Viziunea FlixBus

Schimbările legislative, în special tranziția transportului național către liberalizare, duc la o nouă analiză a potențialului oferit de piața din România. Am discutat cu Adrian Rășoiu, reprezentant FlixBus Romania, despre oportunitățile care ar putea să apară, în perioada următoare.

Adrian Rășoiu

ZIUA CARGO: Încă de la intrarea în România, reprezentanții FlixBus au afirmat că soluția are un potențial mult mai mare în condițiile în care ar putea acoperi și transportul național. Este vorba doar despre o completare a ofertei de internațional, sau mai mult de atât?

Adrian Rășoiu: Încă din 2016, anul în care am început primele curse în România, în colaborare cu parteneri de transport locali, am observat că există un potențial ridicat pentru servicii de transport accesibile și digitale. Dacă ne uităm la alte țări din UE, în special în ultimii 10 ani, de când a apărut și modelul Flix, putem spune că sectorul de transport pasageri, atât internațional, cât și național, s-a dezvoltat considerabil, acolo unde a existat concurență. Un cadru de operare deschis și o concurență loială au dus la crearea unui sector de transport dinamic, la creșterea numărului de persoane care călătoresc cu autocarul, cât și la o mai mare utilizare a mijloacelor de transport în comun, în general, inclusiv trenul. Cu alte cuvinte, mobilitatea colectivă a sporit.

Credem că România poate să urmeze calea acestor exemple de succes; asta ar însemna că atât operatorii deja prezenți în piață, cât și cei noi veniți, și-ar putea îmbunătăți oferta de transport și ar putea atrage mai mulți pasageri spre autocar.

Credem că, prin construirea unei rețele interconectate și atent optimizate, pentru a răspunde nevoii pasagerilor, se creează un cadru care permite operatorilor locali să își crească afacerile, împreună cu noi.

Propunerea pe care o avem pentru transportatori este bazată pe un parteneriat unde fiecare aduce experiența acumulată de-a lungul anilor. Doar împreună cu ei, reușim să creăm un serviciu de transport ușor accesibil pasagerului, de care să se bucure și pe care să-l folosească în mod regulat.   

Tranziția către liberalizare, la prima vedere, pare mai degrabă o prelungire cu încă trei ani a modului actual de funcționare a pieței. În aceste condiții, credeți că pot apărea oportunități de colaborare cu firmele de transport național?

Asistăm, în România, la un blocaj al transportului regulat interjudețean; pe de o parte, serviciile sunt furnizate de aceiași operatori, în aceleași condiții, în ultimii 10 ani, și, pe de altă parte, impactul pandemiei COVID s-a răsfrânt puternic asupra modului în care pasagerii călătoresc. În lipsa unui sector vibrant, competitiv, investițiile sunt pe măsura cererii de transport și, prin urmare, România are cea mai veche flotă din Uniunea Europeană, cu o medie de 20 de ani, dublul mediei generale a UE.

O piață lipsită de competiție, lipsită de dorința continuă de a deservi cel mai bine pasagerul, nu atrage investiții. Cifrele din piață confirmă această ipoteză. În acest moment, există oportunitatea de a introduce flexibilitate și de a permite companiilor care sunt, deja, prezente în România, precum și celorlalți jucători de pe piață, să ofere servicii de transport care pun accentul pe calitate și iau în calcul efectul asupra mediului înconjurător. Am putea asista la un pas important pentru întreaga industrie.

Din perspectiva noastră, considerăm că o serie de mici modificări, cum ar fi permiterea unui acces echitabil în autogări sau flexibilitatea în crearea unui grafic care deservește nevoia pasagerului, ar ajuta legislația să își atingă obiectivele.

În schimb, în cazul în care legea va fi adoptată în forma actuală, riscă să perpetueze aceleași probleme pe care le-am văzut în ultimul deceniu, ratând oportunitatea de a îmbunătăți serviciul de transport, pentru binele pasagerilor. Considerăm că o deschidere a pieței ar putea genera mai multă competiție și oportunități de creștere pentru operatorii de transport, cât și o ofertă îmbunătățită pentru pasager.

Actul normativ este un pas important pentru liberalizarea sectorului de transport interjudețean și sperăm că se va avea în vedere necesitatea unui sector competitiv, mai ales că modelul ultimului deceniu nu s-a dovedit unul eficient. Flexibilitatea și adaptarea la schimbări sunt esențiale, în sectorul de transport; în consecință, vom analiza cum ne vom putea ajusta modelul nostru de parteneriat pentru a răspunde mai bine cerințelor pasagerilor români.

De ce o liberalizare reală a pieței ar pune mai bine în valoare soluția FlixBus?

Existența unor condiții de concurență echitabile, în care toți operatorii de transport concurează pentru pasager, vine la pachet cu inovare, digitalizare, ceea ce înseamnă îmbunătățirea serviciului de transport.

În acest moment, transportul trebuie să se adapteze la nevoile pasagerilor, care sunt în continuă schimbare. Rolul Flix este acela de a veni în ajutorul transportatorului, prin digitalizarea transportului, simplificarea modului de achiziționare și plată a biletului, introducerea flexibilității reprogramării călătoriei, prin intermediul unei aplicații ușor de folosit. Prin captarea datelor din rețea și optimizarea acesteia în mod recurent, îi facem viața mai ușoară pasagerului, care are posibilitatea de a se bucura de o călătorie relaxantă, la bordul unui autocar sigur și confortabil. 

