan Furgon), dotarea cu până la două portiere glisante, care oferă o deschidere largă, de 615 milimetri, și „Hey Mercedes”, asistentul vocal inteligent din cadrul MBUX (Mercedes-Benz User Experience), care poate înțelege până la 28 de limbi.
Propulsoare termice, pentru acum
Gama de motoare a noului Citan este formată din trei variante diesel și două pe benzină. Punctele forte comune ale tuturor acestora sunt elasticitatea, chiar și la turații scăzute, și valorile de consum. Motorizările îndeplinesc normele de emisii Euro 6d. Toate motoarele au funcția ECO start/stop. Pe lângă transmisia manuală cu șase trepte, cele mai puternice modele diesel și pe benzină vor fi disponibile și cu o transmisie cu dublu ambreiaj (DCT) cu șapte trepte.
Marcus Breitschwerdt, șef Mercedes-Benz Vans: „De la designul său unic, la caracteristicile sale de conducere, ca să nu mai vorbim de sistemele sale de siguranță și conectivitate, noua generație Citan are ADN-ul specific Mercedes-Benz.”
Ultimul mohican
După calcule digitale și testări, prototipurile și autovehiculele pre-serie ale noului Citan au efectuat peste 500 de teste individuale, în Europa. Pe parcursul a numeroase teste, autovehiculul comercial ușor a fost testat în două ierni și două veri, cu temperaturi cuprinse între -25 °C și +40 °C. Am avut ocazia să-l vedem cum se mișcă, pe străzile Hamburgului, în Germania. Este o utilitară unde accentul este pus pe funcționalitate, însă standardele Mercedes se regăsesc și aici. Te simți confortabil la volan, siguranța este de nivel înalt, iar funcționalitatea arătată face ca Citan să fie o alternativă viabilă pentru distribuția urbană. De menționat că acest Citan reprezintă ultimul proiect de autovehicul nou, dedicat clienților comerciali ai Mercedes-Benz Vans, care utilizează un motor cu ardere internă. Toate autovehiculele ulterioare vor fi disponibile exclusiv cu o variantă electrică. Următorul pas este eCitan, așteptat în 2022.
Fișă tehnică Citan Panel Van
Citan 108 CDI | Citan 110 CDI | Citan 112 CDI | Citan 110 | Citan 113 | ||
Cilindri | 4, în linie | |||||
Cilindree | cmc | 1461 | 1332 | |||
Putere | CP | 75 | 95 | 116 | 102 | 131 |
la | rpm | 3.750 | 3.750 | 3.750 | 4.500 | 5.000 |
Cuplu maxim | Nm | 230 | 260 | 270 | 200 | 240 |
la | rpm | 1.750 | 1.750 | 1.750 | 1.500 | 1.600 |
Accelerație 0-100 km/h | s | 18.0 | 13.8 | 11.7 | 14.3 | 12.0 |
Viteza maximă | km/h | 152 | 164 | 175 | 168 | 183 |
Consum combinat WLTP | l/100 km | 5,4-5,0 | 5,6-5,0 | 5,8-5,3 | 7,2-6,5 | 7,1-6,4 |
Emisii CO2 combinate | g/km | 143-131 | 146-131 | 153-138 | 162-147 | 161-146 |
Disponibilitate și prețuri
În Germania și Austria, noul Citan se livrează deja, gradual urmând la rând și alte piețe europene. Utilitara este disponibilă atât ca Panel Van (furgon), cât și ca Tourer, pentru transportul de persoane. Pentru piața din România, prețurile încep de la 16.309 euro, fără TVA, adică 19.408 euro, cu TVA, pentru Citan 108 CDI furgon, cu motor diesel de 75 CP, în linia de echipare de bază. Modelul Citan Tourer 110, tot cu echipare entry-level, cu motor pe benzină de 105 CP, costă 22.781 de euro, cu TVA (preț fără TVA: 19.143 de euro).
Alexandru STOIAN
alexandru.stoian@ziuacargo.ro
Radu BORCESCU
Hamburg, GERMANIA
radu.borcescu@ziuacargo.ro