RTCY. MARVICON – un TRANSPORTATOR serios, pentru CLIENȚI serioși

2019, un an bun pentru toată lumea. 2020, altfel. 2021, adaptați unei noi realități. 2022? Vom vedea… Compania orădeană Marvicon a continuat să crească în toată această perioadă și nu se va opri nici anul viitor. Iar managementul pare sigur pe pașii pe care îi are de făcut. Ce stă în spatele acestei convingeri?

Marvicon s-a așezat într-o poziție în care oferă servicii de calitate și predictibilitate. Tarifele nu sunt cele mai mici, dar conferă, împreună cu sistemele create, confort, atât cărăușului, cât și clientului. „Beneficiarii noștri își doresc servicii de calitate și sunt dispuși să plătească în acest context”, a afirmat Ilie Ilea, director general Marvicon. Iar lucrurile nu se rezumă numai la livrarea la timp a mărfurilor, reprezentanții companiei de transport vizitând clienții tocmai în ideea de a găsi soluții pentru un serviciu mai performant.

Capacitatea de a oferi camioane a devenit esențială

De altfel, lucrurile au suferit schimbări, în ultimul an, criza șoferilor s-a agravat, iar clienții au început să așeze pe primul loc posibilitatea cărăușului de a oferi capacitate. „Sunt clienți care ne întreabă câte camioane le putem oferi pe săptămână. Inclusiv firme care negociau cu noi fiecare leu au ajuns să fie interesate în primul rând de posibilitatea efectuării curselor, lăsând costul pe planul doi.”

„Tariful real, a crescut cu 7-10% față de 2019 și cu 5-6% față de 2020.”

Directorul general Marvicon a subliniat că sunt elemente de cost care s-au majorat semnificativ. Motorina și șoferii se află în fruntea listei.

„Criza șoferilor s-a adâncit, în 2021. Suntem afectați, chiar în condițiile în care conducătorii auto ne apreciază ca angajator. Am ajuns la un efectiv de 250 de șoferi, în condițiile în care am avea nevoie de 260, la actualul parc de 160 de vehicule. Vrem, inclusiv, să achiziționăm camioane noi, dar nu o vom face dacă nu vom dispune de forța de muncă necesară.” Ilie Ilea a atras atenția asupra concurenței mult crescute din partea companiilor de transport din Vest, care beneficiază de tarife mai mari, sunt pe un trend ascendent și au crescut veniturile alocate conducătorilor auto.

Ilie Ilea

De 10 ani în companie…

Marvicon este o companie care, până acum, nu a avut niciodată probleme cu șoferii, datorită atmosferei, în care angajații se respectă și se ajută, precum într-o familie. Sunt conducători auto care au început, de anul trecut, să sărbătorească 10 ani în firma înființată în 1998. „Fiecare a primit o plachetă și mulțumirile noastre, precum și un sejur într-o destinație turistică pentru două persoane. Încercăm să fim aproape de fiecare dintre colegii noștri șoferi, susținându-i inclusiv atunci când apar probleme personale”, a precizat Ilie Ilea.

„Astăzi, un șofer poate câștiga între 3.000 și 3.500 de euro, în străinătate. Este greu să păstrezi șoferii în România, în aceste condiții.”

Singura soluție pentru gestionarea deficitului de forță de muncă pare a fi reprezentată, conform managementului Marvicon, de șoferii străini, cei mai potriviți fiind ucrainenii. „Nu este vorba despre a căuta forță de muncă pe care să o plătești mai puțin, pentru că noi suntem dispuși să le oferim condiții similare, ci despre faptul că nu există șoferii români pe care să îi angajăm.”

Bineînțeles, a avea conducători auto din Ucraina implică și existența unui dispecer vorbitor de limbă rusă. Dar în România sunt mulți studenți din Republica Moldova dispuși să se implice în această direcție. Ceea ce face lucrurile apelabile. În opinia directorului general Marvicon, introducerea posibilității de atestare a conducătorilor auto profesioniști, pe baza unor examene în limba rusă, ar reprezenta, în acest context, un ajutor real acordat industriei autohtone de transport.

