Transportatorii iau in calcul angajarea de soferi straini

Este insa o varianta eficienta? Care sunt elementele care stau la baza luarii in calcul a unei astfel de decizii? Dar pasii care ar trebui urmati pentru a putea angaja soferi din afara Romaniei?

Unul dintre subiectele abordate cu ocazia mesei rotunde organizate de revista Ziua Cargo in luna februarie a adus in prim plan posibilitatea angajarii de soferi straini din spatiul extracomunitar, in conditiile in care firme mari de transport se asteapta la o reactivare a crizei de conducatori auto pe piata romaneasca. „Avem o mare nevoie de soferi buni. Exista semnale in toata Europa privind forta calificata de munca. Imbatraneste deja o generatie de soferi, iar un raport realizat de o companie importanta la nivel international arata ca tinerii nu sunt interesati de aceasta meserie“, a afirmat Sorin Selaru, Logistics Director Aquila. El a subliniat ca, in acest context, este de asteptat ca soferii din Estul Europei sa fie contractati de companiile din Vest, care se vor afla in cautare de forta de munca pregatita si mai ieftina. „In acest moment, Romania este unul dintre exportatorii de soferi. Ne confruntam deja, la nivel de companie, cu dificultati in a angaja soferi. Ne-au plecat, de exemplu, 40 de soferi pentru o diferenta de salariu pe care noi nu o putem oferi. De unde mai putem alege? Cine sta astazi pe drumuri, fara job, cand exista locuri de munca afara? Doar cei fara experienta sau cu antecedente penale. Se impune astfel sa angajezi tineri si sa faci scoala cu ei. Iar aceasta pe camioane noi, Euro 5, pentru ca altfel nu poti fi competitiv. Tanarul sta 3, 6 luni, 1 an, face scoala, apoi pleaca in Italia, iar transportatorii romani sunt extrem de defavorizati din acest punct de vedere“, a adaugat Sorin Selaru. In opinia sa, ar trebui sa existe reglementari care sa iti permita sa imputi soferului costurile de scolarizare daca pleaca la putin timp dupa angajare. „Mi-as dori sa angajez si chinezi, dar sa stiu ca raman in cadrul firmei 2-3 ani“, a mai spus Logistics Directorul Aquila.

Firmele mici sunt cele mai expuse la criza soferilor

Pe de alta parte, Sandor Gabor, presedintele IFPTR, a atras atentia ca probleme pe segmentul angajarii de soferi se vor resimti in primul rand la nivelul companiilor mici, pentru ca firmele mari reprezinta deja branduri care atrag conducatorii auto. „In consecinta, managerii firmelor mari, care constientizeaza aceasta realitate, se pot urca pe acest val.” In opinia presedintelui IFPTR, companiile mari care au strategii/politici coerente in materie, aplicand cu consecventa exercitiul angajarilor programate, in functie de fluctuatiile previzibile/anticipate, nu vor avea probleme. „Un astfel de program nu face minuni pe termen scurt, dar odata declansat si aplicat in mod pragmatic, iti ofera garantii de certitudine in privinta evitarii crizei de soferi“, a subliniat Sandor Gabor. El a precizat ca la judecata oportunitatii de a opta pentru alternativa de a angaja soferi din spatiul extracomunitar trebuie luat in calcul faptul ca acestia trebuie sa-si obtina in prealabil autorizatia de munca ori dreptul de sedere permanenta in Romania si sa dobandeasca statut de asigurat social pentru ca sa poata lucra ca si conducatori auto – ceea ce inseamna timp si costuri suplimentare. Odata indeplinite aceste conditii, devin acute/curente problemele legate de comunicare, precum si cele de obtinere a vizelor de intrare necesare pentru ei in spatiul comunitar – in eventualitatea onorarii unor misiuni de transport international. Presedintele IFPTR a aratat ca odata recunoscuta criza de forta calificata de munca si implicit lipsa soferilor profesionisti, ar fi salutara initierea din partea statului a unor programe sociale de integrare a imigrantilor, prin care sa sustina initiativa/dorinta acestora de a se stabili si de a lucra in Romania. Aceste programe ar trebui sa vizeze nu numai facilitarea obtinerii formelor necesare, dar si formarea aptitudinilor/competentelor indispensabile de dovedit in vederea angajarii si/sau exercitarii ocupatiei de conducator auto de catre cetatenii statelor nemembre ale Uniunii Europene. Pana atunci insa, in afara ingrijorarii cotidiene de a reusi sa-si motiveze cat mai bine soferii, mingea/costul angajarii/integrarii/valorificarii fortei de munca, inclusiv din spatiul extracomunitar, ramane in curtea companiilor romanesti de transport. „Patronii companiilor de transport si managerii trebuie sa stie ca in gestiunea crizei de soferi definitorie ramane atitudinea fata de angajat si coerenta managementului de personal. Asa cum au invatat sa investeasca in camioane, trebuie sa investeasca si in soferi. Orice omisiune/compromis in materie se va deconta ulterior prin costurile gestiunii perioadelor de criza“, a concluzionat Marin Lepadatu, director general IFPTR.  Dar mai multe despre motivarea soferilor si despre profilul psihologic al conducatorilor auto straini va invitam sa cititi in paginile urmatoare.

„Pentru a putea fi protejata investitia in camioane, trebuie investit in oameni.“

Meda BORCESCU

meda.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.