În cadrul expoziției TransLogistica Romania, desfășurată în București, în luna septembrie, a avut loc o dezbatere cu tema „Pericole nevăzute… încă”. Această dezbatere a adus în atenția celor prezenți la expoziție subiecte de interes, cum ar fi dinamica pieței, impactul tehnologiei, evoluția comportamentului de plată în domeniul transporturilor sau importanța utilizării canalelor publicitare.
Gabriel Sîrbu, chief executive officer / region leader la Trans.eu Global, este de părere că tehnologia are un rol important, pentru a ne pregăti pentru momentul în care se întâmplă o perturbare sau orice alt fel de eveniment care ne-ar putea abate de la cursul normal al lucrurilor. Dispunând de instrumente digitale moderne, având o echipă de talente care au competențele necesare pentru a folosi aceste instrumente, o echipă în care cultura organizațională nu este orientată doar către bani și profit, ci către a rezolva o problemă reală, pe care clientul sau piața o are, atunci lucrurile pot căpăta o altă turnură.
„Am consultat un instrument AI conectat la internet, cerându-i să îmi arate, cu surse, ce se vorbește în piață cu privire la următorii 3 ani în transporturi”, a subliniat Gabriel Sîrbu. „Acesta spune că așteptăm o creștere de 3%, până la 1,33 trilioane de euro, până în 2025. În România, se anticipează o creștere de 3,2%, peste media europeană, la 20 de miliarde de euro valoarea pieței până în 2025, rata creșterii anuale. Și mai zice că o să mai avem și o flotă care va fi în creștere cu 2,5% între 2023 și 2025. Dar ne lipsesc un milion de șoferi, asta nu mai zice nimeni”.
Mesajul specialistului Trans.eu Global, în legătură cu tehnologia, este următorul: ignoranța costă viața firmei. Fără tehnologie, nu va exista un viitor în afaceri. Cine vrea să poată să facă față și să prospere, în următorii 10 ani, în piața de transport, va avea nevoie să se repoziționeze cu privire la ce este tehnologia și cum funcționează acest lucru, în contextul unei organizații. „Dar nu trebuie s-o facem din frica de a nu pierde afacerea, sau din perspectiva de a vrea să perturbăm pe cineva sau ceva, ci ar trebui să o facem din spațiul în care suntem prezenți și responsabili față de clienții noștri, care au o problemă sau o nevoie de rezolvat. Noi, ca furnizori, suntem într-o continuă căutare a celor mai bune soluții, eficiente și cu cost redus, care pot rezolva această problemă”, a subliniat Gabriel Sîrbu. Totul are legătură cu cultura organizațională, care reflectă relația pe care compania ta o are cu clienții, nevoile pe care tu le înțelegi din piață. Este un proces continuu de învățare.
Întârzierile la plată cresc
Și în domeniul financiar, evoluția tehnologică oferă posibilitatea de a previziona și de a urmări ce se va întâmpla în viitor. „Acest lucru este foarte important pentru noi, când ne gândim la bani, să fim întotdeauna pregătiți pentru viitorul apropiat și îndepărtat”, a subliniat Ștefan Ilie, director Transcash.eu.
În ceea ce privește evoluția recentă a termenelor de plată, în practică, depinde mai mult de cultura de plată, de reglementările legale și de lipsa de șoferi decât de soluțiile disponibile, deoarece, de fapt, tehnologia disponibilă permite plăți imediate…
Având în vedere că problema lipsei de șoferi se agravează de la an la an (datele din Polonia indică faptul că va exista un deficit de 300.000 de șoferi până în 2025), companiile vor trebui să se lupte pentru șoferi, dacă nu în ceea ce privește tarifele, atunci în ceea ce privește condițiile de plată. Prin urmare, în opinia specialiștilor Transcash, termenele de plată ar trebui să se scurteze în următorii ani.
Iar cultura de plată se schimbă odată cu disponibilitatea transportatorilor… exemplu, odată cu începutul pandemiei de COVID-19, mulți transportatori au intrat în panică, unii au renunțat la rutele externe și acesta a fost momentul în care giganți precum Amazon au scurtat termenele de plată la 2 zile, pentru că exista o lipsă de transportatori. Acest lucru arată că pot plăti rapid, cu condiția, bineînțeles, să aibă resursele financiare corespunzătoare.
„Deși termenul de plată al facturilor a rămas stabil, în momentul în care am ajuns cu o factură în întârziere, lucrurile au evoluat. Cel puțin pe zona de România, aproape s-a dublat, din 2019 versus 2023. Acesta este termenul real de plată al unei facturi, în momentul în care ajunge în întârziere, ceea ce este foarte mult pentru susținerea unui cash flow, în special pentru firmele mici și mijlocii”, a subliniat Ștefan Ilie.
