USER turează motoarele

Creșteri importante s-au înregistrat, în ultimii cinci ani, în expediție și transporturi, iar trendul pozitiv pare să se mențină și în acest an.

Marius Cae, președinte USER: „Ponderea caselor de expediție este una importantă și, luând în calcul că în jurul acestora gravitează firme de transport (media este de 18 firme de transport la o casă de expediție), anvergura expeditorilor este cu atât mai mare. Iar un atu important pentru expeditori îl reprezintă capacitatea managerială a acestora și complexitatea serviciilor oferite. Sectorul de expediții ar trebui să fie locomotiva ramurii de transport, prin tehnologii, anvergură, dezvoltare, complexitatea serviciilor oferite…”

Adunarea generală USER (Uniunea Societăților de Expediții din România) a reprezentat și un bun prilej de analiză a pieței, din punct de vedere statistic. Plasarea sectorului de expediții în cadrul ramurii transporturilor a reprezentat subiectul unui studiu de piață realizat de KeysFin.

1.800 case de expediție

Cu o cifră de afaceri de 11,9 miliarde de lei, expeditorii au obținut 22% din cifra de afaceri a ramurii transporturi. Iar transportul de marfă are o cifră de afaceri totală de 53,8 miliarde lei. Amintim faptul că studiul are la bază datele financiare ale anului 2017, o parte dintre concluzii fiind deja prezentate în numere precedente ale revistei.

„În ceea ce privește numărul de companii, casele de expediție reprezintă doar 5,5% din totalul firmelor de transport marfă. Astfel, avem 1.800 de case de expediție și aproape 33.000 de firme de transport”, a arătat Bogdan Avramescu, business developer KeysFin.

Numărul angajaților caselor de expediție este de 25.400, reprezentând 14,6% din numărul angajaților firmelor de transport (173.400 de angajați).

Bogdan Avramescu

„Cifra de afaceri a caselor de expediție din România a crescut cu 9,4% în 2017 față de 2016 și cu 43% față de 2013. Pentru 2018, estimăm un avans de 8%, la aproape 13 miliarde de lei. Cifra de afaceri a transportatorilor de marfă a crescut cu 8% în 2017 față de 2016 și cu 48% față de 2013. Pentru 2018, estimăm un avans de 8,2%, la peste 58 de miliarde de lei”, a subliniat Bogdan Avramescu.

Industria caselor de expediție a cuprins 1.781 de companii în 2017, din care 9 companii mari, 48 medii, 258 mici și 1.466 micro. Cea mai mare pondere din cifra de afaceri a fost generată de companiile medii (32,2% din total).

Industria transportatorilor de mărfuri a cuprins aproximativ 32.700 de companii, din care 15 companii mari, 381 medii, 2.450 mici, 29.800 micro. Cea mai mare pondere din cifra de afaceri a fost generată de companiile medii (32% din total).

Cei mai mari 10 jucători au concentrat aproape o treime din piața caselor de expediție în 2017, iar membrii USER au 63,7% din cifra de afaceri a sectorului.

În topul celor mai mari expeditori, întâlnim firme precum Grup Feroviar Român, Transmec, Quehenberger Logistics, Unicom Tranzit, Gebruder Weiss, Schenker Logistics, TTS, Gefco, E-P Rail, Hartl Connect.

În cazul transportatorilor, cei mai mari 10 jucători au generat afaceri de 3,75 miliarde de lei, adică 10% din total, în 2017.

„Numărul de companii care și-au raportat rezultatele anuale a scăzut cu 4% în 2017 față de anul anterior, însă este cu 13% peste cel din 2013. Pentru 2018, estimăm un ușor avans, la peste 1.820 de companii. Numărul insolvențelor a scăzut la 23 în 2017, însă, pe fondul decelerării economice, estimăm o revenire pe creștere a indicatorului, la 25 de companii în acest an”, a explicat Bogdan Avramescu.

Numărul transportatorilor a avut o evoluție similară în 2017: scădere de 6,5% față de 2016, însă avans de aproape 10% în ultimii 5 ani. Pentru 2018, se estimează o ușoară revenire, la 33.400 de companii.

„Numărul insolvențelor a revenit pe creștere în 2017, la 405, iar pentru 2018 estimăm continuarea avansului la 409 companii”, a completat reprezentantul KeysFin.

