Stabilitate… dar pe termen lung

Dintre toate tipurile de transport călători, transportul de convenție a fost, probabil, cel mai puțin afectat, pe perioada stării de urgență. Totuși, provocările nu au lipsit. Am discutat despre piața transportului de angajați cu Cosmin Costache, director general Continental Fast Line.

Cosmin Costache

ZIUA CARGO: Ce a însemnat pandemia pentru transportul de convenție și cum a făcut față Continental Fast Line acestei provocări?

Cosmin Costache: Voi începe cu veștile bune. La începutul lunii mai, am reluat activitatea 100% pe partea de transport angajați. În plus, regulile privind distanțarea între oameni și presiunile sindicatelor au făcut ca numărul de autovehicule solicitat de către unii clienți să fie dublat. Practic, am fost nevoiți să mergem la 50% din capacitatea de transport.

Nu a fost ușor, mai ales că bugetele companiilor au fost afectate, având în vedere lipsa comenzilor. În aceste condiții, a trebuit să asigurăm dublarea flotei de transport la tarife ce asigurau un profit aproape de zero. Practic, tariful pe km s-a diminuat pe perioada distanțării sociale.

Pe lângă bugetul de transport redus, au apărut și costurile legate de măsurile de dezinfecție – substanțe pentru dezinfectarea mâinilor, mașinile sunt dezinfectate după fiecare cursă, avem o firmă care dezinfectează săptămânal interiorul autovehiculelor.

Am încercat să fim reactivi și să ajutăm la repornirea motoarelor. Bineînțeles, o parte din flota necesară nu am avut-o și am apelat la colaboratori.

A fost și o perioadă în care am reanalizat toți clienții și am renunțat la cei care, de-a lungul timpului, au fost rău platnici.

Multe firme de transport au fost puse în situația de a opri activitatea. S-a simțit acest lucru prin prisma unei concurențe mai acerbe pe segmentul transportului de convenție?

Desigur, din piață s-au cerut oferte și unii transportatori, în disperare de cauză, au venit cu tarife de dumping. Partenerii care au apreciat, de-a lungul timpului, colaborarea cu noi au refuzat aceste oferte care erau sub costuri.

Sunt firme care nu și-au mai reluat activitatea și, inclusiv în zona transportului de angajați, sunt flote care nu au mai fost utilizate.

Un criteriu de departajare folosit de clienții noștri a fost legat de profitul minim de 7%, pe o perioadă de minim 5 ani. Foarte mulți transportatori nu s-au încadrat. Clienții au experiență și știu că un tarif prea mic înseamnă un serviciu care nu poate asigura continuitate.

Multinaționalele au experiența tarifelor de dumping și ceea ce presupun acestea. Nu își doresc să colaboreze cu firme care, de ani de zile, sunt pe pierdere. Cum poți susține o afacere, dacă înregistrezi pierderi, în fiecare an?

Lupta pentru supraviețuire este, și în acest moment, una foarte dură. Și merge inclusiv în zona fake-news și reclamații nefondate. Nu am mai întâlnit asemenea situații din anii 2000.

Pe de altă parte, am avut și clienți care ne-au solicitat reduceri ale tarifelor cu 30% și am preferat să oprim colaborarea.

Urmărim toți clienții, în special din punct de vedere al comportamentului de plată. De asemenea, monitorizăm cererile extra contract, pentru a avea o imagine clară a costurilor suplimentare generate cu fiecare client.

Au fost inclusiv solicitări de dublare a flotei, dar menținând același buget. Sună aberant, însă am ajuns la întreruperea colaborării, în aceste cazuri, în ciuda faptului că le-am prezentat costurile în mod detaliat și reieșea clar că intrăm într-o zonă cu pierderi mari.

Putem vorbi despre o bună predictibilitate, în acest segment de transport?

Predictibilitatea este esențială, în acest segment de transport, însă, din păcate… De exemplu, în Brașov, din 2021, trebuie să ne aliniem la norma de poluare Euro 6, pentru obținerea avizului de tranzitare. Nu poți investi în mașini Euro 6 fără predictibilitate în ceea ce privește durata contractului și stabilitatea tarifelor.

La companiile pentru care am dublat flota, contractul se prelungește de la o săptămână la alta. În aceste condiții, am preferat să subînchiriem flota suplimentară. Fără un orizont clar, riști să investești în mașini și apoi să le tragi pe dreapta.

Astăzi, flota noastră este utilizată 100% și inclusiv departamentul turism a trecut la transportul de convenție.

Ce se întâmplă pe celelalte segmente pe care activați?

În zona turismului, lucrurile sunt foarte dificile, fiind multă flotă neutilizată, la nivel național.

De asemenea, mai aveam o colaborare pentru o linie de transport internațional, însă și aici lucrurile s-au amânat pentru anul viitor.

Din data de 16 martie, am oprit transportul regulat interjudețean, pentru două luni. Sunt trasee pe care le deținem încă de la înființarea firmei și nu au fost închise niciodată. Acum le operăm cu microbuze la o capacitate de 50%, iar veniturile sunt la aproximativ 60% față de perioada pre-pandemie. Sperăm ca și acest transport interjudețean să își revină, începând cu luna septembrie. Nu poți opri de tot acest transport, pentru că riști să rămâi fără călători.

