Wirtschafts-Assekuranz München: Afaceri confortabile – asigurări responsabile

O firmă de asigurări din Germania și-a propus nu doar să ofere o gamă completă de produse, ci și să contribuie la crearea unui mediu de afaceri confortabil.

Remus Nistor, director WIASS, sucursala Sibiu: „În toată Europa, se resimte problema forței de muncă în transport și logistică și posibilitatea de a avea un broker de asigurări care să acopere cât mai bine relația angajat-angajator, din punct de vedere al asigurărilor, reprezintă un atu important.”

Wirtschafts-Assekuranz München (WIASS) ne-a oferit o imagine asupra rolului pe care asigurările îl pot avea în întărirea relațiilor dintre angajator și angajați, precum și între clienți și furnizori.

Atunci când te implici în crearea de noi trenduri, un pas important/necesar îl constituie propriul exemplu. Iar WIASS a preferat să își asume pierderi (consistente), chiar dacă, din punct de vedere contractual, nu era obligată, pentru a ajuta firmele de transport blocate, anul trecut, la debutul pandemiei.

„Suntem bucuroși că am putut ajuta firmele de transport să traverseze perioada dificilă, oferindu-le posibilitatea suspendării polițelor pe perioada în care nu au avut de lucru. Sigur, noi am suportat aceste costuri și a fost un număr semnificativ de firme care a apelat la această posibilitate. Ne-am asumat o scădere a încasărilor de aproximativ 500.000 de euro”, a precizat Remus Nistor, director WIASS sucursala Sibiu.

WIASS a aplicat această măsură în Germania și a dorit ca și clienții din România să beneficieze de aceleași înlesniri.

După două luni lucrurile au început să meargă din nou și, în plus, a crescut numărul firmelor care deservesc sectoare economice puțin afectate de pandemie (de exemplu, transportul frigorific).

„În proporție de 90%, firmele și-au revenit și am repornit colaborarea după perioada de blocaj. Interesant este faptul că au apărut și clienți noi, iar finalul de an l-am terminat ascendent, 2020 aducând creștere față de 2019, chiar dacă mai mică decât cea preconizată”, a arătat Remus Nistor.

Tendințe noi

Apar noi tendințe în zona asigurărilor și lucrurile merg către o acoperire completă a riscurilor. Asigurarea de răspundere civilă a firmei a devenit, astfel, un produs care începe să își facă loc pe piață.

„Am avut clienți care au solicitat ca reprezentanții lor să fie asigurați nu doar pentru marfa transportată ci și pentru diversele posibile accidente pe care le-ar putea provoca. De exemplu, o firmă a avut un șofer care a ajuns la locul de încărcare, nu a găsit pe nimeni acolo, a văzut un buton roșu pe peretele halei, a apăsat pe el și… Au apărut echipaje de pompieri și salvare, pentru că acel buton reprezenta o alarmă pentru cazuri de accidente. Toată această întâmplare a costat aproximativ 5.000 de euro”, a povestit directorul WIASS.

Iar o asigurare de răspundere civilă pentru firmă ar acoperi un asemenea eveniment. „Din păcate, clientul nostru s-a asigurat abia după această întâmplare. Accidente care pot apărea din neglijența sau frustrarea șoferului sunt acoperite de acest produs”, a completat Remus Nistor.

Asigurări de sănătate

Începând cu primăvara acestui an, WIASS va lansa un nou produs – asigurarea de sănătate. „Va fi un produs accesibil, cu ajutorul căruia angajații asigurați vor putea să se trateze inclusiv în străinătate, în caz de necesitate. Acest produs vine ca o completare pentru asigurarea de accident pentru angajați, ambele fiind încheiate în Germania”, a arătat Remus Nistor.

Amintim faptul că asigurarea de accident are valabilitate 24 de ore, fără a fi strict legată de programul de lucru.

În ceea ce privește asigurările de sănătate, acestea reprezintă produse tot mai apreciate, în România. Angajații sunt conștienți de avantajele lor, iar angajatorii le pot utiliza ca pe un instrument important de motivare și creștere a loialității angajaților.

„Acest produs vine și ca un răspuns la ceea ce s-a întâmplat în ultimul an și are niște coordonate care îl recomandă – prețul redus (accesibil pentru multă lume), acoperirea pe care o va avea (la nivel de Europa) și servisarea WIASS”, a spus Remus Nistor.

Puterea CMR

Pentru un transportator, CMR reprezintă o asigurare care îl protejează de eventuale neplăceri sau, chiar, de faliment. În decursul unui an, o firmă transportă mii de tone de marfă, cu diverse valori și, fără un CMR bun, riscurile sunt mari.

„O asigurare bună, chiar dacă este puțin mai scumpă, merită să o faci. Experiența WIASS este importantă și prelucrarea dosarelor de daună are un ritm susținut, pentru că nu sunt multe situații pe care specialiștii noștri să nu le fi întâlnit. Astfel, avem praguri generoase pentru auto constatare și avem proceduri foarte simple, când solicităm inspectori de daună oriunde în Europa.

Toate aceste aspecte vin pe fondul încrederii pe care o avem în noi și în produsele noastre. Putem să ne mișcăm repede, putem să nu ezităm și putem să despăgubim până la 3.000 de euro fără inspector de daună. Iar acest prag pentru auto constatare poate fi majorat pentru clienții cu vechime”, a explicat Remus Nistor.

De multe ori, în cazurile legate de CMR, apare nevoia de consiliere, de specialiști care să cunoască în amănunt prevederile convenției.

