RPTCY 2023. TRANSMIXT BISTRIȚA: Următoarea frontieră…

În peisajul transportului public românesc, Transmixt Bistrița reprezintă, deja, o surpriză, dar una care este într-un permanent proces de reinventare. Pornind de la povestea uneia dintre privatizările reușite ale unei întreprinderi de stat, compania reprezintă, astăzi, un model de implementare a celor mai moderne tehnologii. Iar momentul actual reprezintă doar pragul maturității.

Compania Transmixt Bistrita are o istorie interesantă, probabil deja cunoscută multora dintre cei familiarizați cu domeniul transporturilor de pasageri. În 1991, IJTL Bistrița s-a transformat în societate comercială – Transmixt Bistrița și, inițial, pachetul de acțiuni s-a transferat către Consiliul Județean. În 1996, societatea a trecut la FPS (Fondul Proprietății de Stat). În 2002, a fost scoasă la privatizare, cumpărătorul fiind o firmă privată, Tehnorom Impex, deținută de Melente Horoba. A urmat un dificil proces de restructurare, în care transportul local a fost susținut din celelalte activități. În 2011, s-a realizat fuziunea celor două firme, Transmixt și Tehnorom. Iar evoluția companiei reprezintă o poveste de succes.

Transmixt a ajuns, la ora actuală, la un număr de 184 de angajați și la o flotă de peste 140 de mijloace de transport, dintre care 60 efectuează transport public local. Anul trecut, au fost achiziționate 10 vehicule noi și 8 rulate, pentru reîmprospătarea flotei care are, acum, o vechime medie de șase ani. Compania a depășit 30 de milioane de lei cifră de afaceri, iar transportul local generează aproape 60% din această cifră.

Printre pionierii ticketing-ului din România

Practic, începuturile ticketing-ului la Transmixt au avut loc în 2008-2009, când călătoriile gratuite erau evidențiate prin validarea cardurilor.

În 2019, a fost încheiat un contract nou, pentru un sistem nou. „De la faza incipientă de implementare a sistemului actual, din 2019, lucrurile au evoluat”, precizează Melente Horoba, directorul general al Transmixt. „Din punctul de vedere al ticketing-ului și al localizării și monitorizării flotei pe traseu, în timp real (AVL), soluția este 100% funcțională. Informațiile de localizare ajung și la călător, prin intermediul unei aplicații mobile, care are și o extensie web, și există, în prezent, și 20 de panouri electronice de informare a călătorilor, plasate în stații, de către Primărie.”

Sistemul de plată al călătoriilor este, și el, unul foarte modern și simplu. „În primul rând, cetățeanul își obține cardul de la noi, are ID de cont, ne comunică adresa de email și este înregistrat automat în sistemul nostru, iar când expiră abonamentul, își poate încărca cardul online, fără a fi necesară deplasarea”, explică Anca Lazăr, project manager. „De asemenea, călătorii pot să-și folosească telefonul pe post de card. Aplicația TMX Transport Bistrița este gratuită și poate fi descărcată din Google Play sau AppStore. În aplicație, ai acces la absolut tot planul tarifar, îți faci achizițiile și poți, de asemenea, să-ți folosești biletele sau abonamentele pe care le-ai achiziționat. Încă lucrăm la posibilitatea de a plăti cu cardul bancar direct în validatorul de la bordul vehiculelor și urmează să implementăm acest sistem în decursul acestui an”.

Gestiunea digitalizată a companiei

Sistemul digitalizat utilizat de către Transmixt este unul destul de complex, care a necesitat o implementare etapizată. Prima etapă a fost partea de validatoare de carduri. Tranziția de la abonamentele pe suport de hârtie la cele pe carduri s-a extins până către finalul anului 2020, apoi, chiar de 1 decembrie, au fost lansate aplicația mobilă și portalul web. „La final de 2020 am început să implementăm și partea de consumuri și de monitorizare a comportamentului șoferilor in trafic, iar acum am ajuns la partea de rafinare a anumitor tipuri de rapoarte, pentru a ne fi mai ușor să ne extragem datele relevante”, spune Melente Horoba.

Directorul companiei consideră că beneficiile nete pe care sistemul electronic le-a adus, atât în privința șoferilor în sine, cât și în raport cu pasagerii, sunt evidente. În primul rând, au fost eliminate fraudele aproape în totalitate (97%), datorită senzorilor de numărare și a validatoarelor plasate la urcarea în vehicul. În al doilea rând, grija față de client a căpătat noi valențe. „Aproape că am devenit o magazie de obiecte pierdute în autobuz. Zilnic, călătorii își uită ba un portmoneu, ba o geantă, inclusiv sacoșe cu cumpărături. Dar, având în vedere influența sistemelor de monitorizare, lucrurile pierdute sunt aproape în procent de 100% recuperate, în aceeași zi.”

