TAPA EMEA. Porturile, în pericol

Infiltrarea grupărilor de crimă organizată în porturi reprezentă o amenințare majoră pentru economia și securitatea UE, conform unui raport produs de către Europol, Agenția pentru Cooperarea Forțelor de Aplicare a Legii din Uniunea Europeană și Comitetul de Securitate al porturilor Anvers, Hamburg/Bremerhaven și Rotterdam, prezentat în paginile buletinului informativ al TAPA EMEA, Vigilant.

Se estimează că, prin intermediul principalelor porturi din UE, se procesează anual aproximativ 3,5 miliarde de tone de mărfuri legale, conform datelor din 2021. Mărfurile containerizate reprezintă 25% din volumele manipulate, echivalentul a 98 de milioane de containere. Tocmai enormitatea operațiunilor din aceste porturi atrage ca un magnet grupările infracționale, parțial pentru că știu că autoritățile portuare sunt capabile să inspecteze doar între 2 și 10% dintre containere.

Europol este de părere că obiectivele raportului „Rețele infracționale în porturile UE – riscuri și provocări pentru structurile de aplicare a legii” sunt de a crește gradul de conștientizare în rândul autorităților publice și private, de a încuraja schimbul de informații la nivel european și de a oferi recomandări, pentru dezvoltarea unei abordări centralizate europene, în special pentru a contracara modus operandi al rețelelor infracționale de a folosi fraudulos codurile de referință ale containerelor. Acest lucru se crede că ar fi facilitat traficul a sute de tone de droguri și este de natură să crească riscul la care sunt supuse mărfurile legale, dacă grupările infracționale organizate sunt capabile să sustragă containere folosind această metodologie.

Vulnerabilitățile porturilor din UE

Scara operațiunilor portuare reprezintă un obstacol logistic enorm pentru organele de aplicare a legii, precum și o oportunitate clară pentru rețelele infracționale care au nevoie să acceseze hub-urile logistice, pentru a-și facilita activitățile ilegale. Astfel, astfel de rețele s-au infiltrat în porturile de pe toate continentele, conform raportului citat.

Cele mai mari trei porturi europene se numără printre cele mai vizate de infiltrările criminale, prin intermediul corupției personalului companiilor de shipping, a lucrătorilor portuari, a importatorilor, companiilor de transport și a reprezentanților autorităților naționale ale căror acțiuni sunt necesare pentru securizarea intrării încărcăturilor ilegale. Dar această abordare necesită un număr mare de complici corupți. Pentru a-și concentra eforturile și a minimiza riscul de a pierde marfă, autorii raportului spun că grupările de criminalitate organizată caută noi metode, care să necesite coruperea unui număr mult mai mic de indivizi.

Fraudarea codurilor

Europol spune că tehnica specială de a frauda codurile de referință ale containerelor – așa-numita fraudă a codurilor PIN – pe care importatorul, reprezentantul lui sau transportatorul le poate folosi pentru a colecta un container din terminalul de destinație necesită coruperea unei singure persoane, alături de o infiltrare de tip „cal troian” a unor echipe de extracție, care sunt apoi plătite cu procente între 7 și 15% din valoarea încărcăturii ilegale. Procesele logistice realizate în porturi implică participarea diferitor actori care pot fi ținta corupției. „Tarifele” de mită pot chiar și sute de mii de euro. Cele mai mari tarife sunt plătite conexiunilor esențiale din lanțul de extracție, uneori operatorilor de macara, plannerilor sau angajaților care oferă acces la informații prin intermediul sistemelor IT.

Raportul subliniază modul în care rețelele criminale organizează infiltrarea în porturi și coordonează rețelele locale de lucrători corupți, pentru a organiza intrarea containerelor cu bunuri ilicite în UE. Pentru asta, se bazează pe rețele mondiale de celule cu membri de încredere, au folosesc servicii dedicate. Lucrează în mod targetat, prin analiza datelor interne pentru selectarea transporturilor care sunt cele mai puțin expuse la riscul unor inspecții și care sunt organizate de companii logistice în care au acces la angajați corupți.

