Rezistăm până în 2021?!

Este anul 2020 compromis în totalitate? Ce măsuri putem lua pentru a depăși mai ușor perioada dificilă? Când revine piața la valorile normale?

Sunt câteva dintre întrebările la care am căutat răspuns în cadrul unei mese rotunde la care au participat manageri ai unor companii ce activează pe diferite segmente de transport călători. Pandemia a afectat profund toate tipurile de transport călători, iar revenirea este de așteptat să fie una de durată.

Turismul este segmentul cel mai afectat, în acest moment, mai ales că lumea este încă speriată și ezită să plece în vacanță, iar numărul turiștilor a scăzut considerabil.

Mircea Fartais, director general Memento Bus: „Au plecat primele autocare în Bulgaria aproape pline. De asemenea, am început cursele și către Grecia. Sigur, nu este loc pentru comparații față de anul trecut. În 2019, trăiam ca într-o poezie frumoasă și dezvoltam foarte multe lucruri noi. Nu știm când se va întoarce aceea perioadă.”

„Cei care trebuiau să plece în perioada martie-mai, au primit vouchere de vacanță, aspect care va complica lucrurile și anul viitor. Suntem într-o situație în care nu știm încotro ne îndreptăm și asta este cel mai rău pentru un business. Nu poți face planuri nici măcar pe termen scurt”, a arătat Mircea Fartais, director general Memento Bus.

Nici transportul local nu a traversat o perioadă prea bună.

Transportul public local a suferit, începând cu finalul lunii martie și până în mai. Discutăm, în primul rând, de o reducere drastică a numărului de călători.

„Comitetul Local pentru Situații de Urgență a impus un anumit grafic de circulație, fragmentat. Astfel, am înregistrat o scădere drastică a veniturilor. Practic, în lunile martie, aprilie și mai, am avut o diminuare a veniturilor cu 93%, comparativ cu anul trecut. Peste 50% din personal a fost trimis în șomaj în această perioadă”, a declarat Cristian Stoica, director general CTP Iași.

Deși a înregistrat doar 7% din venituri, CTP Iași și, în general, companiile care efectuează transportul local au un avantaj față de companiile private – contractul de delegare de gestiune presupune susținerea autorităților locale pentru acoperirea unor costuri.

Cristian Stoica, director general CTP Iași: „Normalitatea o așteptăm abia din 2021, pentru că va rămâne o perioadă reținerea oamenilor de a se expune, de a intra în contact unii cu alții. Este nevoie de timp!

„Bineînțeles, municipiul, la rândul său, a suferit din punct de vedere al bugetului, însă am mers la limita acoperirii costurilor cu salariile și achizițiilor necesare pentru combaterea COVID-19 (dezinfectarea mijloacelor de transport). Luând în calcul veniturile pe care le-am avut, nu ar fi trebuit să circulăm deloc, însă acoperim un serviciu important pentru oraș și trebuia să asigurăm cel puțin deplasarea personalului medical”, a explicat Cristian Stoica.

Transportul internațional, probabil cel mai stabil segment înainte de pandemie, s-a izbit ca de un zid.

„Pe 10 martie, s-a oprit Italia, iar din 16 martie s-a oprit tot transportul internațional, prin ordonanță militară. Până pe 26 mai, au fost zero curse și zero încasări la firmă. După 26 mai și până la 1 iunie, au putut fi efectuate curse ocazionale și, din 1 iunie, am reluat transportul regulat internațional în Europa. Există, în continuare, acel principiu în UE prin care sunt acceptate doar călătoriile esențiale – rezidență sau contract de muncă. Astfel, am avut un număr scăzut de călători care îndeplineau aceste condiții, verificate de către autoritățile de frontieră ungare. Totodată, există teama pasagerilor de a călători alături de o altă persoană, pe scaunul alăturat”, a precizat Beniamin Lucescu, director general Tarsincom.

Imediat după deschiderea transportului internațional, a existat o perioadă (primele săptămâni) în care s-a înregistrat un număr mai mare de pasageri. Este vorba despre persoane care rămăseseră blocate în țări unde se aflau în vizită, sau blocate în România. La ora actuală s-a intrat pe o curbă descendentă și inclusiv reluarea zborurilor a contribuit la diminuarea numărului de călători.

