RPTCY 2023. AUGUSTINA: Pasagerii, pe primul plan

Pornind la drum, în domeniul transporturilor, în 1997, compania tulceană Augustina a fost înființată de către Abdul Adnan, originar din Irak, dar care consideră România adevărata lui patrie. Serviciile de calitate, digitalizarea, grija față de client reprezintă principii bine întipărite în ADN-ul companiei, care fac supraviețuirea și dezvoltarea posibile, într-o piață a transporturilor de pasageri dominată de cea mai mare incertitudine.

Abdul Adnan Augustina

La începutul anilor ‘90, stabilit, deja, de mulți ani în România și căsătorit aici, Abdul Adnan deținea o afacere cu cafea, pe care o importa și o prăjea, având mai multe magazine în București și Tulcea. „Eu provin din Irak și am fost student, în România, în anii 1980-81. Până în ‘90, aveam deja doi copii. Dar, în momentul de față, eu mă simt de parcă aș fi fost dintotdeauna în România, așa de mult m-am atașat de pământul românesc, de oameni, de viață. Cred că întotdeauna am fost un foarte bun ambasador al României, pentru toate cunoștințele mele din afara țării, și un bun apărător al României chiar și în fața românilor care nu au o părere bună despre propria lor țară”.

„Am început să mă ocup de transporturile de pasageri dintr-o întâmplare”, își amintește directorul general al Augustina. „Trebuia să plec o dată din Tulcea spre București, cu trenul, și am aflat că există un autobuz pe acest traseu, care aparținea transportului public. Am mers de câteva ori cu acest autobuz și m-am împrietenit cu șoferul, care mi-a sugerat să intru și eu în transporturi. Fapt care, la început, mi s-a părut o glumă, eu neavând niciun fel de cunoștințe în domeniu, la momentul respectiv. Dar am făcut niște calcule și am ajuns la concluzia că o afacere de transport ar putea fi rentabilă, așa că am decis să cumpăr la licitație un autocar, scos la vânzare de BCR Giurgiu.”

O istorie frumoasă este și alegerea numelui companiei. La înregistrarea în Registrul Comerțului, s-a constatat că toate propunerile de nume la care se gândise Abdul Adnan erau deja rezervate. Așa că a recurs la numele lunii în care se întâmpla evenimentul – iulie; dar și „Iulia” era deja rezervată. În schimb, nu exista niciun derivat înregistrat de la numele lunii august…

Cursă… cu obstacole

Astfel, compania a pornit la drum cu un autocar și un șofer angajat, pe relația Tulcea-București, cu plecare din Babadag. Începuturile nu au fost foarte simple… Pe traseul respectiv, se manifesta o competiție acerbă, existând inclusiv licențe și ore rezervate pentru curse care nu se efectuau, în realitate. Dar atunci când există ambiție și comunicare, se găsesc întotdeauna soluții. Directorul general al Augustina a început promovarea în presa locală, a conceput promoții și servicii suplimentare pentru pasageri și, încet-încet, a căpătat popularitate în rândul clienților.

„Am mai încercat să iau un autocar și am mers la ARR să solicit aprobare pentru ora de pornire, dar am constatat că majoritatea orelor de pornire erau deja rezervate de firme care, de fapt, nu fac curse pe traseul respectiv, dar au licențe. La un moment dat, am înființat o cursă la trei dimineață din Tulcea, dar cu returul abia la 19:00, doar aceste intervale rămânând libere. Scriptic, eram cinci firme și vreo 22 de curse pe Tulcea, care e un oraș mic”, povestește Abdul Adnan, care precizează că, la un moment dat, după multe conflicte, operatorii din zonă au ajuns la un acord de respect reciproc.

„Deși eram lipsit de experiență, a început să îmi placă și m-am ambiționat să reușesc. Am niște reguli după care mă ghidez: ce nu știi, învață, cercetează, caută, muncește, gândește.”