Apoi, o altă serie de beneficii este antrenată de monitorizarea șoferilor, a integrității lor, a comportamentului, a stilului de conducere, a modului de exploatare a vehiculului.  

Melente Horoba „Transportul local în Bistrița este un organism viu, care mereu se transformă. Iar compania noastră nu a ajuns încă la stadiul maturității absolute. Încă mai avem multe planuri de viitor.”

Relația cu autoritățile

Având în vedere faptul că Transmixt este operatorul unui serviciu public de transport pasageri, gestionarea relației cu autoritățile locale este extrem de importantă.

„Acum, toate raportările se fac mult mai ușor și mult mai rapid. Pe partea de decontare, colaborarea cu Primăria se realizează exclusiv online, exclusiv electronic. Inclusiv Primăria se bucură de mari beneficii, odată cu rafinarea acestui sistem. În lunile ianuarie, aprilie, iulie, octombrie, aveau cozi interminabile la ghișee pentru încărcarea cardurilor pentru beneficiarii anumitor facilități, cum ar fi pensionarii, revoluționarii, deportații, veteranii de război. Acum, aceste categorii primesc carduri electronice, fapt care a reprezentat prima componentă a sistemului nostru de ticketing. Astfel, oamenii trebuie să meargă o singură dată la primărie, pentru a-și depune documentele. Ulterior, cardul li se încarcă, în mod automat, în fiecare lună sau în fiecare trimestru”, explică Anca Lazăr.

În ceea ce privește toate facilitățile din relația cu Primăria, mai puțin cele care vizează elevii, se merge pe sistemul „cursă efectuată-cursă plătită”. În cazul elevilor, Primăria decontează contravaloarea abonamentului, dar doar pentru abonamentele care sunt utilizate în luna curentă.

Anca Lazăr, director de proiect Transmixt: „Noi ne dorim să realizăm și educarea populației, ca să o atragem înspre transport. Ca să avem călători și peste 10, 15, 20 de ani, trebuie să educăm copiii de la vârste cât mai mici, să-i atragem înspre transportul local. Dincolo de gratuitate, a fost nevoie ca părinții să se convingă că transportul local este un transport sigur, în care pot să aibă încredere.”

Viitorul este electric… și la Bistrița

Un alt element interesant al transportului public din Bistrița este… electrificarea. Primăria Bistrița a achiziționat zece autobuze electrice, care vor fi dedicate exclusiv unei linii speciale care va fi înființată în viitorul apropiat. Iar acestea vor fi operate de către Transmixt. „Conform legislației și contractului încheiat, Primăria ne va da nouă aceste autobuze în exploatare, dar transportul pe acele autobuze este gratuit. Urmează să găsim cea mai bună variantă pentru evidența călătoriilor, pentru linia respectivă, pentru că ea va trebui să prezinte niște rapoarte de performanță”, spune Melente Horoba.

O companie tânără, pentru tineri

Dar poate cel mai interesant și frumos element al dezvoltării Transmixt este legat de atragerea tinerilor către transportul public. „Avem o activitate destul de serioasă și pe partea de online – Facebook, TikTok… Vrem să ne apropiem cât mai mult de generația tânără. TikTok și Instagram se adresează în mod special unor segmente de vârstă mai mici; vrem să aducem informația aproape de ei, în forma pe care ei o agreează”, subliniază Anca Lazăr.

De altfel, unul dintre cele mai importante segmente este reprezentat de transportul de elevi. Și în cazul lor, obținerea abonamentelor subvenționate este extrem de facilă. Se transmite către Transmixt fotografia carnetului de elev și un formular standard pus la dispoziție de către companie, după care abonamentul este emis sau reînnoit automat, pentru perioade succesive de cate 30 de zile, pe tot parcursul  anului scolar, conform solicitarii elevului. „Dacă, în 2020, aveam maximum 1.500 de abonați elevi, acum am ajuns la un total de 4.200 de abonamente școlare, dintre care sunt active în fiecare lună aproximativ 3.700”, concluzionează directorul general al companiei.

Votează transportatorul de persoane al anului AICI.

Raluca MIHĂILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.