TRANSPORTUL JUDEȚEAN: Un eșec reparabil?

Procedurile de atribuire mult întârziate și programele de transport întocmite nerealist sunt doar o parte a problemelor. Sunt riscuri mari pe care transportatorii și le asumă, atunci când semnează contractele care prevăd numărul mare de obligații, însă puține posibilități de a acoperi pierderile iminente.

Gheorghe Neagra

Conferința ZIUA CARGO, organizată la Poiana Brașov în luna mai, a scos în evidență neajunsurile procesului de atribuire a transportului regulat județean.

„Toți cei care efectuăm curse regulate am pierdut un mare tren. Ar fi trebuit să ne aplecăm mai mult asupra Regulamentului 1370/2007 al ANRSC și a contractului-cadru. Am fi văzut, astfel, avantajele transportului județean prin prisma achizițiilor, conform Regulamentului 1370. Imediat după realizarea documentației pentru atribuire în județul Dolj, am contestat-o, pentru că au forțat legea, care spunea că ar fi trebuit să fie realizat un contract-cadru, așa cum a fost stabilit de ANRSC. Contractul-cadru vorbea despre «diferența de tarif», «compensație» și «efort investițional», care trebuie suportat de autoritatea contractantă”, a arătat Gheorghe Neagra, director general Neagtovo Prod.

Evident, miza principală o reprezintă compensația.

„Trecerea în contract a capitolului legat de compensare a fost evitată cât s-a putut de mult, de autoritățile din toate județele. Într-o hotărâre judecătorească, în urma unui proces intentat de un transportator, se vorbește despre exces de putere, folosită de autoritatea contractantă, pentru că nu respectă legea. În continuare, judecătorul precizează faptul că oricare parte care se consideră vătămată poate să se adreseze CNSC sau instanței judiciare. Însă autoritățile județene au preferat să anuleze licitația, decât să riște să semneze un contract care să prevadă posibilitatea compensării”, a completat Gheorghe Neagra.

Posibilitatea acordării compensației ar fi dus acest serviciu într-o zonă sustenabilă, asigurând un nivel al calității și o frecvență controlabile de către autoritățile județene, păstrând, totodată, sănătatea operatorului de transport.

„Având contracte corecte, am fi devenit cu adevărat patroni de firme de transport, am fi scăpat de grija pirateriei și ne-am fi ocupat doar de șoferi și mașini”, a declarat Gheorghe Neagra.

Florin Bocai

Județe fără atribuire

„Procesul de atribuire a fost un semi-eșec. Consiliul județean nu achiziționează nimic. Regulamentul european impunea concesiune, însă nu am convins niciodată reprezentanții ANRSC că este vorba de concesiune, și nu de achiziție. Din cauza acestui aspect, care a dus la utilizarea unei legislații dificile, statistica în legătură cu atribuirea transportului județean înregistrată la nivelul lunii mai 2024 este grăitoare. Astfel, avem 61% atribuite, în desfășurare 12,19%, 9,81% anulate sau contestate și fără anunț de participare 17%. Sunt câteva județe codașe – Mehedinți, Teleorman, Timiș”, a arătat Florin Bocai, prim-vicepreședinte FORT.

La nivel național, există puține județe care au prevăzut din start compensația, în contractul de delegare.

„În legătură cu compensarea, în unele județe s-a reușit ca acest aviz solicitat de autoritatea contractantă către ANAP să vină înapoi condiționat, printre altele, de introducerea compensării. Și s-a reușit introducerea în contract a clauzei compensării. Autoritățile județene se feresc de compensare, la adăpostul expresiei de exclusivitate, specificate în regulamentul european. Însă discutăm de o obligație de serviciu”, a spus Florin Bocai.

Ce se întâmplă, însă, în celelalte județe? Mai ales că este puțin probabil ca operatorii să poată desfășura o activitate profitabilă.

„Acolo unde contractele de delegare s-au semnat, operatorii vor ajunge în situația în care nu vor reuși să atingă indicatorii de performanță. La licitație, s-a mers cu o ofertă foarte mică, pentru că procentul aferent tarifului era foarte mare (40-50%). Astfel, obținerea unui punctaj bun obliga la o ofertă mică, aceasta ducând la un tarif pentru bilet sub valoarea pieței. În aceste condiții, transportul nu este nici măcar pe linia de plutire. Noi nu transportăm călători cu bani, iar constrângerea de a merge în contractul nou de delegare cu tariful ofertat este dezastruoasă”, a explicat Florin Bocai.

Iar modificarea tarifului va fi extrem de dificilă.

