RTCY. MC TRANS: Un transport… ca de pe altă planetă

Transportul de produse chimice reprezintă o nișă ultra-specializată. Este vorba despre reguli și mecanisme de organizare care pot părea, la prima vedere, extrem de dificil de respectat și care implică, bineînțeles, un grad înalt de responsabilitate. Un domeniu care pare, aproape, de domeniul științifico-fantasticului și pe care compania MC Trans l-a abordat cu cel mai înalt grad de profesionalism.

„Compania MC Trans a fost fondată, în 2007, de Cristian Straia și Mircea Cozma, ca acționari, fiecare deținând câte 50% din companie. Am înființat firma în Tg. Mureș, cu capital 100% românesc, specializându-ne în transport de substanțe chimice. Am început de la o cisternă. Ulterior, am înființat MC Trans Ungaria, firmă care are același acționariat”, a subliniat Cristian Straia, manager MC Trans. „În momentul de față, pe firma din România, avem 50 de angajați, dintre care 38 sunt șoferi, 30 de semiremorci cisternă și 33 de capete tractor. În Ungaria, lucrăm deocamdată doar cu 3 ansambluri, folosite mai mult pentru curse locale.”

Ultra-specializare, cu investiții pe măsură

Transportul de produse chimice face parte din categoria transporturilor speciale, iar investiția în semiremorci cisternă este mult mai mare decât în cazul celor pentru mărfuri generale, de la 100.000 de euro în sus. „Transportăm de la acid sulfuric și materii prime pentru vopsele, până la substanțe pentru industria de construcții sau pentru domeniul farmaceutic, tot ceea ce înseamnă produse chimice lichide, cu excepția carburanților. Teoretic, odată ce o semiremorcă transportă un anumit tip de substanță, rămâne specializată pe respectiva substanță, dar există și cazuri în care se pot face neutralizări, pentru a putea transporta alte produse. Acesta este unul dintre motivele pentru care lucrăm cu parteneri pe termen lung. Avem relații foarte bune, ne cunoaște toată lumea în România, clienții ne-au dat încredere și nu vrem să îi dezamăgim”, a spus Cristian Straia, arătând că MC Trans realizează în special transport internațional, pe curse de import de materie primă pentru fabrici din România.

„În fiecare an, cumpărăm vehicule noi, iar, pe partea de transport produse chimice avem cel mai nou parc din România și unul dintre cele mai moderne din această regiune a Europei. Unul dintre cele mai importante motive este siguranța: cu cât un utilaj este mai nou, cu atât este mai sigur” – Cristian Straia.

Durata de viață a unei cisterne, în mod normal, poate fi și de 20 de ani, dar compania a preferat reînnoirea periodică a parcului. „Avem un sistem de colaborare cu subcontractori care lucrează doar pentru noi (de exemplu, foști șoferi de-ai noștri sau parteneri apropiați), cărora le-am vândut cisternele mai vechi și care realizează în general curse regionale. În prezent, în afară de cele 30 de cisterne ale noastre, mai avem la dispoziție încă 20 ale subcontractorilor, pe care le gestionăm în permanență. Cu 50 de cisterne administrate, suntem printre cei mai mari transportatori din România pe transport de produse chimice”, a spus Cristian Straia.

Cristian Straia, managerul MC Trans: „În fiecare an, achiziționăm 3 utilaje noi, și în paralel vindem din flotă unul către subcontractori. Avem o dezvoltare pas cu pas și ne-am propus, în următorii 3 ani, o creștere a cifrei de afaceri de 20-30%, o consolidare a companiei și o creștere la nivelul imaginii, încheind un contract cu o firmă din Cluj Napoca pentru conturarea brandingului companiei – site, logo, misiune etc.”

Șoferi foarte bine pregătiți

În primul rând, șoferii ADR, pe lângă toate cerințele legale pentru obținerea atestatului, trebuie să cunoască limbi străine la nivel de comunicare. Ei primesc niște teste, în momentul în care intră în combinatele chimice din Europa, de siguranță, bazate pe comunicare. De exemplu, în cazul unui incendiu, trebuie să comunice cu personalul rafinăriei. De asemenea, trebuie să înțeleagă și să cunoască normele de încărcare și de descărcare ale fiecărui combinat în parte. În plus, șoferilor li se solicită, anual, autoevaluări și sunt supuși unor teste periodice de cunoștințe și siguranță.

