RTCY 2023. BIPMOBILE: Deschiși către noi provocări

Este afacerea de transport rentabilă? Răspunsul găsit de Bipmobile este fără echivoc: transportul comercial este foarte rentabil, însă sunt câteva elemente care trebuie urmările… și principii!

Cel mai important principiu este faptul că în centrul serviciului de transport trebuie să se găsească nevoia clientului. În lupta pentru a menține costurile la un nivel cât mai scăzut, mulți transportatori ajung să se concentreze aproape exclusiv pe aspectele operaționale, neglijând faptul că și transportul este un serviciu care se vinde și cu cât este mai bine calibrat pe nevoile clientului și aduce acestuia mai multă satisfacție, cu atât se poate vinde mai scump și poate asigura o stabilitate superioară.

Pentru conducerea Bipmobile, vânzarea activă și performantă a transportului a venit natural, în condițiile în care patronul firmei, Adrian Minea, a experimentat viața de antreprenor încă din facultate.

A început cu lucruri simple, precum copiat muzică pe casete, înființarea unui post de radio studențesc, DJ…

„Am făcut business de când mă știu – am vândut aparatură electronică, apoi brichete… La un moment dat, am ajuns să vindem tone de brichete. Le aduceam din Austria și a trebuit să montăm pe duba pe care o utilizam pentru transport plăcuțe portocalii, pentru marfă ADR. Era o perioadă în care câștigam foarte mulți bani. Totodată, aduceam produse electronice, ceasuri… Existau multe oportunități pe piață”, povestește Adrian Minea, director general Bipmobile.

Ca în cazul multor alți antreprenori ai acelor vremuri, banii s-au epuizat repede, în general în investiții prea puțin gândite. Apoi a urmat pasiunea pentru raliuri…

„În 1998, m-am apucat de raliuri și atunci am epuizat ultimele resurse financiare. Apoi m-am angajat pentru aproximativ un an de zile”, a afirmat Adrian Minea.

Jurnalism, distribuție de presă, vânzare de publicitate, facultate de jurnalism, apoi distribuție de bere…

A urmat experiența telefoanelor mobile, de unde a apărut și numele companiei.

„Am fost dealer pentru Zapp, devenind cel mai mare la nivel național. Iar apoi… Bipmobile a apărut, inițial, cu intenția de a deveni dealer Orange. Numele inițial «Portocala GSM» nu a fost acceptat. Era perioada în care se vorbea la 3 secunde și, prin Bip Mobile, am încercat să surprindem această realitate. Încă de atunci, îmi doream să înființez o companie de transport”, a precizat directorul general Bipmobile.

Oportunitatea a apărut odată cu nevoia unei mari companii de curierat de a crea legături între hub-urile deținute. Într-un singur an, firma a devenit al doilea cel mai mare subcontractor de transport pentru respectiva firmă de curierat.

„Mi-a plăcut să fiu exact în transporturi, să respect cu precizie programul. Pentru mine, timpul este cel mai important lucru. Nu întârzii și nici nu îmi place ca ceilalți să întârzie. Probabil, acest mod de a funcționa a asigurat un grad ridicat de satisfacție pentru clienți”, a afirmat Adrian Minea.

În 2006, cu o flotă de opt van-uri (în leasing) și un client stabil (aparent), firma era în plină dezvoltare. Însă, în 2007, compania de curierat și-a schimbat strategia și, până la finalul anului, colaborarea a fost complet întreruptă.

La scurtă vreme s-a declanșat și criza…

„Am sunat pe toți cunoscuții… Astfel am aflat de BursaTransport. Gândeam lucrurile astfel încât să facem grupaje, pe baza anunțurilor publicate pe bursă. Deși era foarte greu, profitul era considerabil și, astfel, am început să creștem”, a explicat directorul general Bip Mobile.

La solicitarea clienților, a început să se dezvolte și partea de expediție. „La început mi s-a părut nefiresc să câștig bani doar facilitând o intermediere, dar, apoi, au apărut tot mai mulți clienți. Un asemenea client mi-a propus să duc afacerea la un alt nivel, chiar dacă, la acel moment, nu mi se părea posibil, având o flotă redusă de camionete. Mi-a spus că am tot ce îmi trebuie – comunic bine și sunt serios”, a spus Adrian Minea.

