Portul Constanța va deveni hub la nivel european

Portul Constanța, cel mai important de la Marea Neagră, va deveni hub la nivel european, în urma investițiilor ce se derulează în continuare la modernizarea infrastructurii feroviare, a declarat ministrul Transporturilor și Infrastructurii, Sorin Grindeanu.

Sunt vizate 32 linii de cale ferată din zona de așteptare Valu lui Traian, care vor fi reabilitate, inclusiv infrastructura, electrificarea, introducerea de semnalizare electronică centralizată și alte lucrări auxiliare, la parametrii tehnici prevăzuți de standardele UE.

Investiția face parte dintr-un proiect global, care vizează creșterea capacității feroviare a Portului Constanța, precum și conectivitatea feroviară a acestuia, pentru eficientizarea fluxurilor de mărfuri. „În conformitate cu studiul de fezabilitate, acest proiect global a fost împărțit în 3 etape: prima prevede modernizarea zonei de așteptare Valu lui Traian, a doua – îmbunătățirea legăturilor feroviare locale ale Portului Constanța, iar a treia, modernizarea instalațiilor feroviare în interiorul zonei portului”, a arătat secretarul de stat în MTI, Ionel Scrioșteanu. Durata de implementare a întregului proiect este de 39 de luni.

Granturi de 60 de milioane de euro

Comisarul european pentru Transporturi, Adina Vălean, a semnat, la Constanța, în 10 mai, documentele pentru acordarea a două granturi în valoare totală de circa 60 de milioane de euro, din componenta mobilității militare a CEF – Mecanismul pentru Interconectarea Europei (Connecting Europe Facility), pentru modernizarea infrastructurii feroviare din Portul Constanța și pentru construirea podului peste Prut, la Ungheni.

Directorul general al CNAIR, Cristian Pistol, comisarul european Adina Vălean, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, și secretarul de stat în MTI, Ionel Scrioșteanu

Prezent la ceremonia de semnare, ministrul Transporturilor și Infrastructurii, Sorin Grindeanu, a precizat: „Primul grant este acordat CFR, care va investi cele 43,5 milioane de euro pentru prima etapă de modernizare a infrastructurii feroviare din Portul Constanța, în zona Valu lui Traian. Astfel, cel mai important port la Marea Neagră va deveni și un hub la nivel european. CNAIR a primit undă verde pentru al doilea grant, cu o valoare de 16,48 milioane de euro. Fondurile sunt destinate proiectării și construirii Podului Rutier Ungheni, peste Prut, la frontiera cu Republica Moldova”.

Drum de acces și două parcări pentru TIR-uri

Totodată, două contracte de investiții, în valoare totală de 4 milioane de euro, cu finanțare prin POIM, vor contribui la descongestionarea traficului rutier greu în Portul Constanța. Banii vor fi folosiți pentru construirea unui drum de acces cu o lungime de 2,23 km și a două parcări, cu o suprafață cumulată de peste 21.000 mp, în zona cheului fluvio-maritim și în sudul Portului Constanța. „Am semnat trei contracte de finanțare prin POIM și pentru dezvoltarea operatorilor privați din Portul Constanța. Astfel, 53,68 milioane de euro sunt alocate pentru construirea unui terminal multimodal cu platformă portuară. Alte 8,19 milioane de euro vor fi folosite pentru dezvoltarea unor facilități de operare a containerelor și a mărfurilor, iar 26,58 milioane de euro vor finanța realizarea unui terminal de produse petroliere”, a declarat ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu.

De asemenea, investiții de 45,89 milioane de euro sunt finanțate, prin POIM, pentru creșterea capacității operaționale și fizice a Aeroportului Internațional „Mihail Kogălniceanu” din Constanța. Va fi modernizat actualul terminal de pasageri și va fi implementat conceptul de nod de tranzit în cadrul aeroportului, pentru facilitarea legăturilor între zboruri cu diverse destinații. 

Fondurile totale de 139 de milioane de euro, pentru cele șase proiecte, provin din alocarea suplimentară de 450 de milioane de euro, pe care Ministerul Transporturilor a solicitat-o pentru POIM, după atragerea întregii alocări din cadrul acestui program european.

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.