„Ținem cont foarte mult de oameni, nu ne place să schimbăm des personalul și atunci, pentru cei care au vechime în firmă, personal de la birouri sau conducători auto, am introdus o bonificație anuală pentru vechime, sub forma unei măriri de salariu. În general, preferăm să angajăm șoferi cu experiență, care au lucrat, deja, pe cisternă, dar dacă evaluăm un șofer și ne dăm seama că are o capacitate mare de învățare, putem să îl reprofilăm. Pe perioada pandemiei, am angajat chiar și doi foști șoferi de autocar, care au avansat foarte repede și se descurcă de parcă ar lucra de 10 ani pe cisternă”, a declarat Cristian Straia.

Nivelul salarial al unui șofer ADR este cu 30-40% mai mare decât cel din transporturile de mărfuri generale, cursele sunt tur-retur și astfel se întorc acasă mai des. Sunt anumite situații în care, chiar dacă există restricții de circulație, cisternele au voie să circule. Dar și responsabilitatea e mult mai mare.

Program informatic special dezvoltat

Pentru o activitate atât de specializată, este nevoie de niște instrumente IT foarte bine adaptate la specificul misiunilor de transport. „Avem un program informatic dezvoltat în mod personalizat de către o companie locală, deoarece, fiind un domeniu de nișă, aveam nevoie de multe date, cum ar fi compartimentarea cisternelor, capacitate, densitate de produs etc.

Astfel, am creat, împreună cu firma de IT, un program special pentru noi, în care am investit foarte mulți bani, pe care l-am implementat anul acesta și care, în momentul de față, ne aparține.

Dacă într-un an reușim să reglăm toate aspectele necesare, îl vom vinde și altor operatori de cisterne interesați”, a subliniat managerul MC Trans. „Am lucrat la acest program un an și jumătate și încă mai facem ajustări la el, pe parcurs, în timpul utilizării. Deocamdată folosim și vechiul program, în cazul în care ar putea apărea probleme cu cel nou”. De asemenea, compania a dezvoltat și o aplicație pentru smartphone, foarte ușor de utilizat, dedicată șoferilor.

„Pentru urmărirea camioanelor, utilizăm programul Wialon, dezvoltat de o firmă din Lituania, destul de cunoscut în Europa și care furnizează o multitudine de informații care pot fi integrate și corelate cu programul nou implementat”, a spus Cristian Straia.

Activități conexe, pentru un maximum de eficiență

MC Trans este, de fapt, parte a unui grup de firme, care include un service pentru cisterne (servicii de monitorizare, verificare periodică, neutralizare și reparații), cât și unul pentru camioane, cu care compania de transport a încheiat planuri de mentenanță și pentru care este și client principal. „Service-ul de cisterne este și reprezentanța Magyar în România. Achizițiile de cisterne noi sunt tot de la Magyar Franța, datorita foarte bunei colaborări pe care o avem cu Sergiu Molin, care este un profesionist în adevăratul sens al cuvântului”, precizează managerul MC Trans.

O altă activitate conexă este și cea de expediție. „În afară de cele 50 de semiremorci pe care le operăm, activăm uneori și în calitate de casă de expediții. Atunci când există vârfuri ale clienților cu contract și nu putem acoperi cu cele 50 de camioane, apelăm și la alți subcontractori. Avem câteva firme cu care lucrăm sporadic, atât din România, cât și din afară. Activitatea de expediție reprezintă 25-30% din cifra de afaceri a firmei MC Trans”, a subliniat Cristian Straia.

Listare la Bursa de Valori

Unul dintre cele mai interesante planuri ale companiei este listarea, în 2022, a unui pachet de 10% dintre acțiunile companiei, la Bursa de Valori București.

„Pe de o parte, dorim să dăm posibilitatea partenerilor sau angajaților de încredere de a achiziționa acțiuni la un preț avantajos și de a fi cot la cot cu noi, acționari, pentru a fi și mai implicați, pe termen lung și pentru a facilita schimbul de generații, în viitor. Pe de altă parte, listarea la bursă ne-ar aduce și beneficii în ceea ce privește vizibilitatea”, a precizat Cristian Straia.

De asemenea, un alt plan de dezvoltare vizează construcția unor facilități după model occidental, care să includă atelier de service, reprezentanță auto, parcare securizată, restaurant și hotel pentru șoferi.

Votați aici finaliștii ROMANIAN TRANSPORT COMPANY OF THE YEAR 2021

Raluca MIHĂILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.