2019: Un an derutant

După un 2018 în care volumele au depășit așteptările în zona de transport internațional, anul 2019 a transmis semnale amestecate, care au generat o stare de așteptare în piață. Contextul politic complicat, inclusiv la nivel internațional, s-a răsfrânt în zona economică, generând evoluții de nedorit în sectorul de transporturi.

Mai multe despre un an indecis la nivel de rezultate am încercat să aflăm de la Dana Dumitru, managing partner al Hermes Forwards, una dintre casele de expediții cu experiență din piața au tohtonă, care deservește, în mod tradițional, întreaga Europă. În opinia Danei Dumitru, evoluția volumelor de transport trebuie privită într-un context mai larg.

Mai puțini cărăuși care fac Anglia

Pachetul Mobilitate 1, Brexit-ul, schim bările din zona auto și inclusiv din industria germană și-au spus cuvântul, în cursul acestui an.

„Tot ceea ce se întâmplă la nivel european, inclusiv la nivel mondial (precum războiul comercial dintre SUA și China) ne influențează. De exemplu, din punctul meu de vedere, a scăzut numărul transportatorilor care fac Anglia, în condițiile în care reprezintă o destinație importantă pentru camioanele românești. Negocierile purtate pe marginea Brexit-ului, bâlbâielile clasei politice engleze, care ne-au surprins în acest an, ne-au afectat psi hologic. Cred că nimeni nu mai știe exact ce se va întâmpla. Pe de altă parte, nu trebuie să uităm că, atunci când Germania strănută, România are guturai, iar furnizorii români de transport au resimțit din plin reduceri ale cererii”, a apreciat Dana Dumitru.

Iar în tot acest context european, balanța comercială a României este mai dezechilibrată ca niciodată, prăpastia creată între importuri și exporturi traducându-se în tarife greu de susținut.

Consolidare sau…

„În cazul nostru, primele 9 luni s-au plasat la un nivel similar celui din 2018, lucru la care ne așteptam, ținând cont că, de fiecare dată, după un an de creștere, urmează unul dedicat consolidării. În luna octombrie, însă, volumele au scăzut semnificativ. M-aș fi aștep tat ca, la final de an, consumul să mențină stabilă creșterea, dar nu mai are aceeași forță. Nu mai sunt bani pe piață, or populația și-a redus nivelul privind consumul”, a menționat managing partner-ul Hermes Forwards, observând situația paradoxală din țara noastră, unde, în ciuda creșterii economice, nu se reușește crearea de oportunități. Și, în tot acest context, provocările privind forța de muncă sunt din ce în ce mai importante.

„Exportăm bani cu camionul și oameni cu avionul. Din păcate, dezechilibrul dintre importuri și exporturi s-a accentuat mult, în cursul acestui an, în numărul de camioane.”

Tarifele au rămas constante. Ar trebui să fie un lucru bun, însă…

…costurile au crescut, ca urmare a majorării veniturilor șoferilor. Și mai este ceva în plus. O mare atenție trebuie acordată plăților, care, în 2019, au întârziat mai mult decât în 2018, față de termenele prevăzute în contract. În paralel, marii clienți au început să solicite termene de plată chiar mai mari decât ne-am obișnuit deja. „Recent, am primit o solicitare de la o mare companie pentru majorarea la 180 de zile a termenului de plată. O cerere frumos împachetată, dar total nefavorabilă nouă. Finanțarea prin credit furnizor reprezintă o practică destul de des întâlnită în ultimii ani, dar, în 2019, s-a accentuat”, a mai arătat Dana Dumitru, subliniind că nu trebuie să uităm sub nicio formă că sectorul românesc de transporturi se luptă cu nu nivel foarte mare al riscului de insolvență. Un studiu publicat, la nivelul a cestui an, de Coface consemna că 61% dintre companii înregistrează un risc mediumare și mare de in solvență.

În final, însă, fiecare își poate singur contura concluziile, găsindu-și soluțiile potrivite pentru afacerea sa. Atenție, însă, la partenerii pe care îi aveți și la evoluția industriilor care vă susțin business-ul!

„Între timp, autoritățile române au decis eliminarea supraaccizei aplicate în cazul motorinei. Să sperăm că prețul la pompă se va reduce și companiile de transport vor reîncepe să realimenteze din România”, a concluzionat reprezentantul Hermes Forwards.

Meda IORDAN

meda.iordan@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.