Care este situația financiară?

Ne-am propus ca, până în luna septembrie, să fim pe zero – să putem să ne acoperim integral costurile. Nu este o situație ușoară.

Sunt clienți care ne-au cerut reduceri ale tarifelor, având la bază clauzele de combustibil. Însă nu are logică, în condițiile în care nu s-a lucrat la capacitate și, din cauza acestui lucru, noi am avut niște pierderi. Nu am putut disponibiliza oameni, pentru că trebuia să respectăm prevederile contractuale și nevoia de transport putea apărea oricând. Iar lipsa șoferilor reprezintă, în continuare, o provocare.

Ce s-a întâmplat cu angajații?

În această perioadă, angajații noștri și-au efectuat jumătate din concediu, însă nu am făcut nicio concediere. Am organizat activitatea șoferilor astfel încât fiecare să lucreze minim 10 zile pe lună, pentru a putea încasa un salariu diminuat. Din cei peste 150 de angajați, nu am avut nici o demisie. De șomajul tehnic au beneficiat jumătate dintre angajații noștri, pentru o singură lună.

Am făcut toate eforturile posibile pentru a menține echipa intactă, pentru că valoarea unei firme este dată, în primul rând, de echipă.

Totuși, numărul îmbolnăvirilor crește și, de aceea, suntem sceptici în privința măsurilor de relaxare și intrarea în normalitate a economiei.

La declanșarea pandemiei, și noi am fost nevoiți să luăm măsuri drastice pentru reducerea costurilor – chirii, piese de schimb, marketing… Am amânat plata ratelor de leasing și am apelat la IMM Invest atât pentru investiții, cât și pentru capital de lucru.

Vă mai gândiți la investiții, în această perioadă?

Ne dorim să continuăm programul de reînnoire a flotei. Avem în vedere că sunt foarte multe firme care au cerut amânarea ratelor până la sfârșitul anului, însă, în această perioadă, au încasări zero. Practic, chiar dacă și-au amânat ratele, sunt firme care nu au mai putut plăti primele de asigurare RCA și CASCO. În plus, firmele de distribuție carburant au reanalizat situația financiară și, chiar și pentru compania noastră, cu toate că am avut profit pe primele trei luni ale anului, au redus limita de creditare. În aceste condiții, va fi foarte dificil pentru firmele care au oprit activitatea să repornească. Aceste firme vor dispărea și cineva va trebui să facă transport în locul lor.

Mai mult decât atât, primăriile din marile orașe au achiziționat, pe fonduri europene, autobuze noi, unele electrice, și acum țintesc introducerea de restricții privind normele de poluare. În viitorul apropiat, accesul în orașe se va realiza cu mașini minim Euro 6. În caz contrar, transportatorii nu vor primi avizul de tranzitare.

Un business de transport gândit pe termen lung nu poate întârzia reînnoirea flotei.

Din păcate, prea puțini clienți reacționează la aceste schimbări și este de așteptat să ajungem la o lipsă de capacitate de transport (autovehicule Euro 6), în următorii ani, pe segmentul transportului de convenție.

Sunt mulți oameni, în departamentele de achiziție ale clienților, care nu înțeleg piața de transport și consideră că este suficient să arunce în piață o cerere de ofertă și se vor găsi imediat flotele Euro 6 de care au nevoie. Însă un autocar Euro 6 are un preț de achiziție de peste 100.000 de euro second-hand. Iar, pentru vehicule noi, termenul de livrare este de aproximativ opt luni.

Noi țintim clienții care își doresc parteneriate pe termen lung. Este surprinzător să vezi companii care solicită vehicule Euro 6 și contracte cu valabilitate de doar un an. Nu știu ce transportator ar investi în câteva zeci de autocare Euro 6 fără a avea garanția unui contract pe termen lung. La ora actuală, inclusiv finanțatorii caută afaceri – firme care pot dovedi continuitatea contractelor. Cu toții vor să minimizeze riscul reposesiei.

Cum vedeți viitorul?

Ne gândim să diversificăm și mai mult activitatea, mai ales că avem afaceri în grup care nu au fost afectate la fel de mult precum transporturile. Pe zona de transport, ne dorim să dezvoltăm noi parteneriate și avem capitalul necesar pentru acest lucru. Însă clienții trebuie să garanteze contractual un număr minim de kilometri anual. De altfel, toate contractele încheiate anul acesta includ această clauză.

În această perioadă, ne-am alocat timp pentru lucrurile pe care, până acum, le amânam. Am reanalizat costurile și am renunțat la lucrurile inutile.

La momentul actual, activitatea este la 100% și cifra de afaceri a crescut, având în vedere solicitările suplimentare venite de la companiile pentru care lucrăm. Continental Fast Line transportă, zilnic, peste 25.000 de călători.

Suntem sceptici în ceea ce privește departamentul turistic și nu ne așteptăm ca, anul acesta, să revină la o funcționare normală. Este de așteptat ca foarte multe firme să dispară și, de aici, crește riscul de neîncasare a facturilor. În turism, presiunea este foarte mare.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.