ROBOTIZAREA ÎN DEPOZITE: Cum ne pregătim… pentru neprevăzut?

Este evident faptul că, în ultima vreme, nu mai putem lucra cu certitudini. Creșterea prețurilor la combustibili și energie, inflația, războaiele mai apropiate sau mai îndepărtate, fluctuațiile de cerere, pe o piață a cărui comportament devine din ce în ce mai dificil de anticipat, toate acestea complică foarte mult datele problemei, atunci când ne gândim la dezvoltarea afacerii logistice. Iar, în contextul acesta, fluctuația forței de muncă poate impune dificultăți în plus. Soluția o poate reprezenta robotizarea… după cum ne arată modelul aplicat cu succes, deja, de ID Logistics.

Anaïs Vaufrey, lider robotizare pentru ID Logistics Group, preferă să ia în calcul, în primul rând, scenariile optimiste, în care cererea crește. „Cum ne descurcăm atunci când ne confruntăm cu o creștere bruscă? Cum putem asigura capacitatea de producție pentru clienții care se confruntă cu evenimente neașteptate? Cum se pot lupta cei din industria normală cu diferențele de temperatură și cu căldura? Și asta în condițiile unui deficit de personal”, ne-a adresat ea câteva întrebări semi-retorice, în cadrul Conferinței ARILOG din acest an. „Uneori nu știm unde să mai găsim mână de lucru. Și atunci, cum să rezolvăm această problemă? Aici, robotizarea ne poate oferi o oportunitate, deoarece ne permite în primul rând să ne concentrăm pe valoarea adăugată.”

Experta ID Logistics arată, în acest context, faptul că soluțiile de tip „goods-to-person” permit instalarea unui operator în cadrul unei stații de unde acesta va putea să-și realizeze sarcinile într-o manieră care adaugă valoare pentru clientul final.

Anaïs Vaufrey

Stații de lucru robotizate

„Goods-to-person” înseamnă că mărfurile vin către oameni, nu că oamenii se deplasează pentru a le prelua. Iar acest lucru se întâmplă prin intermediul roboților specializați, companiile concentrându-se pe implementarea dispozitivelor care pot face acest lucru posibil, dar, în același timp, și pe bunăstarea angajaților lor. Prin aplicarea soluțiilor robotizate, obiectivul este să se ajungă la un timp de deplasare pedestră de sub 30% din activitate și la o creștere a productivității de până la 3-5 ori.

„În cadrul acestor stații de lucru robotizate, avem oportunitatea de a pune în aplicare toate soluțiile economice la care ne-am gândit. Iar atunci când mă gândesc la economie, consider că este obligația noastră să ne păstrăm oamenii, să fim siguri că răspund corespunzător atunci când ne vom confrunta cu vârfuri de activitate. Și să ne asigurăm de operabilitatea acestui exoschelet, a acestor brațe pneumatice, dar și a unor interfețe intuitive”, spune Anaïs Vaufrey. „Atunci când vorbesc despre o interfață intuitivă, consider că este important ca angajații noștri să simtă că utilizează aceleași instrumente pe care le folosesc și acasă. Uneori, le dăm niște instrumente prea complexe. A face eforturi în acest sens ne-ar permite să dezvoltăm un sistem de training eficient, procese simple, step-by-step.”

Dar companiile de logistică trebuie să rămână competitive și în cazul unei scăderi. „Aici, răspunsul e simplu”, spune reprezentanta ID Logistics. „Trebuie să ne scădem costurile și să ne recalibrăm structura. Iar aici robotizarea oferă o soluție pentru reducerea costurilor care erau fixe, în mod obișnuit. Ne putem proiecta soluția cu o bază medie de roboți și putem adăuga un număr variabil de unități care ne vor ajuta să rezolvăm «vârfurile», putem închiria mai mulți dacă este nevoie și îi putem returna furnizorului, atunci când nu mai avem nevoie de ei.”

Acesta este un model pe care ID Logistics l-a implementat cu clienții săi din domeniul fashion, din sudul Europei, care au suferit o scădere importantă, de 30%, a cererii. În acest sistem, a fost posibilă reducerea flotei de la 61 de roboți, la 43, ceea ce permite menținerea unei capacități optime, dar și a marginilor, atât ale logisticianului, cât și ale clienților.”

Al doilea pas – standardizarea proceselor

„Deoarece acționăm în multe domenii, administrăm, în prezent, 250 de roboți de diferite dimensiuni, în diferite locații, la nivel mondial, iar acum ne pregătim de standardizarea proceselor”, explică Anaïs Vaufrey. „Ce înseamnă «mutualizarea» roboților? Având același tip de roboți în mai multe locații, atunci când cererea crește într-una dintre ele, verificăm cu restul siturilor și putem muta roboții cel mai puțin utilizați în locul în care e cea mai mare nevoie de ei. Desigur, acest management necesită sisteme IT bine puse la punct, ceea ce reprezintă coloana vertebrală a soluției. Deci, pe de o parte avem nevoi specifice ale clienților, procese specifice și stații de lucru specifice. Dar, pe de altă parte, avem echipamente comune, care pot fi mutate de la un depozit la altul.”

Conform opiniei reprezentantei ID Logistics, beneficiul ascuns este că, prin utilizarea comună a resurselor, se împărtășesc și o serie de bune practici. „Învățăm, astfel, de la un centru care a dezvoltat o nouă tehnologie și a aplicat-o tuturor liniilor sale de activitate, aducând un plus de valoare unor clienți diferiți.”

Un design adaptiv

În urma experienței ultimilor trei ani, de implementare a programului de robotizare al ID Logistics, Anaïs Vaufrey este de părere că, pentru a avea succes, cheia ține de a dispune de un design adaptiv al soluțiilor aplicate. „Trebuie să ne gândim la începutul proceselor, ce se va schimba? Care sunt cifrele care vor evolua și care sunt direcțiile posibile? Iar pentru acest lucru, avem nevoie de oameni, deoarece creativitatea singură nu va rezolva această problemă. Avem nevoie de oameni care să fie capabili să-și schimbe rapid orientarea, avem nevoie de agilitate. Prin a oferi oportunitatea personalului nostru de a se muta, de a descoperi mai multe instrumente, mai multe sectoare și mai multe componente ale proceselor, îi ajutăm să se implice în compania noastră și în provocările cu care se confruntă. Iar acest lucru conferă încrederea organizației noastre că va face față oricăror evenimente neprevăzute.”

Raluca MIHĂILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.