RAPORT BUSINESS, ÎN ROMÂNIA, T4 2021: Economia la turație, spre final de an

Investițiile continuă în majoritatea sectoarelor de activitate, iar transformarea și adaptarea permanentă la noile realități rămân prioritățile în business, în trimestrul al IV-lea al anului 2021, au concluzionat participanții la Forumul de Business România.

Evenimentul a fost co-organizat de 8 asociații de business, care reprezintă unii dintre cei mai mari contributori în PIB-ul Romaniei: AHK România – Camera de Comert Româno-Germană, ANIS – Asociația Patronală a Industriei de Software și Servicii, Asociația Română pentru Smart City, ARILOG – Asociația Română de Logistică, CRE – Centrul Român al Energiei, HORA – Organizația Patronală a Hotelurilor și Restaurantelor din România, Camera de Comerț Eleno-Română și Bucharest Real Estate Club. Vă prezentăm, în cele ce urmează, câteva dintre cele mai importante subiecte dezbătute în cadrul Forumului.

Investițiile germane, în România

Germania rămâne cel mai mare partener comercial al României, schimburile comerciale însumând 30,9 mld. EUR, în 2020. Volumul schimburilor comerciale în primele 6 luni ale anului 2021 între cele două țări a fost de 16,4 mld. EUR (+20,5%). „Până la sfârșitul anului 2021, ne așteptăm ca aceste cifre să crească chiar peste nivelul celor din 2019 (cca. 32 mld. EUR),” estimează AHK.

Andreas Lier, președintele AHK România, a abordat tema sustenabilității, în contextul Acordului Verde European (Green Deal), care are ca scop transformarea economiei europene într-una neutră din punctul de vedere al impactului asupra mediului, până în anul 2050. „Acordul Verde cuprinde o agendă care acoperă multe domenii, de la neutralitatea carbonului, la economia circulară, mobilitatea inteligentă și multe altele. Este nevoie de o politică industrială puternică și de un cadru de reglementare, pentru ca Acordul Verde al UE să fie un succes”, spune președinte AHK România.

Pandemia continuă să aibă un impact puternic asupra companiilor, în special în ceea ce privește lanțurile de aprovizionare. 81% dintre companiile intervievate în cadrul unui sondaj AHK raportează creșteri de prețuri sau dificultăți de aprovizionare.

Investițiile imobiliare continuă

În domeniul real estate, investițiile continuă. Marii jucători se adaptează noilor tendințe sanitare, integrează tehnologia, își diversifică portofoliile și se pregătesc de etapa post-pandemică, conform Bucharest Real Estate Club.

IMMOFINANZ continuă investițiile curente, atât pe segmentul de office (modernizarea clădirii Bucharest Financial Plaza și transformarea acesteia într-o clădire emblematică myhive, cu spații de înaltă calitate și cu nivel de certificare a construcției pentru dezvoltare durabilă Gold, precum și demararea procesului de transformare a clădirii Victoria Park tot într-o proprietate myhive), cât și pe cel de retail (unde are în lucru un proces complex de refurbishment al centrului comercial VIVO! Baia-Mare, pe o suprafață de 10.000 mp, ce va fi finalizat în Q4 2021). După finalizarea preluării clădirilor Campus 6.2 și Campus 6.3 de la Skanska, fondul austriac S IMMO lucrează la un nou proiect boutique de birouri – Dorobanți Office Building (5.000 mp). Proiectele mixte, ce înglobează funcțiuni și facilități multiple sunt marile câștigătoare în urma pandemiei. AFI intenționează să dezvolte un nou proiect în proximitatea AFI Cotroceni, cu 3 funcțiuni: apartamente pentru închiriat, birouri și spații de retail. Vastint are în plan o nouă fază (birouri & retail) a proiectului mixt de la Timpuri Noi.

Smart City

Asociația Română pentru Smart City prioritizează strategia de „smart community” a României, pe baza feed-back-ului privind nevoile comunităților locale.

„Avem în lucru proiecte macro privind digitalizarea și transformarea digitală, proiecte de Smart City și Smart Village dar, mai ales, proiectele de dezvoltare a comunităților în raport cu oportunitățile oferite de PNRR”, declară Eduard Dumitrașcu, Președintele Asociației Române pentru Smart City.

În România există cumulat peste 860 de inițiative smart city. Avem și câteva proiecte relevante în smart village – Sadu, Șelimbăr, Luncăvița –, dar și mai multe alte zeci de proiecte care dezvoltă aceste comunități rurale, aflate în proximitatea marilor aglomerări urbane, care au înțeles rolul de magnet pe care îl au centrele urbane și au venit complementar, cu soluții pentru creșterea calității vieții, sau pentru dezvoltarea infrastructurii. PNRR este o oportunitate pentru dezvoltarea României, inclusiv la nivelul comunităților rurale, subliniază reprezentantul Asociației Române pentru Smart City, organizația industriei care include peste 270 de membri și parteneri din rândul autorităților locale, mediului de business, academic și societății civile.

Logistică

Logistica și transporturile raportează business constant și profituri în creștere. „Cu toate acestea, câteva provocări majore pun presiune pe domeniul logistic, la acest moment: lipsa forței de muncă – nu doar la nivelul lucrătorilor și specialiștilor, ci și la nivelurile superioare de management; lipsa recunoașterii domeniului de activitate în economia națională, de aici decurgând și lipsa educației, atât la nivel de învățământ (nu există încă o facultate de logistică), cât și la nivel de mentalitate a angajatorilor, care nu investesc in pregătirea personalului,” subliniază ARILOG. Ritmul lent al investițiilor publice în infrastructură pune, de asemenea, presiune pe acest sector, mai apreciază marii logisticieni.

Investițiile elene, în România

Portofoliul de investiții elene în România a atins cifra de 162 mil. EUR în T4 2021, conform datelor Camerei de Comerț Eleno-Române. România se află pe poziția a 5-a ca destinație de investiții străine pentru Grecia, iar aceasta este al 8-lea cel mai mare investitor străin în România, cu un procent de 3.8% din totalul investițiilor străine directe.

Și investițiile elene au continuat, atât în 2020 cât și în 2021. Acestea s-au concentrat în special în sectorul medical dar și in segmentele de retail/wholesale/turism. Printre cele mai recente investiții elene se numără Atena Medical Center – o investiție de 3 mil. EUR. De asemenea, în prima jumătate a anului 2021, Grupul Saracakis – o reprezentanță de utilaje agricole – a început să funcționeze pe piața din România iar grupul internațional de management imobiliar Zeus a achiziționat 3 unități hoteliere în București.

Toți reprezentanții domeniilor prezente la Forum au semnalat:

  • necesitatea predictibilității legislative
  • necesitatea dialogului cu mediul de business, dincolo de agendele politice (înainte de adoptarea de măsuri legislative cu impact în economie)
  • accelerarea proceselor de digitalizare și transparență administrativă la nivelul autorităților publice
  • necesitatea creșterii capacității administrative și a afacerilor de atragere a fondurilor europene
  • necesitatea concentrării consistente pe educație și pe creșterea unor noi generații de specialiști (în condițiile unei presiuni din ce în ce mai crescute pe forța de muncă locală)
  • necesitatea continuă de măsuri de taxare sustenabilă a economiei.

adaptarea: Raluca MIHĂILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.