„Există două ipoteze de schimbare a tarifului – de ajustare și de modificare. Ajustarea se face datorită unor criterii extrinseci, cum ar fi mărirea salariului minim, sau creșterea prețului la carburant. Modificarea nu va fi aprobată niciodată de consiliul județean, având la bază solicitarea firmei de transport, ca urmare a unei schimbări a politicii interne. Chiar dacă justificarea va fi una serioasă, bine argumentată, consiliul județean nu va aproba. Nu au nici un interes, în acest sens. Ajustare vom reuși o dată la trei luni, dacă justificăm și obținem hotărâre de consiliu județean. Nu se va întâmpla în multe județe, iar operatorii vor fi nevoiți să meargă cu tariful ofertat, care este foarte mic. Aici ar fi trebuit să intre în rol compensarea, pentru a susține diferența dintre venituri și costurile înregistrate (superioare veniturilor)”, a explicat Florin Bocai.

Chiar dacă este firească pentru un serviciu de utilitate publică, compensarea nu va fi acordată cu ușurință.

„Nu cred că vom apuca să vedem, în contractul de delegare pe șase sau nouă ani, prea multe compensări, mai ales că nici nu este prevăzută compensarea, în majoritatea cazurilor. Iar trecerea compensării în contract se poate câștiga în instanță. Trebuia atacată hotărârea de consiliu județean care nu a introdus în contractul-cadru clauza de compensare. Dacă etapa de achiziție a fost deja parcursă, va fi greu de introdus această clauză. Evident, avem numeroase cazuri în care am văzut cât de greu își plătește statul datoriile. Un exemplu recent este decontarea transportului elevilor – cu foarte puține excepții, nu a funcționat. Sunt implicat în mai multe dosare în instanță, prin care încerc obținerea decontării din partea ISJ-urilor”, a arătat Florin Bocai.

Chiar și acolo unde contractele au fost deja semnate, există, în continuare, căi…

„Mai există o cale pentru cei care au încheiat contracte de delegare de gestiune – o acțiune în instanță, pentru că nu se îndeplinește un lucru foarte important – capacitatea de transport de 70%. Realitatea este că acest indicator nu atinge nici 50%. Astfel, putem câștiga în instanță și putem determina autoritatea să acopere diferența de bani”, a spus Gheorghe Neagra.

Vasile Ștefănescu

Interjudețenele – prelungire pe termen nedeterminat

„Pentru transportul interjudețean, valabilitatea actualelor licențe se va prelungi până la finalul anului și tind să cred că această prelungire va continua și în 2025, pentru că nu cred că se va putea face ceva până la finalul acestui an electoral. Practic, ajungem exact acolo unde trebuia să ajungem. Din păcate, în ciuda acestor prelungiri, tot nu știm cum va arăta liberalizarea, cum va funcționa. Nimeni nu ne oferă o viziune concretă. Ne vom bate iarăși pe trasee? Cred că liberalizarea este greșit înțeleasă de către unii, care apelează la anumiți demnitari și vor să o facă peste noapte. Faptul că întârzie Curtea Constituțională cu pronunțarea nu reprezintă o problemă. Sunt pe trasee aceiași transportatori, cei care au făcut traseele, le-au luat de la țărână și le-au adus la drumuri asfaltate”, a declarat Vasile Ștefănescu, președinte COTAR.

RCA – speranțe noi

Tarifele RCA continuă să îngrijoreze transportatorii.

„RCA a devenit un Caritas legal. După protestele din 2016, am obținut Legea 132/2017, care nu a fost pusă în aplicare chiar de către ASF. Tarifele RCA au continuat să crească haotic, iar ASF sprijină asiguratorii. Nu putem suporta aceste majorări, făcute de asiguratori după bunul lor plac. Iar motivarea invocată, în legătură cu majorarea costurilor în service-uri, este falsă. Manopera legată de reparațiile în service reprezintă 2% din încasările pentru RCA. Iar, per total, incluzând piese, despăgubiri pentru vătămări etc., sunt 30% din total încasări. Ce se întâmplă cu 70% din încasări? De ce continuă majorările? Reasigurări, sedii, salarii… luxul și opulența sunt în spatele acestor tarife”, a comentat Vasile Ștefănescu.

Apariția unor noi societăți de asigurare ar putea reprezenta soluția.

„Am luat legătura cu mai multe societăți de asigurare și, anul acesta, vom putea pune la dispoziția transportatorilor polițe RCA la tarife decente – pentru camioane, la B0 vom avea 8.100 de lei, 7.500 pentru B1-B4 și 6.000 pentru B5-B8. De asemenea, vom avea tarife bune și pentru transportul de persoane. Încercăm, astfel, să mai diminuăm din tupeul acestor asigurători”, a spus președintele COTAR.

Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.