TAPA EMEA: Supply chainurile din Ucraina, în război

Numărul din luna martie al buletinului informativ Vigilant, al TAPA EMEA, a publicat un raport special, realizat de către analistul Kristian Bischoff, Risk Intelligence, referitor la războiul din Ucraina și la impactul de securitate al acestuia asupra supply chainurilor. Vă prezentăm în cele ce urmează, și pe parcursul numărului următor, cele mai importante elemente de analiză din acest raport.

Trebuie menționat încă de la început că acest raport se bazează pe informațiile disponibile la data de 28 martie 2022, fiind posibil ca, între timp, să fi apărut modificări ale situației.

Privire de ansamblu

Invazia rusă în Ucraina care a început pe 24 februarie 2022 a răsturnat situația politică și economică de pe continentul european, iar securitatea generală din interiorul Ucrainei a continuat să se deterioreze, zi de zi. Este de așteptat ca implicațiile pentru Ucraina, pentru Europa și chiar pentru economia globală să fie uriașe.

Situația continuă să evolueze în fiecare zi, deși avansul armatelor ruse a fost stopat, ba chiar s-a și retras din anumite zone, în ultimele zile. Acest lucru este legat de rezistența ucraineană, dar problemele de aprovizionare și de întăriri primite de forțele ruse. Activitățile ucrainene din spatele frontului au fost de natură să perturbe logistica rusă și să prindă forțele invadatoare în ambuscade. Acestea din urmă se fac vinovate de atrocități incredibile asupra populației civile, dar și de atacuri și bombardamente din ce în ce mai susținute asupra unor ținte și instalații civile, cum ar fi zone rezidențiale, poduri, șosele, spitale, uzine electrice și de alimentare cu apă.

Izbucnirea conflictului

Când armata rusă și-a început ofensiva, pe 24 februarie, a avut loc o perturbare considerabilă a operațiunilor normale pe teritoriul Ucrainei. Mulți șoferi au fost, inițial, prinși în interiorul sau în apropierea unei zone de conflict. În mai multe cazuri, șoferii și-au abandonat camioanele, pentru a nu deveni ținte, și s-au grăbit să părăsească țara pe jos, alături de alți refugiați. Alți șoferi au fost siliți să își abandoneze vehiculele din cauza faptului că au rămas fără combustibil, forțele armate deținând controlul asupra stațiilor de alimentare. În ambele cazuri, alimentele și apa au constituit probleme serioase pentru șoferi, la fel ca și pentru populația civilă locală. Închiderea granițelor către Rusia și Belarus a însemnat că mulți alții au fost nevoiți să își schimbe traseul sau chiar să își anuleze cursa și să își abandoneze încărcăturile, dacă rutele alternative erau nefezabile.

Având în vedere Legea Marțială care a intrat în vigoare în Ucraina pe 24 februarie, mulți șoferi ucraineni care transportau mărfuri în afara țării au avut dificultăți în a părăsi această țară, toți cetățenii de sex masculin cu vârsta cuprinsă între 18 și 60 de ani fiind obligați să rămână în Ucraina, pentru a participa la efortul de război. Alți șoferi s-au confruntat cu probleme, trebuind să demonstreze că nu sunt ucraineni care încearcă să scape de mobilizare. Alte probleme au fost legate de procedurile vamale, proveniența mărfurilor și înmatricularea vehiculelor.

În Europa, șoferii ucraineni și cei ruși au rămas blocați în diverse locuri. Companiile ucrainene nu au mai fost capabile să transfere bani către sistemele automate de taxare pe autostradă iar șoferii nu au mai fost capabili să retragă suficienți bani, din cauza restricțiilor. Limitarea transferurilor bancare internaționale a însemnat, de asemenea, că firmele de transport au fost incapabile să transfere bani pe cardurile de combustibil. Șoferii ruși s-au confruntat cu probleme similare, serviciile de plată excluzând clienții ruși, ca parte a reacției vestului la invazie.

Supply chainurile din Ucraina

În prezent, chiar dacă un număr extrem de mare de ucraineni au părăsit țara pentru a se afla în siguranță, aproape 40 de milioane de oameni se află încă în Ucraina și este nevoie ca supply chainurile să fie funcționale.

Acest lucru este complicat de o varietate de factori, unul dintre ele fiind perturbarea severă a logisticii. Porturile Ucrainei, care, înainte de război, își adjudecau 70% dintre importuri și exporturi, sunt închise de către autorități, iar toate rutele din Marea Neagră și Marea Azov sunt controlate de către marina rusă.

Închiderea porturilor înseamnă că, pentru supply chain, sunt disponibile numai rutele terestre. Ca alternativă pentru traficul maritim regulat, Portul Constanța din România a devenit un hub central pentru descărcarea mărfurilor și transferul lor către Ucraina și regiunea Odessa. Traficul aici este, în prezent, vital pentru Ucraina și va rămâne așa atâta vreme cât Odessa și regiunea vor fi sub control ucrainean.

Restul logisticii terestre își desfășoară traficul către Ucraina prin granițele de vest. Toate punctele de frontieră sunt închise de gărzile ucrainene, dar voluntarii, expedițiile militare, ajutoarele și bunurile sunt lăsate să treacă. Autoritățile ucrainene au anunțat că procedurile vamale vor fi simplificate, pentru a permite un import mai ușor al produselor esențiale. În plus, toate bunurile care intră în Ucraina vor fi exceptate de la taxe vamale.

Surse oficiale indică faptul că guvernul de la Kiev coordonează supply chainul general, companiile logistice și voluntarii din Ucraina administrând facilități de depozitare și transporturi, pentru a susține populația și efortul de război.

În multe zone, acest lucru este foarte dificil, din cauza distrugerii infrastructurii. Poduri rutiere și de cale ferată, inclusiv care traversează râuri, au fost aruncate în aer de către ucraineni, pentru a împiedica mișcarea armatelor ruse, sau au fost distruse de bombardamentele rusești. GPS și navigația funcționează în majoritatea cazurilor, deși apar bruiaje în apropierea zonelor de luptă. Acest lucru se poate dovedi o provocare pentru șoferii care nu cunosc zonele și traseele și poate fi necesar să aibă și hărți pe hârtie la îndemână. Multe hărți online, cum ar fi Google Maps, se actualizează în mod regulat, pentru a arăta ce drumuri au fost distruse și care dintre ele sunt practicabile, dar trebuie subliniat că nu indică punctele militare de control, luptele sau prezența militarilor.

Până la data de 28 martie, nu se înregistrase oficial niciun atac rusesc asupra traficului de bunuri, dar este posibil ca și acest lucru să se întâmple. Trebuie, de asemenea, notat că au fost țintite și unele depozite, pentru a degrada susținerea forțelor militare și a populației civile ucrainene.

În numărul viitor, vom vorbi despre amenințările și riscurile pe care acest război le răsfrânge asupra transporturilor și activităților de depozitare din Ucraina.

sursa: Vigilant, martie

foto: flickr.com/manhhai

traducerea și adaptarea: Raluca MIHĂILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.