ROUTIER EUROPEAN TRANSPORT. Possible in every way

Am găsit echipa Routier European Transport într-un moment în care serba o colegă. Împlinise 10 ani de activitate în companie. Cumpăraseră tort și îi cântau „la mulți ani”. Angajații își luaseră o mică pauză și depănau amintiri. Atmosfera nu aducea deloc cu tumultul pe care m-aș fi așteptat să îl găsesc în birourile unei firme mari de transport. Pășisem în sediul unei companii care părea că funcționează altfel.

Routier European Transport (RET) va termina anul cu o cifră de afaceri în valoare de 52 de milioane de euro, cu o flotă de 600 de semiremorci și 115 capete tractor. Face transport multimodal. Pregătește o soluție 100% verde de transport pe distanță lungă (tren electrificat si camioane electrice). Are o filială în Țările de Jos (cu angajați olandezi) și preconizează deschiderea altora (după același model) în Italia și Franța.

Routier European Transport este o companie de familie 100% românească, avându-i ca proprietari pe frații Rareș și Bogdan Retegan. Este singura firmă de transport din România (și, poate, una dintre puținele la nivel internațional) care a decis să renunțe la obiectivele periodice impuse angajaților, reducând stresul și punând bunăstarea lor în prim plan.

Fundația

Dar să pornim la drum, pe coridoarele Routier European Transport, alături de Rareș Retegan, managing partner.

„Stâlpii pe care se așază fundația companiei sunt digitalizarea, transportul multimodal, soluțiile care permit eliminarea timpilor de așteptare, expansiunea la nivel internațional și organizarea, care așază într-un punct central bunăstarea angajatului”, ne-a explicat el.

Să ne amintim că RET a fost înființată în 2006, ca transportator general de mărfuri, în camioane complete. Au urmat soluții noi, pornind de la cele privind grupajele sau depozitarea și ajungând, astăzi, la o plajă largă de servicii logistice.

Compania se lansa oficial, în luna ianuarie 2018, în transportul multimodal, după o serie de teste realizate în decursul anului 2017. La baza deciziei managementului stăteau cerințele partenerilor, iar rezultatele au determinat așezarea acestui segment într-o zonă prioritară, inclusiv din punctul de vedere al investițiilor. Flota de trailere a fost schimbată în întregime cu semiremorci specializate, adaptate manipulării și transportului pe tren.

Transport multimodal

„Am început cu un tren propriu, între Oradea (România) și Kaldenkirchen (Germania), pentru ca, în 2019, să adoptăm soluția unui tren public, care ne oferea o frecvență mai mare a plecărilor și o flexibilitate crescută. Iar, dacă, în 2019, aveam 60 de locuri pe săptămână pe direcție, astăzi am ajuns la 133 de locuri, pe sens”, a menționat Rareș Retegan, precizând că volumele sunt împărțite pe 7 plecări, ceea ce oferă posibilitatea unui timp redus de tranzit. „Ne propunem să ne întoarcem, din 2023, la soluția care implică un tren dedicat, cu 3 plecări pe săptămână (față de 2, în 2018), dar să rămânem și cu volumele pe trenul public. Vom dispune, astfel, de un mai bun control asupra calității serviciului”, a mai adăugat el. În viitor, compania ar putea achiziționa inclusiv vagoane proprii și, chiar, locomotive, abordând un business nou cu reguli foarte stricte. Toate, pas cu pas…

Între timp, numărul clienților interesați de soluția oferită de Routier European Transport este din ce în ce mai mare, iar volumele cresc. Și totul generează o strategie adaptată, din punct de vedere logistic, la nivelul întregii companii, care lucrează inclusiv cu transportatori rutieri dedicați, pentru tractarea semiremorcilor.

Continuăm drumul pe culoarele companiei.. 

Camioane în mișcare

„Când am înființat compania, imaginea succesului presupunea, cel puțin pentru mine, adoptarea unei strategii logistice (la modă în acea perioadă), care implica grupaje, consolidări și, apoi, trimiterea pe camion, totul în condițiile respectării unor principii foarte sănătoase, de eficiență. Camionul să facă mulți kilometri, să nu stea și să încercăm să rămânem cât mai aproape de niște rute prestabilite. Vehiculele erau noi și, în medie, aveam mai mult de 2 șoferi pe o unitate”, își amintește Rareș Retegan, menționând că numărul semiremorcilor a fost întotdeauna mult mai mare, pentru că influențează în bine viteza de lucru, eliminând timpii morți ai capului tractor.

O mare atenție este acordată, de asemenea, modului în care semiremorcile sunt încărcate, în cazul grupajelor, care trebuie să respecte o serie de cerințe privind creșterea eficienței inclusiv la descărcare. „Astăzi, nu este de ajuns ca semiremorcile să fie pline. Facem selecții privind marfa, pentru a deveni mai eficienți.”

Interesant este că, între timp, s-a modificat raportul de forțe în costuri, privind vehiculele și șoferii.

Dacă, în trecut, nu trebuia să stea camionul, astăzi nu mai trebuie să stea șoferul, care generează costuri mai mari (salariu și indemnizație de mobilitate) decât costul fix al capului tractor.

Cel puțin în cazul companiei din Cluj, care a decis majorarea salariului fix acordat conducătorilor auto. Bonusurile sunt adăugate salariului fix, diurna fiind aceeași pentru toată lumea.

