Reglementări mai dure pentru vehiculele diesel, aprobate în PE

tir-aglomeratie-protestReglementări mai dure pentru autovehiculele diesel, cu sancțiuni ce pot merge până la 30.000 de euro/mașină pentru producătorii auto, au fost aprobate, astăzi, de Parlamentul European (PE), în scopul prevenirii apariției unui scandal de genul manipulării emisiilor poluante de la Volkswagen.

Însă ultima formă a legii va fi finalizată în cadrul unor negocieri între parlamentarii UE, CE și statele membre.

Comisia Europeană şi statele membre au ştiut de peste 10 ani despre faptul că emisiile de oxid de azot ale maşinilor diesel erau mai mari în condiţii de trafic faţă de testele de laborator, dar nu au făcut nimic pentru a proteja sănătatea publică, au stabilit deputaţii europeni.

Într-un vot separat, ei au modificat şi regulile UE privind ”aprobarea modelului” care să facă testele de mediu şi de siguranţă mai independente, cu o supraveghere mai strictă a maşinilor aflate în circulaţie. Propunerea a fost trimisă înapoi Comisiei pentru piaţă internă, în vederea începerii negocierilor interinstituţionale. Consiliul trebuie să adopte poziţia sa comună asupra dosarului, înainte de începerea negocierilor.

Recomandările nelegislative pentru Comisie şi Consiliu se bazează pe raportul final al comisiei de anchetă privind măsurarea emisiilor în sectorul auto.

Deputaţii au recomandat ca toate activităţile privind redactarea legislaţiei în domeniul calităţii aerului şi emisiilor să se afle în portofoliul unui singur comisar şi unei singure direcţii generale, pentru a îmbunătăţi supravegherea.

Tot prin vot separat, Parlamentul a aprobat modificările la propunerea legislativă a Comisiei privind aprobarea modelelor auto, pentru a îmbunătăţi controlul activităţii centrelor de testare şi a autorităţilor naţionale care aprobă punerea pe piaţă a modelelor auto.

Verificarea maşinilor aflate deja în circulaţie ar trebui întărită, iar Comisia ar trebui să aibă mai multă putere de supraveghere asupra activităţii autorităţilor naţionale, iar în unele cazuri ar trebui să poată să testeze direct maşinile.

După ce Volkswagen a recunoscut că a utilizat un sistem software care maschează nivelul emisiilor poluante ale automobilelor sale – scandal care a scos în evidență reglementările prea blânde din blocul comunitar -, Comisia Europeană (CE) a propus revizuirea regulilor de autorizare și testare a noilor vehicule în regiune.

Totodată, mai multe state europene au demarat propriile lor anchete. Acestea au scos în evidență emisii de azot de 15 ori mai mari decât limita admisă, precum și utilizarea pe scară largă a dispozitivelor care manipulează emisiile poluante. Utilizarea acestor dispozitive este ilegală, potrivit legislației europene, însă producătorii auto au invocat o portiță legală care le permite să le utilizeze atunci când consideră că sunt necesare pentru a proteja motorul autovehiculelor.

În dorința de a elimina această portiță legislativă, Comisia Europeană a publicat recent o serie de linii directoare cu privire la modul în care statele membre ar trebui să aplice aceste prevederi.

Amenzi de peste 30.000 de euro/vehicul

Majoritatea parlamentarilor a votat astăzi în favoarea proiectului de lege, care va întări supervizarea UE și va permite Bruxelles-ului să amendeze producătorii auto cu până la 30.000 de euro (31.923 de dolari) per vehicul, potrivit Reuters.

Amenzile vor fi folosite pentru a compensa proprietarii de mașini și pentru a extinde protejarea mediului sau măsurile de supervizare a pieței.

De asemenea, cumpărătorii afectaţi de acest scandal, recomandă deputaţii, ar trebui să primească compensaţii financiare din partea constructorilor de automobile implicaţi.

Totodată, statele membre ar trebui să testeze în fiecare an cel puţin 20% din modelele auto puse pe piaţă în statul lor în anul anterior.

Conform reglementărilor, producătorii auto nu vor mai putea să plătească direct agenția de testare, care va deveni astfel mai independentă. Statele UE vor trebui să finanțeze centre de testare a emisiilor poluante și ar putea taxa companiilor auto care vor folosi aceste servicii.

Autoritățile UE vor putea verifica vehiculele și vor putea acorda amenzi, în timp ce autoritățile naționale vor putea controla fiecare decizie.

“Am observat că motoarele diesel dispar de pe piață mai rapid decât se estima”, a comentat Elzbieta Bienkowska, comisarul european pentru industrie.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.