RPTCY 2023. ORADEA TRANSPORT LOCAL: Muncă și pasiune

Într-un oraș în plină dezvoltare, care dorește să țină pasul cu marile metropole europene, chiar dacă nu este vorba despre capitala țării, transportul local reprezintă, cu adevărat, unul dintre cei mai importanți indicatori ai calității vieții. Iar compania Oradea Transport Local se poate mândri, deja, de mult timp, cu modernizări la care alte firme abia încep să se gândească.

Adrian Revnic

Compania de transport public local din Oradea are, în acest moment, o flotă de 120 de autobuze, din care mai mult de jumătate sunt marca Mercedes-Benz, restul fiind Solaris, MAN, Karsan, Isuzu și Volvo. Flota de tramvaie numără 60 de unități, dintre care 30 Tatra KT4, 10 Siemens și 20 ASTRA. „În decursul unei luni, înregistrăm aproximativ 4 milioane de călătorii cu mijloacele de transport în comun”, spune Adrian Revnic, director general OTL.

Adrian Revnic, director general OTL: „Am dezvoltat și un proiect transfrontalier RO-HU, împreună cu compania de transport public din Debrecen (DKV) și Zona Metropolitana Oradea. Astfel am achiziționat 6 autobuze Euro 6 și 1 hibrid, noi, toate marca Mercedes-Benz, și 50 de panouri noi de informare călători. Totodată, am modernizat și sistemul de fleet management. De asemenea, suntem singurul oraș din România care a construit 4 km de cale dublă de tramvai, după Revoluție. Am vizitat, ori de câte ori a fost nevoie, orașe europene în care transportul este la un nivel ridicat și am luat tot ce înseamnă bun de acolo. Colaborăm în permanență cu diverși parteneri și participăm activ la toate întâlnirile și la toate prezentările care țin de dezvoltare. Suntem membrii ai UITP și participăm activ la reuniunile lor, pentru că este în interesul nostru să venim în permanență cu ceva nou. Din fericire, este o lume deschisă, o lume permisivă, în care ești acceptat cu plăcere, schimbul de informații este vast, și singura condiție este să implementezi ceea afli de acolo.”

Importanța tehnologiilor moderne pentru pasageri…

OTL a început procesul de digitalizare încă din anul 2008, cu managementul de flote, fiind printre primele companii din țară care a făcut acest lucru. Au urmat, în 2013, sistemul de e-ticketing (pe bază de card), în 2020 – fleet management modernizat și planificator de călătorie și, în 2021, e-ticketing modernizat (Account Based Ticketing) și un portal și aplicație mobile pentru gestionarea online a titlurilor de călătorie „Pe călător îl interesează să aibă un transport civilizat, să își poată planifica călătoriile, să știe că ajunge în timp util la destinație, în condiții de curățenie, siguranță și tot ce înseamnă în momentul de față confortul pe care ți-l oferă un mijloc de transport în comun”, subliniază Adrian Revnic, care apreciază că, în context național, transportul public local este un factor important al tuturor pilonilor de dezvoltare. Iar, în context local, reprezintă un element de bază în toate proiectele europene care se implementează în Oradea.

„În momentul de față, considerăm că suntem una dintre cele mai bine plasate companii de transport public din România, din punctul de vedere al vârstei flotei pe care o avem în dotare. De asemenea, suntem foarte bine puși la punct în legătură cu tot ceea ce înseamnă digitalizare, e-ticketing, aplicații pentru planificarea nei călătorii, de informare și pentru tot ceea ce înseamnă gestionarea ulterioară a informațiilor pe care ți le oferă un sistem de urmărire a vehiculului în timp real, montat pe tramvai sau pe autobuz. Nu avem pretenția să transportăm 100% din populația orașului, dar trebuie să avem un procent între 25 și 35% care să folosească transportul public. Transportul public local este un indicator a calității vieții și nu poate să rămână în urma orașului. Iar dacă orașul se dezvoltă mai repede decât celelalte orașe din România, e firesc să ținem pasul cu această dezvoltare. Aici, ai nevoie de un pic de muncă și de pasiune”, subliniază Adrian Revnic.