„Am luat această decizie pentru a ne așeza la adăpost în fața noilor reglementări din Pachetul Mobilitate 1, dar și pentru a oferi șoferilor mai multă siguranță, din punct de vedere financiar”, a explicat Rareș Retegan, managing partner la Routier European Transport, arătând că, în paralel, se acordă o atenție specială pregătirii șoferilor și conduitei lor la volan, fiind angajată o persoană care se ocupă exclusiv de aceasta.

Șoferi care iau decizii

„În ședințele cu șoferii, nu doar îi ascultăm, ci îi lăsăm să ia decizii legate de modul de lucru și dotarea camioanelor. Decizia lor este importantă și vrem să simtă că fac parte din companie”, a spus Rareș Retegan. RET a eliminat, în acest context, programele de lucru pentru șoferi.

„Le spunem când trebuie să ajungă, iar ei au libertatea să își facă programul de lucru așa cum doresc (pauze, parcări etc.). Procentul celor care au creat probleme în urma acestor relaxări a fost foarte mic.”

Rareș Retegan, managing partner Routier European Transport: „Creativitatea ne-a făcut agili, inteligenți și buni parteneri de afaceri. Noi suntem cei care vin cu idei noi, opțiuni noi de servicii și moduri diferite de a face lucrurile.”

Remunerații peste nivelul pieței

Compania a ales să se așeze într-o zonă în care salariații sunt retribuiți cu sume peste nivelul obișnuit al pieței. Atât în zona de șoferi, cât și pe celelalte segmente. Un sistem corect de retribuire, dublat de grija față de angajați… totul fără targeturi. „Odată ce am renunțat aceste obiective periodice, am constatat o relaxare privind atmosfera în muncă. Oamenii trebuie ajutați să crească, în condițiile în care se află într-o poziție care li se potrivește. Iar angajații sunt cei care iau decizii. Deși mentalitatea românească merge în direcția în care aștepți să ți se spună ce să faci, căutăm soluții să schimbăm lucrurile. În special tinerii apreciază acest tip de abordare.”  

Fără răspunsuri „de-a gata”

Liderii de echipă sau oamenii mai vechi nu mai dau răspunsuri „de-a gata”. Dacă cineva are o nelămurire, prima dată este întrebat despre cum ar face el. Dacă răspunsul nu este satisfăcător, se încearcă îndrumarea și oferirea tuturor informațiilor, pentru ca respectivul angajat să ajungă la soluție.

Tot în aceeași direcție, în abonamentul de sănătate achitat de companie pentru angajați a fost inclusă și psihoterapia, prin intermediul unei platforme care oferă informații utile, dar și prin consultații la care pot apela angajații. 

„Visul meu, asemănător cu cel al multor manageri și antreprenori, este acela de a crea o companie independentă față de mine. Și nu mă refer doar la capacitatea companiei de a-și continua activitatea la același nivel de cifră de afaceri și profitabilitate, chiar și atunci când eu nu sunt prezent. Ținta este de a-și păstra și același ritm de creștere. Am studiat ce se întâmplă la companii din afară și am ajuns la concluzia că singura modalitate de a ajunge acolo este prin a avea ca principal obiectiv al companiei starea de bine a angajaților”, a afirmat Rareș Retegan, în primăvara acestui an, cu ocazia conferinței ZIUA CARGO de la Poiana Brașov.

Interesant este că, în acest nou sistem, afacerea a crescut mai rapid decât piața. Și, mai mult decât atât, s-a îmbunătățit profitabilitatea.

Continuăm să vizităm firma din Cluj și vorbim despre investiția în IT, de sute de mii de euro în fiecare an, în ultimul timp. Nu se vede imediat ce intri în sediu, dar devine evidentă atunci când analizezi fluxul de activitate. Toate informațiile sunt vizibile în timp real, inclusiv profitabilitatea pe fiecare cursă, care se adaugă datelor deja clasice despre disponibilitatea vehiculelor și programul șoferilor. Facturarea are loc automat, iar clienții au acces online la toate informațiile necesare.

Dorim sa devenim prima companie din Europa cu sisteme de planificare complet digitalizate, care crede cu adevărat în inovație și adaptare la nevoile de transport ale viitorului. Viziunea ROUTIER este o lume mai conectată și mai verde.”, se arată pe site-ul companiei.

O altfel de afacere de transport…

35 milioane de euro – cifră de afaceri în 2021

52 milioane de euro – cifră de afaceri (estimare) în 2022

420 de semiremorci, în 2021

600 de semiremorci, la finalul lui 2022

45 de capete tractor proprii, în 2021

115 capete tractor proprii, în 2022

190 de camioane subcontractate, active constant

Aproximativ 300 de angajați

Depozite operate în Gilău, București (România) și Köln (Germania) și, în parteneriat, în Italia.

Data viitoare, într-un sediu nou

Terminăm vizita la Routier European Transport. Data viitoare, ne vom întâlni într-un sediu nou, pentru care s-a început deja construcția. Compania va avea un atelier de service mai mare și 1.500 de metri pătrați destinați birourilor și spațiilor aferente celor care lucrează aici. Adică restaurant, sală de fitness, zonă de gaming, de relaxare și terase. „Râdem, ne distrăm, dar este atmosferă de muncă”, a ținut să precizeze, înainte să încheiem discuția, directorul general al companiei.

Routier European Transport își urmează misiunea fără sincope: „Possible in every way.”…  fără stres.

Puteți vota pentru finaliștii concursului Romanian Transport Company of the Year 2022 scanând codul QR de mai jos:

Meda IORDAN

meda.iordan@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.