O chestiune de atitudine

Electrificarea înseamnă multe calcule și proiectarea detaliată a modului de lucru. Înseamnă discuții și negocieri intense, pentru a convinge toate părțile implicate în ecosistemul fără de care, în această etapă, nu se poate demara un proiect de transport electrificat. Însă înseamnă (și, probabil, acesta este cel mai important aspect) și o atitudine deschisă, pentru a transmite hotărârea transportatorului de a duce un asemenea proiect și de a depăși eventualele obstacole, care, probabil, vor apărea.

Achiziția primelor camioane electrice de către compania clujeană Routier European Transport a fost marcată de un eveniment… business. Alături de un număr consistent de clienți, compania de transport, alături de furnizorul camionului electric, Volvo Trucks, a împărtășit rezultatele obținute în urma primelor curse efectuate și idei care ar putea grăbi integrarea transportului electric într-o afacere sustenabilă.

Constrângerile electrificării transportului sunt, deja, bine cunoscute – prețul de achiziție mare al camionului electric (de aproximativ trei ori mai mult decât un camion diesel), la care se adaugă investiția în stațiile de încărcare (încă nu există o infrastructură publică de încărcare potrivită camioanelor electrice) și o autonomie relativ redusă. Totuși, există și un avantaj important – costul energiei este semnificativ mai redus, în cazul camionului electric.

Mai mulți kilometri și contracte pe termen lung

Pentru a ținti un cost per kilometru cât mai competitiv, primele concluzii sunt clare – modelul logistic ar trebui regândit astfel încât să permită maximizarea numărului de kilometri parcurși de vehiculul electric, iar amortizarea ar trebui să se întindă pe o perioadă cât mai lungă, implicit contractele de transport ar trebui semnate pe mai mulți ani.

„Cu cât reușești să faci mai mulți kilometri cu autovehiculul electric, cu atât te apropii mai mult de costurile versiunii diesel. Totuși, pentru a ajunge la același cost per kilometru, ar trebui să parcurgi peste 30.000 km pe lună, ceea ce este imposibil. Astăzi, putem ținti un maxim de 1.000 km parcurși zilnic și aproximativ 20.000 km pe lună, ceea ce înseamnă că versiunea electrică rămâne cu câteva procente mai scumpă decât varianta diesel. În funcție de solicitările clientului (distanța parcursă), tariful pentru un kilometru parcurs cu un camion electric, față de varianta diesel, pleacă de la un plus de 20% și poate ajunge la dublu. În Germania, noile taxe de drum fac ca diferența privind costurile operaționale să fie mai mare și, astfel, este nevoie de mult mai puțini kilometri parcurși pentru a egala costurile dintre diesel și electric”, a explicat Rareș Retegan, managing partner Routier European Transport.

Fiabilitatea crescută a vehiculelor electrice ar trebui, de asemenea, să fie oglindită în relația dintre transportator și client.

„Transportatorii câștigă un autovehicul proiectat să dureze între 10 și 12 ani. De aceea, este cu atât mai importantă realizarea unui parteneriat stabil între transportator și clienți. Ar fi recomandabile încheierea de contracte pe 4-5 ani, pentru a încuraja investiția în camioane electrice. Maximizarea autonomiei camionului electric și identificarea rutelor unde există o utilizare intensă a camioanelor sunt aspecte importante de care trebuie să ținem cont atunci când demarăm un proiect de electrificare”, a precizat Cătălin Enache, electromobility key account, Volvo Trucks Romania.

Diferența de preț între diesel și electric, doar din perspectiva carburantului, este de aproximativ 0,18 euro/km – 0,41 euro/km la diesel, 0,23 euro/km la electric.

Routier are, deja, conturat planul pentru creșterea numărului de kilometri parcurși cu camionul electric. „Realizăm curse dus-întors pe relația Gilău – Baia Mare – Oradea – Gilău, adică aproximativ 500 km. Prin achiziționarea a două noi stații de încărcare rapidă, pentru Oradea și Gilău, vom reuși să dublăm numărul de curse, având un al doilea șofer pe camion”, a explicat Adrian Ionescu, transport manager Routier European Transport.

Cu doi șoferi, amortizarea investiției într-un camion electric s-ar putea realiza în 4-5 ani. Cu un singur șofer, acest termen ar fi de aproximativ 8 ani.