„La transportul interjudețean nu am fost opriți prin ordonanțele militare, însă Suceava a fost pusă în carantină totală și nu am putut efectua aceste curse. De asemenea, și cursele județene au fost oprite 100%, în județul Suceava. În alte județe, s-a circulat la o treime din numărul de curse și cu pasageri sub limita unor încasări decente. Începând cu 1 iunie, am reluat activitatea pe interjudețean și pe județean. Pe transportul județean, operăm o treime din cursele prevăzute în graficul de circulație și avem costuri peste încasări. La interjudețean, operăm pe 60% din cursele existente, însă și aici veniturile nu acoperă costurile. În luna iunie, încasările mai bune la internațional ne-au permis să susținem transportul național”, a completat Beniamin Lucescu.

Sigur, sunt mai multe cauze care au dus la situația grea în transportul regulat național – foarte mulți călători circulau către București-Otopeni pentru a pleca cu avionul; de asemenea, mulți pasageri mergeau la tratamente și controale la spitalele din București; o altă categorie importantă de pasageri erau studenții; nici pensionarii nu mai circulă, de teama pandemiei; de asemenea, erau mulți turiști care luau chartere din București. Toate aceste categorii de pasageri nu mai circulă, astăzi. În plus, există mulți oameni care evită călătoriile, de teama contaminării.

„Ținem legătura cu colegii din patronat (FORT) și urmărim fluxurile de călători la nivel național și, la ora actuală, autogările sunt aproape goale. Sperăm ca numărul de infectări să nu crească și, începând cu luna septembrie, lucrurile să își revină. Suntem obligați în această perioadă să facem ca un fel de investiție, în ideea că din septembrie, odată cu reluarea școlilor, a facultăților, a scăderii numărului de îmbolnăviri să începem să creștem”, a spus directorul general Tarsincom.

Un aspect important pentru firmele de transport a fost și posibilitatea oferită de Ministerului Transporturilor ca, în următoarele trei luni, să poată fi suspendate cursele care au încasări foarte mici.

Primul pas – câștigarea încrederii pasagerilor

La începutul stării de urgență, lumea a respectat regulile impuse de autorități, apoi…

„În ultima vreme, au fost numeroase discuții în presă care pun sub semnul întrebării măsurile de combatere a răspândirii îmbolnăvirilor. Astfel, lumea a început să nu mai respecte regulile și sunt călători care nu poartă masca. S-a ajuns inclusiv la situația în care ceilalți călători au sunat la poliție. Noi am utilizat toate mijloacele pe care le avem la îndemână pentru a populariza măsurile obligatorii și majoritatea călătorilor s-au conformat. În plus, dezinfectăm toate mijloacele de transport la capetele de linie încă din 21 ianuarie – atunci făceam acest lucru pentru combaterea gripei sezoniere. Am protejat și șoferii – ușa din față a fost blocată și, astfel, conducătorii auto nu se intersectează cu călătorii. Teoriile conspirațiilor ne afectează, pentru că scad încrederea populației în a respecta aceste măsuri minime – purtarea măștii și dezinfectarea mâinilor”, a explicat Cristian Stoica, director general CTP Iași.

Nici la transportul internațional lucrurile nu stau mai bine.

„Îmbarcăm călători din diferite orașe din Europa și ne-am trezit cu călători fără mască, iar noi suntem obligați să acceptăm în interiorul autocarului doar călătorii care au și poartă mască și pe nas și pe gură, pe toată perioada călătoriei. Astfel, am achiziționat măști, pentru a dota toate autocarele. De asemenea, am dotat autocarele cu soluții dezinfectante și am oferit informații relevante călătorilor. Șoferii au fost dotați cu măști și mănuși (obligatorii în Italia). Fluxul călătorilor este strict – urcarea prin față și coborârea prin spate. Însă oamenii s-au relaxat din cauza opiniilor divergente dintre specialiști. În plus, este foarte greu să porți mască continuu, la o călătorie de peste două zile. Am primit telefoane la companie de la călători care reclamau că sunt persoane care nu poartă mască – a fost o perioadă dificilă pentru șoferi, să ducă muncă de lămurire, să mute respectivii pasageri… Oamenii ar vrea să stea singuri pe banchetă, dar, în același timp, prețul biletelor nu poate fi majorat prea mult. Aceleași lucrurile se întâmplă și la transportul interjudețean, iar la județean întâlnim cea mai gravă situație. Noi nu îi acceptăm fără mască, însă, uneori, și-o dau jos imediat ce s-au așezat. Am avut un caz în care a trebuit să oprim mașina pentru a da jos un călător”, a arătat Beniamin Lucescu, director general Tarsincom.