Există soluții care permit accelerarea plății, cum ar fi finanțarea, plata cu discount sau factoringul. Cu toate acestea, cel mai adesea acestea sunt soluții externe, astfel încât, în prezent, nu există o integrare cu platformele de finanțare a facturilor. Deși acest lucru începe, încet-încet, să se schimbe.
Contabilitatea nu va putea exista fără automatizare și noile tehnologii, iar acest „parteneriat” poate fi benefic pentru profesionistul contabil care, eliberat de sarcinile mărunte și repetitive, va putea să își dedice mai mult timp consilierii și dezvoltării afacerilor.
„Pe fondul unor elemente precum lipsa de șoferi, indicații privind o potențială scădere a prețurilor, estimăm o scădere a termelor de plata, de aproximativ 25%”, a declarat specialistul Transcash, în cadrul dezbaterii.
Șoferii rămân o problemă greu de rezolvat
După cum am văzut, problema angajării și retenției șoferilor rămâne una dificilă, care afectează toate palierele activității unei companii de transport. Iar, în acest context, experiența Marvicon de evaluare a gradului de satisfacție a șoferilor reprezintă, fără îndoială, un exemplu de bune practici. „Am găsit o firmă specializată care a pregătit un chestionar cu 10 întrebări pentru șoferi care le-a fost transmis online, iar fiecare a votat de pe telefon. Au răspuns la întrebări aproape 60% din șoferii pe care îi avem. Scorul final a fost 4,05 din 5, ceea ce ne-a bucurat. Scorul NPS la nivel global este, în medie, 17, în timp ce la noi a fost 50”, ne-a povestit Ilie Ilea, director general Marvicon. „Mai mult de 80% dintre șoferii participanți au răspuns că nu-și caută de lucru în următoarea perioadă, iar colaborarea șoferilor cu managementul a avut note aproape de 5. Încercăm tot timpul să le oferim suport maxim, să-i ajutăm cu toate problemele personale pe care le au. Am notat toate observațiile șoferilor, toate propunerile lor, toate doleanțele lor și vrem să lucrăm la ele”.
La ce se raportează șoferii
Pe de altă parte, Sandor Gabor, manager IFPTR, este de părere că mai important este ce gândesc șoferii, nu ce scriu în chestionare. „Pentru ei contează onestitatea: ceea ce promiți, să și faci. Onestitatea și respectul sunt cele 2 valori la care ei se raportează. Eu cred în această valoare, a ceea ce înseamnă respectul și raportându-mă la asta înțeleg, la rândul meu, să transpun ideea că ne-am născut pe lumea asta ca să ajutăm interlocutorii și să învățăm”, a afirmat Sandor Gabor. „Șoferii sunt loiali nu firmei, ci sentimentelor pe care le trăiesc. A mulțumi șoferii e o pistă falsă, e jocul regizat ei, iar dumneavoastră, ca manageri, nu aveți voie să intrați în jocul altora, ci trebuie să fiți organizatori de joc. Până în pandemie, a existat ideea de a impresiona șoferii prin filmulețe de PR. Acum, șoferii trebuie fascinați, adică trebuie să se uite la angajator ca la un părinte, iar pentru aceasta angajatorul trebuie să fie corect cu el.”
Specialistul IFPTR este de părere că patronul nu trebuie să se ocupe de angajarea șoferilor, ci de construirea imaginii firmei. Viitorul aparține celor care știu să-și întărească brandul, ca să devină atractiv, să devină, măcar la nivel de curiozitate, interesant pentru interlocutor. În această comunicare, cea mai autentică este a 3-a persoană, nu cel care este în postura de patron, nu cel care este în postura de angajat, ci cel care povestește despre ce se întâmplă în firmă.
De asemenea, Sandor Gabor subliniază faptul că noua generație ar trebui abordată diferit. „Cu noua generație, vom avea o dificultate, fiindcă trebuie să le dăm mură-n gură, să le spunem de la A la Z ce au de făcut. Dacă am omis ceva, dacă enumerarea sarcinilor nu este exhaustivă, până la ultimele amănunte, ceea ce li s-a cerut de împlinit, natural că a doua zi încep frustrările, încep nemulțumirile din partea lor.”
Vorbitorii din cadrul dezbaterii au mai subliniat și un alt aspect foarte important. Vorbim foarte mult despre șoferi și vorbim foarte mult despre problemele lor, dar firmele de transport au și alte categorii de personal. Trebuie să fim atenți întotdeauna și la ceilalți și la această evoluție tehnologică, pentru că, de multe ori, dacă nu este comunicată sau transmisă corect, ea poate fi interpretată ca fiind o amenințare pentru angajați. Oamenii trebuie să se gândească la acest lucru ca la un parteneriat, iar aceste temeri trebuie abordate și tratate înainte ca ele să devină demisii sau plecări din cadrul companiilor noastre.
Raluca MIHĂILESCU
raluca.mihailescu@ziuacargo.ro