„În contextul în care mulți actori publici și privați au acces la infrastructura portuară și la informații, oportunitățile de infiltrare și facilitarea transporturilor ilicite sunt numeroase,” spune Europol.

Raportul precizează că modul de operare prin fraudarea codurilor de referință ale containerelor „reflectă modul în care rețelele infracționale caută în permanență lacune în procedurile portuare și scăpări de securitate”.

Una dintre cele mai eficiente măsuri de a elimina aceste lacune în procesele logistice este principiul accesării datelor și sistemelor numai pe baza necesității.”

Companiile logistice care limitează accesul la codurile de referință ale containerelor au dovedit deja că este o soluție eficientă împotriva acestui mod de operare.

Digitalizarea oferă oportunități infractorilor

Raportul adaugă: „Din cauza procesului complex de urmărire a sosirii containerelor și a mișcării lor în porturi și a necesității unui suport din interior, fiecare punct de intrare al mărfurilor ilicite poate fi considerat un punct fierbinte al corupției. În majoritatea cazurilor, principala provocare este determinată de poziția de stocare, locația containerului în terminal, între mii de alte containere. Acestea pot fi stivuite în blocuri, cu containerele de interes plasate în interiorul acestora sau undeva foarte sus, ceea ce le face dificil de accesat. Pentru a le localiza și a asigura accesibilitatea, este necesară colaborarea mai multor docheri, operatori de echipamente de transport și de macarale. Totuși, digitalizarea în creștere a infrastructurii portuare oferă alte oportunități extractorilor și se reflectă în creșterea numărului de incidente care implică «spargerea» și manipularea sistemelor IT. Rețelele infracționale primesc codurile în special de la indivizi corupți care folosesc ilicit conturile unor companii legitime, implicate în transport și logistică portuară. În unele cazuri, însă, aceștia pot utiliza metode de hacking sau phishing.”

Construirea unei rețele de corupție

Membrii rețelelor infracționale, spune Europol, se inserează în comunitatea personalului implicat în activități portuare. Pot face asta prin accesul direct la rețelele sociale, prin activități sportive sau recreative, sau prin angajarea în port, pentru a intra în contact cu lucrătorii portuari, la locul de muncă sau în timpul sesiunilor de training. Odată contactul stabilit, își cresc rețeaua de oameni din interior și își consolidează infiltrarea prin corupție și intimidare. Actele violente merg de la amenințări, intimidare sau tortură, până la omucidere. Sunt targetate ocazional și persoane nevinovate care operează în porturi sau în afara lor, cum ar fi șoferii care mută containere în care pot fi ascunse droguri.

Având în vedere creșterea nivelului de automatizare în porturi și al digitalizării procedurilor de manipulare a mărfurilor, trebuie să fie aplicate măsuri de contracarare, de către partenerii publici și privați.

„Rețelele infracționale lucrează să eludeze securitatea de la frontierele terestre și în porturile maritime și aeroporturi. Au un singur lucru în minte – profitul. O reacție eficientă este o colaborare mai strânsă între sectorul public și cel privat; acest lucru va face ambele părți mai puternice. Acest raport, primul creat în colaborare cu porturile Anvers, Rotterdam, Hamburg/Bremerhaven, este parte a construirii acestui front comun. Acest schimb de informații a condus la o înțelegere mai adâncă, fapt care reprezintă cea mai eficientă armă împotriva criminalității organizate”, a declarat Catherine de Bolle, director executiv Europol.

Principalele recomandări

  • Schimb internațional de informații în privința activităților grupărilor de crimă organizată în porturi, cu Europol și între statele membre UE.
  • Acordarea unei atenții continue integrării elementelor de securitate în proiectarea infrastructurii portuare.
  • Implementarea unor parteneriate public-private pentru a implica toții actorii portuari esențiali pentru abordarea infiltrării rețelelor infracționale în porturile UE.

sursa: Vigilant, aprilie 2023

traducerea și adaptarea: Raluca MIHĂILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.