Atunci a început dezvoltarea strategică!

Primul pas este să ai clienți…

„Am scris pe o listă toate fabricile din Timișoara și am încercat să ajung la persoanele care decid. Era 2008, criza debutase în forță și era greu să fii băgat în seamă, mai ales dacă erai o firmă mică. A fost un efort mare, pentru a încerca să convingem, și am acceptat toate solicitările, indiferent de destinație. Odată începută colaborarea, lucrurile au evoluat rapid. Eram foarte rapizi și ofeream un tarif competitiv”, a explicat Adrian Minea.

Au fost abordate toate companiile mari și accentul s-a pus pe nevoile acestora. Iar un aspect important a fost (și este în continuare) predictibilitatea. „Mulți clienți se plângeau de faptul că încarcă marfă și sunt cazuri în care nu mai au nici o informație, zile la rând. Noi am oferit status din trei în trei ore”, a arătat Adrian Minea.

Afacerea a crescut repede, alături de transportul expres fiind adăugată și componenta „grea”. O decizie strategică importantă a fost și reducerea dependenței față de industria automotive. De la 100%, astăzi, segmentul auto asigură puțin peste 60% din cifra de afaceri a Bipmobile.

Deși originar din Târgu Jiu…

„Din punctul meu de vedere, Timișoara este de departe cel mai fain oraș în care să trăiești… nu neapărat să faci afaceri! Oamenii sunt foarte calmi și corecți, cu bun simț și prietenoși. Și fără acea ambiție de a-și atinge țelurile cu orice preț.” – Adrian Minea

Adrian Minea, director general Bipmobile: „Mi-aș dori ca tot mai multe firme românești să devină entitățile care aduc business în alte țări și nu cei care așteaptă să execute business-ul altora. Ar trebui să devenim noi o forță economică și să investim în alte țări, unde putem să aducem know-how-ul nostru și capitalul nostru.”

Expansiunea internațională

La ora actuală, Bipmobile România are aproximativ 200 de angajați și 150 de mașini proprii, din care peste 100 sunt camioane mari. La acestea se adaugă o flotă subcontractată de aproximativ 40 van-uri și 50 de camioane. În plus, a fost deschis un birou nou în Bulgaria, lângă Sofia. De asemenea, există puncte de lucru la Iași, în Republica Moldova și în Ungaria.

„Dacă vânzările și operaționalul nu sunt pe picior de egalitate, nu poți face vânzări de calitate.” – Adrian Minea

Un proiect interesant a fost dezvoltarea unei rețele de transporturi de mărfuri generale în Europa. „Astfel, ne adresăm tuturor industriilor care au ceva de transportat. Și nu are legătură neapărat cu România, sau cu Europa de Est. Iar anul trecut am dezvoltat și un departament ADR, care merge foarte bine. Este o flotă de 10 camioane, utilizate exclusiv pentru proiecte ADR. Lucrăm cu logisticieni care au nevoie să transporte aceste mărfuri periculoase din depozite”, a afirmat Adrian Minea.

Hub-ul din Saarlouis (Germania), operat de Bipmobile, oferă multă flexibilitate, inclusiv pentru servicii de distribuție locală în Germania și Franța.

Bipmobile a creat și o rețea de transport LTL în Franța. Sunt realizate grupaje, operate 100% de Bip Mobile – aproximativ 10.000 de paleți pe lună.

Pentru a limita kilometrii parcurși pe gol, compania are o regulă prin care niciun camion nu poate parcurge mai mult de 100 km între descărcare și încărcare.

Un alt proiect nou este înființarea Express Mail Services, compania care reprezintă în țara noastră Mail Boxes Etc.

Pentru viitor, ținta principală a companiei este automatizarea activității – acolo unde se poate și cât de mult se poate. De asemenea, este vizată dezvoltarea de noi modele de business, inclusiv în legătură cu cele patru centre logistice deja deținute în București, Timișoara, Ungaria și Germania.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.