Semnal de alarmă privind transporturile la nivel mondial

Uniunea Internațională a Transporturilor Rutiere (IRU), Asociația Internațională a Transporturilor Aeriene (IATA), Camera Internațională a Transporturilor Maritime (ICS) și Federația Internațională a Lucrătorilor din Transporturi (ITF) au lansat un apel comun către șefii guvernelor la nivel mondial și către agențiile Națiunilor Unite, de a înlătura restricțiile care împiedică libertatea de mișcare și de a facilita și garanta libera și sigura circulație a transportatorilor. Asociațiile subliniază faptul că lanțurile de aprovizionare la nivel global sunt în pericol, iar situația tinde să se acutizeze în perioada sărbătorilor de iarnă.

„De la izbucnirea pandemiei de COVID-19, industriile de transporturi rutiere, maritime și aeriene au solicitat clar guvernelor să asigure libera circulație a lucrătorilor din domeniul transporturilor și să pună capăt restricțiilor de circulație care au avut un impact negativ enorm asupra bunăstării și siguranței lor”, se arată în scrisoarea deschisă transmisă de asociații. „Lucrătorii din domeniul transporturilor mențin lumea în mișcare și sunt vitali pentru libera circulație a mărfurilor, inclusiv a vaccinurilor și a materialelor de protecție, dar au fost trădați încontinuu de către guverne și luați de buni de către oficiali.”

Scrisoarea subliniază faptul că, încă de la început, apelurile transportatorilor au fost clare și consistente, solicitând libertate de mișcare pentru lucrătorii din transporturi, protocoale bine definite pentru fiecare sector și prioritate pentru lucrătorii din transporturi la vaccinarea anti-COVID-19. Dar șefii guvernelor nu au ascultat aceste apeluri și nu au adoptat acțiuni decisive și coordonate pentru a rezolva această criză.

„Industriile noastre își adjudecă fluxuri comerciale în valoare de peste 20 de trilioane de dolari anual și reprezintă 65 de milioane de lucrători, la nivel mondial, peste 3,5 milioane de companii de transport rutier și aerian, precum și 80% din flota maritimă comercială a lumii. Marinarii, echipajele aeriene și șoferii trebuie să fie capabili să își facă treaba, să traverseze frontiere și să mențină supply chainurile funcționale. Solicităm șefilor guvernelor să adopte urgent măsurile necesare pentru a pune capăt regulilor fragmentate de transport și restricțiilor care au un impact negativ asupra lanțurilor de aprovizionare globale. De asemenea, avem nevoie de măsuri urgente pentru a crește stocurile de vaccin la dispoziția noastră, pentru a grăbi recuperarea industriilor noastre”, subliniază scrisoarea deschisă.

Certificat de vaccinare digital armonizat la nivel mondial

Asociațiile transportatorilor doresc crearea unui certificat de vaccinare digital armonizat la nivel mondial, care să fie recunoscut peste tot, precum și procese pentru probarea stării de sănătate (statut vaccinare și rezultate teste). De asemenea, fac apel către Organizația Mondială a Sănătății să transmită mesajele către miniștrii sănătății la nivel mondial, pentru ca aceste ghidaje armonizate să fie acceptate și urmate.

„Impactul a aproape doi ani de tensiune, în special asupra marinarilor și șoferilor, începe să se simtă foarte puternic, abuzurile continue adăugând presiune asupra lanțurilor logistice aflate deja aproape de colaps. Suntem martorii unor perturbări fără precedent și ai unor întârzieri și deficite globale de bunuri esențiale, inclusiv produse electronice, alimente, combustibili și provizii medicale. Cererea din partea clienților este în creștere și întârzierile se vor agrava înainte de Crăciun și vor continua pe parcursul anului 2022.

Am continuat să menținem comerțul mondial în mișcare pe parcursul pandemiei, dar acest lucru a avut un impact asupra resursei umane. În perioada de vârf a schimbului de echipaje, 400.000 de marinari n-au fost lăsați să-și părăsească navele, unii dintre ei lucrând chiar și 18 luni în plus față de contractele inițiale. Zborurile au fost restricționate, iar lucrătorii din aviație au fost supuși unei inconsistențe masive a restricțiilor și cerințelor de călătorie și vaccinare. Blocajele sistematice din frontiere în transportul rutier au forțat șoferii să aștepte, uneori săptămâni întregi, înainte de a-și încheia călătoria și de a se întoarce acasă.

Este foarte îngrijorător și faptul că există deficite din ce în ce mai acute de personal și ne așteptăm ca și mai mulți lucrători să părăsească industriile noastre, din cauza modului în care au fost tratați în timpul pandemiei, ceea ce reprezintă o mare amenințate pentru supply chain.

Având în vedere rolul vital al lucrătorilor din transporturi în timpul pandemiei, pe care continuă să îl joace în timpul crizei curente din lanțurile de aprovizionare, cerem în regim de urgență o întâlnire la cel mai înalt nivel cu Organizația Mondială a Sănătății și cu Organizația Mondială a Muncii, pentru identificarea unor soluții înainte ca transportul global să intre în colaps. De asemenea, le solicităm celor două organizații să ridice această problemă în cadrul Adunării Generale a Națiunilor Unite și să ceară șefilor guvernelor să adopte acțiuni semnificative și rapide pentru a rezolva această criză acum.”

Raluca MIHĂILESCU
raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.