… și controlul costurilor

În același timp, sistemul de monitorizare a vehiculelor îi permite conducerii companiei să poată optimiza costurile legate de exploatare. „Structura parcului ne permite să ținem sub control volumul de piese și volumul orelor de manoperă pentru reparațiile pe care le facem”, declară directorul general OTL. „Dispeceratul este capabil, în orice moment, să planifice cursele, atât pentru tramvaie, cât și pentru autobuze, astfel încât să avem un număr suficient de mare de vehicule și o structură optimă a parcului. La orele de vârf, avem în trafic autobuze de 18 m, în intervalele dintre orele de vârf, avem autobuze de 12 m.”

Compania a pus la punct un program de circulație stabil și bine structurat, dar, în secunda în care se sesizează că pe traseu e nevoie de un vehicul în plus, se introduce automat vehiculul respectiv. Există inclusiv posibilitatea de a ști dacă autobuzul este înaintea sau în urma programului.

Strategii bine puse la punct

Pentru orice companie de transport local, atragerea și fidelizarea pasagerilor reprezintă, în același timp, și un obiectiv, și un instrument de optimizare și amortizare. Iar OTL își propune să realizeze acest deziderat în primul rând, prin îmbunătățirea permanentă a calității serviciului, prin flote performante, ceea ce înseamnă atât confort, siguranță, calitate, dar și consumuri energetice reduse și aplicații care pot să îți ofere flexibilitate.

„Un alt instrument de optimizare este, de exemplu, creșterea volumului de transport a vehiculelor. Tendința noastră este să utilizăm vehicule cât mai spațioase, cu locuri cât mai multe, pentru a avea un randament cât mai bun, sau o eficiență cât mai mare a costului per călător, per kilometru”, subliniază Adrian Revnic. „De asemenea, dorim să dezvoltăm infrastructura pentru tramvai care să poată să ajungă pe o rază de 30 km în jurul orașului, astfel încât să dăm posibilitatea navetiștilor, elevilor, pensionarilor, studenților să beneficieze de transportul public urban într-un mod cât mai eficient. Nu în ultimul rând, trebuie să reamintim faptul că avem un parteneriat cu prima comună din Ungaria de după frontieră, în cadrul căruia facem cinci curse zilnice transfrontaliere, în regim de cursă regulată internațională.”

Un alt serviciu interesant oferit de OTL este conturat în contextul contractelor cu operatorii parcurilor industriale orădene, pentru transportul angajaților acestora, ca facilitate oferită de angajator pentru angajat.

Întotdeauna e loc de mai mult…

Atunci când toate lucrurile par bine puse la punct și merg ca un ceas elvețian… te-ai putea întreba, uneori, ce mai rămâne de făcut? Răspunsul OTL, în acest caz, este că întotdeauna există noi idei și proiecte. Printre acestea, se numără dezvoltarea unui sistem de tren metropolitan, pentru a oferi serviciul de transport cu tramvaiul în comunele limitrofe, linie care să ajungă până în centrul orașului, un proiect de achiziționare de tramvaie noi, un proiect de modernizare completă a depoului de tramvaie, construcția unei noi autobaze destinate flotelor electrice, mai ales că există și intenția de a achiziționa 40 de astfel de autobuze.

„Vom avea inclusiv posibilitatea de recuperare a acumulatorilor autobuzelor, într-o așa numită a 2-a viață a acestora, pentru că noua autobază va fi acoperită cu panouri fotovoltaice pe toată suprafața și energia produsă în panouri va fi înmagazinată în acei acumulatori”, spune Adrian Revnic.

Un alt proiect interesant, în curs de implementare la OTL este cel legat de transporturile la comandă, destinat clientului sau clienților care doresc să ajungă la o anumită destinație, alta decât liniile clasice de transport pasageri aflate în funcțiune.

Nu putem încheia fără să notăm și un aspect inedit, dar care ilustrează perfect dinamismul și spiritul de inițiativă al unui oraș european modern și al unei companii de transport local cu adevărat implicate. Oradea este singurul oraș din România care a participat la toate edițiile Concursului European de conducere a tramvaielor, iar în luna iunie a acestui an OTL va fi gazda acestui eveniment, care va beneficia de invitați din 25 de orașe europene.  

Votează transportatorul de persoane al anului AICI.

Raluca MIHĂILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.