Augustina și-a continuat dezvoltarea prin achiziția de microbuze, pentru un plus de flexibilitate și viteză. Iar grija față de clienți și comunicarea cu oamenii, angajați și pasageri, sunt cuvintele de ordine.

În prezent, Augustina deține 8 autocare și aproximativ 40 de microbuze. Personalul numără peste 45 de angajați, dintre care 28 sunt șoferi. „Facem transport interjudețean, dar și județean, în Tulcea. Când avem comenzi, facem și transport turistic. Segmentul de turism e foarte bun, însă concurența nu e tocmai favorabilă, mai ales din partea companiilor care merg la negru. De asemenea, de aproape un an, avem contract cu Organizația Mondială pentru Migrație. La solicitările ISU, preluăm refugiați ucraineni de la Isaccea și îi transportăm la Gara de Nord, în București, de unde sunt preluați de organizațiile umanitare și transferați în funcție de necesități.”

Licitațiile, eterna problemă

Compania a participat, de-a lungul timpului, la majoritatea licitațiilor de trasee din județ. „Când s-a organizat prima licitație, m-am bucurat foarte mult, pentru că întotdeauna am trăit cu speranța că va fi mai bine, că se va îndrepta situația. Dar încă de la prima licitație au apărut incorectitudini. Nici la ora actuală nu sunt foarte transparente licitațiile”, spune directorul general al Augustina. Dar, fără îndoială, transportul s-a dezvoltat din punct de vedere calitativ, iar anumite reguli legislative foarte bine-venite au început să fie respectate mai bine, în ciuda haosului care domină, încă, acest domeniu de activitate.

În prezent, Augustina a licitat pentru 10 trasee, punând, ca întotdeauna necesitățile de transport ale clienților pe primul plan.

Tot având în vedere necesitățile clienților, Augustina a decis să colaboreze cu Autogări.ro, pentru dezvoltarea sistemului de ticketing online. Odată cu implementarea acestui sistem, au apărut, desigur, și beneficii pentru companie, cu importante economii de timp și de efort din punctul de vedere al personalului și cu eliminarea clienților „neserioși”, care rezervau și nu se prezentau la îmbarcare. „Clienții care ne cunoșteau deja apreciază că le oferim servicii suplimentare, dar, în același timp, prin sistemul de rezervări online, am câștigat și clienți noi, cam 10% în plus, care nu știau de noi, dar ne-au găsit în sistem. În plus, pentru clienți este mai simplu, acum, să își schimbe rezervările, dacă este necesar”, spune Abdul Adnan.

Planuri de viitor

Deși traversăm cu toții o perioadă dificilă, la creșterile de costuri și inflație adăugându-se problemele legate de licitațiile pentru trasee și, nu în ultimul rând, termenele de livrare tot mai mari ale vehiculelor, directorul general al Augustina crede în dezvoltare. Iar aici rămânem tot în sfera serviciilor pentru pasageri.

„Până acum, furnizorii de vehicule mă sunau mereu, să mă întrebe dacă am nevoie de mașini, iar, de aproape opt luni, îl sun eu și mă poartă cu vorba. În august anul trecut au zis că livrarea este planificată pentru ianuarie 2023. Acum, au dat ca termen sfârșitul lui martie – începutul lui aprilie pentru două unități, și în luna mai, pentru încă două. Mașinile au ajuns să fie foarte scumpe și cu termen de livrare foarte mare. Dorim să achiziționăm vehicule 8+1, pentru o activitate de tip rent-a-car, pentru a efectua servicii complementare pentru clienții noștri: transport către orice punct din București, indiferent unde au oamenii treabă, la aeroport, la spitale, la instituții. Clienții știu de unde să ne ia, se simt în siguranță cu noi și au încredere în noi”, precizează directorul general al Augustina. Din punctul de vedere al investițiilor la nivelul parcului, acestea depind, în mare măsură, de liberalizare și de evoluția legislației, toată lumea fiind, încă, în expectativă.

Votează transportatorul de persoane al anului AICI.

Raluca MIHĂILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.