Până la dezvoltarea unei rețele de încărcare publică, proiectele de electrificare în transporturi vor trebui să ia în calcul și investițiile necesare în stația/stațiile de încărcare rapidă și asigurarea unei puteri de minim 400 kW. Astfel, discutăm de o investiție de peste 170.000 de euro. Bineînțeles, existența panourilor fotovoltaice și a soluțiilor de stocare poate crește eficiența transportului electric. 

2023 aduce primul pas făcut, în România, către electrificarea transportului, însă țintele… Iată o imagine a ritmului în care se va derula transformarea: „Primul camion electric a intrat în exploatare în 2019, iar, astăzi, la nivel mondial, sunt peste 6.000 de camioane Volvo (incluzând și comenzile deja preluate) – în 42 de țări, pe șase continente. În 2030, 50% din camioanele produse de Volvo Trucks vor fi electrice. Practic, între 50 și 60 de mii de camioane produse anual vor fi electrice, de la 6.000 astăzi. Volvo Trucks fiind la acest moment, încă, singurul producător care oferă o gamă completă de camioane electrice”, a afirmat Alexandru Sântămarian, Commercial Trucks manager, Volvo Trucks Romania.

Utilizarea camioanelor electrice nu este nici pe departe un exercițiu de imagine, ci ar trebui să se afle în prima linie a luptei cu emisiile.

„Numai anul trecut am salvat 80.000 de tone de CO2, prin utilizarea soluțiilor intermodale. Următorii pași includ investiții în propriile terminale, în România și Germania”, a precizat Rareș Retegan.

Routier European Transport a cunoscut o dezvoltare continuă, în cei 17 ani de existență, ajungând, astăzi, la peste 400 de angajați, peste 900 de unități (semiremorci și cutii mobile), 155 camioane Volvo și birouri deschise în mai multe țări (Italia, Germania, Țările de Jos). Cifra de afaceri estimată pentru acest an este de aproape 80 de milioane de euro. La ora actuală, 70% din activitatea companiei implică transport intermodal și 30% transport rutier.

Alexandru Sântămarian, Rareș Retegan, Per Forsberg, Bogdan Retegan (de la stânga)

Per Forsberg, director general al Volvo Trucks în România: „Camionul diesel va intra, în curând, în istorie și propulsia electrică va prelua ștafeta. Începând cu 2040, vom produce exclusiv camioane electrice. Timpul zboară și cu toții trebuie să ne asumăm responsabilitatea schimbării. Din fericire, deja, astăzi, soluțiile electrice existente pot acoperi majoritatea misiunilor de transport la nivel european.”

Alexandru Sântămarian, Commercial Trucks manager, Volvo Trucks Romania: „Acum 10 ani, în 2013, am semnat primul contract cu Routier European Transport. Între timp, am livrat peste 220 de camioane către această companie și parteneriatul dezvoltat a dus la acest moment, «electric»… și nu ne oprim din numărat.”

Rareș Retegan, managing partner Routier European Transport: „Am visat la posibilitatea de a oferi transporturi 100% verzi și apariția camionului electric Volvo a făcut posibil acest proiect. Astfel, am achiziționat două camioane electrice, care vor fi folosite în Germania și România, pentru a acoperi segmentele de început și de final ale transportului intermodal.”

Reducerile de emisii CO2 vor fi raportate și valorificate

Conform politicii de Taxonomie a Uniunii Europene, începând cu ianuarie 2024, companiile mari, cu peste 500 de angajați, au obligația să monitorizeze emisiile de CO2 și, din 2025, să emită rapoarte de sustenabilitate. Începând cu ianuarie 2025, se adaugă pentru raportare și companiile de peste 250 de angajați și/sau 40 de milioane euro cifră de afaceri. Rapoartele de sustenabilitate se vor transpune, începând cu 2025, și într-un sistem de taxare pentru emisiile de CO2, iar, astfel, companiile mari se vor orienta mai serios către distribuție verde, cu camioane electrice, începând cu 2024-2026. Raportările de sustenabilitate și vigneta diferențiată pe baza emisiilor de CO2 vor fi elemente de cost beneficiu, care vor favoriza implementarea de camioane electrice, în România.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.