O problemă abordată cu atenție

Provocările privind șoferii cresc în contextul pandemiei și al generalizării obligației de a prezenta documente de tipul „green pass”, la nivelul Uniunii Europene. Carantinarea, în România, a șoferilor neimunizați dă, astăzi, mari bătăi de cap companiilor, care trebuie să țină cont inclusiv de reticența angajaților cu privire la vaccin.

„Aproximativ 35-40% dintre șoferii noștri sunt vaccinați. Din fericire, între ei se numără conducătorii auto care fac curse bilaterale România-UE, ceea ce atenuează impactul carantinării. Nu am făcut o campanie la nivel de companie, pentru că am fi generat probleme majore. Numai încercarea de a face o statistică privind gradul de vaccinare a creat temeri în rândul șoferilor, care s-au gândit că vrem să îi obligăm să facă acest pas. Nici măcar nu se punea problema. Am încercat să ne convingem colegii prin exemplul propriu și, în ultimul timp, numărul celor care vor să se imunizeze a început să crească”, a mai arătat Ilie Ilea, precizând că nu puține sunt situațiile în care sună șoferi pentru angajare și prima întrebare pe care o pun ține de existența la nivelul companiei a obligativității vaccinării. Este o condiție peste care foarte mulți nu vor să treacă.

„Nu cred că vom găsi șoferi suplimentari, în România, în următorii ani. Trebuie să identificăm măsuri suplimentare, ca să putem merge înainte și să ne dezvoltăm.”

„Angajăm șoferi fără experiență și, pentru a suplimenta sursele de angajare, Marvicon a reluat colaborarea cu școlile de șoferi, compania susținând, din punct de vedere financiar, pregătirea șoferilor, pentru ca, ulterior, aceștia să rămână să lucreze în cadrul colectivului firmei pentru o perioadă de timp.” Directorul general Marvicon a menționat că a primit atenționări din partea școlilor de șoferi, privind reducerea numărului celor interesați să se specializeze în această meserie. Iar problema nu este valabilă doar pentru România, ci și pentru celelalte state europene.

„Pentru a crește gradul de motivare al conducătorilor auto, pregătim un sistem adaptat de bonusare, care va crea satisfacție în rândul celor care sunt performanți”, a menționat Ilie Ilea.

Pe val

În ciuda provocărilor, Marvicon rămâne pe val. Conform estimărilor făcute în octombrie, va încheia anul pe plus, în condițiile în care a terminat 2020 cu o cifră de afaceri de peste 24 de milioane de euro. Activitatea de expediții este, de asemenea, în creștere, fiind previzionate venituri de aproximativ 5 milioane de euro din acest sector, față de 3,5 milioane în 2020. Iar, în acest context, zona de subcontractori este una funcțională, compania lucrând, în mod constat, cu aproximativ 20 de cărăuși cu flote de 1, 2 sau 3 camioane.

Nevoia de capacitate este în creștere, pentru că Marvicon a câștigat clienți noi, în ultimul timp. Iar un principiu important pentru compania orădeană (care s-a dovedit și câștigător de-a lungul timpului) este acela de a nu refuza nicio solicitare. „Nu am simțit niciodată tentația de a ne opri, până se mai calmează lucrurile, în perioada pandemiei”, declara Ilie Ilea anul trecut. Iar acest lucru se vede astăzi în cifre.

„Încercăm să fim deschiși cu clienții și, mai ales, corecți.” Este un principiu de bază pentru Marvicon, un TRANSPORTATOR serios… aflat în parteneriat cu CLIENȚI serioși.

Votați aici finaliștii ROMANIAN TRANSPORT COMPANY OF THE YEAR 2021

Meda IORDAN

meda.iordan@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.