„În Convenția CMR, este multă putere ascunsă, pe care oamenii nu o accesează cum ar trebui. Prin consultanța oferită (gratis), reușim să acoperim lacunele pe care multe firme de transport le au și să oferim acel punct de vedere/sprijin care să îl favorizeze pe transportator”, a declarat directorul WIASS.

Totodată, puțini clienți de transport își transportă marfa în cunoștință de cauză, știind cât valorează aceasta, pe durata transportului. Ajung să trimită, uneori, mărfuri scumpe, fără să conștientizeze valoarea de despăgubire în caz de accident sau deteriorare. Iar, în cazul transporturilor naționale, valoarea de despăgubire este și mai mică decât cea stabilită prin Convenția CMR.

Convenția CMR se aplică doar în cazul unui transport în care țara de încărcare este diferită de cea de descărcare.

Convenția CMR stabilește 8,33 DST/kg (aproximativ 10 euro), dar este nevoie de un transport internațional.

„Am întâlnit multe firme care încep să se axeze pe transporturile interne. Însă despăgubirile pentru marfă, în transporturile naționale, sunt stabilite la o valoare mult mai mică decât cea din CMR (2,5 dolari/kg marfă). Discutăm de legislația aferentă transportului intern, în România. Practic, asigurarea noastră acoperă transporturile internaționale (Convenția CMR), transporturi interne în România și în țările UE (cabotaj). Fiecare țară are prevăzute în legislația ei valorile de despăgubire și nu sunt toate la fel”, a explicat Remus Nistor.

Atunci când apare o daună la o marfă scumpă, pe un transport național, despăgubirea este foarte mică, dacă proprietarul mărfii nu și-a făcut o asigurare cargo. Se întâmplă des ca proprietarul mărfii să ceară valoarea totală a mărfurilor. Iar asigurătorul este pus într-o situație delicată, pentru că există tendința ca transportatorul să facă front comun cu proprietarul mărfurilor, chiar dacă acesta din urmă solicită despăgubiri la care nu are dreptul.

Există soluții pentru a evita asemenea neplăceri.

„Unul dintre colaboratorii noștri (casă de expediții) a solicitat asigurare cargo, adică asigurarea totală a mărfii, la valoarea reală a acesteia. Practic, respectivul expeditor dorește să o folosească în relația cu clienții săi. Dacă aceștia nu au asigurare cargo, le-o pune el la dispoziție și suma aferentă o adaugă la factură. Această casă de expediție a avut o inițiativă extraordinară și noi i-am pus la dispoziție acest produs, împreună cu flexibilitatea și promptitudinea de care are nevoie”, a arătat Remus Nistor.

Astfel, toate cursele cu mărfuri mai scumpe decât valoarea prevăzută de CMR sunt acoperite prin această asigurare suplimentară, iar clienții care nu o doresc sunt notificați că, în cazul lor, se vor aplica exclusiv prevederile Convenției CMR, sau ale legislației naționale, după caz.

Această inițiativă înseamnă creșterea calității serviciului oferit, însă, în același timp, are potențialul de a educa piața, a conștientiza toți jucătorii implicați asupra responsabilităților și riscurilor fiecăruia.

Asigurări care merită

A fi, astăzi, acoperit doar de asigurările obligatorii înseamnă foarte puțin. Este aproape sinonim pentru un transportator cu o invitație la dezastru. Riscurile și, implicit, produsele de asigurare care să le acopere ar trebui identificate cu grijă și aici iese în evidență rolul unui broker de asigurări de încredere.

Iată câteva produse pe care merită să le aveți în vedere:

  • Începem de la protecția pe care conducătorul auto ar trebui să o aibă. Aici, ne putem gândi la – asigurare de grup (răspundere civilă pentru firmă), asigurare de accident, asigurare de sănătate (va apărea, anul acesta, la WIASS).

„Sunt tot mai multe firme care își fac asemenea asigurări și nu este vorba doar despre fidelizarea angajatului. Angajatorul trebuie să știe că, atunci când se întâmplă ceva, șoferul său este protejat cât mai bine”, a spus Remus Nistor.

  • Urmează autovehiculele și marfa și, aici, asigurarea CMR și asigurarea RCA sunt obligatorii.
  • Asigurarea CASCO este, de asemenea, importantă. „Există calcule care sugerează că, în cazul flotelor mari, ar putea fi mai eficient să renunți la această asigurare, însă considerăm că ar fi mai bine să se meargă pe o asigurare CASCO cu franșiză majorată (implicit, prima de asigurare este diminuată), pentru a putea fi, totuși, acoperit în caz de daună totală”, a recomandat directorul WIASS.
  • Toate acestea ar putea fi completate cu asigurarea cargo. Sigur, aici discutăm într-o mai mare măsură de responsabilitatea contractantului, decât a transportatorului.

S-a împământenit cutuma ca transportatorul să răspundă pentru orice daună produsă în timpul transportului, la valoarea mărfii. Sunt inclusiv clienți de transport care dețin asigurare cargo, dar ajung să nu o folosească niciodată, preferând să impute totul firmei de transport. „Totuși, în ultima vreme, lucrurile par să se schimbe, pentru că tot mai multe firme de transport înțeleg situația și își apără drepturile. Este un pas firesc către responsabilitate și fairplay”, a declarat Remus Nistor.

Alegerea responsabilă a produselor de asigurare și utilizarea acestora în mod corect ar trebui nu doar să protejeze afacerea, ci și să mențină și să întărească relațiile de afaceri, inclusiv prin evitarea unor dispute comerciale nedorite între transportatori și clienții lor.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.