Beniamin Lucescu, director general Tarsincom: „Traversăm această perioadă susținând-o din acumulările anilor trecuți, când nu am cheltuit toate resursele. Este ușor să oprești transportul, însă este foarte greu să îl reiei, iar dacă nu reiei în timp scurt activitatea, dispari din piață.”

Și turismul se pune în mișcare, la un nivel foarte redus și cu multe măsuri de precauție.

„După lunile acestea în care am stat închiși, toată lumea își dorește să plece, să evadeze. Grecia a fost prima țară care s-a străduit să dezmorțească situația și putem intra cu autocarele în această țară la un grad de ocupare de 65%. Lăsăm banchetele din spatele șoferului libere și, pe cât posibil, așezăm familiile împreună pe banchetă, iar pasagerii single încercăm să îi așezăm singuri pe banchetă. Circuitele demarează abia în prima parte a lunii iulie – primul merge la Praga, cu 35 de turiști într-un autocar cu 55 de locuri. Sunt și foarte multe circuite realizate în țară. Avem bilete vândute și, totodată, oameni reprogramați din perioada în care nu s-a plecat”, a precizat Mircea Fartais.

Comunicarea a reprezentat un aspect cheie, în această perioadă. Turiștii au primit vouchere, pentru a-și putea reprograma vacanțele, însă agențiile au fost nevoite să comunice intens cu aceștia.

„Am avut 30 de colegi care au răspuns, în permanență, la e-mailuri și telefoane, chiar dacă agențiile au fost închise. A fost o muncă teribilă, însă a fost necesară, pentru că, în asemenea situații, este foarte ușor să se instaleze panica. Mulți oameni au amânat concediile pentru anul viitor și își vor folosi voucherele atunci. Sunt țări în care gradul de risc este încă ridicat și sunt închise din punct de vedere turistic”, a completat directorul general Memento Bus.

Întărirea echipei și tehnologia

Pentru multe companii, această perioadă a reprezentat prilejul potrivit pentru a-și completa echipa (în special pe partea de șoferi).

„Suntem ok cu personalul. Chiar am reușit, după foarte mult timp, să avem numărul de șoferi pe care ni l-am dorit. Politica de salarizare și condițiile de muncă au atins un nivel destul de atractiv și este și influența faptului că acum nu mai pot pleca să lucreze în străinătate”, a arătat Cristian Stoica, director general CTP Iași.

A fost un moment potrivit și pentru utilizarea tehnologiilor moderne.

„Pandemia ne-a forțat pe toți să grăbim utilizarea tehnologiei – comunicarea la distanță, achiziționarea biletelor prin aplicații, relația cu instituțiile statului… Ce nu se putea până acum decât cu documente printate se diminuează și apar soluții care utilizează tehnologia. De exemplu, suntem acum într-un program de reorganizare prin care vom renunța la 80 de vânzători de bilete. Am introdus automate pentru vânzarea biletelor, avem aplicații pe telefon, se poate plăti direct cu cardul bancar…”, a explicat Cristian Stoica.

Întărirea și întinerirea echipei și accentul pe tehnologie fac parte și din rețeta de supraviețuire pentru transportul internațional.

„Am avut posibilitatea unei mai bune selecții a personalului. În plus, contrar cursului, în această perioadă am crescut veniturile șoferilor, pentru a le oferi o stare de confort în legătură cu perioada în care nu au încasat. Chiar dacă înseamnă o presiune suplimentară pe costuri, nu ne permitem să pierdem personalul calificat, experimentat și la pregătirea căruia am contribuit și noi. Stăm bine și la capitolul personal TESA. Totodată, am investit mult în tineri și credem foarte mult în generația tânără care știe să utilizeze sistemele IT/smart, care știu și o limbă de circulație internațională; compania noastră are un nucleu foarte bun de conducători auto tineri și suntem bucuroși că au rămas alături de noi, pentru a trece peste această provocare”, a precizat Beniamin Lucescu, director general Tarsincom.