Pentru noi, o liberalizare reală înseamnă flexibilitatea de a ne adapta în funcție de nevoia de mobilitate a pasagerului, ceea ce implică digitalizare, colectare și optimizare constante, pe baza datelor. În acest fel, putem adapta, în mod rapid și flexibil, liniile, pentru a răspunde cât mai bine nevoilor pasagerilor.

Modelul Flix este unul digital, care permite interconectarea curselor, sporind volumul total de mobilitate și oferind pasagerilor mai multe opțiuni de călătorie. Avem în spate o rețea în care multipli parteneri operează multiple linii, o formulă care s-a dovedit câștigătoare la nivel european și global.

Cum au evoluat lucrurile, pe alte piețe europene?

Toate țările care au deschis piața de transport de călători cu autocarul au înregistrat creșteri semnificative ale numărului de pasageri. În acest mod, persoane care, altfel, nu și-ar fi permis să călătorească pe distanțe lungi au avut acces la transport accesibil. În Germania, aproape 3 milioane de persoane au călătorit cu autocarul, oameni care, în lipsa acestei opțiuni de transport accesibile, nu ar fi putut călători deloc. Similar, în Franța, dacă ne uităm la datele demografice pentru pasagerii pe distanțe lungi, peste o cincime dintre aceștia au sub 25 de ani, iar 17% dintre ei (aproximativ 1,2 milioane) nu și-ar fi permis să călătorească, în lipsa transportului cu autocarul pe distanțe lungi, care s-a dezvoltat după deschiderea pieței.

De asemenea, după deschiderea pieței de transport, atât densitatea rețelei, cât și acoperirea s-au îmbunătățit. În Germania, numărul de linii și de conexiuni a crescut, din 2012 până în 2018, cu peste 300%, iar numărul de autorizații s-a triplat numai în primul an. În Franța, la numai 4 luni de la deschiderea pieței spre concurență, în 2015, s-a înregistrat o dublare a numărului de orașe conectate prin linii de autocar, ulterior crescând de patru ori, în 2019.

Portugalia este o țară care și-a deschis piața domestică în septembrie 2019 și, deși este prea devreme pentru a avea cifre reprezentative, este evident că acest pas a fost unul câștigător. În ciuda impactului pandemiei asupra întregului sector al mobilității, autoritățile au autorizat noi rute de transport, între 2020 și 2022.

Sunt transportatori care privesc cu îngrijorare o eventuală colaborare cu FlixBus. De ce credeți că există această reținere?

Este firesc să privești cu incertitudine schimbarea; trecerea de la o piață reglementată la una competitivă atrage o stare de incertitudine. În realitate, însă, tiparele de călătorie ale oamenilor se schimbă, așa că operatorii trebuie și vor fi nevoiți să se adapteze. Industria se schimbă și este necesar să permitem inovații și în acest sector.

Planul nostru este să facem transportul cu autocarul atractiv și în România.

Nu vom veni cu autocare străine în România. Ne dorim să colaborăm cu transportatorii români, pe termen lung, și, împreună, să creăm un serviciu de transport digital, accesibil pasagerului român.

Ne dorim ca partenerii de transport locali să își dezvolte afacerile alături de noi, într-un mod sustenabil. Ne dorim să contribuim la viitorul mobilității în România.

În linii mari, cum funcționează colaborarea dintre FlixBus și o companie de transport?

Avem la bază un model de cooperare în care ambele părți se bucură de succes și prin care partenerii noștri cresc odată cu noi. Doar în Europa, avem peste 500 de parteneri locali, cu o experiență importantă pe piață. Partenerii locali sunt operatori de transport independenți și prestează serviciul de zi cu zi, în timp ce noi ne asigurăm că oferta este adaptată la nevoile pasagerilor, prin planificarea rețelei, controlul traficului, vânzarea de bilete, serviciul clienți și marketing.

Deschiderea pieței ar crește numărul opțiunilor și ar aduce noi posibilități pentru operatorii locali, ceea ce va conduce la transformarea pieței transportului rutier de pasageri într-una mai atractivă. Situația din alte piețe europene indică faptul că introducerea unor noi opțiuni de transport la un preț accesibil a dus la creșterea numărului de persoane care călătoresc.  

Îmbunătățirea serviciilor de transport cu accent pe nevoile pasagerilor va atrage mai multe persoane spre autocar și, în consecință, se va crea o rețea de conexiuni mai extinsă și o piață mai puternică. De asemenea, prin optimizarea operațiunilor, avem de a face cu o utilizare mai mare a autocarelor.

O ofertă mai largă are efecte pozitive pentru călător, care beneficiază de servicii mai sigure, ușurință în achiziționarea biletului, prețuri mai bune, mai multe destinații și frecvențe crescute ale curselor. La finalul zilei, pasagerul are la dispoziție o opțiune atractivă de călătorie și va opta pentru mijloace de transport colectiv.

Serviciile de transport cu autobuzul și autocarul au la bază un puternic element social, deoarece permit persoanelor cu posibilități economice reduse și celor din zonele îndepărtate să călătorească.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.