Expeditorii – creștere neîntreruptă a numărului de angajați

În timp ce numărul mediu de angajați din industria caselor de expediție a crescut cu 12% față de 2016 și cu 43% față de 2013, la peste 25.400, la nivelul transportatorilor observăm o corecție importantă în 2014, astfel încât bilanțul ultimilor 5 ani arată o scădere de 4%, la 173.000 de angajați.

„Estimăm că, în 2018, forța de muncă din cele 2 industrii va crește cu 7,6% (case de expediție) respectiv 1,4% (transportul de marfă) iar pe termen mediu ne așteptăm la o consolidare a numărului de angajați, pe fondul proceselor de migrație și de tehnologizare”, a arătat Bogdan Avramescu.

Profitul net al caselor de expediție a crescut cu 9% față de 2016 și cu 40% față de 2013, la 567 de milioane de lei, în 2017. Pentru 2018, se estimează continuarea tendinței de creștere, cu 7,8%, la peste 611 milioane de lei.

Creșterea profitabilității nete este mai accelerată în cazul transportatorilor de mărfuri, unde avansul a fost de 14% față 2016 și de 80% față de 2013. Pentru 2018 se așteaptă depășirea pragului de 3,32 miliarde de lei.

„8% din totalul caselor de expediție înregistrate sunt membre USER, însă ele asigură peste 60% din cifra de afaceri obținută, la nivel național, de toate casele de expediție. USER reprezintă o forță reprezentativă și aici ar trebui să se regăsească locomotiva care să asigure dezvoltarea și îmbunătățirea activității”, a declarat Marius Cae, președinte USER.

Avantajele certificării AEO

Mihai-Cristian Petre, director comerț internațional, Departamentul de Asistență Fiscală și Juridică EY România, a trecut în revistă, în cadrul adunării generale USER, avantajele certificării AEO.

„Puțini investesc în partea vamală. Este un segment care a rămas încremenit. Se fac și acum declarații vamale ca acum 20 de ani, oamenii primesc documentele, le procesează, camionul rămâne blocat…”, a arătat Mihai-Cristian Petre.

Mihai-Cristian Petre

Starea lucrurilor este oglindită și de statistici, România fiind plasată pe locul 48 într-un index al performanțelor/eficienței logistice. Partea vamală reprezintă unul dintre aspectele luate în considerare, alături de capacitățile logistice, viteza de tranzitare, trasabilitatea…

Chiar dacă locul 48 nu este foarte slab, poziția este mult trasă în jos de eficiența procesului de vămuire (locul 80 din 160).

„Suntem sub țări ca Ungaria, Polonia, Slovenia și Bulgaria și suntem aproape de țări precum Serbia, Ucraina și Republica Moldova. Orice companie care analizează oportunitatea de a muta fluxuri de mărfuri către România analizează acești indici”, a precizat directorul EY România.

În 2012, 2014 și 2016 am fost pe locuri superioare poziției 60 în ceea ce privește performanțele vamale. În 2018, am luat-o în jos ajungând pe poziția 80.

„Comisionarii vamali ar trebui să își ia mai în serios treaba, iar certificarea AEO ar trebui să crească viteza procesului de vămuire”, a spus Mihai-Cristian Petre.

Certificarea AEO aduce o serie de avantaje fiscale. De exemplu, în cazul utilizării unei garanții globale: cuantum redus de până la 50%, respectiv 70%, sau exonerare de garanție. De asemenea, un alt avantaj este negarantarea TVA în cazul importurilor urmate de livrări intracomunitare (regim vamal 4200). Optimizarea costurilor ca urmare a reducerii timpului de vămuire reprezintă un alt plus important.

Alte beneficii sunt: reducerea datelor care se includ în declarațiile sumare (transportatorii, casele de expediție și comisionarii vamali pot utiliza seturi reduse dacă și clienții lor sunt certificați AEO) sau notificare prealabilă în cazul în care transportul este selectat pentru control fizic.

La ora actuală, în România sunt 155 certificări AEO.

Top județe case de expediție

Capitala conduce și în privința numărului de companii înregistrate (27% din total). Urmează județele Constanța (9,5%), Ilfov (6,9%), Bihor (6,7%) și Timiș (4,6%). Împreună, primele 5 județe au concentrat 54,7% din total, în 2017.

Top județe transportatori

În privința transportatorilor, în București au fost înregistrate aproape 10% dintre companii. Urmează județele Bihor (6,9%), Cluj (6,2%), Argeș (5,5%) și Suceava (4,2%). Împreună, primele 5 județe au concentrat 32,7% din total în 2017.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.