Un rol important pentru depășirea acestei perioade va trebui să îl joace și statul.

„Prin șomajul tehnic, am putut să ne păstrăm angajații și prin cei 41,5% pe care ni le vor da în următoarele trei luni, ne vom putea acoperi parte din costuri. În plus, în cadrul unei întâlniri avute cu premierul României, ni s-a comunicat că există 350 de milioane de euro, fonduri pentru HoReCa și transporturi de persoane – domenii oprite prin ordonanțele militare. Sperăm să avem niște ghiduri ușor de implementat pentru a băga respectivii bani cât mai repede în companii și a păstra, astfel, angajații și nivelul profesional atins”, a explicat Beniamin Lucescu.

„Tradițional, lunile iulie, august și septembrie aveau încasări foarte bune, în special pe transportul internațional și interjudețean. Sperăm ca anul acesta să reușim să obținem o medie de încasări de 50-60% față de 2019 și, alături de măsurile de reducere a costurilor și suspendarea curselor nerentabile, să reușim să ieșim pe zero, sau chiar cu un mic plus, ceea ce ar fi o realizare.” (Beniamin Lucescu)

„Am avut timpul necesar pentru a gândi dezvoltarea internă a companiei. Am putut face lucruri pe care, în trecut, le-am amânat sau tergiversat. La ora actuală, încercăm să construim o infrastructură pentru Aeroportul Otopeni, astfel încât transportatorii să poată vinde curse și către aeroport. Ținta noastră nu este să facem transport, ci doar să oferim suportul logistic prin sistemele digitale pe care le deținem. Astfel, vom lega autogările transportatorilor cu shuttle-uri care să ducă pasagerii. Ne dorim să facem lucrurile cât mai civilizat și mai onest.” (Mircea Fartais)

„Ne-am străduit să respectăm toate măsurile – dezinfectarea mijloacelor de transport foarte bine făcută, după fiecare cursă și la capăt de linie, sau în pauzele mai mari; șoferii au dezinfectat toate suprafețele vitrate, elementele de plastic, bare, tot ceea ce se atinge des. Am încercat să transmitem călătorilor o siguranță medicală, dar ne-am lovit de oameni care nu au vrut să respecte regulile.” (Beniamin Lucescu)

„Sperăm să nu intrăm din nou în stare de urgență, pentru că, atunci, situația ar fi catastrofală pentru toate domeniile.” (Beniamin Lucescu)

Cristian Stoica, director general CTP Iași: „Normalitatea o așteptăm abia din 2021, pentru că va rămâne o perioadă reținerea oamenilor de a se expune, de a intra în contact unii cu alții. Este nevoie de timp!”

„Am pus bazele unor investiții dinainte de a apărea pandemia. Am accesat toate fondurile europene care se puteau accesa, în special pe partea de tramvaie și autobuze electrice și, pe viitor, vom achiziționa și troleibuze.” (Cristian Stoica)

„Un aspect care ne afectează foarte tare este pirateria în transportul internațional de persoane. Concurența neloială exercitată cu vehicule de 8+1 locuri reprezintă un fenomen îngrozitor de mare. Ținta nu este să fie scoși din piață, ci să intre în legalitate, inclusiv din punct de vedere fiscal.” (Beniamin Lucescu)

„Dacă în septembrie nu își va reveni activitatea și nu vor apărea și alte elemente de stimulare, precum combaterea pirateriei și diminuarea TVA la transport, vor fi cel puțin 30-40% dintre firmele de transport care vor intra în incapacitate de plată.” (Beniamin Lucescu)

Discuțiile complete purtate în cadrul acestei mese rotunde pot fi urmărite și în format video, în cadrul rubricii Dialogurile ZIUA CARGO, pe www.ziuacargo.ro, pe canalul nostru de YouTube sau pe pagina noastră de Facebook.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.